امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در آلمان

برای مشتاقان تحصیل در اروپا و سراسر جهان، بدون شک آلمان یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها به حساب می آی؛ چرا که  آلمان یکی از قدرت های اقتصادی و علمی اروپا و حتی جهان محسوب می ‌شود و تحصیل در دانشگاه‌ های این کشوری فرصتی ایده آل برای دانشجویانیست که قصد دارند دروس رشته خود را به صورت کاملا کاربردی در یک کشور صنعتی بیاموزند. به عنوان مثال به علت ارتباط تنگاتنگی که میان صنایع قدرتمند این کشور و دانشگاه های فنی آن وجود دارد آموزشها در آن‌ ها کاملاً منطبق با نیازهای صنعت و به صورت کاربردی ارائه می گردد و دانشجویان در پایان تحصیل خود افرادی کاملاً ورزیده و آماده ورود به بازار کار به حساب می آیند. از طرف دیگر دانشگاه های کشور آلمان نیز در رتبه بندی های بین المللی از رتبه های فاخر برخوردار هستند و در میان دانشگاههای اروپا و جهان بسیار شاخص به شمار می روند. طبیعی است برای تحصیل در آلمان و زندگی دانشجویی در این کشور آشنایی با زبان آلمانی کاملا الزامی است. برای تحصیل در این کشور در مقطع کارشناسی حتماً باید تسلط کامل به زبان آلمانی وجود داشته باشد، زیرا این دوره‌ ها در تمامی دانشگاه های این کشور به این زبان ارائه می گردد. اما برای تحصیل در آلمان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توان دوره هایی به زبان انگلیسی نیز یافت. مسئله اینجاست که حتی در صورتی که دوره تحصیلی به زبان انگلیسی باشد نیز، برای این که دانشجو بتواند در حین تحصیل و زندگی دانشجویی در این کشور به مشکل بر نخورد حتماً باید سعی کند مهارت زبان آلمانی خود را نیز تقویت نماید. زیرا در صورتی که پس از دوران تحصیل نیز قصد ورود به بازار کار این کشور را دارد؛ حتماً به تسلط به زبان ملی مردمان این کشور قدرتمند اروپایی نیاز خواهد داشت.

  • تحصیل در آلمان
  • تحصیل پزشکی در آلمان
  • تحصیل مهندسی در آلمان

یکی از دلایل پیشرفته و صنعتی بودن کشور آلمان همین ارتباط تنگاتنگ میان صنایع و بیزینس ها با دانشگاه ها و مراکز آکادمیک این کشور می باشد. زیرا این کشور پس از جنگ جهانی دوم تقریباً به کلی ویران شد و کلیه زیرساخت های اصلی آن از جمله صنعت و مراکز اقتصادی از بین رفتند، ولی توانست مجددا در زمان بسیار کوتاهی نه ‌تنها آن ها را احیا کند، بلکه بسیار بیشتر از قبل به توسعه یافتگی دست پیدا نمود و اکنون این کشور را قطب اصلی اقتصاد و صنعت اتحادیه اروپا می دانند. اکثر متخصصان رشته های مختلف که قصد دارند به یک کشور پیشرفته مهاجرت کرده و زندگی خود و خانواده شان را در آن بنا نهندد، این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت خود بر می‌گزینند. طبیعی است که فرصت تحصیل در آلمان، کشوری با چنین شرایط و مختصاتی می ‌تواند مقصد بسیار ایده آلی به حساب آید.

 

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

مشتاقان تحصیل در آلمان می بایست تمامی شرایط ورود به دانشگاه های این کشور را داشته باشند. شرط معدل برای تحصیل در آلمان در مقاطع تحصیلی مختلف می تواند متفاوت باشد و البته دانشگاه های مختلف نیز هر کدام شرایط خاص خود را اعمال می کنند. اما به طور معمول برای ورود به دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی حداقل معدل ۱۷ در مقطع دیپلم از داوطلبان خواسته می شود که البته در برخی از دانشگاه‌ ها حتی این نمره کمتر بوده و در برخی دانشگاههای درجه یک این کشور نمره بالاتری هم خواسته می شود. برای مقاطع بالاتر نیز شرط معدل برای تحصیل در آلمان وجود دارد به عنوان مثال برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های آلمان حداقل معدل ۱۴ در مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاهها و در دانشگاه های برتر این کشور معدل های بالاتری نیز درخواست می گردد.

