امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل خلبانی

رشته خلبانی یکی از رشته های با فناوری بسیار پیشرفته به شمار می رود و طبیعتا تحصیل این رشته در کشورهایی که صنعت هوانوردی قابل ذکری ندارند، منطقی نیست. علاوه بر این، آن دسته از دانشجویان که تحصیل را مقدمه مهاجرت خود می دانند، باید کشوری را برای تحصیل این رشته برگزینند که صنع خلبانیی قدرتمندی داشته باشد و بتوانند آینده شغلی مناسبی را برای خود رقم بزنند.در سال های اخیر اقبال به تحصیل این رشته در میان جوانان ایرانی بیش از پیش افزایش پیدا کند و بسیاری از آنان حتی برای تحصیل این رشته به خارج از کشور رفته و سختی های خاص تحصیل در خارج را به جان بخرند. پیش از هر اقدامی برای اخذ پذیرش تحصیلی لازم است مشتاقان تحصیل این رشته با کشورهایی که به عنوان گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل خلبانی معروف هستند، آشنایی پیدا کنند و با مقایسه شرایط این کشورها با شرایط خود، گزینه مناسب برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزینند.

  • بهترین کشور برای تحصیل خلبانی

درست همانند سایر رشته های تحصیلی،  به هیچ وجه نمی ‌توان یک کشور را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل خلبانی نیز معرفی نموده و به همه داوطلبان توصیه نمود. زیرا هر داوطلب باید بسته به شرایط خود و با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد از جمله زبان کشورها، بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزیند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن کشور اقدام نماید. طبیعتاً فردی که به زبان آلمانی تسلط دارد، شرایط مناسب تری برای تحصیل در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس پیش روی خود خواهد داشت. همچنین افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، شرایط مناسبی برای تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند دارند.

اما مهم ترین فاکتور در مسیر انتخاب مقصد تحصیل در خارج از کشور، شهریه تحصیلی در کشور های مختلف است، به ویژه اینکه رشته خلبانی از رشته های گران برای تحصیل در بسیاری از نقاط دنیا به شمار می رود. با اینکه یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان ایرانی از همه زبان های دیگر ساده تر است و بسیاری از آنان می توانند مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمایند، اما به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های کشورهای انگلیسی‌ زبان، شانس ورود به دانشگاه‌ های این کشورها برای جوانان هم وطنمان بسیار پایین‌ تر از سایر کشورهاست. اما اگر فردی محدودیت مالی نداشته و فقط بر اساس اعتبار و رتبه دانشگاه، اقدام به تصمیم گیری می نماید، طبیعتا دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان برای وی بهترین گزینه می باشند. تحصیل در کشورهای آلمانی زبان به ویژه آلمان و اتریش بسیار ارزان است و در مقایسه، شهریه این کشورها با سایر کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان، تقریبا رایگان به حساب می آید. از این رو تحصیل در این کشورها برای افرادی که با محدودیت مالی مواجه هستند، بهترین گزینه است. اما برای ورود به دانشگاه های این کشورها در رشته های پرمتقاضی باید حتماً در آزمون شرکت نموده و مدرک زبان آلمانی در سطح بالایی نیز ارائه نمود.

بازار کار رشته خلبانی و شرایط ایرلاین های کشورها، از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب محل تحصیل رشته خلبانی است. زیرا شانس کار پس از تحصیل خلبانی در کشور مورد نظر، یک مزیت بسیار مهم به حساب می آید.

اعتبار بین المللی و رتبه دانشگاه های کشورها در رنکینگ های معتبر نیز باید به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل خلبانی در نظر گرفته شود. در زمینه رشته خلبانی، تحصیل در دانشکده های خلبانی معتبر، امکان استخدام در خطوط هوایی و ایرلاین های کشورهای دیگر را نیز برای افراد بالا می برد.

در این مطلب علاوه بر شرایط تحصیل در رشته خلبانی در خارج از کشور در اغلب کشورهایی که به عنوان گزینه های اصلی مهاجرت تحصیلی ایرانیان به حساب می آیند، بهترین دانشگاه های این کشورها را نیز در رتبه بندی دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی خلبانی بر اساس رنکینگ معتبر کیو اس نیز معرفی می نماییم.

 

تحصیل خلبانی در ترکیه

اعتبار دوره های آموزش خلبانی در ترکیه با داشتن یک از معتبرترین خطوط هوایی تعران یعنی ترکیش ایرلاین بسیار بالاست است و به ویژه برای هموطنان ما که بعنوان مثال برای شرکت در دوره خلبانی در استرالیا، آلمان، کانادا و ... با مشکل اخذ ویزا مواجهند، ترکیه می تواند بهترین گزینه به حساب آید. زیرا به علت روابط حسنه این همسایه غربی با کشورمان، هموطنان ما در زمینه اخذ ویزای تحصیلی در این کشور با مشکل خاصی مواجه نمی باشند.

