امروز: سه شنبه 1 آبان 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

آشنایی با ویزای دانشجویی فرانسه

در این مطلب به آشنایی با ویزای دانشجویی فرانسه در سال 2024 می پردازیم.

  • آشنایی با ویزای دانشجویی فرانسه

آشنایی با ویزای دانشجویی فرانسه در سال 2024

 

تحصیل در فرانسه

فرانسه یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است و دلیل خوبی هم دارد. سه دانشگاه  مستقر در پاریس در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

بسیاری از دانش جویان بین المللی ها جذب هزینه نسبتاً پایین آموزش عالی فرانسه در مقایسه با برخی دیگر از کشورها می شوند. دولت فرانسه بیشتر هزینه تحصیل را برای دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) و انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) از جمله ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس پوشش می دهد.

گفتنی است، تحصیل در فرانسه از چندان آسان نیست. شما باید شرایط سخت آکادمیک و زبان را برآورده کنید. شما همچنین باید ثابت کنید که می توانید از نظر مالی خود را تامین کنید و مسکن داشته باشید.

 

چه کسانی در فرانسه به ویزای دانشجویی نیاز دارند؟

اداره مهاجرت و ادغام فرانسه (L’office Français de l’immigration et de l’integration, OFII) بر تمامی مهاجرت ها به فرانسه نظارت دارد و مسئولیت رسیدگی به ویزای دانشجویی فرانسه را بر عهده دارد.

اگر تابعیت اتحادیه اروپا/EFTA دارید، برای زندگی یا تحصیل در فرانسه نیازی به ویزا ندارید. همچنین، اگر تحصیل یا دوره شما کمتر از سه ماه طول بکشد، بسته به ملیت خود، احتمالا معاف هستید.

با این حال، زمانی که از یک کشور غیر اتحادیه اروپا/EFTA هستید، به ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت.

 

دانشجویان بریتانیا از زمان برگزیت

از آنجایی که بریتانیا (بریتانیا) به دلیل برگزیت دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست، اتباع بریتانیا باید به همان شرایط ویزا مانند شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا/EFTA پایبند باشند.

اگر تحصیل آنها بیش از 90 روز طول بکشد، دانشجویان انگلیسی باید برای ویزای دانشجویی طولانی مدت اقدام کنند. با این حال، هنگامی که در دوره ای ثبت نام می کنید که کمتر از سه ماه طول می کشد، نیازی به درخواست ویزا ندارید.

 

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

فرانسه انواع مختلفی از ویزای دانشجویی دارد:

ویزای شینگن کوتاه مدت (visa de court séjour étudiant) – برای دوره های تا 90 روز

ویزای تحصیلی طولانی مدت فرانسه (visa de long séjour étudiant) – برای برنامه های تحصیلی بیش از سه ماه

ویزا برای افراد زیر سن قانونی (mineur scolarisé) - برای کودکان زیر 18 سال که می خواهند در مدرسه یا کالج فرانسوی تحصیل کنند.

ویزای کارآموزی دانشجویی (stagiaire étudiant) – برای دانشجویانی که مایل به انجام کار حرفه ای در فرانسه هستند.

پاسپورت استعداد - برای محققان دانشگاهی که حداقل مدرک کارشناسی ارشد دارند

سایر ویزاهای مرتبط با دانشجو - اگر می خواهید در طول تعطیلات خود کار کنید، داوطلبانه شرکت کنید یا پس از فارغ التحصیلی در فرانسه بمانید.

 

ویزای تحصیلی شینگن کوتاه مدت

ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA که می خواهند دوره ای را که حداکثر سه ماه طول می کشد (به عنوان مثال دوره زبان فرانسه) دنبال کنند، در دسترس است. ویزای کوتاه مدت به شما این امکان را می دهد که در مدت 180 روز حداکثر 90 روز در منطقه شینگن زندگی کنید.

برخی از کشورها حتی با دولت فرانسه موافقت نامه های لغو روادید دارند تا به شهروندان خود اجازه تحصیل در این کشور را بدهند.

به خاطر داشته باشید که اگر برای شرکت در امتحانات در فرانسه هستید، برای امتحان دانشجویی نیز به ویزای کوتاه مدت (visa de court séjour – étudiant concours) نیاز خواهید داشت. این امر حتی اگر نیازی به دریافت ویزای تحصیلی کوتاه مدت نداشته باشید نیز صدق می کند.

 

الزامات

برای ویزای تحصیلی کوتاه مدت، شما باید حداقل 18 سال داشته باشید و حداقل درآمد ماهانه 615 یورو داشته باشید (مگر اینکه بورسیه تحصیلی فرانسه داشته باشید). شما همچنین باید در یک دوره در یک مدرسه، موسسه یا دانشگاه معتبر فرانسوی ثبت نام کنید.

