امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در مجارستان

کشور مجارستان را می توان به علل مختلف یکی از بهترین گزینه ها به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان از سراسر دنیا به شمار آورد. این کشور اروپای مرکزی که با کشورهایی چون اسلواکی، اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و اتریش هم مرز است، یکی از قدیمی ترین نظام های آموزشی در سطح قاره سبز را دارا می باشد و دانشگاه های این کشور بعضاً قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارند. همچنین از نظر اعتبار بین ‌المللی؛ دانشگاه‌های این کشور رتبه های بین المللی نسبتا خوبی دارند و مدارک تحصیلی صادره از دانشگاه های مجارستان؛ نیز در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای اعتبار بالایی بوده و حتی در کشورهایی مانند آمریکا کانادا و استرالیا نیز معتبر شمرده می ‌شود. اما در سال های اخیر در میان دانشجویان ایرانی تحصیل در مجارستان به عنوان یکی از اصلی ترین و بهترین گزینه های تحصیل در خارج از کشور مورد توجه فراوان قرار گرفته است. دلیل این موضوع علاوه بر اعتبار و قدمت دانشگاه های این کشور، هزینه مناسب تحصیل در مجارستان و همچنین عدم وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی این کشور می باشد.

  • تحصیل در مجارستان
  • تحصیل پزشکی در مجارستان
  • تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

همان طور که می دانیم دانشجویان ایرانی در سال های اخیر از دانشگاه های بسیاری از کشورها پذیرش تحصیلی دریافت کرده، اما در مرحله اخذ ویزای دانشجویی با مشکلات فراوانی مواجه شده اند، که این مسئله در مورد تحصیل در مجارستان تقریباً وجود ندارد. ضمنا لازم به ذکر است که تحصیل در مجارستان و ورود به این کشور به منظور تحصیل به معنای سابقه ویزای شنگن برای داوطلبان به حساب می آید، از این رو تحصیل در این کشور در مقایسه با سایر کشورهایی که شرایط نه چندان سختی در زمینه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی داشته و دانشگاه های معتبری نیز دارند، از جمله کشورهای جنوب شرقی آسیا، بسیار توجیه پذیر است. در این مطلب قصد داریم بیشتر به شرایط تحصیل در مجارستان بپردازیم.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه های مجارستان

یکی از اصلی ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های مجارستان شرایط سنی برای دانشجویان متقاضی ورود به دوره های تحصیل می باشد که به طور معمول دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی نهایتا ۲۵ سال، کارشناسی ارشد ۳۰ سال، و دکترا نهایتاً ۴۵ می باشد؛ دیگر مورد از شرایط تحصیل در دانشگاه های مجارستان ارائه مدرک زبان است که در ادامه مطلب به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

 

هزینه تحصیل در مجارستان

شهریه های تحصیلی در دانشگاه های کشور مجارستان بسیار متفاوت و متنوع است و مانند هزینه تحصیل در دانشگاه های اتریش که کلاً برای همه رشته ها و همه مقاطع تحصیلی در همه دانشگاه‌های این کشور ترمی ۷۵۰ یورو به صورت ثابت تعیین شده، نمی باشد. به عنوان مثال به طور میانگین هزینه تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی در دانشگاه های واقع در شهر بوداپست پایتخت این کشور بین ۶ تا ۷ هزار یورو و در شهرهای دیگر این کشور بین ۵ تا ۶ هزار یورو می باشد. در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ‌های غیر علوم پزشکی میانگین شهریه بین 6400 تا 9000 یورو و در رشته پزشکی بین ۹ تا ۱۷ هزار یورو در دانشگاه های مختلف متغیر می باشد. هزینه تحصیل در مجارستان در رشته دندانپزشکی نیز حدود ۱۶ هزار یورو، و در رشته داروسازی نیز حدود 9500 یورو به طور میانگین می باشد. باید در نظر داشت علاوه بر هزینه تحصیل در مجارستان دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور هزینه های زندگی دانشجویی نیز دارند و باید برای آن نیز از پیش فکر شود. به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای شهر بوداپست حدود ۵۰۰ یورو و در سایر شهرهای این کشور حدود ۴۰۰ یورو در ماه است. البته بر اساس قوانین این کشور، دانشجویان شاغل به تحصیل در مجارستان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مجاز به ۲۰ ساعت کار در هفته هستند. که البته در این زمان نمی توان پول زیادی به دست آورد و این افراد فقط می توانند بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی خود را تأمین نمایند. در تعطیلات بین ترم های تحصیلی نیز دانشجویان می توانند بیش از ۲۰ ساعت در هفته به طور قانونی به کار مشغول شود.