در کلیه کشورهای دنیا از جمله کشور خودمان برای اعطای پذیرش برای تحصیل در رشته خلبانی و متعاقب آن جذب در ایرلاین ها به عنوان خلبان سختگیری های فراوانی صورت می گیرد. طبیعیست به علت حساسیت این شغل که جان انسان ها و سرمایه ایرلاین ها به تخصص خلبان وابسته است، نمی توان هر فردی را بدون اینکه از آزمون های فراوانی سربلند بیرون آمده و شرایط جسمی، روحی و هوشی مناسبی داشته باشد، بر این مسند گمارد. مسلما افرادی که شرایط و صلاحیت های کافی جهت شغل خلبانی را دارا باشند و در ایرلاین ها جذب شوند می توانند درآمدی بالاتر از نرم درآمد مشاغل را در کلیه کشورها دریافت کنند و زندگی و آینده مناسبی خواهند داشت. این درآمد بالا البته به علت سختی و ریسک زیاد شغل خلبانی نیز می باشد. باید در نظر داشت که در عین حال که این شغل دارای جذابیت های خاص خود است، یکی از سه شغل پر استرس در دنیا محسوب می شود و خلبانان فشار کاری بسیار بالایی دارند.

یکی از معتبرترین دانشگاه های خلبانی نه تنها در ترکیه بلکه در دنیا، دانشگاه هوانوردی ترکیه یا TURKISH AERONAUTICAL ASSOCIATION UNIVERSITY  در شهر آنکارا می باشد که شرایط مناسبی برای دانشجویان بین المللی از جمله ایرانیان مشتاقان تحصیل خلبانی در ترکیه دارد و در سال 2011 توسط بنیاد هوایی انجمن هوانوردی ترکیه یا TTA تاسیس شده است. البته این دانشگاه در سه شهر ترکیه، دارای چهار دانشکده است و تمام فعالیت های آن در آنکارا متمرکز نیست.  استفاده از فرودگاه های مختلفی چون فرودگاه آنکارا، فرودگار ازمیر، فرودگاه ساجوک، و فرودگاه اتیمسگوت و ناوگان مشتمل بر بیش از 77 هواپیمای پیشرفته، ظرفیت بالای آموزشی و عملی در دانشگاه هوانوردی ترکیه را به وضوح نشان می دهد.

کلیه دروس ارائه شده در دوره های آموزش خلبانی در ترکیه در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می گردد. طبیعتا برای ورود به دانشگاه هوانوردی ترکیه ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس و تافل با نمره بالا از موارد الزامی به حساب می آید. زیرا یکی از اصلی ترین مواردی که به ویژه در ارتباط با برج مراقبت، خلبان ها به آن نیاز مبرم دارند، تسلط کامل به زبان انگلیسی است. همچنین داوطلبان تحصیل خلبانی در ترکیه می توانند در آزمون های بین المللی  CAE، CPE و FCE نمره قبولی را بدست آورده و باید در آزمون مهارت زبان UTAA نیز نمره قبولی را کسب نمایند تا شایسته ورود به دوره های آموزش خلبانی در ترکیه شناخته شوند. نمرات لازم برای قبولی در این دانشگاه عبارتند از:

آزمون IBT تافل : حداقل نمره 70

آزمون آیلتس : حداقل 6

آزمون FCE ، CPE ،CAE  : حداقل C

آزمون مهارت زبان UTAA : حداقل 60

در حال حاضر دوره های لیسانس علوم و آموزش پرواز و همچنین مدیریت هواپیمایی این کشوری به صورت 4 ساله و به زبان انگلیسی در دانشگاه هوانوردی ترکیه ارائه می کردد. دوره های مهندسی هوانوردی، مهندسی فضانوردی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنعتی، مهندسی مکاترونیک، و مهندسی مکانیک نیز در این دانشگاه ارائه می گردد. لازم به ذکر است که علاوه بر دانشگاه هوانوردی ترکیه که یک دانشگاه تخصصی در زمینه خلبانی و هوانوردی است، دوره های آموزش خلبانی در دانشگاه هایی چون دانشگاه دولتی Devlet و دانشگاه خصوصی اُزل، دانشگاه اکان استانبول و دانشگاه فنی اسکیشهیر نیز در قالب دانشکده ها و گروه های آموزشی ارائه می گردد. به طور کلی هزینه دوره خلبانی در ترکیه در مقاطع تحصیلی مختلف، متقاوت است. هزینه تحصیل خلبانی در دوره PPL یا آموزش پرواز حدود 20 هزار دلار در سال بوده و اگر داوطلب بخواهد دوره خلبانی حرفه ای با هواپیمای چند موتوره را بگذراند حدود 50 هزار دلار باید شهریه بپردازد. به طور کلی رشته خلبانی رشته پر هزینه ای است و هزینه دوره خلبانی در ترکیه نیز مانند سایر نقاط دنیا بالاست. برنامه های مهندسی و مدیریتی وهمچنین برنامه های دانشکده آمادگی زبان انگلیسی نیز در سال حدود 12500 شهریه دارند.

