امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در هلند

کشور هلند به عنوان یکی از کشورهای زیبا، توریستی و صنعتی اروپای غربی دارای دانشگاه های معتبری بوده و به همین جهت بسیاری از جوانان از سراسر دنیا همه ساله برای اخذ پذیرش و ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور تقاضا می دهند. دانشجویان ایرانی زیادی نیز همه ساله وارد دانشگاه های این کشور می شوند و از مزایای تحصیل در این کشور از جمله امکان دریافت اقامت یکساله پس از تحصیل که می ‌تواند در صورت یافتن شغل به اقامت دائم این کشور عضو اتحادیه اروپا منجر گردد نیز بهره مند می شوند. در این مطلب به شرایط تحصیل در هلند می‌ پردازیم.

  • تحصیل در هلند
  • هزینه تحصیل در هلند
  • تحصیل دکترا در هلند

سیستم آموزشی کشور هلند به این صورت است که افرادی که وارد دوره های تحصیل در هلند می شوند، می توانند در یکی از دو نوع دانشگاه این کشور مشغول به تحصیل شوند که این دو نوع دانشگاه عبارتند از دانشگاه های علمی پژوهشی، و دانشگاه های علمی کاربردی. شرایط اعطای پذیرش به دانشجویان و همچنین طول دوره های تحصیلی در این دانشگاه ها متفاوت است. در دانشگاه های علمی پژوهشی، آموزش بر تحقیقات و مطالعات در زمینه ‌های آکادمیک متمرکز است و به اعطای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا به دانشجویان منجر خواهد شد. ۱۴ دانشگاه این کشور در زمره دانشگاه های علمی پژوهشی هلند قرار می گیرند. اما در دانشگاه های علمی کاربردی این کشور دانشجویان علاوه بر آموزش های تئوری، دوره‌ های کارآموزی را نیز می گذرانند که آماده ورود به بازار کار به صورت یک فرد حرفه ‌ای و کاربلد شوند. تعداد دانشگاه های علمی کاربردی کشور هلند ۳۹ مورد می باشد. برای ورود به کلیه دوره های تحصیل در دانشگاه های هلند که به زبان انگلیسی و هلندی ارائه می شوند، حتماً باید مدرک زبان معتبر ارائه نمود. برای ورود به دوره های تحصیل در هلند در رشته هایی از جمله مدیریت در اکثر دانشگاه های پژوهشی این کشور، ارائه مدارکی چون GRE و GMAT الزامی می باشد.

 

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه ‌های مختلف این کشور می تواند متفاوت باشد. میانگین هزینه تحصیل در هلند حدود ۷ تا ۱۸ هزار یورو در سال است که البته دانشجویان باید هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای این کشور را نیز در نظر بگیرند که حداقل حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه می شود. فرصت کار دانشجویی پاره وقت نیز برای افرادی که در  کشور به تحصیل می‌ پردازند فراهم است و می ‌توانند بخشی از هزینه تحصیل در هلند و همچنین زندگی دانشجویی در این کشور را از این طریق تامین نمایند. دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در هلند اجازه کار پاره وقت به مدت ۲۰ ساعت در هفته را در طول سال تحصیلی دارند  و در دوره تعطیلات تابستانی دانشگاه ها در ماه‌ های جون، جولای، و آگوست  نیز اجازه کار تمام وقت را دارا می باشند.

برای افرادی که از نظر مالی محدودیت دارند و نمی توانند هزینه تحصیل در هلند را بپردازند، در داخل اتحادیه اروپا گزینه ‌های بهتری می توان معرفی نمود که از آن جمله می ‌توان به فرصت تحصیل در اتریش اشاره کرد. در کشور اتریش در کلیه رشته ها، کلیه مقاطع تحصیلی، و کلیه دانشگاه ها، هزینه تحصیل ۷۵۰ یورو در هر ترم، معادل ۱۵۰۰ یورو در سال تحصیلی می باشد که تقریبا با هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا قابل مقایسه نیست و به شکل قابل توجهی از کشورهای انگلیسی زبان ارزان تر است. همچنین سطح علمی و رتبه بین‌ المللی دانشگاه های کشور اتریش نیز بسیار عالی می باشد و برای افرادی که بتوانند مدرک زبان آلمانی اخذ نمایند، گزینه فوق ‌العاده ای به شمار می‌رود. زیرا به مانند تحصیل در هلند، فارغ التحصیلان دوره های تحصیل در اتریش نیز می توانند در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان مشغول به کار شوند و مدارک تحصیلی آنان در کلیه کشورهای عضو این اتحادیه دارای اعتبار به شمار می رود.

