امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در کرواسی

کرواسی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود که در منطقه بالکان در جنوب مرکزی اروپا قرارگرفته است. این کشور که سابق بر این در کشور فدرال بزرگ یوگسلاوی سابق قرار گرفته بود، امروزه می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در اروپا به حساب ‌آید. اعتبار دانشگاه ‌های این کشور بسیار بالاست و همچنین اعطای ویزای دانشجویی به دانشجویان ایرانی در این کشور نیز به طور معمول بدون مشکل صورت می پذیرد. در این مطلب به شرایط تحصیل در کرواسی خواهیم پرداخت.

  • هزینه تحصیل در کرواسی
  • تحصیل در کرواسی
  • تحصیل پزشکی در کرواسی

در ابتدا برای آشنایی بیشتر متقاضیان تحصیل در کرواسی به معرفی اجمالی این کشور می ‌پردازیم. کشور جمهوری کرواسی از شمال با مجارستان و اسلوونی، از شمال شرقی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین و از جنوب با کشور مونته نگرو و همچنین دریای آدریاتیک هم مرز است. شهر زاگرب پایتخت این کشور به حساب می ‌آید و بهترین دانشگاه های این کشور نیز در همین شهر واقع شده است. استقلال این کشور به سال ۱۹۹۱ بر می ‌گردد که پس از جنگ های بالکان، این کشور استقلال خود را از یوگسلاوی سابق به دست آورد.

در رده بندی سال ۲۰۲۱ دانشگاه های دنیا که توسط موسسه کیو اس، اخیرا اعلام شده است دو دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه ریکا و دانشگاه زاگرب رتبه بین ۸۰۰ تا هزار را از آن خود کرده ‌اند و به عنوان برترین دانشگاه‌ های این کشور شناخته می‌ شوند. برای تحصیل در رشته های مرتبط با علوم پزشکی تنها دانشگاهی که در کشور کرواسی مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته است دانشگاه زاگرب می باشد. اما برای تحصیل در رشته های غیر پزشکی ۷ دانشگاه این کشور مورد تایید وزارت علوم ایران در لیست اعلام شده برای سال ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ قرار گرفته اند که دانشگاه ریکا، دانشگاه اسپلیت، و دانشگاه زاگرب در دسته دانشگاه های خوب یا گروه ب و همچنین دانشگاه دوبرونیک، مدرسه اقتصاد و مدیریت زاگرب، دانشگاه زادار، و دانشگاه جوزپ یوراج استراسمایر در اوسیک، در دسته متوسط از دانشگاه ‌های گروه جیم قرار گرفته اند.

 

شرایط تحصیل در کرواسی

برای ورود به دوره های تحصیل در کرواسی در مقاطع مختلف، رشته های مختلف، و دانشگاه های مختلف شرایط مختلفی در نظر گرفته شده برای هر رشته و مقطع تحصیلی می تواند بسیار متفاوت باشد. اما از اصلی ترین شرایط تحصیل در کرواسی که برای تمامی رشته ها، دانشگاه ها، و مقاطع تحصیلی به صورت مشترک اعمال می شود، ارائه مدرک زبان به شمار می رود. از آن جا که امکان تحصیل در کرواسی در اکثر از دانشگاه های معتبر این کشور به زبان انگلیسی وجود دارد، از اصلی ترین شرایط تحصیل در کرواسی ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون تافل یا آیلتس است. به طور میانگین برای ورود به دوره های تحصیلی در این کشور نمره آیلتس حداقل ۶ یا نمره تافل حداقل ۶۰ باید ارائه شود که این حداقل در برخی رشته ‌ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت بوده و در سایت دانشکده مورد نظر درج می گردد.

ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین ریز نمرات دروس مختلف نیز برای ورود به دوران تحصیل در این کشور الزامی است. اما برای ورود به برخی از رشته‌ های تحصیلی در این کشور از جمله پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی علاوه بر ریز نمرات و مدرک دیپلم باید دانشجو بتواند از پس آزمون ورودی نیز بر آید تا شایسته ورود به دوره های تحصیل در کرواسی در این رشته ها شناخته شود. البته راه میانبری نیز وجود داشته و داوطلبان با شرکت در دوره‌ های پری مدیکال در کالج های این کشور و اخذ نمره بیش از 9 در آزمون پایانی این دوره ‌ها می‌ توانند وارد چنین رشته هایی نیز بشوند.