 

تحصیل خلبانی در کانادا

دوره های آموزش خلبانی در کانادا به صورت دو ساله در کالج ها و چهار سال در دانشگاه های هوانوردی ارائه می گردد و هر یک از دوره ها دارای واحدهای درسی نظری و عملی مختلفی می باشد. به منظور ورود به دوره های تحصیل خلبانی در کانادا داوطلبان باید حداقل ۱۶ سال سن داشته و گواهی عدم سوء پیشینه به همراه گواهی سلامت پزشکی ارائه نمایند. این گواهی سلامت باید شامل تست بینایی، شنوایی، و تعادل عمومی جسمی و روانی باشد. همچنین برای ورود به دوره های آموزش خلبانی در کانادا اثبات مهارت زبان انگلیسی نیز الزامی است بدین منظور متقاضیان گذراندن دوره های تحصیل خلبانی در کانادا باید مدرک ALPT که مخفف Aviation Language Proficiency Test است را ارائه نمایند. همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 برای ورود به این دوره ها الزامیست.

پس از گذراندن ۴۰ ساعت از دوره های تحصیل خلبانی در کانادا به دانش آموختگان دوره گواهی PPL  اعطا می ‌شود که به منزله مجوز پرواز با هواپیمای شخصی می باشد. افرادی که ۲۰۰ ساعت واحد های درسی دوره های آموزش خلبانی در کانادا را بگذرانند گواهی CPL دریافت می کنند که به معنای مجوز پرواز با هواپیماهای تجاری می باشد. اما پس از گذراندن ۱۸۰۰ ساعت واحدهای درسی تئوری و عملی این افراد گواهی ATPL دریافت می‌ کنند که به منزله مجوز پرواز با هواپیماهای باربری و حمل و نقل می باشد. البته مشتاقان کار در ایرلاین های بین المللی پس از این گواهینامه ها باید گواهینامه های دیگری نیز از جمله IR یا Instrument Rating  را دریافت نمایند.

هزینه های دوره های آموزشی خلبانی در کانادا بالاست و همانطور که پیشتر ذکر شد هر کسی از عهده آنها بر نمی آید. البته بر اساس قوانین این کشور در طول دوره های تحصیل در کانادا در رشته های مختلف از جمله در رشته خلبانی دانشجویان می ‌توانند هفته ای ۲۰ ساعت به طور قانونی کار کنند و برخی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور را تامین نمایند. مزیت گذراندن دوره های تحصیل خلبانی در کانادا این است که پس از اتمام دوره، به فارغ التحصیلان ویزای کار کانادا اعطا می گردد و در صورتی که آنان بتوانند در طول دوره ی ویزای کار، شغل مرتبط با رشته خود را پیدا کنند می ‌توانند پس از چند سال اقامت دائم و پاسپورت کانادا را نیز کسب نمایند.همچنین به علت بالا بودن سطح آموزش ها در دوره‌های آموزش خلبانی در کانادا و اعتبار بین المللی مدارک اخذ شده در این دوره ها این افراد می توانند پس از اتمام دوره در ایرلاین های بین المللی سایر کشورها نیز مشغول به کار شوند.

- دانشگاه های هوانوردی کانادا

در این بخش به معتبر ترین دانشگاه های هوانوردی کانادا که اکثر مشتاقان تحصیل این رشته تخصصی در این کشور متقاضی ورود به آنها هستند، اشاره می نماییم:

- دانشگاه واترلو (University of Waterloo)

یکی از معتبرترین دانشگاه های هوانوردی کانادا دانشگاه واترلو می باشد که از سال ۲۰۰۷ دوره های آموزش هوانوردی در آن راه اندازی شده است. گواهی پرواز که در این دانشگاه به فارغ ‌التحصیلان ارائه می ‌شود، در کشورهای مختلف دنیا اعتبار بسیار مناسبی دارد.

