امروز: شنبه 6 مرداد 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا

رشته ی انیمیشن در سالهای اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده است و هر سال تعداد دانشگاههایی که این رشته را ارائه می دهند بیشتر می شود. والت دیزنی که خود یکی از شرکت های پیشرو در این صنعت بوده، قبل از احداث دانشگاه خود و در هنگام ساختن اولین انیمیشن طولانی یعنی سفید برفی و هفت کوتوله، تمامی انیماتورهای خود را به یک موسسه هنری در کالیفرنیا فرستاد تا تحت آموزش های حرفه ای هنری قرار گیرند. حضور در محیط دانشگاه های انیمیشن خود دارای مزایای فراوانی است که آموزش این رشته بدون حضور در این محیط چنین مواردی را به دانشجویان ارائه نمی دهد. با حضور یافتن در محیط این دانشگاه ها می توان با سازندگان و افراد تاثیر گذار در این صنعت آشنا شد که برای پس از دوره تحصیل و ورود به استودیوهای بزرگ انیمیشن سازی، چنین تجربیات و ارتباطاتی بسیار مفید محسوب خواهد شد. در واقع خود این دانشگاه ها دانشجویان خود را به عنوان انترن به یک استودیو معرفی می کنند و طی چند ماه کارورزی، دانشجو می تواند رزومه ای برای خود ساخته و از آن برای استخدام در سایر استودیوها استفاده کنند و یا در ایده آل ترین شرایط، در همان استودیو مشغول به کار شوند که با توجه به  اهمیت آموزش مناسب در رشته ی انیمیشن، لازم دیدیم برای بالا بردن اطلاعات هموطنان مشتاق تحصیل در آن، به معرفی  بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا بپردازیم.

  • بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا
  • پورتفولیو هنری چیست؟
  • دانشگاه شریدان کانادا Sheridan College

اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که داوطلبان تحصیل در این رشته باید ابتدا میزان استعداد و توانایی های خود را در این زمینه بسنجند. ورود به رشته ی انیمیشن پیش نیازهای خاص خود را  دارد و تمامی دانشگاها از داوطلبان تحصیل در این رشته پورتفولیو میخواهند. مهمترین دلیل رد یا قبولی داوطلبان در دانشگاه در میزان مهارت در زمینه طراحی و خلاقیت است. هر دانشگاهی پیش نیاز های مخصوص به خود را داشته و تعداد زیادی از آنها نیاز به حداقل یک سال سابقه تحصیل در رشته ی هنر دارند. گاهی وقتی که نمونه کارهای داوطلبان خیلی خوب نباشد، اما پتانسیل هنری در آن ها دیده شود، به آنان رشته های پیش نیاز پیشنهاد خواهد شد. پس اگر فردی در ورود به دوره های تحصیل انیمیشن جدی است، باید قلم برداشته و هر چه بیشتر به تمرین بپردازد.

همچنین اگر داوطلبان به صنعت انیمیشن کامپیوتری یا سه بعدی علاقه دارد، بهتر است به تمرین با نرم افزار های معروف سه بعدی مانند 3DsMax و Maya  بپردازد و مهارت خود را در کار با این نرم افزارهای کاربردی بالا ببرند. در خیلی از دانشگاها به آموزش نرم افزار پرداخته نمی شود و بهتر است داوطلبان از پیش نرم افزار مورد استفاده در دانشگاه مورد نظر را شناخته و  به خوبی خود را برای کار با آن آماده کنند. همچنین برای انیمیشن های دو بعدی نرم افزار هایی چون toonboom و animestudio را نیز می توان اشاره کرد  که داوطلبان حسب مورد باید به یادگیری آنان اهتمام ورزند. لازم به ذکر است که فوتوشاپ (یا نرم افزارهای مشابه تصویر سازی) پیش نیاز تمامی رشته های هنری می باشد، از این رو بدیهیست که تسلط به آنان برای تحصیل در رشته انیمیشن در کلیه دانشگاه های دنیا لازم می باشد..

 

چه نکاتی در انتخاب دانشگاه انیمیشن باید در نظر گرفت؟

برای انتخاب دانشگاه مناسب در زمینه ی انیمیشن چند نکته باید در نظر گرفته شود. یکی از آنها این است که  تحقیق گردد دانشگاه مورد نظر بیشتر روی انیمیشن 2D و انیمیشن سنتی کار می کند یا تمرکز آن روی انیمیشن سه بعدی یا 3D است. در بسیاری از بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا در سال اول روی انیمیشن دو بعدی کار می شود، اما نهایتا از هنرجو یک انیماتور سه بعدی کار ساخته می شود. بهترین روش برای مقایسه سطح کار آموزشی در دانشگاه های مختلف مشاهده نمونه کارهای دانشجویان آنهاست که معمولا در سایت خود این دانشگاه ها قرار داده می شود. نکته مهم دیگر در انتخاب دانشگاه برای تحصیل رشته انیمیشن میزان شهریه تحصیلی دانشگاه های ارائه دهنده این رشته است.  دانشگاه هایی هستند که میتوان در آن ها با هزینه کم مدرک انیمیشن دریافت نمود، در مقابل تعداد زیادی از آنها شهریه بسیار بالایی برای تحصیل انیمیشن در نظر گرفته اند. اما خبر خوب این است که اکثر دانشگاه های گران قیمت، کمک هزینه هایی در نظر میگیرند که به دانشجویان ممتاز اعطا می گردد.