در طول فرآیند درخواست، باید ثابت کنید که بلیط برگشت دارید تا تاریخ عزیمت خود را تأیید کنید.

 

هزینه های ویزا

هزینه ویزای کوتاه مدت بین 9 تا 80 یورو است. برخی از دانش آموزان می توانند بر اساس ملیت خود، نرخ کاهش یافته 35 یورو دریافت کنند. هزینه باید با تمبر مالیاتی پرداخت شود. تمبر مالیاتی مدرکی است مبنی بر پرداخت مالیات (به عنوان مثال، تمبرهایی که روی یک بطری شراب می بینید).

 

طول ویزا

این ویزا فقط برای 90 روز در یک دوره 180 روزه معتبر است. شما نمی توانید ویزای کوتاه مدت فرانسه را تمدید کنید، اما در عوض می توانید برای ویزای تحصیلی طولانی مدت اقدام کنید.

 

ویزای تحصیلی فرانسه برای مدت طولانی

اگر تحصیل شما بیش از 90 روز طول بکشد، به ویزای دانشجویی طولانی مدت که برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا استفاده می شود، نیاز خواهید داشت.

 

الزامات

روند درخواست ویزای طولانی مدت مانند ویزای کوتاه مدت است.

اگر این اولین سالی است که تحصیل می کنید، یا تحصیلات خود را رها کرده اید و از نو شروع کرده اید، باید در Parcoursup ثبت نام کنید. این یک پلت فرم پذیرش آنلاین با اطلاعات برنامه های دانشگاه، مواد درسی و اطلاعات تماس برای دانشجویان است.

بسته به ملیت خود، باید در Études en France (EEF) نیز ثبت نام کنید. این پلتفرم آنلاین به شما کمک می‌کند تا یک فایل شخصی‌سازی‌شده بسازید و در برنامه‌های پیش‌ثبت‌نام و درخواست‌های ویزای خود به بهترین نحو بپردازید.

 

هزینه های ویزا

هزینه ویزای تحصیلی طولانی مدت 50 یورو است و باید با تمبر مالیات پرداخت شود.

 

طول ویزا

شما می توانید از ویزای خود برای مدت دوره یا مدرک خود استفاده کنید که معمولا تا چهار سال است.

در طول سال اول، شما یک عنوان valant de séjour – étudiant (VLS-TS) دریافت خواهید کرد. این ویزای یک ساله است که به عنوان اجازه اقامت نیز عمل می کند. پس از آن، ویزای دانشجویی هنوز معتبر است، اما اجازه اقامت معتبر نیست. بنابراین، مهم است که برای یک اجازه اقامت موقت یک ساله (carte de séjour temporaire) یا یک اجازه اقامت چند ساله (carte de séjour pluriannuelle générale) درخواست دهید.

توجه داشته باشید که اگر الجزایری هستید، پس از سال اول باید برای گواهی اقامت اقدام کنید.

کودکانی که می خواهند در فرانسه به مدرسه بروند اما والدین یا قیم قانونی آنها در خارج از کشور زندگی می کنند باید برای خردسالان مدرسه ای ویزا داشته باشند.

بر اساس مدت تحصیل، ویزای کوتاه مدت یا بلند مدت دریافت می کنند.

 

الزامات

در تاریخ صدور ویزا باید کمتر از 18 سال داشته باشید. علاوه بر این، باید در یک مدرسه، کالج، یا مرکز آموزشی فرانسوی (به عنوان مثال، زبان، هنر، آشپزی یا ورزش) ثبت نام کنید. سرپرستان قانونی شما باید در تمام مدت تحصیل شما در خارج از کشور زندگی کنند.

 

اسنادی که باید ارائه دهید عبارتند از:

گزارش مدارس سال قبل

گواهی دانش زبان فرانسه

مجوز والدین (به عنوان مثال، رضایت نامه)

اطلاعات تماس ضامن در فرانسه

هزینه های ویزا

هزینه این ویزا به سن، ملیت شما و ویزای کوتاه مدت یا طولانی مدت بستگی دارد.

هزینه ویزای کوتاه مدت:

برای کودکان زیر 6 سال رایگان است

9 یورو برای کودکان از مناطق سابق فرانسه

40 یورو برای کودکان بین 6 تا 12 سال (یا 35 یورو بر اساس ملیت شما)

هزینه ویزای طولانی مدت:

50 یورو برای دانش آموزانی که در یک مدرسه یا دانشگاه فرانسوی ثبت نام کرده اند

هزینه باید با تمبر مالیاتی پرداخت شود.