- دانشگاه فریزر ولی (University of Fraser Valley)

دانشگاه فریزر ولی در جنوب غرب استان بریتیش کلمبیا نیز دوره های مختلفی از جمله دوره های ۲ ساله گواهی پرواز و همچنین دوره های کارشناسی چهارساله را به مشتاقان تحصیل خلبانی در کانادا ارائه می نماید.

- دانشگاه وسترن (Western University)

دانشگاه وسترن دوره های کارشناسی مدیریت هوانوردی تجاری را به دانشجویان ارائه می نماید. فارغ‌التحصیلان این رشته به علت اینکه گواهی پرواز دریافت می ‌کنند، می ‌توانند به عنوان خلبان حرفه ‌ای یا مدیر در صنعت هوانوردی مشغول به کار شوند.

- کالج سنکا (Seneca College)

یکی از معتبرترین کالج ها برای گذراندن دوره های آموزشی خلبانی در کانادا مدرسه هوانوردی کالج سنکا در تورنتو می باشد که دوره هایی از جمله امنیت هوانوردی، خلبانی و همچنین فناوری هوافضا در آن به دانشجویان ارائه می گردد.

- موسسه فناوری بریتیش کلمبیا (BCIT)

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های هوانوردی کانادا موسسه فناوری بریتیش کلمبیا می باشد که دوره های بسیار متنوعی در زمینه هوانوردی و پرواز در آن ارائه می گردد. پردیس هوافضای این دانشگاه بیش از ۳۷۰۰ متر مربع وسعت دارد و انواع هواپیما و هلیکوپتر در آن موجود است. دوره های آموزش خلبانی در این دانشگاه با همکاری انجمن پژوهش های ملی کانادا و شرکت بوئینگ برگزار می شود و به همین جهت مدارک ارائه شده در آن در سطح بین‌المللی نیز دارای اعتبار بسیار بالایی می باشد.

- کالج سالت (Sault College)

یکی از بهترین کالج ها در کشور کانادا برای تحصیل رشته خلبانی کالج سالت می باشد که از سال ۱۹۷۴ در شهر تورنتو به تربیت خلبانان حرفه‌ ای می پردازد. البته برخی از دوره های ارائه شده در این کالج فقط مختص شهروندان کشور کانادا بوده و دانشجویان بین المللی شانسی برای ورود آنها ندارند.

- کالج پروازی مونکتون (Moncton Flight College)

کالج پروازی مونتکون نیز که در سال ۱۹۲۹ در استان نیوبرانزویک کانادا تاسیس شده یکی از بهترین مدارس تربیت خلبان در این کشور می باشد که محل آن در فرودگاه بین المللی مونتکون در شهر دییپ این استان است. دوره های کارشناسی همچون هوانوردی، خلبانی ایرلاین و خلبانی تجاری در این دانشگاه ارائه می ‌شود که همه ساله دانشجویان فراوانی متقاضی ورود به آنها هستند.

- کالج کانفدریشن (Confederation College)

کالج کام فدریشن در استان آنتاریو نیز یک مدرسه عالی هوانوردی دارد که محل آن در فرودگاه بین المللی تاندر بی می باشد. محبوب ترین دوره های ارائه شده در این کالج دوره های مدیریت پرواز و مهندسی هوافضا می باشد که معمولاً طول آنها سه سال بوده و از بهترین دوره های تحصیل خلبانی در کانادا به شمار می روند.

- کالج جورجین (Georgian College)

کالج جورجین که دوره های سه ساله مدیریت هوانوردی را در شهر بری ارائه می کند، دارای ۷ پردیس دانشگاهی بوده و بیش از 12500 دانشجو را میزبانی می کند.

 

تحصیل خلبانی در آلمان

در دوره های آموزش خلبانی در آلمان که تحت نظر ایرلاین های مختلف این کشور به ویژه ایرلاین معتبر لوفت هانزا ارائه می گردد، متقاضیان با دانش روز خلبانی آشنا می شوند و می توانند پس از گذراندن دوره های مختلف شانس کار در ایرلاین های مطرح این کشور و سایر کشورها را به دست آورند. کشور آلمان یکی از اعضای کنوانسیون بلونیا به شمار رفته و دانشگاه های آن از استاندارد آموزشی مشترک کشورهای اروپایی تبعیت می کنند و به همین جهت فارغ التحصیلان دوره های آموزش خلبانی در آلمان می توانند در ایرلاین های سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مشغول به کار شده و ویزای کار این کشورها را نیز پس از اتمام  دوره تحصیل در آلمان دریافت نمایند.