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که در دانشگاه یا مدرسه مورد نظر چه مدرکی پس از پایان دوره به هنرجویان اعطا می گردد؟ زیرا مدارک مختلفی اعم از دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد در مدارس و دانشگاه های مختلف ارائه دهنده این رشته به هنرجویان فارغ التحصیل اعطا می شود. رشته انیمیشن بیشتر یک رشته ی فنی است و تمامی  شرکت های انیمیشن سازی دنیا برای استخدام افراد نیاز به ارائه نمونه کار دارند. بنابراین مهم‌ ترین کمکی که مدرسه یا دانشگاه به دانشجو خواهد کرد، تولید نمونه کار و ایجاد موقعیت برای آشنایی با استودیوهای بزرگ برای گذراندن اینترشیپ می باشد. دانشگاه هایی هستند که مقطع فوق لیسانس رشته انیمیشن را نیز جزو دوره های تحصیلی خود دارند. اما تحصیل کارشناسی ارشد انیمیشن بیشتر برای کسانیست که قصد آموزش این صنعت در موسسات آموزشی و دانشگاهی را به هنرجویان داشته باشند. برخی دیگر مدرکی بنام دیپلم ارائه می دهند که معادل کارشناسی ناپیوسته است و حدود دو سال به طول می انجامد.

فاکتورهای دیگری که در انتخاب یک دانشگاه مناسب برای تحصیل انیمیشن باید مدنظر قرار گیرد، مدت زمان تحصیل و موقعیت مکانی و جغرافیایی است.بسیاری از دانشگاه ها در آمریکا و کانادا محدوده سنی ندارند، اما این مسئله برای مدارس اروپایی صدق نمی کند و خیلی از آنها برای ورود به دانشگاه ها محدودیت سنی دارند. البته باید در نظر داشت که معمولا برای ورود به دانشگاه های کشورهای مختلف برای تحصیل هر رشته ای از جمله انیمیشن هنگام اخذ ویزای دانشجویی، بحث سن و میزان گپ تحصیلی مطرح می شود و تجربه نشان داده که عده زیادی از هموطنان عزیزمان با وجود داشتن پذیرش از دانشگاه های معتبر کشورهای مختلف، به علت گپ تحصیلی زیاد و سن بالاتر از حد معمول برای هر مقطع تحصیلی، نتوانسته اند ویزای دانشجویی دریافت کنند. با در نظر داشتن موارد ذکر شده، هر فرد می تواند از میان بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا، موردی که بیشتر مناسب شرایط خود باشد را انتخاب نموده و برای تحصیل در آن اپلای نماید.

 

پیش نیاز زبان برای تحصیل در رشته انیمیشن

انیمیشن نیز مانند رشته های دیگر پیش نیاز زبان دارد و برای تحصیل این رشته در هر یک از کشورهای دنیا باید مدرک زبان ارائه نمود. البته از آنجا که بیشتر دانشگاه های انیمیشن مطرح در سطح دنیا در کشورهای انگلیسی زبان قرار دارند، افرادی که قصد تحصیل این رشته را دارند باید بیشتر روی تقویت مهارت های زبان انگلیسی خود تمرکز داشته باشند. بسته به کشوری که برای تحصیل این رشته انتخاب می شود، نمره ی قبولی زبان مورد نیاز می تواند متفاوت باشد، اما بصورت عمومی بدین شکل است که میانگین نمره ی آیلتس باید حداقل 6.5 بوده و نمره ی هیچ مهارتی نباید زیر 6 باشد. به خوبی مشخص است که برای اعطای پذیرش ورود به دوره های تحصیل انیمیشن  در زمینه ی نمره زبان سختگیری زیادی نمی شود. همچنین در برخی موارد اگر هنرجو در کشور انگلیسی زبان، درس های عمومی زبان انگلیسی را گذرانده باشد، ممکن است آن را به عنوان تایید دانش زبان در نظر بگیرند و دیگر نیازی به شرکت در آزمون آیلتس نباشد. در غیر این صورت حداقل 6 ماه قبل از ددلاین می بایست داوطلبان در آزمون زبان معتبر همچون آیلتس شرکت کنند تا  روی ساخت پورتفولیو متمرکز شوند.