 

تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان

در دانشگاه های کشور مجارستان امکان تحصیل به زبان های مختلف از جمله زبان انگلیسی مهیا است. بسیاری از متقاضیان، مشتاق تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان هستند، اما برای ورود به دوره های تحصیل در مجارستان به زبان های مختلف از جمله زبان انگلیسی ارائه مدرک زبان الزامی است. تنها در صورتی می توان از امکان تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان بهره مند شد که متقاضی برای دوره های پیش از ورود به دانشگاه در کالج های این کشور ثبت نام و دوره کالج را بگذراند تا به این صورت از شرکت در آزمون های زبان معاف شود. البته دوره های زبان در کالج های مجارستان مزایای متعددی نیز دارد به طور کلی یادگیری زبان در یک محیط Native بسیار ساده تر و کاربردی تر است. از این رو متقاضیان با شرکت در دوره های کالج های زبان انگلیسی مجارستان می توانند به خوبی مهارت های زبان انگلیسی خود را تقویت کرده و در دوران تحصیل در دانشگاه‌های این کشور با مشکل فهم دروس مواجه نمی شوند.

جهت اطلاع متقاضیان تحصیل در اروپا بدون مدرک زبان لازم به ذکر است که یکی دیگر از کشورهای منطقه اروپای مرکزی که در دانشگاه های آن امکان تحصیل بدون مدرک زبان برای داوطلبان مهیاست، اسلواکی می باشد. باید در نظر داشت شرایط تحصیل در اسلواکی در بسیاری از رشته ها به ویژه علوم پزشکی از مجارستان نیز سهل تر و مناسب تر است.

 

تحصیل کارشناسی در مجارستان

جوانان دارای مدرک دیپلم می توانند با ارائه ریز نمرات و مدرک دیپلم متوسطه خود به همراه مدرک زبان معتبر وارد دانشگاه های مجارستان شوند. حداقل نمره زبان انگلیسی مورد نیاز برای دوره های کارشناسی در این کشور بسته به رشته و دانشگاه بین 5 تا 6 در آزمون آیلتس است. اما همان طور که پیش تر ذکر شد، برای تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی می توان وارد دوره های کالج در این کشور شده و پس از گذراندن دوره های کالج در مجارستان به دوره های تحصیل کارشناسی در این کشور ورود پیدا کرد. به طور معمول دوره هایی که در کالج های این کشور پیش از ورود به دانشگاه برگزار می‌ شود، یک ساله هستند و به نوعی علاوه بر خاصیت تقویت زبان داوطلبان، دوره پیش دانشگاهی نیز محسوب می شوند. به عنوان مثال دوره های پری مدیکال در این کشور جوانان متقاضی ورود به دوره پزشکی را آماده شرکت در آزمون های ورودی پزشکی دانشگاه های این کشور می نماید و دروسی مانند زیست ‌شناسی، شیمی، فیزیولوژی و آناتومی در آن ها ارائه می گردد. همچنین در دوره‌های پیش دانشگاهی فنی مهندسی در این کشور دروسی چون رسم فنی، مکانیک و ریاضیات ارائه می گردد و دانشجویان برای تحصیل در رشته های فنی مهندسی در دانشگاه های این کشور آماده می شوند. طول دوره های تحصیل کارشناسی در مجارستان در رشته های مختلف متفاوت بوده و بین 3 تا 5 سال است. البته موارد استثنایی چون رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، دامپزشکی، معماری، حقوق، آموزش معلمان و برخی از رشته های مرتبط با هنر، صنایع دستی و طراحی، وجود دارد که در آن ها مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جدا نیست و دوره ها به طور مستقیم به صورت 5 یا 6 ساله ارائه می گردد و در پایان دوره های تحصیلی، داوطلبان مدرک کارشناسی ارشد پیوسته دریافت می کنند.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان

به منظور اخذ پذیرش دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان باید مدرک معتبر دوره کارشناسی به همراه ریز نمرات را به صورت ترجمه شده به انضمام توصیه نامه و رزومه ارائه نموده و همچنین بسته به دوره تحصیلی انتخابی که به زبان انگلیسی یا آلمانی یا مجاری ارائه می گردد، مدرک زبان معتبر مرتبط با همان زبان ارائه نمود به طور معمول برای شرکت در دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان به زبان انگلیسی، ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 5.5 تا 6.5 الزامی می باشد که این حداقل نمره بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل می تواند متفاوت باشد. لازم به ذکر است که دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در مجارستان معمولاً 1 تا 2 سال به طول می انجامد.