 

شرط سنی تحصیل در آلمان

از نظر قانونی شرط سنی برای تحصیل در آلمان در هیچ یک از دانشگاه‌ های این کشور وجود ندارد و هر فردی در هر سنی می تواند وارد دانشگاه شده و به تحصیل در هر رشته ای در صورت داشتن شرایط ورود به دانشگاه بپردازد. اما برای دانشجویان خارجی به ویژه هموطنانمان که باید ویزای دانشجویی برای تحصیل در آلمان اخذ نمایند طبیعتاً شرایط متفاوت می ‌باشد و سفارت برای اعطای ویزای دانشجویی به مواردی چون نبودن گپ تحصیلی یا فاصله بین مقاطع تحصیلی توجه نموده و همچنین شرط سنی برای تحصیل در آلمان را برای آنان اعمال می نماید. به طور معمول برای مقطع کارشناسی نهایتاً افراد با سن بین ۱۸ تا ۲۵ سال، برای مقطع کارشناسی ارشد نهایتاً تا ۳۰ سال و برای مقطع دکترا نهایتا ۴۰ سال موفق به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی کشور آلمان می شوند.

 

هزینه تحصیل در آلمان

به طور کلی هزینه تحصیل در آلمان بر اساس زبان دوره تحصیل تعیین می گردد و در اکثر دوره ‌های تحصیلی در مقاطع مختلف که به زبان آلمانی در دانشگاه‌ های این کشور ارائه می گردد، هزینه و شهریه تحصیل به حدی ناچیز است که تقریباً صفر به حساب می آید. اما به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های این کشور دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می گردد که طبیعتاً شهریه این دوره ها بسیار بیشتر است. هزینه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های مختلف یکسان نیست و در برخی دانشگاه ها و مقاطع تحصیلی و در به ویژه در برخی رشته های خاص می تواند تا ۲۰ هزار یورو در سال نیز تعیین شده باشد. علاوه بر هزینه تحصیل در آلمان دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور هزینه های زندگی دانشجویی نیز دارند که بسته به سبک زندگی و شهر محل اقامت می تواند تغییر کند. اما به طور میانگین حداقل هزینه یک دانشجو برای زندگی در کشور آلمان که شامل حداقل هایی چون خورد و خوراک، رفت ‌و آمد، مسکن، بیمه و اینترنت، چیزی حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ یورو می باشد.

 

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

افرادی که قصد تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم و ورود به دوره های کارشناسی در دانشگاه های این کشور را دارند باید به زبان آلمانی تسلط کافی پیدا نموده و مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B1 یا B2 را برای اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی ارائه نمایند. اکثر دوره های تحصیل کارشناسی در کشور آلمان به مانند تحصیل در دانشگاه های اتریش به زبان ملی این کشور یعنی آلمانی ارائه می گردد و معدود دوره هایی را می توان برای تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم پیدا کرد که به زبان انگلیسی باشند. اما طول دوره های تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور به هر زبانی که باشد تفاوت خاصی ندارد و بر اساس رشته بین ۳ تا ۴ سال به طول می ‌انجامد.

 

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

افرادی که قصد ادامه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس در رشته های مختلف را دارند می بایست مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و مدرک کارشناسی خود را به همراه ریز نمرات ارسال نمایند. اما اگر دوره انتخابی برای تحصیل به زبان انگلیسی باشد، می بایست مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس بر حسب حداقل تعیین شده در دانشگاه مربوطه و رشته مورد نظر و مقطع تحصیلی مورد درخواست را ارائه نمایند. طول دوره های ادامه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس بر حسب رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت بوده و معمولاً بین یک تا دو سال می باشد.