 

پورتفولیو هنری چیست و چرا برای پذیرش در دانشگاه انیمیشن به آن نیاز است؟

برای ورود به هر رشته ی تحصیلی به توانایی های خاصی نیاز است و طبعا برای ورود به رشته انیمیشن نیز داشتن استعداد و توان طراحی ضروریست. به طور کلی دانشگاه های هنر دنیا برای اعطای پذیرش به نخبه ترین داوطلبان سعی می کنند مهارت های فنی آنان در رشته هنری مورد نظر را در بوته آزمایش قرار دهند. به عنوان مثال در کشور اتریش که به عنوان مهد موسیقی شناخته می شود،  برای اعطای پذیرش به مشتاقان تحصیل رشته موسیقی، از داوطلبان نمونه کارهای هنری خواسته می شود و امتحان عملی هنری نیز به صورت کاملا رقابتی برگزار می گردد. در مورد رشته انیمیشن به ویژه در بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا نیز به همین صورت است و دانشجویان باید از توانایی و تسلط فرد به فن طراحی اطمینان حاصل کنند تا به وی پذیرش اعطا کنند. رشته انیمیشن به خودی خود رشته ای سخت بوده و آموزش آن زمان بر است، بر این اساس در دانشگاه ها فرصت آن نیست که به آموزش های ابتدایی طراحی به دانشجویان بپردازند. البته دانشگاههایی هستند که رشته ی فاندامنتال آرت یا هنر های اولیه را ارائه میدهند و مشتاقان تحصیل انیمیشن با تحصیل در این رشته می توانند پورتفولیو خوبی برای ورود به رشته ی انیمیشن برای خود بسازند. مواردی که باید در پورتفولیو هنری برای ورود به هر دانشگاه انیمیشن قرار گیرد، متفاوت می باشد، اما نقاط مشترک آنها این موارد است: طراحی انسان و حیوان، طراحی دست و پا، طراحی از حرکت و حرکت شناسی، کاراکترسازی و حالت های مختلف چهره، داستان سرایی تصویری یا استوری بورد. ارسال کارهای شخصی چون تابلو، مجسمه سازی و هنر های چندمدیا باعث میشود تا استادان دانشگاه با روحیه هنری هنرجو بیشتر آشنا شوند.

 

دانشگاه شریدان کانادا Sheridan College

دانشگاه شریدان یکی از بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا در سال 1976 میلادی در شهر آکویل استان انتاریو کانادا تاسیس شده و سالهاست از بهترین مراکز تربیت انیماتورهای حرفه ای در دنیا شناخته می شود.. ورود به مقطع لیسانس انیمیشن در دانشگاه شریدان کانادا نیاز به پورتفولیو هنری بسیار قوی ای دارد. برای شناخت بهتر این دانشگاه  تماشای فیلم های پایانی فارغ التحصیلان خالی از لطف نمی باشد. در دانشگاه شریدان کانادا تمرکز سالهای اول دوره تحصیل انیمیشن  کاملا بروی طراحی و انیمیشن دو بعدی است تا زیربنای انیماتور ساخته شود. اما هنرجویان در ادامه دوره ها برای ورود به این صنعت به خوبی تربیت می شوند و تمامی تکنیک های لازمه چه دوبعدی، چه استاپ موشن و سه بعدی، را به خوبی آموخته و با تکنولوژی روز پیش می روند. همچنین هنرجویان این مرکز، در زمینه های داستان سرایی و استوری برد، نقاشی دیجیتالی، طراحی، لی اوت، کار گروهی و تمامی جوانب ساخت یک انیمیشن آموزش داده می شوند. قابل ذکر است که هنرجویان، در سال سوم از چهار سال تحصیلی، سه ماه دوره حرفه ای در استودیو می گذرانند که تجربه عملی فوق العاده ای برای آنان خواهد بود. 

موقعیت  مکانی: کانادا، آنتاریو

شهریه : سالانه برای 15 واحد حدود 10.000 دلار کانادا 

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول فوریه

 

مدرسه گابلین فرانسه Ecole de l'image GOBELINS

مدرسه گابلین یکی دیگر از بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا می باشد که در سال 1975 میلادی در شهر پاریس فرانسه تاسیس شده و از با سابقه ترین مدارس در راستای تصویرسازی و انیمیشن در دنیا به حساب می اید. یکی از بارزترین مشخصه های این مدرسه، کار تیمی و گروهی است.کار ساخت  فیلم های آخر سال تحصیلی، در قالب گروه های 3 یا 4 نفره انجام می شود. دوره ی لیسانس انیمیشن در مدرسه گابلین فرانسه سه سال است و همچنین برای علاقه مندان، دوره ی فوق لیسانس دوساله انیمیشن نیز ارائه می گردد. پورتفولیوی هنری که در گابلین بررسی میشود بیشتر بر اساس نقاشی های دستی و از اشیا می باشد. اگر چه این مدرسه در فرانسه قرار دارد اما به دلیل مراجعه هنرجو از نقاط مختلف دنیا تمامی دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند و تنها در قسمت مصاحبه سطح زبان انگلیسی هنرجو بررسی شده و امتیاز داده می شود. شایان ذکر است که برای ورود به دوره های کارشناسی  محدودیت سنی وجود دارد و شرط ورود به آن، این است که بیش از سه سال از دیپلم نگذشته باشد. برای مقطع فوق لیسانس این محدودیت وجود ندارد.  