دوره های تحصیل خلبانی در آلمان در کالج های هوانوردی و همچنین برخی دانشگاه‌ های این کشور نیز ارائه می گردد که معمولا دوره های دانشگاهی در قالب مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. طول دوره های کارشناسی خلبانی بین چهار تا چهار و نیم سال و طول دوره های کارشناسی ارشد نیز یک تا یک و نیم سال است و معمولاً به زبان ‌های آلمانی یا انگلیسی به مشتاقان تحصیل خلبانی در آلمان ارائه می گردد.

برای مشتاقان شرکت در دوره تحصیل خلبانی در آلمان دوره های کوتاه مدتی نیز در کالج های هوانوردی این کشور برگزار می گردد که البته در آن ها مدرک آکادمیک مانند دانشگاه‌ ها اعطا نمی گردد. به عنوان مثال دوره هایی برای خلبانی هواپیماهای کوچک و برای خلبانان مبتدی ارائه می گردد.

در آلمان نیز دوره های آموزش خلبانی زیر نظر و تحت قرارداد با ایرلاین های معتبر از جمله لوفتانزا برگزار می‌شوند و در برخی موارد دانشجویان بورسیه خود این اعلان ها بدون نیاز به پرداخت حتی یک یورو شهریه در کالج یا دانشگاه مورد نظر به تحصیل خلبانی در آلمان مشغول می شوند شوند تا در پایان دوره تحصیل برای ایرلاین مورد نظر به کار مشغول شوند. اما به طور کلی از سایر مشتاقان گذراندن دوره های آموزش خلبانی در آلمان نیز شهریه تحصیلی چندانی دریافت نمی شود. به طور کلی این مورد یعنی کم بودن هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل در کشور آلمان است. با توجه به هزینه های فوق العاده بالای تحصیل رشته خلبانی به ویژه در کشورهای انگلیسی زبان، می توان آلمان را یکی از بهترین گزینه ها به عنوان محل تحصیل رشته خلبانی به حساب آورد.

برای ورود به دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل 6.5 باید ارائه گردد تا بتوان پذیرش دریافت نمود. همچنین برای دوره های ارائه شده به زبان آلمانی نیز باید مدرک زبان آلمانی معتبر ارائه نمود که حداقل باید متقاضی مدرکی در سطح B1 داشته باشد تا شایسته ورود به این دوره ها به حساب آید.

 

تحصیل خلبانی در روسیه

به منظور ورود به دوره های آموزش خلبانی در روسیه متقاضیان باید مدرک دیپلم ریاضی یا تجربی داشته باشند. در غیر این صورت شانس تحصیل در روسیه در رشته خلبانی برای آنان وجود نخواهد داشت. متقاضیانی که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی یا تجربی دارند و معدل آنها حداقل ۱۵ است می توانند مدارک خود را ارائه نموده و برای ورود به دوره های آموزش خلبانی در روسیه ارائه نمایند.

دوره های تحصیل خلبانی در روسیه مزایای فوق العاده ای دارد. اول از همه اینکه گواهینامه های بین المللی که در این دوره ها ارائه می ‌شود در تمامی نقاط دنیا دارای اعتبار فوق ‌العاده بالایی است و فارغ التحصیلان این دوره ها می توانند در کلیه کشورهای دنیا به عنوان خلبان مشغول به کار شوند. در خود این کشور نیز پس از تحصیل خلبانی در روسیه می‌ توان به کار مشغول شد. در این کشور درآمد خلبان اول حدود ۳۰۰ هزار یورو بوده و درآمد خلبان دوم نیز ۱۵۰ هزار یورو در سال است که رقم بسیار مناسبی به شمار می رود.

دوره های تحصیل خلبانی در روسیه مانند دوره های آموزش خلبانی در آلمان، ترکیه، استرالیا، کانادا، قطر و ... شامل دروس متعددی می باشد که مهم ترین و اصلی ترین آنها عبارتند از:اصول پرواز، الکترونیک عمومی، سیستم های الکترونیکی هواپیما آئرودینامیک عمومی، قوانین و مقررات هوانوردی، موتورهای هواپیما، ناوبری هوائی، اصول هوانوردی هواشناسی، فیزیولوژی هوا، ریاضی، فیزیک، آمار و احتمالات، معادلات دیفرانسیل، کامپیوتر و برنامه نویسی، ارتعاشات عمومی، استاتیک، مبانی مهندسی برق، و دینامیک عمومی.

