امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در جمهوری چک

جمهوری چک را می ‌توان یکی از بهترین و توسعه یافته ترین کشورهای منطقه اروپای شرقی و مرکزی به حساب آورد که تحصیلات آکادمیک در این کشور سابقه طول و درازی دارد. به عنوان مثال دانشگاه چارلز پراگ در این کشور، حداقل ۶۰۰ سال قدمت دارد و نشان دهنده سابقه بالای دانشگاه های این کشور است. از گذشته های دور این کشور به عنوان محل مناسبی برای تحصیل در اروپا برای دانشجویان خارجی به حساب می آمده، اما در سال های اخیر به علل مختلفی از جمله شهریه مناسب تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور، اعتبار بسیار بالای دانشگاه های آن، و مورد تایید بودن مدارک تحصیلی ارائه شده دانشگاه های آن هم در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و هم در ایران، گرایش زیادی در میان جوانان ایرانی به تحصیل در جمهوری چک پدید آمده است

  • تحصیل در جمهوری چک
  • شرایط تحصیل در جمهوری چک
  • هزینه تحصیل در جمهوری چک

دوره های تحصیل در جمهوری چک در مقاطع تحصیلی مختلف به زبان چکی و انگلیسی ارائه می شود و چیزی به اسم کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه ‌های این کشور وجود ندارد. فقط در برخی از رشته ها از جمله پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی که تعداد متقاضیان ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور از ظرفیت دانشگاه‌ های آن بیشتر است، یک آزمون در دانشگاه این کشور برای اعطای پذیرش به افراد شایسته تر برگزار می گردد که آن هم اجتناب ناپذیر است. زیرا قطعاً باید راهی برای انتخاب شایسته ترین افراد در میان خیل کثیر متقاضیان پیدا کرد که تقریباً به جز برگزاری آزمون ورودی راه دیگری برای آن وجود ندارد.

 

شرایط تحصیل در جمهوری چک

از شرایط تحصیل در جمهوری چک امکان تحصیل در این کشور هم به زبان چکی و انگلیسی می باشد که برای ورود به دوره هایی که به هریک از این زبان ها ارائه می شود مدرک زبان معتبر لازم است. در صورتی که افراد بتوانند مدرک زبان چکی ارائه کنند می ‌توانند به تحصیل در جمهوری چک به صورت رایگان بپردازند. برای این منظور، شرکت در دوره هایی که دانشگاه‌ ها و موسسات مختلف در این کشور برگزار می‌ کنند، می‌ تواند کارایی داشته باشد. اما افرادی که قصد تحصیل در جمهوری چک به زبان انگلیسی را دارند باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس را با نمره حداقل 5.5 یا 6 بسته به رشته و دانشگاه و رشته مورد نظر ارائه نمایند. باید در نظر داشت که دوره های برگزار شده به زبان انگلیسی در دانشگاه های جمهوری چک با پرداخت شهریه همراه است.

از شرایط تحصیل در جمهوری چک در مقطع کارشناسی ارائه مدرک دیپلم ۱۲ ساله و گواهی پیش دانشگاهی می باشد. طول دوره های تحصیل جمهوری چک در مقطع کارشناسی سه تا چهار سال می باشد که در رشته های مختلف متفاوت است. اکثر دوره‌ های ارائه شده در مقطع کارشناسی در دانشگاه ‌های این کشور به زبان چکی می باشد، اما معدود دوره هایی به زبان انگلیسی نیز می توان در برخی از دانشگاه های این کشور یافت.

اما در دانشگاه های جمهوری چک دوره های تحصیل کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی فراوان است. طول این دوره ها یک تا سه سال می باشد. دوره های تحصیل در جمهوری چک در مقطع دکترا نیز معمولاً ۳ تا ۴ سال به طول می ‌انجامد و این دوره ها به زبان‌ های چکی و انگلیسی ارائه می شوند.

 

هزینه تحصیل در جمهوری چک

همانطور که پیشتر ذکر کردیم هزینه تحصیل در جمهوری چک در رشته ‌های مختلف و دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است است. دوره های زبان که در کالج ها و دانشگاه های جمهوری چک ارائه می گردد شهریه ای بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ یورو در سال دارد. میانگین هزینه تحصیل در جمهوری چک در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌ های مختلف حدود ۴ هزار یورو در سال است که بسته به رشته های مختلف می تواند بسیار بالاتر یا پایین تر باشد. در دوره های کارشناسی ارشد نیز تقریباً شهریه ها در همین حدود بوده و در مقطع دکترا نیز هزینه تحصیل در جمهوری چک  بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال در رشته های مختلف متفاوت است. البته باید در نظر داشت که به عنوان مثال هزینه تحصیل در رشته هایی چون پزشکی در دانشگاه ‌های این کشور چیزی حدود ۸ هزار تا ۱۴ هزار یورو در سال است.