موقعیت  مکانی: فرانسه، پاریس

شهریه : سالانه 13.300 یورو

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): پنجم مارس

 

دانشگاه کال آرت آمریکا CalArts

دانشگاه کال آرت در سال 1961 با ادغام دو مدرسه هنری و موسیقی در کالیفرنیا توسط والت و روی دیزنی تاسیس شد. تیم برتون، جان لستر و کریس باک از فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه می باشند. این دانشگاه سالانه بین 50-60 ورودی میپذیرد و با وجود هزینه ی بالای آن، رقابت برای ورود به این رشته بسیار بالاست. نام رشته ی انیمیشن در این دانشگاه، لیسانس انیمیشن کاراکتر می باشد و دوره آن چهار سال به طول میانجامد. این رشته برای افرادی طراحی شده است که جویای هنر خلق و اجرای کاراکتر و همچنین داستان سرایی به کمک انیمیشن می باشند. رشته ی دیگری در کنار این رشته وجود دارد بنام انیمیشن تجربی شناخته می شود که در دو سطح لیسانس و فوق لیسانس ارائه می گردد. قابل ذکر است که تمامی دانشجویان رشته های هنری در دانشگاه کال آرت آمریکا موظفند که در کلاس های آزاد دیگر هنری چون تئاتر و موسیقی شرکت کنند تا دانش خود را در زمینه های مختلف هنری رشد دهند. به منظور اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه کال آرت، به جز ارسال پورتفولیو ی آنلاین و نامه ی تقاضای هنرجو، باید یک دفتر طراحی پر شده بصورت فیزیکی نیز باید برای دانشگاه ارسال شود.

موقعیت مکانی : آمریکا، کالیفرنیا

شهریه : سالانه 47.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): دوم دسامبر 

 

دانشگاه رینگلینگ آمریکا Ringling College

دانشگاه رینگلینگ آمریکا در سال 1931 در شهر ساراسوتا، در ایالت فلوریدا بنا شد. این دنشگاه یکی از برجسته و شناخته شده ترین دانشگاه ها در جنوب شرق آمریکا در رشته های انیمیشن و ساخت بازی میباشد. همچنین قابل ذکر است که از دانشگاه رینگلینگ کمتر از دوساعت تا پارک باشکوه دیزنی ورلد فاصله است. این دانشگاه دوره لیسانس انیمیشن را با توجه به واحد های انتخابی در قالب لیسانس هنر و هنرهای زیبا ارائه میدهد. طول دوره لیسانس در دانشگاه رینگلینگ چهار سال می باشد و تمرکز متد انیمیشن بیشتر روی انیمیشن سه بعدی و در نرم افزار مایا میباشد. برای گرفتن پذیرش در رشته ی انیمیشن این دانشگاه مانند دیگر دانشگاه ها باید پورتفولیوی هنری ارائه داده شود. چنانچه هنرجو برای انیمیشن اقدام کند و موفق به آوردن امتیاز کافی برای پذیرش نشود اما در آن فرد پتانسیل دیده شود، از طرف دانشگاه رشته بازی سازی به وی پیشنهاد خواهد شد. پس از گذراندن یک سال در این رشته، هنرجو قادر خواهد بود در همان دانشگاه برای رشته ی انیمیشن مجدد اقدام کند.

موقعیت مکانی : آمریکا، فلوریدا

شهریه : سالانه 45.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): پانزده ژانویه  

 

دانشگاه ساوانا آمریکا Savannah College of Art and Design - SCAD

دانشگاه ساوانا آمریکا در سال 1978 میلادی توسط خانم پولا والانس به همراه همسر و پدر و مادرش در شهر ساوانا در ایالت جورجیا احداث شد. این دانشگاه با 71 دانشجو آغاز به کار کرد اما اکنون بیش از 11 هزار دانشجو از سراسر دنیا دارد. دانشگاه SCAD فقط در آمریکا شعبه ندارد، بلکه در شهر های هنگ کنگ چین و لاکوست فرانسه نیز دارای شعبه می باشد. رشته های دانشگاه ساوانا در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه که به جز رشته ی انیمیشن، رشته های تصویر سازی، فیلم سازی و بازی سازی نیز در در چارت آموزشی این دانشگاه دیده می شود. فارغ التحصیلان رشته ی انیمیشن به کمک دانشگاه سال آخر کارهای خود را در مقابل چشمان استودیو های بزرگ قرار میدهند و بسیاری از افراد کوشا و با استعداد جذب استودیو های معروفی چون دیزنی، پیکسار، نیکلودئون و کارتون نتورک میشوند. بهترین روش برای ارزیابی یک دانشگاه برای رشته ی انیمیشن دیدن کارهای دانشجویان سال آخر است و دانشگاه ساوانا کارهای قابل توجهی در قسمت "کار دانشجویان" در سایت دانشگاه خود گذاشته است که دیدن آنها اطلاعات وسیعی از کارکرد این دانشگاه به هنرجو میدهد. 