 

تحصیل دکتری در مجارستان

متقاضیان تحصیل دکتری در مجارستان می ‌بایست مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را همراه با ریز نمرات و مقالات و پژوهش های انجام شده و رزومه خود، برای دانشگاه های این کشور ارسال نمایند. نمره زبان مورد نیاز برای ورود به دوره های تحصیل دکتری در مجارستان به زبان انگلیسی، نمره 7 در آزمون آیلتس با قید شرط حداقل نمره 6 در هر یک از مهارت های آزمون آیلتس است. برای دوره های تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری، بورسیه نیز در نظر گرفته شده و به عده ای از دانشجویان نخبه تعلق می ‌گیرد. دانشجویانی که توانسته اند بورسیه دانشگاههای مجارستان را برای تحصیل در مقطع دکترا را دریافت نمایند، امکان یادگیری و تقویت زبان در حین تحصیل را در دانشگاه محل تحصیل خود می یابند. دیگر مزیت تحصیل دکتری در مجارستان برای متقاضیان این است که این افراد می توانند برای اخذ ویزای همراه برای همسر خود نیز اقدام نمایند. لازم به ذکر است به طور معمول طول دوره های تحصیلی دکتری در مجارستان بین 3 تا 5 سال بسته به رشته و دانشگاه مربوطه متغیر می باشد.

 

تنوع رشته های ارائه شده در دانشگاه های این کشور بسیار زیاد است و متقاضیان تحصیل در مجارستان در رشته های مختلف از جمله انواع رشته های مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ... می توانند دوره مورد نظر خود را در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های این کشور بیابند. همچنین هم در لیست وزارت علوم و هم در لیست وزارت بهداشت در سال 2020 2021، دانشگاه های متعددی از کشور مجارستان جزو دانشگاه های مورد تایید هستند و دانشجویان ایرانی پس از تحصیل در مجارستان و بازگشت به ایران در هنگام ارزشیابی مدارک مشکلی نخواهند داشت. حال به معرفی رشته های پرمتقاضی دانشگاه های این کشور و شرایط ورود به هر یک می پردازیم:

 

تحصیل مهندسی در مجارستان

دوره های تحصیل مهندسی در مجارستان به زبان های مختلف ارائه می شود و دانشجویان ایرانی اغلب مشتاق تحصیل در دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی هستند. از این رو باید حتماً بتوانند تسلط خود به زبان انگلیسی را به اثبات رسانند. از این رو داوطلبان می بایست یا مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس و تافل با نمره حداقل 6، 6.5 و 7 را برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه نمایند یا اینکه در دوره های کالج زبان انگلیسی در مجارستان شرکت نمایند.

در دانشگاههای مجارستان رشته های متنوع مهندسی از جمله عمران، مکانیک، برق، الکترونیک، مخابرات، معماری، کامپیوتر، فناوری، اطلاعات، شیمی، حمل و نقل، مکانیک، طراحی و ساخت، شهرسازی، و غیره به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می گردد.

صاحب ‌نام ترین و معتبرترین دانشگاه مهندسی کشور مجارستان دانشگاه فنی بوداپست میباشد که در میان برترین دانشگاههای مجارستان از نظر موسسه کیو اس نیز نام این دانشگاه را می ‌توان ملاحظه نمود ورتبه بین‌المللی مناسبی نیز دارا می باشد. همچنین این دانشگاه که یکی از معروف ترین دانشگاه های فنی مهندسی در اروپای مرکزی به شمار می رود، رشته های فنی مهندسی را به پنج زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، و مجاری که زبان ملی مردمان این کشور است، ارائه می نماید.

برای تحصیل در برخی از رشته های این دانشگاه دوره های پیش نیازی باید گذرانده شود که هزینه گذراندن این دوره ها تقریباً ۶۵۰۰ یورو می باشد. اما هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی این دانشگاه به صورت میانگین سالیانه حدود ۶۰۰۰ یورو، کارشناسی ارشد ۷۵۰۰ یورو، و دکترا حدود ۹ هزار یورو است.