برای دانشجویان شاغل به تحصیل در کرواسی امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی وجود دارد و اکثر دانشگاه های این کشور به دانشجویان خارجی خوابگاه ارائه می نمایند. معمولاً برای یک دانشجویی که تازه به دوران تحصیل در کرواسی وارد می ‌شود استفاده از خوابگاه ها مناسب ترین و به صرفه ترین حالت اسکان به شمار می رود و تا حد ممکن هزینه‌ های وی را پایین می‌ آورد. اما در ترم های بعدی معمولاً چند دانشجو با همدیگر جمع شده و یک آپارتمان کوچک اجاره می کنند و در واقع در محیط دلخواه خود به زندگی دانشجویی در این کشور مشغول می ‌شوند و چون این آپارتمان به صورت اشتراکی اجاره می گردد، هزینه ها حتی بعضاً از خوابگاه نیز کمتر می باشد.

دانشجویانی که به دانشگاه ‌های این کشور وارد می شوند، یک کارت دانشجویی دریافت می ‌کنند که کارت شناسایی معتبر در سراسر این کشور به شمار می رود و مزایای قابل توجهی نیز برای آنان در بردارد. دانشجویان دارای کارت دانشجویی در کرواسی می توانند از یک سری تسهیلات و تخفیف ها بهره مند شده و حتی در رستوران ها، کافه ها، مراکز تفریحی، و اماکن دیدنی نیز تخفیف های قابل توجهی دریافت می نمایند.

 

تحصیل کارشناسی در کرواسی

به منظور شرکت در دوره های تحصیل کارشناسی در کرواسی در رشته های مختلف باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و ریز نمرات را به صورت ترجمه رسمی ارائه نمود. در برخی از رشته ها برای ورود به دوران تحصیل کارشناسی در کرواسی به علت بالا بودن تعداد متقاضیان ورود، آزمون ورودی برگزار می شود و تنها کسانی که می توانند در این آزمون حداقل نمره لازم را کسب نمایند شایسته ورود به دوره های تحصیلی دانشگاهی به حساب می ‌آیند. طول دوره های تحصیل کارشناسی در کرواسی به طور معمول در اکثر رشته ‌ها حدود ۴ سال می باشد. دانشجویان در طول دوره تحصیل کارشناسی در کرواسی در صورتیکه از خود شایستگی های علمی و پژوهشی نشان دهند، می ‌توانند بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز دریافت نمایند. در شهرهای مختلف این کشور دانشگاه های مختلفی قرار گرفته و شهریه ‌های هر یک از این دانشگاه ‌ها نیز متفاوت است و به طور معمول چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار در سال برای مقطع کارشناسی در اکثر رشته ‌ها در نظر گرفته شده است که البته در رشته ‌هایی چون علوم پزشکی شهریه ها بالاتر است و در ادامه مطلب به طور دقیق تر به آن ها اشاره خواهیم نمود. برای ورود به دوره های تحصیل در کرواسی در مقطع کارشناسی ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس نیز الزامی است و حداقل نمره زبان خواسته شده بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در کرواسی

برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد رشته های مختلف در اروپا را دارند نیز دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در کرواسی می تواند بسیار مناسب باشد. طول دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در کرواسی حدود ۲ سال می باشد که البته در برخی رشته ها می توانند کمتر یا بیشتر نیز باشد. برای اعطای پذیرش به دانشجویان در این مقطع به نمرات و سوابق علمی و تحقیقاتی مقطع تحصیلی قبلی توجه شده و به دانشجویانی که شرایط بسیار مناسبی داشته و جزو دانشجویان نخبه حساب آیند بورسیه هایی نیز تعلق می گیرد. به منظور اخذ پذیرش دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در کرواسی متقاضیان باید ریز نمرات و مدرک تحصیلی مقطع لیسانس خود را همراه با ترجمه انگلیسی رسمی همراه با سوابق علمی و تحقیقاتی خود ارسال نمایند. همچنین ارائه نامه یا گواهی تمکن مالی برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور کرواسی الزامی است. درست همانند دانشجویان مقطع کارشناسی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز ورود به دانشگاههای کرواسی باید مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمایند. البته دوره ‌های مخصوصی در کالج های دانشگاه‌ های این کشور به ویژه دانشگاه زاگرب برای ارتقاء سطح زبان و آمادگی برای شرکت در دوره های آکادمیک ارائه می گردد که دانشجویان می توانند از این دوره های زبان نیز بهره ببرند که معمولاً طول آنها کمتر از یک سال است.