 

ویزای کارآموزی دانشجویی فرانسه

دانشجویانی که برای کار در یک شرکت یا سازمان فرانسوی به فرانسه می روند باید برای ویزای کارآموزی دانشجویی اقدام کنند. اگر در حال انجام دوره کارآموزی هستید - به جای دوره کارآموزی - باید ویزای کارآموزی (stagiare) دریافت کنید.

بر اساس مدت زمان کارآموزی، ویزای کوتاه مدت یا بلند مدت دریافت خواهید کرد.

 

الزامات

برای واجد شرایط بودن برای این ویزا، دوره کارآموزی شما باید بخشی از یک دوره آموزشی، یک برنامه همکاری اتحادیه اروپا یا یک طرح بین دولتی در زمینه های آموزش، آموزش، جوانان یا فرهنگ باشد.

شما باید یک قرارداد آموزشی امضا شده با مدرسه یا دانشگاه خود و شرکت میزبان در فرانسه داشته باشید. اگر قرار داد شما بیش از 90 روز طول بکشد، موافقتنامه باید ابتدا توسط مقامات فرانسوی تایید شود. یک استثنا وجود دارد: اتباع کانادایی ملزم به امضای توافقنامه خود توسط استان محلی نیستند.

در نهایت، شما باید حداقل درآمد ماهانه 615 یورو داشته باشید، مگر اینکه در یک برنامه همکاری اتحادیه اروپا یا یک طرح بین دولتی شرکت کنید.

 

هزینه های ویزا

هزینه این ویزا به ملیت شما و اینکه ویزای کوتاه مدت یا طولانی مدت دریافت می کنید بستگی دارد. هزینه ویزای کوتاه مدت شما بین 9 تا 80 یورو خواهد بود. اگر به ویزای طولانی مدت نیاز دارید، دانشجویان 50 یورو و بقیه 99 یورو پرداخت خواهند کرد. باز هم باید با تمبر مالیات پرداخت شود.

 

پاسپورت استعدادیابی (ویزای پژوهشی)

برای جذب کارگران خارجی با مهارت بالا، دولت پاسپورت استعداد را ایجاد کرده است. این ویزای کار چند ساله فرانسه برای کارمندان و کارآفرینان ماهر خاصی از جمله محققان دانشگاهی در دسترس است.

محققان دانشگاهی ویزای طولانی مدت (VLS) با علامت محقق (chercheur) دریافت می کنند، در حالی که دانشمندانی که بخشی از یک برنامه اتحادیه اروپا هستند یک VLS علامت گذاری شده chercheur mobilité دریافت می کنند. همچنین اگر بخشی از یک تبادل اتحادیه اروپا یا یک برنامه چندجانبه که شامل اقدامات تحرک درون اتحادیه اروپا است، می توانید VLS (chercheur mobilité) دریافت کنید. این به دانشمندان این آزادی را می دهد که در حین انجام تحقیقات خود در اتحادیه اروپا حرکت کنند.

ویزا برای مدت قرارداد شما و حداکثر چهار سال معتبر است.

 

الزامات

شما باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید و یک موقعیت تحقیقاتی در یک موسسه علمی یا تحقیقاتی داشته باشید. تحصیل شما نمی تواند بیش از چهار سال طول بکشد.

 

هزینه های ویزا

هزینه استاندارد پاسپورت استعداد 99 یورو است. هنگام درخواست باید هزینه خود را با تمبر مالیاتی پرداخت کنید.

 

سایر ویزاهای دانشجویی در فرانسه

تعدادی دیگر از ویزاهای فرانسه وجود دارد که می تواند برای دانشجویان جالب باشد:

ویزای تعطیلات کاری (vacances travail) – ویزای 1 ساله برای جوانان (30-18) که مایل به کار و سفر در فرانسه هستند، فقط برای ملیت های خاص موجود است.

ویزای کارآموزی/کارآموزی (stagiaire) – برای دوره های کارآموزی همراه با حقوق برای یادگیری آموزش های حرفه ای، معتبر برای طول دوره آموزشی

معمولاً باید کپی هایی از موارد زیر ارائه دهید:

پاسپورت معتبر یا شناسنامه عکس دار

دو عکس پاسپورت جدید

مدرکی مبنی بر اینکه شما در یک دوره ثبت نام کرده اید یا وارد محل کار شده اید

اثبات درآمد (به عنوان مثال، صورت حساب بانکی)

جزئیات محل اقامت شما

گواهی بیمه سلامت

بسته به ویزایی که برای آن درخواست می کنید، ممکن است لازم باشد اطلاعات بیشتری ارائه دهید. هنگامی که درخواست خود را ارسال کردید، باید اطلاعات بیومتریک خود را در مرکز درخواست ویزا ارائه دهید. این کار باید حداقل دو هفته قبل از تاریخ سفر شما انجام شود.