 

تحصیل دکترا در آلمان

اما یکی از مشخصه های اصلی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان این است که برای دانشجویان ممتاز امکان تحصیل رایگان در مقطع دکترا در آلمان ارائه می‌ شود. طول دوره های تحصیل دکترا در آلمان بر حسب رشته و دانشگاه می ‌تواند متغیر بوده و بین ۳ تا ۴ سال باشد. در مقطع دکترا هم به مانند مقطع کارشناسی ارشد دوره های تحصیلی به زبان های انگلیسی و آلمانی ارائه می گردد و دانشجویان می توانند بر حسب زبانی که به آن مسلط هستند، دوره‌ های مناسب خود را انتخاب نموده و برای اخذ پذیرش اپلای نمایند. البته واضح است که اخذ پذیرش دوره های تحصیل دکترا در آلمان نیز مدرک زبان لازم است و بدون ارائه مدرک زبان نمی توان از هیچ یک از دانشگاه‌ های این کشور پذیرش دریافت نمود. برای اخذ پذیرش دوره های دکترا ارائه شده به زبان انگلیسی در این کشور نمره آیلتس با نمره حداقل شش و نیم یا هفت بر حسب رشته و دانشگاه مورد نظر باید ارائه گردد. همچنین برای ورود به دوره های تحصیل در آلمان در مقطع دکترا به زبان آلمانی نیز مدرک زبان آلمانی در سطح B2 باید ارائه نمود. امکان دریافت بورس تحصیلی نیز برای دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان در مقطع دکترا وجود دارد و به بسیاری از دانشجویان واجد شرایط و نخبه این بورس ها تعلق می گیرد.

 

تحصیل مهندسی در آلمان

دوره های تحصیل مهندسی در آلمان همه ساله مشتاقان فراوانی دارد و عده زیادی از سراسر نقاط دنیا برای اخذ پذیرش در دوره های  رشته های مختلف مهندسی در دانشگاه‌ های این کشور اپلای می کنند. علاوه بر اعتبار دانشگاه های آلمان واضح است که دلیل اصلی اشتیاق به تحصیل مهندسی در آلمان موضوع مهم صنعتی بودن این کشور است. طبیعی است که تحصیل در رشته های مهندسی در کشورهای صنعتی ارزش و اعتبار بسیار بیشتری دارد و همان طور که پیش ‌تر و در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم، ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه های آلمان و صنایع و مراکز فنی و صنعتی این کشور وجود دارد و علم در این کشور بر اساس نیاز صنعت تولید می گردد و پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه های آن برای رفع نیازهای صنایع و کسب و کارها و سازمان های این کشور صورت می گیرد. در واقع ارزش کاربردی بودن علم و دانش در این کشور به خوبی نمایان است و کلیه پروژه های پژوهشی بر اساس همین اصل طرح ریزی می شوند. همچنین فرصت کارآموزی و کارورزی در صنایع پیشرفته آلمان نیز برای افرادی که به تحصیل در آلمان در رشته های مهندسی می پردازند فراهم است و همین موضوع می تواند به؛  به روز بودن علم این افراد و آشنایی با آخرین متدها و تجهیزات به کار رفته در صنعت بیانجامد. به همین جهت دانشجویان در دوره‌ های تحصیل مهندسی در آلمان با آموزش ‌های کاملاً کاربردی روبرو شده و برای ورود به بازار کار کاملا آب دیده می شوند. از این رو پس از دوره تحصیل کاملاً افرادی شایسته و دارای مهارت کافی برای ورود به بازار کار به شمار می روند. دانشگاه های فنی مهندسی این کشور در کل نیا دارای اعتبار خیلی بالایی هستند و فارغ ‌التحصیلان آنها علاوه بر اینکه در خود کشور آلمان می ‌توانند به راحتی کار پیدا نمایند در کشورهای دیگر نیز شانس کاریابی بالایی دارند. همچنین مدارک تحصیلی آنان در خود ایران نیز مورد ارزشیابی قرار می گیرد، زیرا اکثر دانشگاه های فنی مهندسی آلمان مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. دلیل دیگری که برای اثبات اعتبار دانشگاه های آلمان می توان برشمرد این است که دانشگاه های این کشور همه ساله در رنکینگ های معتبر بین المللی چون تایمز، کیو اس و شانگهای در رتبه های بسیار مناسبی قرار می گیرند و تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور رتبه های زیر 500 را در میان دانشگاه های برتر دنیا به خود اختصاص می دهند.