از شرایط ورود به دوره های آموزش خلبانی در روسیه این است که فرد متقاضی نباید قد کمتر از ۱۶۵ سانتی متر قد داشته و سنی نهایتا ۲۶ سال داشته باشد. همچنین معاینات پزشکی متعددی روی داوطلبان دوره های تحصیل خلبانی در روسیه صورت می ‌گیرد. این افراد حتما باید از سلامت جسمی بالایی برخوردار باشند و این سلامت جسمی در آزمایشات متعددی که روی آن ها انجام می شود احراز گردد. گواهی سلامت دهان و دندان باید در این آزمایشات اخذ گردد. همچنین گواهی سلامت چشم که عدم تاری دید و کور رنگی را به خوبی بیان کند باید ارائه شود. در آزمون های جسمانی این افراد باید مسافت ‌های کوتاه و بلند را دویده و دراز نشست و پرش عضلانی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند. همچنین معایناتی روی قلب، اعصاب، گوش و حلق و بینی، فشار خون و شنوایی داوطلبان نیز صورت می پذیرد. علاوه بر این موارد، متقاضیان باید از نظر شخصیتی، ظاهری، و سلامت روان نیز در شرایط مناسبی باشند. با در نظر گرفتن جمیع جهات می توان گفت افرادی که کاملاً از نظر جسمی و روحی سالم بوده و دارای توانایی و ذکاوت بالایی هستند، شانس تحصیل خلبانی در روسیه را می ‌توانند به دست آورند.

برای ورود به دوره های آموزش خلبانی در روسیه همانند دوره های تحصیل پزشکی در روسیه باید دوره های پادفک را گذراند که به زبان روسی ارائه می شود. هزینه شرکت در دوره یکساله پادفک برای ورود به دوره های آموزش خلبانی در روسیه ۲۵۰۰ یورو است و این دوره یک ساله می باشد. همچنین شهریه تحصیل خلبانی در روسیه برای اخذ مدرک کارشناسی یا لیسانس خلبانی سالی ۴ هزار یورو می ‌باشد که مجموعاً در طول چهار سال دانشجو باید ۱۶ هزار یورو بپردازد.

تعداد دانشگاه های خلبانی روسیه زیاد بوده و حداقل ۱۱ دانشگاه هوانوردی معتبر در در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد و معتبر ترین آنها عبارتند از: دانشگاه هوانوردی سنت پترزبورگ و دانشگاه خلبانی مسکو ، دانشگاه خلبانی لیاپیدوسکی در شهر امسک دانشگاه خلبانی ساسوسکی، دانشگاه خلبانی کراسنایارسک ، دانشگاه خلبانی ژنرال بوگایوف در شهر اولیانوفسک که از مجهزترین و بهترین دانشگاه های خلبانی در جهان به شمار می رود.

 

تحصیل خلبانی در قطر

کشور قطر یکی از بهترین خطوط هوایی دنیا یعنی قطر ایرویرز یا Qatar Airways را داراست که در سال های اخیر همواره یکی از پنج خط هوایی برتر دنیا بوده است. از آنجا که دوره های آموزش خلبانی در تمامی کشورها زیر نظر ایرلاین های آن کشور برگزار می گردد و به علت کیفیت بالا و اعتبار زیاد خطوط هوایی قطر می ‌توان گذراندن دوره های آموزش خلبانی در قطر را از بهترین گزینه ها برای علاقمندان این رشته به حساب آورد. مدارک اخذ شده از دانشگاه های خلبانی قطر در همه جای دنیا دارای اعتبار مناسبی می باشد. از این رو افرادی که به تحصیل خلبانی در قطر می پردازند نه تنها شانس کار در خطوط هوایی معتبر این کشور یعنی قطر ایرویرز یا Qatar Airways، بلکه کلیه خطوط هوایی معتبر دنیا را نیز می توانند به دست آورند. البته کیفیت گذراندن دوره ها و نشان دادن شایستگی فردی نیز در پیدا کردن فرصت های شغلی مناسب برای خلبانان بسیار موثر است.

دوره های آموزش خلبانی در قطر به علت اعتبار خطوط هوایی این کشور، در سطحی بسیار بالا و در حد و اندازه دوره های خلبانی در آلمان، استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی، و ترکیه قرار داده می شود. تحصیل خلبانی در قطر نیز مانند سایر کشورهای معتبر دنیا در این زمینه، بر علوم و دانش هایی چون فیزیک، آئرو دینامیک، ترمودینامیک، ریاضی و همچنین تسلط به زبان بین المللی یعنی زبان انگلیسی متمرکز است. زیرا این علوم پایه های موفقیت در حرفه خلبانی هستند.  برای ورود به دوره های تحصیل خلبانی در قطر، ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره بالا (حداقل 7) یکی از اصلی ترین الزامات است. زیرا زبان رسمی مورد استفاده در حمل و نقل هوایی دنیا، زبان انگلیسی می باشد و به هیچ وجه نمی توان بدون تسلط بر آن به یک خلبان موفق تبدیل شد.