 

تحصیل دکتری در کرواسی

دوره های تحصیل دکتری در کرواسی در 123 رشته در دانشگاه های این کشور ارائه می گردد و مشتاقان ورود به این رشته ها حتما باید در رشته مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده باشند. طبیعتاً برای اخذ پذیرش دوران تحصیل دکتری در کرواسی باید مدرک کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات را به صورت ترجمه رسمی ارائه نمود. همچنین مدرک زبان انگلیسی معتبر با حداقل نمره خواسته شده در دانشگاه مورد نظر نیز باید ارائه شود.

 

هزینه تحصیل در کرواسی

هزینه تحصیل در کرواسی در رشته های مختلف و دانشگاه های مختلف این کشور می تواند متفاوت باشد. به طور تقریبی هزینه تحصیل مهندسی در کرواسی در اکثر دانشگاه های کشور حدود ۳ هزار یورو در سال است که تقریبا چیزی برابر با هزینه تحصیل در اسلواکی می باشد. هزینه تحصیل در کرواسی در رشته پزشکی نیز چیزی حدود ۱۲ هزار یورو در سال است. اما هزینه تحصیل در کرواسی در رشته ‌هایی چون دندانپزشکی و داروسازی حدود ۱۰ هزار یورو در سال بوده و برای رشته دامپزشکی حدود ۹ هزار یورو در سال می باشد. البته علاوه بر این باید در نظر داشت که یک دانشجو برای تحصیل در کرواسی باید هزینه‌ های زندگی دانشجویی را نیز از قبل پیش ‌بینی کرده باشد که بسته به سبک زندگی افراد مختلف می ‌تواند متفاوت بوده ولی به طور میانگین حدود ۵۰۰ یورو در ماه می باشد و مواردی چون رفت و آمد، خوراک، پوشاک، ارتباطات و اینترنت را نیز در بر می ‌گیرد.

همچنین برای دانشجویان مشغول به تحصیل در کرواسی برای اینکه بتوانند بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی خود را تامین نمایند امکان کار نیز وجود دارد و آن ها می توانند در کارهای پاره وقتی چون کمک به اساتید در تدریس کار در مراکز فروشگاهی کار در رستوران و یا کارهایی که در محوطه خود دانشگاه توسط دانشگاه ارائه می گردد مشغول شوند.

 

تحصیل مهندسی در کرواسی

همانطور که پیشتر ذکر کردیم دو مورد از دانشگاه های کشور کرواسی در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و هفت مورد از این دانشگاه ‌ها در میان دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران دیده می شوند و برای تحصیل در رشته‌ ای غیر پزشکی، مدارک  ارائه شده در آنها در ایران مورد تایید می باشد. دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در کرواسی را دارند، باید به رتبه دانشگاه دقت کرده و سعی کنند در دانشگاه بهتری تحصیل خود را به انجام برساند. از این جهت، طبیعتاً دانشگاه زاگرب و دانشگاه ریکا می ‌تواند بهترین گزینه ها برای این افراد به حساب آید. رشته های متعدد مهندسی از جمله مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن، مهندسی کامپیوتر، مهندسی نفت و انرژی، و غیره در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های کرواسی ارائه می شوند و دانشجویان ایرانی می توانند از این فرصت استفاده نموده و در این کشور عضو اتحادیه اروپا به تحصیل مهندسی بپردازند.