 

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

بر اساس قانون، برای ورود به دوره های تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه های کشورهای اروپایی هیچ محدودیت سنی در نظر گرفته نمی شود و سن یک ملاک برای اعطای پذیرش تحصیلی برای دانشگاه ها نباید باشد. اما در عمل برای دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در هلند و سایر کشورهای عضو این اتحادیه را دارند، در هنگام اعطای پذیرش تحصیلی و به ویژه در هنگام اعطای ویزای دانشجویی، محدودیت های سنی اعمال می گردد. محدودیت سنی برای تحصیل در هلند که البته به صورت یک دستورالعمل نانوشته اعمال می شود، بیشتر ناظر بر مدت گپ تحصیلی و مدت زمان گذشته از مقطع تحصیلی قبلی می باشد. در واقع این رویه بدین صورت است که در اغلب موارد، افرادی که بیش از نهایت 3 تا 5 سال گپ تحصیلی داشته اند، به ویژه در هنگام اخذ ویزای دانشجویی با مشکل مواجه می شوند.

 

تحصیل کارشناسی در هلند

همان طور که پیش تر ذکر شد شرایط تحصیل در هلند در انواع دانشگاه های این کشور دارای تفاوت هایی می باشد. در دانشگاه های پژوهشی این کشور دوره های تحصیل کارشناسی در هلند، ۳ سال معادل ۱۸۰ واحد درسی به طول می‌انجامد. این در حالی است که طول دوره های تحصیل کارشناسی در هلند در دانشگاه های علمی کاربردی این کشور چهار سال معادل ۲۴۰ واحد درسی می باشد. برای ورود به دوره های تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاه های علمی کاربردی داشتن مدرک دیپلم دوازده ساله با ریز نمرات بالا کفایت می کند. اما برای ورود به دوره های تحصیل کارشناسی در هلند در دانشگاه های پژوهشی این کشور، ورود به دوره های دانشگاهی در ایران و گذراندن حداقل یک الی دو سال به عنوان دانشجو در دانشگاه های ایران الزامی می باشد. برخی از دانشگاه های پژوهشی هلند دقت زیادی روی ریزنمرات متقاضیان کرده و برای اعطای پذیرش مقطع کارشناسی نمرات بالایی در دروسی خاص مانند ریاضی، فیزیک و ... نیز طلب می کنند.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

برای ورود به دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در هلند حتما باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته مربوطه با حداقل معدل ۱۴ ارائه نمود. در مقطع کارشناسی ارشد نیز در دو نوع دانشگاه کشور هلند، تفاوت هایی در زمینه ورود به دوره ها و همچنین خود دوره های تحصیلی وجود دارد. در دانشگاه های پژوهشی کشور هلند، دوره‌ ای به نام پری مستر وجود دارد که که یک ترم یا یک سال به طول می انجامد و دانشجویانی که شرایط تحصیلیشان تناسبی با شرایط تحصیل کارشناسی در هلند نداشته باشد، می توانند با گذراندن این دوره‌ ها شایسته ورود به دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های این کشور تلقی گردند. طول دوره های تحصیل کارشناسی ارشد در هلند بین یک تا سه سال است که در اکثر رشته ها بین ۶۰ تا ۱۸۰ واحد درسی باید گذرانده شود.

 

تحصیل دکترا در هلند

ورود به دوره های تحصیل دکترا در هلند از روش های مختلفی امکان ‌پذیر است که اغلب متقاضیان از دو طریق پوزیشن های ارائه شده، و همچنین به صورت اکسترنال وارد این دوره ها می شود. به طور معمول در دانشگاه‌ های پژوهش محور این کشور طول دوره های تحصیل دکترا در هلند حداقل ۴ سال است و دانشجو تحت نظر استاد راهنما در طول این دوره ها، به پژوهش می ‌پردازد. در دوره هایی که از طریق ارائه پوزیشن ارائه می‌ شوند، دانشجویان به عنوان محققان حرفه ای به استخدام‌ دانشگاه در می ‌آیند و طبق قرارداد حقوق نیز دریافت می کند. اما در صورتی که دانشجوی متقاضی تحصیل دکترا در هلند نتوانند از میان پوزیشن های ارائه شده گزینه ای مرتبط با حوزه تحصیلی و پژوهشی خود پیدا کند، می تواند با ارائه پروپوزال، از طریق پذیرش اکسترنال وارد دوره های تحصیل دکترا در هلند شود. در این شرایط دانشجو باید یک استاد راهنمای مرتبط با حوزه تحصیلی و پژوهشی خود را بیابند و وی را متقاعد نماید. این گونه دوره های تحصیل دکترا در هلند که به پذیرش اکسترنال معروفند، بدون دریافت حقوق و البته بدون شهریه تحصیل خواهند بود و فقط دانشجو می بایست برای شرکت در این دوره ها، هزینه ‌های زندگی خود در کشور هلند را تامین نماید.

