امروز: پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

برنامه اراسموس چیست؟

برنامه اراسموس یا بورسیه اراسموس ماندوس Erasmus Mundus یک برنامه مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپاست که در زمینه تحصیلات تکمیلی، امکان همکاری هایی بویژه در زمینه انتقال دانشجو را فراهم می کند. نام این برنامه از محقق برجسته دوران رنسانس، اراسموس ماندوس گرفته شده و هدف از آن ارتقای کیفیت آموزش عالی از طریق بورسیه تحصیلی و همکاری های بین دانشگاهی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حتی برخی دیگر از نقاط دنیا می باشد.

  • برنامه اراسموس چیست؟

اراسموس چیست؟

در پاسخ به این سوال که برنامه اراسموس چیست، بهتر است تاریخچه ای کوتاه از چگونگی شکل گیری این برنامه مشارکتی آموزش عالی در اروپا ذکر نماییم. ابتدا در سال 1987 اتحادیه اروپا به تدوین برنامه ای اقدام کرد که در آن دانشگاه های اروپایی می بایست با اعطای بورسیه های تحصیلی، نیروی انسانی شایسته و جوان را از سایر کشورهای دنیا جذب نمایند. این برنامه اراسموس نام گرفت. این برنامه به حدی موفقیت آموز بود که در سال 1994 برنامه ای مشابه نیز به نام SOCRATES programme ایجاد شد و تا سال 1999 نیز ادامه پیدا کرد. در سال 2000 این برنامه دچار تغییراتی شده و با نام Socrates II programme  از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۶ به جذب دانشجویان دیگر کشورها پرداخت و از سال ۲۰۰۶ جای خود را به Lifelong Learning Programme داد.

 

برنامه اراسموس موندوس شامل چه مواردی است؟

برنامه اراسموس با اهدافی نظیر ارتقای سطح علمی مراکز آموزش عالی اروپایی و ایجاد تعامل بیشتر بین مردم و فرهنگ های مختلف از طریق همکاری و مشارکت کشورهای اروپایی با کشورهای غیر اروپایی در زمینه تحصیلات عالی و نهایتا  بهبود شرایط منابع انسانی و بازار کار جوامع اروپایی، شروع به کار کرده و شامل سه اقدام ذیل است:

- برنامه های مشترک

- مشارکت ها

- پروژه های جذابیت

 

برنامه های مشترک اراسموس موندوس

در ذیل این اقدام، اراسموس از برنامه های مشترک تحصیلی در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشدو دکتری) که توسط کنسرسیومی از موسسات آموزش عالی اغلب در اتحادیه اروپا و از سال 2009 برخی موسسات خارج از اتحادیه اروپا اداره می شود، پشتیبانی به عمل می آورد. آنها یک دوره یکپارچه و دیپلم مشترک یا چندگانه را پس از مطالعه یا تحقیق در دو یا چند مؤسسه آموزش عالی ارائه می دهند.

بورسیه اراسموس نیز برای دانشجویان و دانشگاهیان که در دوره های تحصیلات تکمیلی به تدریس و تحصیل مشغولند در نظر گرفته شده که هزینه های مشارکت، هزینه های معیشت و بیمه را در طول دوره تحصیل و سهمی از هزینه های سفر را پوشش می دهد.

 

مشارکت های اراسموس موندوس

بر اساس این اقدام، مشارکت اراسموس ماندوس طیف وسیعی از برنامه های تحصیلی دانشگاهی را در مقاطع مختلف و بویژه تحصیلات تکمیلی مدیریت می کند که با توافق رسمی بین موسسات آموزش عالی شکل می گیرند. این اتحاد استراتژیک ایجاد شده موجب پیشبرد منافع مشترک و اهداف مشترک تشکیل شده است.

 

پروژه های جذابیت اراسموس موندوس

بر اساس این اقدام، پروژه هایی برای افزایش جذابیت و دیده شدن آموزش عالی اروپا در سراسر دنیا تعریف و تامین مالی می شود. در واقع این بخش بر بعد بین المللی آموزش عالی متمرکز است و بودجه برای دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مشترک اروپایی، مشارکت با موسسات آموزش عالی غیر اروپایی و بورسیه تحصیلی برای دانشجویان و دانشگاهیان، و پروژه های ترویج آموزش عالی اروپا در سراسر جهان را تامین مالی می کند.

 

بورسیه اراسموس چیست؟

بورسیه اراسموس ماندوس یک برنامه حمایتی است که برای تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد. هر ساله کنسرسیوم اراسموس ماندوس، به عنوان یک بورسیه اروپایی، بورسیه ‌های تحصیلی متنوعی تحت عنوان بورسیه اراسموس ماندوس به متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اعطا می ‌کند. بورسیه اراسموس ماندوس در هر سال منابع مالی برای اعطای بورسیه تحصیلی به ۲۵۰ رشته دکترا و ۱۰۰ رشته کارشناسی ارشد را فراهم می ‌آورد. امکان دریافت بورسیه اراسموس برای اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه نیز فراهم است. با اینکه بورسیه اراسموس ماندوس به طور عموم، مخصوص تحصیلات تکمیلی است، اما در معدود مواردی این بورسیه به دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی نیز اعطا می گردد.

برنامه های تحصیلی ارائه شده در قالب بورسیه اراسموس بر اساس نیازهای اتحادیه اروپا تعیین می گردد. بعنوان مثال یکی از اولویت های اصلی این اتحادیه، تامین نیروی انسانی کارآمد در زمینه فناوری نانو است که از سال 2015 در برنامه اراسموس نیز تمرکز روی آن قرار داده شده است. میزبان دوره های تخصصی این رشته در قالب برنامه اراسموس، کشورهای آلمان، هلند، بلژیک و سوئد بوده اند و دانشجویان ملزم به گذراندن دوره تحصیلی خود در 2 کشور از این 4 کشور ذکر شده هستند.