موقعیت مکانی : آمریکا: آتلانتا و ساوانا ، چین: هنگ کنگ، فرانسه: لاکوست، بصورت آنلاین نیز رشته ی انیمیشن ارائه میشود.

شهریه : (به ترتیب مکانی) سالانه 33.000 دلار در آمریکا، 262.000 دلار هنگ کنگ در چین و حدود 11.000 دلار در فرانسه

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): تمام سال میشود اقدام کرد و بین 2-4 هفته نتیجه ی پذیرش ابلاغ می گردد.

 

دانشگاه بریگم یانگ آمریکا  Brigham Young University - BYU

دانشگاه برگیم یانگ واقع در شهر پرُو در ایالت یوتا از بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا می باشد که در سال 1862 تاسیس شده است. این دانشگاه متعلق به کلیسای LSD است و تمامی دانشجویان مقیم آن مذهب مورمون را دارند. دانشگاه بریگم یانگ از نظر آکادمیک یکی از موفق ترین دانشگاههای ایالت یوتا میباشد و از شرق تا غرب آمریکا این دانشگاه شناخته شده است. رشته ی انیمیشن آن با ساخت انیمیشن کوتاه Thought of You توسط رایان وودوارد (که یکی از استادان دانشگاه برگیم یانگ است) بسیار معروف شد. نکته ی حائز اهمیتی که باید هنرجویان در ورود به این دانشگاه در نظر بگیرند honor code است که باید توسط تمامی دانشجویان، چه مورمون و چه اینترنشنال رعایت شود. یکی از بند های این قرارداد نخوردن هیچ گونه نوشیدنی کافئین دار چون قهوه، نوشابه یا حتی چای در محیط دانشگاه است. حدود سه واحد مذهبی نیز باید توسط تمامی دانشجویان پاس شود. غیر از موارد گفته شده، این دانشگاه از نظر شهریه یکی از بهترین و با صرفه ترین دانشگاه های انیمیشن دنیا و آمریکا محسوب میشود. همچنین در این دانشگاه رشته ی زبان فارسی جزو رشته های اصلی ارائه میشود و از این رو از دانشجویان ایرانی حمایت می شود.  

موقعیت مکانی : آمریکا، یوتا

شهریه : ترمی 6.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول آوریل

 

دانشگاه رودآیلند آمریکا  Rhode Island School of Design - RISD

دانشگاه رودآیلند آمریکا که به RISD معروف است، در سال 1877 میلادی در منطقه پرویدنس، در ایالت رود آیلند تاسیس شده است و از نظر مکانی در ساحل شرق آمریکا قرار دارد و تا شهر بوستون یک ساعت فاصله دارد.  در این دانشگاه 19 رشته ی مختلف هنری در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس ارائه می شود. طول دوره تحصیل انیمیشن در این دانشگاه 4 سال است و در پایان مدرک لیسانس هنر های زیبا به فارغ التحصیلان ارائه می گردد. در RISD این رشته تنها به هنر انیمیشن ختم نمیشود بلکه با توجه به اسم رشته که فیلم/انیمیشن/ویدئو است، هنرجویان آزادند که از تمامی مدیاهای مختلف، از نقاشی دستی و استاپ موشن گرفته تا فیلم و CGI، برای خلق داستانهای خود، مستند و فیلم های تجربی و خلاق استفاده کنند. هدف اصلی این دانشگاه، دادن متریال مورد نیاز به هنرجویان برای خلق و بیان هنرهای شخصی میباشد. اخذ پذیرش از دانشگاه RISD چون دیگر دانشگاه های هنری نیاز به پورتفولیوی هنری با 12 تا 20 کار اخیر و ارائه چند مورد تکلیف خاص دارد. بسیاری از دانشگاه ها موردی بنام Assignment دارند که رود آیلند آمریکا یکی از آنهاست. دو موردی که از هنرجو به عنوان تکلیف درخواست می شود یکی در قالب کار تصویری و دیگری توصیف همان کار تصویری در 250 لغت و بارگذاری آن در سایت دانشگاه است.        

موقعیت مکانی : آمریکا، رودآیلند

شهریه : سالانه 55.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول فوریه

 

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا University of Southern California - USC

دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که به USC معروف است توسط رابرت ویدنی در سال 1880 به کمک افرادی چون  ازرو چایلدز، جان گتلی دونی و اسحاق هلمن که در آن زمان افراد با نفوذی محسوب می شدند، تاسیس شد. این دانشگاه جمعیت قابل توجهی از دانشجویان مقیم و خارجی را می پذیرد و ورودی های جدید آن هر ساله بیش از 18 هزار نفر می باشد. در حال حاضر حدود  47 هزار دانشجو  در بیش از 200 رشته در مقطع لیسانس و فوق لیسانس این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.. دانشگاه USC امریکا، دارای آزمایشگاه تحقیقی و سالن سینمای IMAX نیز می باشد. طول دوره های لیسانس انیمیشن ارائه شده در این دانشگاه چهار سال است که با وجود گذراندن دروس عمومی، هنرجو در مدیا ی دلخواه خود مهارت و تخصص نیز پیدا میکند. همچنین برای علاقه مندان تحصیل در مقاطع بالاتر، فوق لیسانس انیمیشن و هنر های دیجیتالی نیز در این دانشگاه ارائه می شود. یکی از فارغ التحصیلان معروف دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ، جورج لوکاس، سازنده ی سری فیلم های Star Wars است. همچنین قابل ذکر است آمار هنرجویان مشغول به کار پس از فارغ التحصیلی از USC  به بیش از 70% میرسد.