 

تحصیل پزشکی در آلمان

می‌دانیم که در کشورمان بیشترین تقاضا برای ورود به دوره های تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی وجود دارد و رقابت سنگینی برای ورود به این رشته ها همه ساله در جریان است. دلیل این موضوع بالا بودن درآمد بسیاری از پزشکان در ایران و فاصله معنادار درآمد آنان با میانگین سطح درآمد سایر مشاغل در جامعه است. همین موضوع باعث شده نه تنها خود جوانان بلکه بسیاری از والدین آنان نیز فرزندان خود را تحت فشار قرار داده تا بتوانند برای رسیدن به آینده ای بهتر در رشته ‌های فوق مشغول تحصیل شوند. اما با توجه به محدودیت ظرفیت دانشگاه های کشور در این رشته ها بسیاری از جوانان مشتاق تحصیل در این رشته ها، از ورود به دوره های فوق باز می مانند و برخی از آنان حتی چندین سال برای ورود به این رشته ها پشت سد کنکور باقی می مانند و ناامید می شوند. برای بسیاری از آنان حتی ورود به این رشته ها تا حدی مهم است که حاضر می شوند سختی جلای وطن را نیز به جان خریده و به منظور تحصیل در رشته های فوق به دانشگاه های کشورهای دیگر وارد شوند. در اکثر کشورهای دنیا رشته های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی جزو رشته های پر متقاضی به شمار می ‌روند و برای نظام آموزشی این کشورها نیز چاره ای جز برگزاری آزمون ورودی جهت اعطای پذیرش تحصیلی برای ورود به این رشته ها باقی نمی ماند. از این جهت ورود به دوره های تحصیل پزشکی در خارج از کشور نیز اصلا ساده نیست و در اکثر کشورها از جمله آلمان تنها با موفقیت در آزمون ورودی می توان وارد دانشگاه های علوم پزشکی شد و به تحصیل پزشکی پرداخت. به طور معمول جوانان مشتاق تحصیل پزشکی در آلمان ابتدا در شهری که قصد تحصیل پزشکی در آن را دارند پذیرش کالج دریافت نموده و یک سال به تحصیل در کالج می پردازند و سپس با شرکت در آزمون ورودی پزشکی و کسب نمره حد نصاب قبولی در واقع پذیرش تحصیل پزشکی در آلمان را دریافت می نمایند و وارد دوره های دانشگاهی می شوند. اکثریت دوره های تحصیل پزشکی در آلمان به زبان آلمانی ارائه شده و برای ورود به آنها حتما باید مدرک زبان آلمانی در سط   B2 بسته به دانشگاه مورد نظر ارائه شود.

البته معدود دوره های تحصیل پزشکی در آلمان در برخی دانشگاه ‌های این کشور نیز به زبان انگلیسی ارائه می گردد که برای ورود آنها مدرک زبان انگلیسی لازم است و حداقل نمره آیلتس یا تافل تعیین شده برای اعطای پذیرش در این دوره‌ ها نیز بسته به دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد. بهترین دانشگاه آلمان برای تحصیل رشته پزشکی دانشگاه هایدلبرگ می باشد که از برترین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر اروپا به شمار می رود و رتبه بین المللی آن نیز گواهی بر ارزش تحصیل در این دانشگاه معتبر آلمان می باشد. چندین دانشگاه علوم پزشکی دیگر این کشور نیز که دوره های تحصیل پزشکی در آلمان را ارائه می دهند، دارای رتبه های بین المللی بسیار بالا و مناسبی هستند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top