مانند سایر کشورهای دنیا برای ورود به دانشگاه های خلبانی قطر نیز حساسیت های زیادی اعمال می شود و فقط افرادی که از شرایط جسمی، روحی و هوشی خوبی برخوردار بوده و در آزمون ‌های به عمل آمده سربلند بیرون آیند، شانس ورود به دوره های تحصیل خلبانی در مقطع را پیدا می کنند. زیرا شغل خلبانی حرفه ای بسیار حساس به حساب می آید و جان انسان ها و سرمایه خطوط هوایی یا ایرالاین ها به شرایط فرد خلبان و میزان تخصصی که به دست می ‌آورد وابسته است و به همین جهت در انتخاب افراد متقاضی سخت ‌گیری‌های زیادی صورت می ‌گیرد. طبیعتاً به همین جهت خلبانی از مشاغل بسیار سخت و در عین حال با درآمد بالا به حساب می آید. تحقیقات نشان داده است که حرفه خلبانی یکی از سه شغل پر استرس دنیا به حساب آمده و این افراد شغلی دارای ریسک و سختی کار فراوان را برای خود برگزیده اند. به همین جهت و با توجه به مسئولیت بالای خلبانان، داشتن درآمد زیاد برای آنها کمترین حق به حساب می آید.

بهترین و معروف ترین مورد از دانشگاه های خلبانی قطر، Qatar Aeronautical College یا کالج هوانوردی قطر می باشد که در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده است و در حال حاضر یکی از معتبرترین کالج ها یا دانشگاه های خلبانی در دنیا به شمار می‌ رود. رشته های ارائه شده در کالج هوانوردی قطر بسیار متنوع است و اصلی ترین آنها عبارتند از: آموزش های خلبانی، آموزش های مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، آموزش های کنترل کننده های هوایی، آموزش های هواشناسی، و همچنین دوره های کوتاه مدت رشته های متنوعی که به صنعت هوانوردی مرتبط هستند. خود دوره های آموزش خلبانی در قطر که در این کالج ارائه می ‌شود بسیار متنوع هستند و بسته به طول دوره و شرایط آن، مدارک مختلفی در پایان دوره به متقاضیان اعطا می ‌شود که از دیپلم های متعدد تا لایسنس یا کارشناسی خلبانی و سایر رشته های مرتبط را شامل می گردد.

 

تحصیل خلبانی در استرالیا

اعتبار بالای مدارک ارائه شده در دوره های خلبانی در استرالیا، این امکان را به دانش آموختگان می دهد که به راحتی هر چه تمام تر در کشورهای دیگری که شرایط آسان تری برای خلبانی در آن ها در نظر گرفته شده است در خطوط هوایی استخدام گردند. البته امکان استخدام خلبان در استرالیا برای این دانش آموختگان نیز وجود دارد؛ البته به شرطی که حائز شرایط لازم باشند. به همین علت همه ساله عده زیادی از علاقه مندان حرفه خلبانی از نقاط مختلف دنیا از جمله کشور عزیزمان ایران، متقاضی پذیرش و اخذ ویزای دوره خلبانی در استرالیا هستند.

همان طور که عرض شد شرایط پذیرش دوره های خلبانی در استرالیا و هر کشور دیگری به علت هویت این حرفه، بسیار ویژه می باشد. به عنوان مثال از نظر سلامت بدنی و ویژگی های جسمی آزمایشات دقیقی به طور معمول صورت می گیرد تا از میان داوطلبان، افرادی که بهترین شرایط را دارا می باشند، انتخاب گردند.

معمولا باورهای اشتباهی در مورد چکاپ های سلامت برای اخذ پذیرش دوره های خلبانی وجود دارد. یکی از این موارد این است که به اشتباه برخی می گویند دندان پرکرده و یا استفاده از عینک توسط داوطلب، مانع اخذ پذیرش دوره های خلبانی است. این در حالی است که برای اخذ پذیرش دوره های خلبانی در استرالیا و هیچ نقطه دیگری از دنیا، دندان پرکرده و یا استفاده از عینک، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی بسیاری از باورهایی که در مورد سخت گیری های پزشکی برای پذیرش دوره های خلبانی وجود دارد اشتباه است.

اما طبیعی است که دید مناسب چشم ها قطعا یکی از اصلی ترین شرایط پذیرش دوره های خلبانی در استرالیا و سایر کشورهای جهان است و داوطلبانی که مشکلات بینایی همچون کور رنگی و دو بینی دارند، عموما برای آموزش خلبانی و اخذ پذیرش مشکل خواهد داشت.