موقعیت مکانی : آمریکا، کالیفرنیا

شهریه : سالانه 48.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول دسامبر

 

دانشگاه کالیفرنیا آمریکا  University of California  - UCLA

دانشگاه کالیفرنیا  UCLA در ایالت کالیفرنیا در شهر لوس آنجلس، در سال 1919 تاسیس شده است. ویلیام شال، یک انیماتور کمپانی دیزنی در سال 1948 به صورت غیر آکادمیک ، چند کلاس انیمیشن راه اندازی کرد و هنگامی که دان مکلاگلین، در سال 1971، مدیر گروه دپارتمان انیمیشن شد، رشته ی انیمیشن را بطور کلی به مقطع کارشناسی ارشد منتقل کرد. بدین ترتیب که در این دانشگاه انیمیشن در مقطع لیسانس ارائه نمی شود و برای ورود به رشته ی انیمیشن داوطلب باید مدرک لیسانس داشته باشد؛ شواهدی دال بر اینکه این مدرک باید در زمینه ی هنری باشد در سایت دانشگاه وجود ندارد. چنانچه داوطلب قصد تحصیل انیمیشن از مقطع لیسانس را در این دانشگاه دارد باید رشته ی "فیلم و تلویزیون" را به پایان برساند و سپس مستقیم به رشته ی انیمیشن راه یابد. برای گرفتن پذیرش با داشتن مدرک لیسانس از UCLA این موارد مورد نیاز است: دو صفحه توضیح در مورد هدف از شرکت در این رشته، پورتفولیو ی هنری شامل طراحی، استوری برد و کارهای هنری شخصی مانند مجسمه سازی، نقاشی تابلوئی یا خیابانی، عکاسی، طراحی داخلی، نوشته و غیره. لازم به ذکر است که  ارائه یک کلیپ کوتاه انیمیشنی توسط داوطلب، درصد گرفتن پذیرش را برای دانشگاه های سختگیری چون UCLA بسیار بالا میبرد. این دانشگاه که 36 امین دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است، هنرمندان بسیاری را به دنیا  معرفی کرده است و این افراد نه تنها جذب استودیو های بزرگ شده اند بلکه نام آنها در کارهای معروفی چون Monsters University، Brave، Cars و Inside Out  دیده میشود.    

موقعیت مکانی : آمریکا، کالیفرنیا

شهریه : سالانه 33.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول فوریه

 

دانشگاه جلوه های ویژه نیویورک آمریکا School of Visual Arts - SVA

دانشگاه جلوه های ویژه نیویورک یا NYC SVA در سال 1947 به عنوان یک مدرسه تصویرسازی و تربیت کارتونیست در نیویورک ساخته شد. این دانشگاه در 30 رشته ی مختلف بیش از 3700 دانشجو دارد. SVA چندین گزینه برای افراد علاقه مند به انیمیشن و هنر دارد. دوره های انیمیشن، هنر کامپیوتری، انیمیشن کامپیوتری، جلوه های ویژه و کارتونیست در مقطع کارشناسی و همچنین هنر کامپیوتری و انیمیشن در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ارائه میشود. در دانشگاه SVA در رشته ی انیمیشن، دروسی چون تاریخ انیمیشن، طراحی، داستان سرایی، ساخت کاراکتر و کار با نرم افزار های ساخت انیمیشن با مدیا های مختلف به صورت حرفه ای کار میشود. همچنین کار در کنار اساتید و فارغ التحصیلان SVA و استودیو های نیویورک، برای هنرجویان موقعیت های زیادی برای یادگیری بیشتر، گذراندن دوره های اینترشیپ و کاریابی فراهم میکند. به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه SVA میتوان در تمام سال اقدام کرد و برخلاف خیلی از دانشگاه های دیگر، داوطلب می تواند برای هر سه ترم تابستان، پاییز و بهار اقدام نماید. این دانشگاه از نظر موقعیت جغرافیایی در منهتن نیویورک قرار دارد که خیلی از استودیو های کوچک و جدید در همین شهر شکل می گیرند. متقاضیان برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه نیاز به داشتن پورتفولیوی هنری  دارند و مانند اکثر دانشگاه های آمریکا، باید آنها را در سایت Slideroom بارگذاری نمایند. گزیده ای از موارد خواسته شده شامل این موارد می باشد: طراحی زنده، پرسپکتیو سه نقطه ای، پرتره شخصی، طراحی اشیا و انسان و همچنین چند مورد کار هنری شخصی اعم از تابلو، میکس مدیا، فیلم و غیره.   