 

تحصیل پزشکی در کرواسی

دوره های تحصیل پزشکی در کرواسی نیز با استقبال فراوان دانشجویان بین المللی از جمله هموطنان عزیزمان در سال ‌های اخیر روبرو شده است. طبیعتاً برای اکثر دانشجویان بین الملل  تحصیل پزشکی در کرواسی در دانشگاه زاگرب، بهترین‌ دانشگاه این کشور بهترین گزینه به حساب می آید. زیرا تنها دانشگاه این کشور که در میان هزار دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی موسسه کیو اس جا گرفته است همین دانشگاه می ‌باشد و برای دانشجویان ایرانی که قصد بازگشت به کشور پس از تحصیل را دارند، این دانشگاه بسیار گزینه مناسبی محسوب می شود. در آخرین لیست اعلام شده وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2020 2021 نام این دانشگاه در میان دانشگاه های مورد تایید دیده می شود. هزینه تحصیل پزشکی در کرواسی در دانشگاه زاگرب سالی ۱۲ هزار یورو می باشد که با توجه به شش ساله بودن دوره های تحصیل پزشکی می توان هزینه تحصیل پزشکی در کرواسی در کل دوره را چیزی حدود ۷۲ هزار یورو دانست. البته برای ورود به دوره تحصیل در کرواسی در رشته پزشکی به علت تعداد بالای متقاضیان حتماً باید در آزمون ورودی شرکت نموده و حداقل نمره لازم را کسب نمود. مواد امتحانی آزمون ورودی پزشکی کرواسی دروس شیمی، فیزیک، ریاضی، و زیست شناسی می باشد. این شرایط تقریبا مانند شرایط ورود به دوره های تحصیل پزشکی در اسلواکی می باشد. البته راه ساده تری نیز برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در کرواسی در دانشگاه زاگرب وجود دارد و آن هم شرکت در دوره های پری مدیکال این دانشگاه و اخذ مدرک MCAT با نمره حداقل 9 می باشد که در این صورت داوطلبان بدون شرکت در آزمون ورودی می ‌توانند وارد دوران تحصیل پزشکی در این کشور اروپایی شوند.

 

تحصیل دندانپرشکی در کرواسی

برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی نیز داوطلبان می بایست در آزمون ورودی شرکت نمایند و با اخذ حداقل نمره قبولی وارد دانشگاه شوند. همچون رشته پزشکی برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی نیز گذراندن دوره های کالج پری مدیکال دانشگاه زاگرب می ‌تواند راه میانبر به حساب آید و فقط داوطلبان کافیست در پایان این دوره ها مدرک MCAT با نمره حداقل ۹ به دست آورند تا بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی وارد دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی شوند. هزینه تحصیل در کرواسی در رشته دندانپزشکی در دانشگاه زاگرب که تنها دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در این کشور و معتبرترین دانشگاه این کشور در رنکینگ بین المللی به حساب می ‌آید سالانه ۱۰ هزار دلار است و با توجه به شش ساله بودن طول دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی هزینه کل این دوره ها حدود ۶۰ هزار دلار می باشد.

 

تحصیل داروسازی در کرواسی

دوره های تحصیل داروسازی در کرواسی نیز برای دانشجویان ایرانی گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید. همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در کرواسی نیز تنها یک گزینه پیش روی دانشجویان ایرانی وجود دارد و آن هم دانشگاه زاگرب بهترین دانشگاه این کشور است که تنها دانشگاهیست که نام آن در میان 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار قرار گرفته است. این دانشگاه که تنها دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران است، برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی نیز به مانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی آزمون ورودی مشتمل بر دروس ریاضی، زیست شناسی، شیمی، و فیزیک برگزار می ‌کند و داوطلبانی که حداقل نمره قبولی را کسب نمایند شایسته ورود به دوره های تحصیل داروسازی در کرواسی در دانشگاه زاگرب به حساب می آیند. راه دیگر که راه ساده در ورود به دوره های تحصیل داروسازی در کرواسی در دانشگاه زاگرب است، شرکت در دوره های کالج پری مدیکال این دانشگاه است که داوطلبانی که در پایان این دوره ها مدرک MCAT با نمره حداقل 9 کسب می‌ کنند، می ‌توانند بدون شرکت در آزمون ورودی وارد دوره های تحصیل در کرواسی در رشته داروسازی شوند. هزینه تحصیل داروسازی در کرواسی برای دانشجویان ایرانی چیزی حدود ۱۰ هزار یورو در سال است که با توجه به شش ساله بودن دوره تحصیل داروسازی در این کشور، میتوان هزینه کل این دوره ها را چیزی حدود ۶۰ هزار دلار برآورد نمود.

 

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top