از شرایط تحصیل در هلند در مقطع دکترا، ارائه مدرک کارشناسی ارشد مرتبط با معدل حداقل ۱۴ می باشد. دوره های تحصیل دکترا در هلند اغلب به زبان انگلیسی هستند و برای اخذ پذیرش ورود به این دوره ها، حتما باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با حداقل نمره 6.5 یا ۷ بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل ارائه نمود. در هر دو روش ورود به دوره های تحصیل دکترا در هلند، باید دانشجو در مصاحبه شرکت نماید.

 

تحصیل مهندسی در هلند

کشور هلند دارای دانشگاه های فوق العاده مشهور و معتبری است که در رشته های فنی مهندسی نیز دارای اعتبار و و رتبه های بین المللی فوق العاده ای می باشند. به عنوان مثال دانشگاه فناوری دلفت، بهترین دانشگاه قنی مهندسی هلند که در شهری به همین نام در جنوب کشور هلند واقع شده است و اکثر مشتاقان تحصیل مهندسی در هلند بیشترین تمایل را به اخذ پذیرش از این دانشگاه دارند، در در زمینه تخصصی رشته های فنی مهندسی پس از دانشگاه ام‌ آی ‌تی آمریکا رتبه دوم دانشگاه های برتر دنیا را به خود اختصاص داده است که رتبه ای فوق العاده فاخر به حساب می آید. همچنین این دانشگاه در رتبه بندی کلی و غیر موضوعی دانشگاه های دنیا نیز که برای سال 2021 میلادی توسط موسسه معتبر کیو اس ارائه شده است، رتبه ۵۷ را را از آن خود کرده و سیزدهمین دانشگاه برتر قاره اروپا نیز به شمار می رود.

همچنین این کشور، یک کشور صنعتی در دل قاره سبز به شمار می رود و طبیعتا افرادی که به تحصیل مهندسی در هلند بپردازند شانس این را خواهند داشت که در صنایع این کشور مشغول به کار شوند. در ضمن باید در نظر داشت که به علت بالا بودن سطح آموزش ها در دوره‌ های تحصیل مهندسی در هلند، فارغ التحصیلان این رشته ها در این کشور شانس کار در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و اتریش را نیز دارا هستند به علت اعتبار بالای دانشگاه این کشور، حتی فارغ التحصیلان آن ها شانس مناسبی برای کار در کشورهای پیشرفته غیر عضو در اتحادیه اروپا مانند انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند نیز داشته باشند.

 

تحصیل پزشکی در هلند

سیستم تحصیل پزشکی در هلند بدون صورت است که متقاضیان ابتدا باید دوره های سه ساله کارشناسی پزشکی، دوره های سه ساله کارشناسی ارشد پزشکی، و همچنین دوره یکساله بالینی را بگذرانند. کل دوره تحصیل پزشکی در هلند، مجموعاً ۷ سال به طول می انجامد. در اکثر دانشگاه ‌های این کشور، دوره های تحصیل پزشکی در هلند در مقطع کارشناسی به زبان هلندی ارائه می شود و فقط در دو دانشگاه این کشور می تواند دوره هایی به زبان انگلیسی یافت. تمامی دوره های تحصیل پزشکی در هلند در مقطع کارشناسی ارشد نیز به زبان هلندی برگزار می ‌گردد. دوره نهایی یک ساله نیز که بیشتر ناظر بر تعامل های بیمارستانی با بیماران است، به زبان‌های انگلیسی و هلندی ارائه می ‌شود. برای حضور در هر یک از این دوره ها باید مدرک زبان مربوطه را ارائه نمود.

بر اساس قوانین کشور هلند تنها می توان برای اخذ پذیرش دوره تحصیل پزشکی در یکی از دانشگاه‌ های این کشور اپلای کرد و امکان اخذ پذیرش از دو دانشگاه به صورت همزمان در این کشور وجود ندارد. برای اخذ پذیرش و ورود به دوره های تحصیل پزشکی در هلند حتماً متقاضیان باید در دروسی چون ریاضی، فیزیک، شیمی، و زیست شناسی نمرات بالایی داشته باشند. نکته دیگری که بسیار مهم است بالا بودم هزینه تحصیل پزشکی در هلند در اکثر دانشگاه های این کشور اروپایی است که حدود ۳۲ هزار یورو در سال به طور میانگین می باشد و واضح است که بسیاری افراد از عهده پرداخت آن بر نمی آیند. برای چنین افرادی تحصیل پزشکی در اسلواکی می تواند گزینه ای بسیار ایده آل به حساب آید. زیرا در این کشور نهایتا سالی ۱۰ هزار یورو باید شهریه برای تحصیل پزشکی پرداخت نمود. همچنین شرایط ورود به دانشگاه های اسلواکی نیز بسیار سهل است و حتی برای دوره هایی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور ارائه می شود، نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس وجود ندارد.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top