موقعیت مکانی : آمریکا، نیویورک

شهریه : سالانه 42.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول آوریل (برای ترم تابستان) اول می (برای ترم پاییز) اول اکتبر (برای ترم بهار)

 

دانشگاه لاگونا آمریکا Laguna College of Art and Design - LCAD

دانشگاه لاگونا آمریکا در سال 1961 در شهر ساحلی لاگونا، در ایالت کالیفرنیا بنا شده است و برخی آن را از بهترین دانشگاه های انیمیشن دنیا به حساب می آورند. با وجود کوههای زیبا و اقیانوس پهناور، دانشگاه LCAD از نظر موقعیت مکانی در  مکان زیبا و الهام بخشی قرار گرفته است. رشته ی انیمیشن در این دانشگاه، ضمن تعلیم و انتقال حرکت، به انتقال احساس نیز توجه دارد.  برنامه دانشگاه LCAD برای هنرجویان انیمیشن، کمک به حرفه ای شدن آنها در صنعت فیلم سازی و داستان سرایی است. این دانشگاه هر ساله میزبانی فستیوال هنری بنام LAFF را برعهده دارد که در آن به نمایش بهترین کارهای هنرجویان انیمیشن میپردازد. برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه ضمن ارائه مدرک زبان معتبر همچون آیلتس و ترجمه ی آخرین مدرک تحصیلی، باید پورتفولیو هنری دقیقا مطابق خواست دانشکده ی انیمیشن تهیه شود. دانشگاه LCAD  بین 14 تا 20 برگ پورتفولیو می پذیرد که شامل 3 صفحه طراحی زنده، 3 صفحه طراحی کاراکتر، 4 صفحه طراحی اکسپرشن یا حالت های مختلف یک کاراکتر و 4 صفحه تصویر سازی که هر کدام بخشی از یک داستان را انتقال دهد، می باشد. مواردی چون کلیپ، دفتر طراحی و هنر های شخصی، اختیاری میباشد اما به پذیرش هنرجو کمک فراوانی میکند.

موقعیت مکانی : آمریکا، ساحل لاگونا

شهریه : سالانه 32.600 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول دسامبر (تا تکمیل ظرفیت امکان اقدام کردن وجود دارد)

 

موسسه پرات آمریکا Pratt Institute

موسسه پرات آمریکا در شهر نیویورک در سال 1887 تاسیس شد. از نظر  موقعیت جغرافیایی این موسسه در محله ی بروکلین قرار دارد و تا موزه ها و مکان های دیدنی نیویورک فاصله  چندانی ندارد. پرات حدود 4800 دانشجو دارد و 25 رشته در مقطع لیسانس و 26 رشته در مقطع فوق لیسانس ارائه می دهد.دوره لیسانسی تحت عنوان هنر دیجیتالی و انیمیشن با تاکید روی انیمیشن دیجیتالی و حرکت شناسی در این موسسه آموزش عالی ارائه می شود که در این مقطع تمرکز روی سه نوع انیمیشن است: دو بعدی، سه بعدی و هنر اینتراکتیو. همچنین علاقمندان می توانند در دوره های فوق لیسانس انیمیشن دیجیتالی و حرکت شناسی این دانشگاه شرکت کنند. در موسسه پرات هنرجویان درک کاملی از پتانسیل های هنر و تکنولوژی پیدا میکنند و همچنین یاد می گیرند که مستندات و ارائه های حرفه ای  تولید کنند. در کار آخر فارغ التحصیلان این رشته، به وضوح می توان تخصص و صدای منحصر به فرد آنان را در مدیای انتخابیشان دید. برای گرفتن پذیرش از موسسه پرات داوطلب باید پورتفولیویی در قالب 12-20 کار از بهترین و  جدیدترین کارهای خود ارائه دهد. همچنین هنرجویان باید یک نوشته (حداکثر 10 صفحه) با موضوع دلخواه به زبان انگلیسی ارائه دهند. هدف از این مرحله ی پذیرش آشنایی موسسه با طرز نگارش و بیان داوطلب است. از افراد مشهوری که از این موسسه فارغ التحصیل شده اند میتوان به جوزف باربرا (یکی از سازنده های تام و جری) و اریک گلدبرگ (انیماتور در دیزنی و برادران وارنر) اشاره کرد.