 

تحصیل مهندسی در جمهوری چک

فرصت تحصیل مهندسی در جمهوری چک نیز برای علاقمندان رشته های مهندسی که قصد تحصیل در اروپا دارند می ‌تواند بسیار مغتنم باشد. زیرا دانشگاه هایی چون دانشگاه فنی چک در شهر پراگ یکی از بهترین دانشگاه های فنی کل اروپا به حساب می ‌آید و به طور کلی سطح دانش ارائه شده در دوره های دانشگاه های فنی مهندسی این کشور بسیار بالاست و در نتیجه فارغ التحصیلان آن ها شانس کار در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند. همچنین در لیست اعلام شده سال ۲۰۲۰ وزارت علوم کشورمان ۹ دانشگاه جمهوری چک مورد تایید قرار گرفته‌ اند و به همین جهت مدارک تحصیلی افرادی که به تحصیل مهندسی در جمهوری چک بپردازند پس از بازگشت به ایران در هنگام ارزشیابی و معادل سازی با مشکلی مواجه نخواهند شد.

 

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

می دانیم که پیش از استقلال کشور جمهوری چک در دهه ۹۰ میلادی این کشور بخشی از کشور بزرگ چکسلواکی به حساب می آمد و پس از جدایی از کشور اسلواکی به عنوان یکی از بهترین کشورهای منطقه اروپای شرقی و مرکزی شناخته می شود. اما به مانند تحصیل در اسلواکی شرایط تحصیل در جمهوری چک در رشته پزشکی نیز بسیار مناسب است. اولاً دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل پزشکی در جمهوری چک به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، مشکلی در ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت. زیرا در آخرین لیست اعلام شده وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ ، چهار دانشگاه جمهوری چک مورد تایید این وزارتخانه قرار گرفته اند. همانند دوره ‌های تحصیل پزشکی در اسلواکی، دوره های تحصیل پزشکی در جمهوری چک نیز که طول آن  ها شش سال می باشد به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردند. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در جمهوری چک حتماً باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله همراه نمرات بالا در دروسی چون زیست شناسی، ریاضی و شیمی ارائه نمود و در آزمون تستی ورودی پزشکی جمهوری چک حد نصاب نمره را کسب نمود. این آزمون به دو زبان چکی و انگلیسی برگزار می گردد و داوطلبانی که قصد دارند در دوره های برگزار شده به زبان انگلیسی شرکت کنند باید آزمون برگزار شده به زبان انگلیسی را با موفقیت پشت سر بگذارند البته برای بالا رفتن شانس موفقیت متقاضیان تحصیل پزشکی در جمهوری چک در آزمون ورودی، فرصت شرکت در دوره های پیش دانشگاهی پزشکی و پری مدیکال در این کشور برای برقرار است. این دوره ها معمولاً حدود ۹ ماه یا کمتر طول می کشند و مهارت های زبان و دروسی چون ریاضی، زیست شناسی، و شیمی را در داوطلبان برای شرکت در آزمون ورودی تحصیل پزشکی در جمهوری چک تقویت می کند.

 

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

شرایط ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک نیز تقریباً به همین صورت است و با دوران تحصیل پزشکی در جمهوری چک تفاوت چندانی ندارد. برای ورود به این دوره ها نیز باید آزمون ورودی را با موفقیت طی نموده و طبیعتاً دوره های پری مدیکال یا پیش دانشگاهی برای ورود به دوران تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک نیز می تواند کارساز باشد. این دوره‌ ها نیز هم به زبان چکی و هم زبان انگلیسی ارائه می گردد که طبیعتاً تفاوت آنها نیاز به پرداخت شهریه در دوره های انگلیسی زبان و رایگان بودن دوره های چکی می باشد.

برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک که به زبان انگلیسی ارائه می شود، باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره 5 تا 5.5 یا تافل با نمره حداقل ۵۰ تا ۷۰ ارائه نمود که البته امکان گذراندن دوره های زبان در کالج های جمهوری چک نیز وجود دارد. از این نظر تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی می تواند حتی از جمهوری چک مناسب ‌تر باشد. زیرا در این کشور برای ورود به دوره های تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی مدرک زبان از متقاضیان خواسته نمی شود.

 

تحصیل داروسازی در جمهوری چک

تحصیل داروسازی در جمهوری چک نیز بسیار مورد توجه مشتاقان تحصیل داروسازی در اروپا قرار دارد. زیرا دانشگاه‌ های معتبر این کشور همچون دانشگاه چارلز که از برترین دانشگاه های اروپا هستند، این رشته را نیز ارائه می نمایند. امکان تحصیل داروسازی در جمهوری چک در اکثر دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی وجود دارد که البته با پرداخت شهریه همراه است. دانشجویان متقاضی باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره 5 تا 5.5 را برای ورود به این دوره ها ارائه نمایند و به مانند پزشکی و دندانپزشکی متقاضیان باید در آزمون ورودی دوره‌ های تحصیل داروسازی در جمهوری چک شرکت کنند و در صورت قبولی می ‌توانند وارد این دوره های تحصیلات آکادمیک شوند.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top