دانشگاه فنی بوداپست که در سال ۱۸۸۲ میلادی تاسیس شده نوابغ و مفاخر زیادی را در خود به عنوان استاد و دانشجو پذیرا بوده است که پنج تن از این افراد حتی موفق به کسب جایزه نوبل در رشته های مختلفی چون شیمی، فیزیک، و اقتصاد شده اند.

دیگر دانشگاه فنی مهندسی مشهور در کشور مجارستان که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور به شمار می رود دانشگاه فنی میشکولس می باشد که در آن رشته های فنی به دو زبان انگلیسی و مجاری ارائه می گردد. محل قرارگیری این دانشگاه در شهری به همین نام در جنوب کشور مجارستان است. تحصیل مهندسی در مجارستان در دانشگاه میشکولس مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به تفاوت معنادار هزینه زندگی در این شهر با شهر بزرگ بوداپست پایتخت کشور مجارستان اشاره کرد. از این رو زندگی دانشجویی در این شهر بسیار ارزان تر در می ‌آید و یک دانشجو با ماهانه ۴۰۰ یورو نیز می توانند زندگی خود را در این شهر سپری نماید.

 

تحصیل پزشکی در مجارستان

بسیاری از جوانان ایرانی مشتاق تحصیل پزشکی در خارج از کشور، تحصیل پزشکی در مجارستان را گزینه ای بسیاری ایده آل پیش روی خود می ‌بیند. اولا دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد و دانشجویان ایرانی می ‌توانند بدون نیاز به یادگیری زبانی دیگر در یک کشور اروپایی به تحصیل رشته پزشکی مشغول شود. همچنین به لحاظ هزینه تحصیل و همچنین هزینه های زندگی دانشجویی نیز مجارستان در مقایسه با سایر کشورهای اروپا و دنیا به ویژه کشورهای انگلیسی زبان کاملا مناسب می باشد. داوطلبان تحصیل پزشکی در مجارستان می توانند پس از اتمام سال سوم دبیرستان وارد دوره های فاندیشن یا پری مدیکال در مجارستان شوند و با تقویت زبان انگلیسی، خود را برای شرکت در آزمون پزشکی این کشور آماده کنند. تجربه نشان داده که جوانانی که در دوره‌ های فاندیشن یا پری مدیکال کالج های مجارستان شرکت نموده اند شانس بسیار بالایی برای قبولی در آزمون پزشکی این کشور داشته اند.

طول دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان ۶ سال است و در دو سال اول این دوره ها دروس علوم پایه پزشکی به دانشجویان ارائه می گردد. در سال سوم تمرکز بیشتر بر روی آشنایی با بیماری ها و راه های درمانی می باشد. برنامه تحصیلی در سال چهارم و پنجم تحصیل در مجارستان در رشته پزشکی آشنایی با جنبه های مختلف عملی از جمله ارزیابی بیماران می باشد. در سال آخر دوره تحصیل پزشکی در مجارستان، بیشتر دوره در جلسات عملی و بالینی در بیمارستان‌ های زیر مجموعه دانشگاه‌ های علوم پزشکی این کشور می‌ گذرد.

در کشور مجارستان دانشگاه های متعددی دوره های تحصیل پزشکی را ارائه می دهند که معتبر ترین آنها چهار دانشگاه به نام های دانشگاه سگد، دانشگاه سملوایز، دانشگاه پچ، و دانشگاه دبرسن می باشند که همگی نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویان پس از تحصیل پزشکی در مجارستان در این دانشگاه ‌ها در صورتی که علاقه مند به کار در کشور خود بوده و قصد بازگشت به وطن را داشته باشند برای معادل سازی مدارک و ارزشیابی مدرک تحصیلی خود در ایران مشکل خاصی نخواهند داشت.

 به طور معمول آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی این کشور به صورت مستقل برای هر دانشگاه برگزار شده و هر دانشگاه در کشورهای مختلفی برگزار می گردد. به عنوان مثال برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه سملوایز می ‌توانید در خود مجارستان یا حتی شهرهایی چون ابوظبی و استانبول در اطراف کشور عزیزمان ایران اقدام نمود. هزینه شرکت در آزمون پزشکی دانشگاه سملوایز ۲۵۰ دلار بوده و شهریه دوره پزشکی در این دانشگاه در هر ترم تحصیلی حدود 9100 دلار آمریکاست.