دوره های خلبانی در استرالیا در دانشکده خلبانی رویال ویکتوریا، دانشگاه تکنولوژی سویین برن، دانشکده خلبانی آکادمی پرواز استرالیا، دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن یا RMIT، دانشکده مهندسی دانشگاه ادیث کاوان و مدرسه خلبانی تری استار فرودگاه مورابین ملبورن ارائه می شود. همان طور که عرض شد آکادمی های خلبانی در استرالیا متعدد هستند و هزینه دوره خلبانی در استرالیا در هر یک از این آکادمی ها متفاوت است. اما میانگین هزینه دوره خلبانی در استرالیا در کلیه این آموزشکده های خلبانی، برای دروس تئوری هر ترم 10 هزار دلار و برای هر ساعت دروس عملی 250 دلار می باشد.

در صورت شرکت در دوره های خلبانی در استرالیا در هر یک از آکادمی های تخصصی این رشته و اخذ گواهی پایان دوره هیچ تضمینی برای استخدام داوطلب در این کشور وجود ندارد. شرایط کلی استخدام خلبان در استرالیا، بدین صورت است که هر شرکت هواپیمایی فعال در این کشور می تواند فردی که حداقل 1000 ساعت پرواز را در رزومه کاری خود دارد را استخدام نماید.

1000 ساعت پرواز عددی بسیار بالاست و البته چند راه برای دستیابی به این میزان ساعت پرواز وجود دارد که اشاره می نماییم. اولین روش این است که فرد پس از پایان دوره خلبانی دوره استاد خلبانی را بگذراند و سپس در آکادمی های خلبانی مشغول به کار استادی شود و تجربه پرواز برای خود بیاندوزد. راه دیگر هم این است که یک فارغ التحصیل با تعداد ساعت پرواز پایین، یعنی حدود 200 ساعت از فرصت پرواز در شرکت های هواپیمایی توریستی در مناطق دور افتاده و ایالت های شمالی کشور استرالیا که در نزدیکی خط استوا قرار دارند استفاده کرده و با هواپیماهای سبک این شرکت ها که اغلب تک موتوره یا دو موتوره هستند برای بالا بردن ساعات پرواز و تجربه خود استفاده نماید و پس از رسیدن به 1000 ساعت پروار تقاضای استخدام در شرکت های هواپیمایی بزرگ را ارائه نمایند و در آن ها مشغول به کار شود. به طور کلی بازار کار خلبانی در استرالیا هم مانند سایر نقاط دنیا محدودیت های خاص خود را دارد و معمولا شایسته ترین افراد جذب بهترین فرصت های شغلی می شوند. اما یک موردی که آینده بازار کار خلبانی در استرالیا را بسیار امیدوار کننده می نمایاند، بالا بودن میانگین سنی خلبانان این کشور است که به زودی تعداد زیادی از آن ها بازنشسته خواهند شد و فرصت های شغلی فراوانی برای استخدام خلبان در استرالیا پدید خواهد آمد. از این رو زمان مناسبی به نظر می رسد که افراد علاقه مند با دور اندیشی و گرفتن پذیرش و اخذ ویزای دوره خلبانی در استرالیا، خود را در مسیر رسیدن به شغل خلبانی در کشور استرالیا قرار دهند.

بسیاری از افراد که قصد دارند با  گرفتن پذیرش و اخذ ویزای دوره خلبانی در استرالیا، دوره های آموزش خلبانی بسیار معتبر در این کشور را بگذرانند، افق دیدشان اخذ اقامت استرالیا است و دوست دارند در این کشور مشغول به کار خلبانی شوند. گرچه اعتبار بالای مدارک خلبانی در استرالیا، امکان استخدام به عنوان خلبان در بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به آنان می دهد. برای افرادی که قصد اخذ اقامت استرالیا و استخدام به عنوان خلبان در این کشور را دارند، لازم است قبل از تصمیم گیری در مورد شرایط بازار کار خلبانی در استرالیا و همچنین میزان درآمد خلبان در استرالیا به خوبی تحقیق کرده باشند که ما در این مطلب سعی کردیم در حد امکان جامع ترین اطلاعت را خدمت این عزیزان ارائه نماییم. آخرین موضوعی که دانستن آن برای این عزیزان لازم است، میزان درآمد خلبان در استرالیا است که حدود 65 هزار دلار استرالیا در سال می باشد.

 

کشورهای ذکر شده را می توان بهترین گزینه ها برای تحصیل رشته خلبانی در خارج از کشور به حساب آورد. اما طبیعتا هر یک از داوطلبان می بایست با در نظر گرفتن شرایط خود، مقصد مناسب برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزینند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پرستاری و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top