 

هنگام ورود به فرانسه چه کاری انجام دهید

در چند ماه اول پس از مهاجرت به فرانسه، باید مجوز اقامت خود را در عرض سه ماه پس از ورود خود تأیید کنید. پس از انجام این کار، OFII ممکن است برای انجام یک فرآیند یکپارچه سازی با شما تماس بگیرد. این شامل موارد زیر است:

مصاحبه شخصی با یک عامل OFII

آموزش مدنی

آزمون زبان فرانسه

امضای قرارداد ادغام جمهوری خواهان (Le contrat d’integration républicaine, CIR)

ویزای داوطلبانه (داوطلبانه) - برای کار داوطلبانه در فرانسه، یک سال اعتبار دارد اما می تواند طولانی تر باشد.

ویزای Au Pair – ویزای 2 ساله برای جوانان (18 تا 30 سال) که برای یادگیری زبان فرانسه و کمک به مراقبت از کودکان در خانواده میزبان اقامت می کنند.

مجوز اقامت – جستجوی شغل/ایجاد کسب و کار (carte de séjour – recherche d'emploi/creation d'entreprise) – برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا/EFTA با حداقل مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه فرانسوی که می خواهند بمانند یا به فرانسه بازگردند. به دنبال کار یا راه اندازی یک شرکت باشید. آنها باید ظرف چهار سال پس از فارغ التحصیلی برای این ویزا اقدام کنند

اجازه اقامت موقت (autorisation provisoire de séjour, APS) – برای دانشجویانی که مدرک خود را از دانشگاه فرانسه گرفته اند و می خواهند به دنبال کار یا راه اندازی یک شرکت باشند. این ویزا فقط برای ملیت های خاصی در دسترس است.

 

چگونه برای ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنیم؟

شما می توانید از همان پورتال آنلاین OFII برای درخواست هر یک از ویزای دانشجویی فرانسه استفاده کنید که روند مشابهی دارد.

موارد دیگری که باید در هفته های اولیه اقامت در فرانسه در نظر بگیرید عبارتند از:

ثبت نام برای مراقبت های بهداشتی فرانسه

افتتاح حساب بانکی در فرانسه

کمک هزینه تحصیلی و بورسیه تحصیلی در فرانسه

فرانسه چندین کمک هزینه و بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی دارد.

منابع مالی شامل:

وزارت امور خارجه (وزارت اروپا و امور خارجی، MEAE)

وزارت آموزش عالی (وزارت عالی enseignement، de la recherche et de l’novation، MESRI)

بودجه اروپا مانند Erasmus+

دولت محلی

بودجه اختصاصی برای دانشگاه ها یا کالج ها

موسسات بین المللی، سازمان های غیردولتی و بنیادها

منابع مالی خصوصی

شما می توانید از موتور جستجوی کمک هزینه در وب سایت پردیس فرانسه برای کشف بیشتر در مورد بورسیه های تحصیلات عالی استفاده کنید.

همچنین کمک هزینه تحصیلی برای کودکان بین المللی (زیر 18 سال) وجود دارد که می توانید آنها را در ÉduConnect بیابید (ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید).

انتقال مدارک خارجی

اگر از قبل مدرک یا دیپلم دارید، می توانید از طریق مرکز ENIC-NARIC فرانسه، آنها را در فرانسه منتقل، ترجمه و به رسمیت بشناسید. شما می توانید این کار را به صورت آنلاین انجام دهید، اما به خاطر داشته باشید که اسناد رسمی ابتدا باید به زبان فرانسه ترجمه شوند.

هزینه انتقال 70 یورو (20 یورو برای ارزیابی اولیه و 50 یورو برای گواهی شناسایی) است. پناهندگان، پناهجویان و کسانی که از حمایت بشردوستانه برخوردار هستند مجبور نیستند این هزینه ها را بپردازند.

 

کار در فرانسه با ویزای دانشجویی

دانشجویان نیازی به ویزای کاری جداگانه ندارند، زیرا قبلاً در مجوز اقامت آنها گنجانده شده است. آنها اجازه دارند تا 964 ساعت در سال کار کنند (یعنی حدود 60٪ زمان عادی کار در فرانسه). اگر الجزایری هستید، تنها می توانید 803 ساعت در سال کار کنید که حدود 50 درصد ساعات کاری عادی فرانسه است.