دانشگاه سگد قدیمی ترین دانشگاه کشور مجارستان است که بهترین دانشگاه این کشور نیز در رنکینگ های معتبر بین المللی به شمار می ‌رود. این دانشگاه نیز ارائه دهنده دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان است و به طور معمول فارغ التحصیلان آن به راحتی آزمون USMLE را پشت سر گذاشته و با معادل سازی مدارک وارد بازار کار پزشکی در کشور آمریکا شوند. دوره های پیش دانشگاهی پزشکی یا فاندیشن این دانشگاه سالانه 6200 دلار شهریه دارد. شهریه دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه سگد از سال اول تا پنجم سالانه 16500 دلار در سال ششم 8000 دلار است.

دانشگاه پچ یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه های کشور مجارستان است که دوره های تحصیل پزشکی را ارائه می دهد. برای ورود به دوره های پزشکی این دانشگاه نیز می توان دوره های فاندیشنی که توسط خود این دانشگاه ارائه می گردد را گذراند. شهریه سالانه تحصیل پزشکی در دانشگاه پیچ حدود 16000 دلار می باشد

دیگر دانشگاه معتبر کشور مجارستان که ارائه دهنده دوره های تحصیل پزشکی می باشد دانشگاه دبرسن است که هزینه تحصیل در دوره های فاندیشن یا پیش دانشگاهی پزشکی در آن 7000 دلار و هزینه دوره های تحصیل پزشکی در آن سالانه ۱۷ هزار دلار تعیین شده است.

 

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

همانند رشته پزشکی در میان جوانان ایرانی رشته دندانپزشکی نیز از رشته های بسیار محبوب به حساب می آید و بسیاری برای تحصیل آن به خارج از کشور می روند. برای مشتاقان تحصیل رشته دندانپزشکی در خارج از کشور تحصیل در مجارستان یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید زیرا دانشگاه های این کشور از اعتبار بین ‌المللی بسیار بالایی برخوردارند و همچنین هزینه های تحصیل در این کشور به نسبت کشورهای دیگر بویژه کشورهای انگلیسی زبان مناسب است. همچنین شرایط اخذ ویزای دانشجویی این کشور برای دانشجویان ایرانی راحت تر است. همچنین برای ورود به دانشگاه های این کشور مدارک زبان انگلیسی چندان بالایی طلب نمی شود و نیز می توان با شرکت در دوره های فاندیشن یا پری مدیکال به آسانی با موفقیت در آزمون ورودی، وارد دوره های تحصیل دندانپزشکی در این کشور شد. همانند رشته پزشکی تحصیل در دندانپزشکی در مجارستان نیز در چهار دانشگاه معتبر این کشور از شامل: دانشگاه سگد، دانشگاه سملوایز، دانشگاه پچ، و دانشگاه دبرسن میسر می باشد. در هر یک از این دانشگاه ها دوره تحصیل دندانپزشکی ۵ سال بوده و برای ورود به آن باید متقاضیان از پس آزمون ورودی با موفقیت برآیند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در محارستان در دانشگاه سملوایز سالانه ۱۸ هزار و ۲۰۰ دلار آمریکا، دانشگاه سگد سالانه ۱۷ هزار دلار، دانشگاه پچ سالانه ۱۶ هزار دلار، و دانشگاه دبرسن نیز سالانه ۱۷ هزار دلار می باشد.

 

تحصیل داروسازی در مجارستان

دیگر رشته پر متقاضی در میان جوانان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور رشته داروسازی می باشد که بسیاری از جوانان ایرانی در سال های اخیر به علت مزیت های فراوان کشور مجارستان برای تحصیلات دانشگاهی، تحصیل داروسازی در مجارستان را برای خود بر می گزینند. همان چهار دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران که رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز در آنها ارائه می گردد، ارائه دهنده دوره های تحصیل داروسازی در مجارستان نیز می باشد. دوره های تحصیل در مجارستان در رشته داروسازی به طور معمول ۵ ساله است. شهریه دوره های تحصیل داروسازی در مجارستان در دانشگاه سملوایز سالانه ۱۲ هزار دلار، در دانشگاه سگد سالانه ۱۰ هزار دلار، در دانشگاه پچ سالانه ۱۰ هزار دلار، در دانشگاه دبرسن سالانه ۸ هزار دلار می باشد. مدارک تحصیلی هر یک از این دانشگاه ها در سراسر اتحادیه اروپا بدون نیاز به معادل سازی مورد تایید است.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top