هدف بورسیه اراسموس اروپا جذب دانشجویان و اعضای هیات علمی برتر جهان و ترغیب آن ‌ها برای تحصیل و پژوهش کوتاه یا بلند مدت در اتحادیه اروپا است تا از این طریق جایگاه تحصیلات عالی قاره اروپا را در جهان ارتقا دهد. برنامه اراسموس ماندوس همچنین به دنبال ترغیب موسسات اروپایی است تا با دیگر دانشگاه‌ های اروپایی و غیر اروپایی و همچنین سازمان‌ های آموزشی در حال توسعه همکاری کنند.

در بورسیه اراسموس مقطع دکتری دو برنامه تحت عنوان اقدام 1 و اقدام 2 را در بر می گیرد.

برنامه اقدام ۱ شامل دکتراهای مشترک اراسموس ماندوس (EMJD) است که تمرکز خود را بر یک موضوع تحقیقاتی که بعضا میان رشته ‌ای هم می ‌شود، قرار می ‌دهد. مدرک اعطایی این برنامه دکترا می تواند کنسرسیوم ‌های دانشگاهی حداقل باید سه کشور اروپایی و همچنین شرکای غیر اروپایی را هم در بر بگیرد. بورسیه تحصیلی به دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی که قصد اخذ مدرک دکترا دارند تعلق می ‌گیرد. برنامه اقدام ۱ به دانشجویان دکترا این امکان را می ‌دهد تا تحصیلات خود را در محیطی کاملا پژوهشی انجام دهند و همچنین از امکانات پژوهشی آموزشی حداقل دو کشور اروپایی و بعضا غیر اروپایی بهره ببرند.

برنامه اقدام 2 شامل سطح وسیع تری از همکاری های دانشگاهی می شود و مثلا فقط مقطع دکتری را در بر نمی گیرد. این برنامه میان اروپا و کشورهای غیر اروپایی از مناطق مشخصی از جهان شکل می ‌گیرد. بورسیه‌ های تحصیلی هم به دانشجویان متقاضی اخذ مدرک و هم به علاقه‌ مندان پژوهش (بدون اخذ مدرک دانشگاهی) اعطا می‌ شود. برنامه اقدام ۲ هم این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهد تا بخشی از کنسرسیوم شکل گرفته میان موسسات کشورهای اروپایی و موسسات کشور خودشان شوند تا با استفاده از ظرفیت‌ های پژوهشی هر دو منطقه رابطه مستحکم پژوهشی میان این کشورها شکل بگیرد.

در بورسیه اراسموس، دانشجویانی که شهروندان اتحادیه اروپا هستند و همچنین کلیه کسانی که در 5 سال اخیر حداقل 1 سال را در این  اتحادیه کار یا تحصیل کرده اند، بعنوان گروه "ب" و دانشجویانی که شهروند غیر اروپایی هستند بعنوان دسته "الف" شناخته می شوند. دارندگان بورسیه از دسته "الف" ماهانه ۱۰۰۰ یورو به علاه ۴۰۰۰ یورو در آغاز سال و همچنین بیمه درمانی دریافت می ‌کنند. تقریبا ۱۰ بورسیه هر سال برای تخصص‌ های مختلف در نظر گرفته می‌ شود. دارندگان بورسیه از دسته "ب" ماهانه ۵۰۰ یورو به علاوه ۱۵۰۰ یورو در آغاز سال و همچنین بیمه درمانی دریافت می‌ کنند. تقریبا ۷ بورسیه هر سال برای تخصص ‌های مختلف در نظر گرفته می‌ شود. مهلت نهایی برای اپلای بسته به رشته از دسامبر تا فوریه متغیر است. سال تحصیلی هم عموما بین آگوست تا سپتامبر شروع می ‌شود. دوره تحصیلی توسط بورسیه اراسموس ماندوس به مدت حداکثر ۵ سال حمایت مالی می‌شود.

 

اما اگر فردی موفق به دریافت بورسیه اراسموس ماندوس نشد می تواند در دوره های این کنسرسیوم های دانشگاهی با هزینه شخصی شرکت کند. هزینه تحصیل برای دانشجویان دسته الف ۸۰۰۰ یورو در سال و برای دانشجویان دسته ب ۴۰۰۰ یورو است. تنها کافی است بتواند پذیرش را دریافت کند. اخذ پذیرش دو مرحله‌ ای خواهد بود. بعد از ارزیابی اولیه مدارک ارسالی، دانشجو باید در یک مصاحبه اسکایپی شرکت کند. دانشجویانی که برای بورسیه اپلای نمی ‌کنند می‌ توانند مدارک خود را چند ماه دیرتر از ددلاین افراد دارای بورسیه (از دسامبر تا فوریه) ارسال کنند.

تحصیل در دوره های ارائه شده اغلب به زبان انگلیسی است. همچنین دوره های آموزش زبان در کشور محل تحصیل رایگان می باشد.

 

مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای اخذ بورسیه اراسموس

مدارک مورد نیاز جهت اپلای برای اخذ بورسیه اراسموس ماندوس به شرح ذیل است:

- ترجمه دانشنامه و ریز نمرات مقاطع کارشناسی (برای کارشناسی ارشد) و کارشناسی و کارشناسی ارشد (برای دکترا)

- کسب حداقل نمره تافل یا آیلتس

- انگیزه ‌نامه

- دو توصیه ‌نامه

- رزومه

- کسب حداقل نمره GRE یا GMAT (بسته به رشته)

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در خارج و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top