اگر برای کارآموزی به عنوان بخشی از تحصیلات خود در فرانسه هستید و کاریابی شما به بیش از 964 ساعت در سال نیاز دارد، کارفرمای شما باید برای مجوز کار موقت درخواست دهد.

 

آیا اعضای خانواده می توانند به شما در فرانسه بپیوندند؟

دانش جویان می توانند پس از 18 ماه یا بیشتر اقامت در فرانسه، همسر و فرزندان زیر سن قانونی (وابسته) خود را بیاورند.

سایر شرایطی که باید رعایت کنید حداقل درآمد (به عنوان مثال، دستمزد ماهانه 1329.05 یورو برای یک خانواده دو یا سه نفره) و مدرک اقامت مناسب است.

اگر می‌خواهید خانواده‌تان به شما ملحق شوند، می‌توانند برای ویزای الحاق خانواده (گروه‌بندی خانوادگی) درخواست دهند. آنها سپس یک VLS-TS و اجازه اقامت را دریافت می کنند که باید ظرف سه ماه پس از ورود خود به فرانسه آن را تأیید کنند. هزینه ویزا 99 یورو و 225 یورو برای اجازه اقامت است.

محققان گذرنامه استعدادیابی لازم نیست 18 ماه صبر کنند، اما می توانند همسر/شریک زندگی و فرزندان (وابسته) خود را فوراً با خود بیاورند.

 

بعد از گرفتن مدرک چه اتفاقی می افتد؟

ویزای تحصیلی شما برای کل دوره تحصیلی شما معتبر است. اگر تصمیم به گرفتن مدرک دوم در فرانسه دارید، می توانید مجوز اقامت دانشجویی خود را به صورت آنلاین تمدید کنید.

در تئوری، پس از اتمام تحصیلات، ویزای شما منقضی می شود و باید فرانسه را ترک کنید. با این حال، در واقعیت، می توانید برای ویزای دیگری درخواست دهید که به شما امکان می دهد در فرانسه بمانید و به دنبال کار بگردید.

فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس (CGE Level 1) یا مدرک کارشناسی ارشد می توانند برای ویزای جستجوی شغل یا ایجاد کسب و کار و اجازه اقامت درخواست دهند. این VLS-TS به شما این امکان را می دهد که برای یافتن شغل یا راه اندازی کسب و کار به مدت یک سال در فرانسه بمانید. شما می توانید در عرض چهار سال پس از فارغ التحصیلی برای این ویزا اقدام کنید. حداقل حقوق مورد نیاز برای این ویزا 2518.42 یورو (2022) است و قابل تمدید نیست.

برخی از دانشجویان همچنین می توانند مجوز اقامت موقت (Autorisation provisoire de séjour, APS) دریافت کنند. این ویزا فقط برای ملیت های خاصی در دسترس است و تا یک سال اعتبار دارد. در برخی موارد قابل تجدید است. یکی از الزامات این است که شما باید مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد حرفه ای داشته باشید و باید 1.5 برابر حداقل دستمزد (یعنی 2309.13 یورو در سال 2022) دریافت کنید.

اگر قبلاً قبل از انقضای ویزای دانشجویی خود شغلی پیدا کرده اید، می توانید با استان محلی خود تماس بگیرید تا وضعیت خود را از دانشجویی به کارمندی تغییر دهید. شما یک اجازه اقامت جدید با مشخصه حقوق و دستمزد یا گذرنامه استعداد دریافت خواهید کرد. یک استان دارای وظایف اداری، پلیسی و امنیتی است و گذرنامه، مجوز اقامت و گواهینامه رانندگی را به ساکنان تحویل می دهد.

 

درخواست تجدید نظر و شکایت در مورد ویزای دانشجویی

اگر ویزای دانشجویی شما رد شده است، می توانید به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور خود درخواست تجدید نظر بدهید. همچنین می‌توانید با هیئت استیناف ویزا (Commission de Recours contre les Decisions de Refus de Visa) در فرانسه به آن رسیدگی کنید. شما باید این کار را ظرف دو ماه پس از رد شدن انجام دهید. هنگامی که از طریق هیئت استیناف ویزا می روید، درخواست تجدید نظر شما باید به زبان فرانسوی باشد.

اگر هنوز از نتیجه ناراضی هستید، می توانید پرونده خود را به وزارت کشور (وزارت داخلی) تجدید نظر کنید. اگر همه چیز شکست خورده باشد، گزینه نهایی شما مراجعه به دادگاه اداری است. به خاطر داشته باشید که این مرحله آخر شامل دریافت کمک حقوقی متخصص است و می تواند پرهزینه باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته های مختلف در خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top