موقعیت مکانی : آمریکا، نیویورک

شهریه : سالانه 55.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): اول اکتبر

 

مدرسه جلوه های ویژه گنومن آمریکا  Gnomon School of Visual Effects

مدرسه جلوه های ویژه گنومن آمریکا در سال 1997 در لوس آنجلس کالیفرنیا در منطقه ی هالیوود تاسیس شد و به MIT جلوه های ویژه معروف است. در ابتدا گنومن به هدف کمک و  آموزش حرفه ای هنرمندانی که در صنعت فیلم و بازی سازی فعال بودند راه اندازی شد، اما رفته رفته با افزایش تعداد کلاس ها و ارائه دوره های کارشناسی و فنی حرفه ای، به مدرسه حرفه ای تری  تبدیل شد.  دوره ی کارشناسی ارائه شده در این مدرسه بنام Digital Production دروسی چون طراحی و تاریخ هنر، کاراکتر سازی، کار و ساخت آبجکت و کاراکتر در مایا، جلوه های ویژه و ساخت بازی را شامل می شود و بیشتر از آنکه روی حرکت شناسی تمرکز داشته باشد، به تولید جلوه های ویژه برای فیلم و بازی توجه دارد. بنابراین تمرکز این مدرسه روی تربیت هنرجو برای کار در جلوه های ویژه فیلم و انیمیشن است و نه انیمیشن سنتی و دوبعدی. هدف دیگر گنومن ساخت دایره روابط اجتماعی برای هر دانشجو است تا بتواند قبل از فارغ التحصیلی به استودیویی راه یابد. بسیاری از هنرجویان این مدرسه جذب پروژه های بزرگی چون انیمیشن، فیلم های سینمایی، بازی های کامپیوتری و پلی استیشن شده اند. در مدرسه گنومن نیز برای اخذ پذیرش هنرجو نیاز به ارائه پورتفولیو هنری شامل 15-20 قطعه از بهترین و خلاقانه ترین کارهای  خود دارد.  

موقعیت مکانی : آمریکا، کالیفرنیا

شهریه : سالانه 32.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): 6 مارس

 

موسسه تکنولوژی راچستر آمریکا  Rochester Institute of Technology - RIT

موسسه تکنولوژی راچستر در سال 1829 در شهر هنریتای ایالت نیویورک، (نزدیک به مرز کانادا) ساخته شد و با توجه به تعداد دانشجویان تمام وقت این دانشگاه، دهُمین دانشگاه خصوصی بزرگ آمریکا محسوب میشود. با وجودیکه این موسسه آموزش عالی در ایالت نیویورک قرار دارد، از نظر مکانی تورنتو به آن خیلی نزدیکتر است تا شهر نیویورک. این دانشگاه  در رشته های مهندسی، علوم، کامپیوتر و هنر در جهان معروف است و یک خصیصه ی دیگر آن حمایت از افراد ناشنوا و کم شنوا است. RIT حدود 19 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد  و از تمامی ایالت های آمریکا و بیش از 100 کشور دنیا دانشجو پذیرفته است. رشته ی انیمیشن در این موسسه آموزش عالی در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس برای علاقه مندان ارائه میشود. هنرجویان در ترم اول دروس ابتدایی و عمومی را می گذارند تا بتوانند بین سه روش دوبعدی، سه بعدی و استاپ موشن فرصت و حق انتخاب داشته باشند. در دوره کارشناسی ارشد رشته انیمیشن، هنرجویان برای مراحل بالاتر این صنعت بزرگ آماده میشوند. RIT برای ارسال پورتفولیوی هنری موارد مختلفی چون نقاشی، طراحی، استوری بورد، داستان کوتاه، آهنگسازی، مجسمه سازی و هنر های شخصی را پیشنهاد میدهد.

موقعیت مکانی : آمریکا،  شمال ایالت نیویورک (نزدیک به کانادا)

شهریه : سالانه 51.000 دلار

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): 15 ژانویه

 

دانشگاه فول سیل آمریکا Full Sail University

دانشگاه فول سیل آمریکا در سال 1979 در شهر وینتر پارک، در ایالت فلوریدا بنا شد و  از سال 2007 به صورت آنلاین نیز کلاس های خود را برگزار کرده است. حدود 15 هزار دانشجو در فول  سیل در مقطع های مختلف فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس در حیطه فیلم و هنر تحصیل میکنند. برای گذراندن دوره کارشناسی انیمیشن در این دانشگاه 20 ماه زمان نیاز است، در صورتی که دوره تحصیل آنلاین آن 29 ماه طول می کشد. با توجه به این زمان، ساعت های زیادی هنرجویان مشغول کار و ارائه پروژه های خود میباشند و هدف از این  نوع برنامه ریزی، آشنا کردن هنرجو با دنیای اصلی فیلم و انیمیشن سازی است. گرچه این دانشگاه جزو دانشگاهای گران محسوب می شود اما دانشجویان از خدمات زیادی چون لپ تاپ شخصی به همراه نرم افزارهای مورد نیاز، دوربین و لوازم صنعتی با تکنولوژی روز بهره مند می شوند. همچنین به دلیل کمتر بودن  طول دوره تحصیل در این دانشگاه در مجموع داوطلب هزینه کمتری پرداخت می کند. دانشگاه فول سیل نیازی به ارائه پورتفولیوی هنری برای اخذ پذیرش ندارد.

موقعیت مکانی : آمریکا، فلوریدا (کلاس ها بصورت آنلاین نیز برگزار میشوند)

شهریه : کل دوره 89.500 دلار (مجموعاً 120 واحد)

آخرین مهلت اقدام (ددلاین): تمام سال میشود اقدام کرد.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته انیمیشن در خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top