امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در قبرس جنوبی

یکی از کشورهایی که در سال‌ های اخیر از مقاصد اصلی تحصیلی برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور محسوب می‌ شود، کشورجمهوری قبرس به پایتختی نیکوزیا می باشد که در دل دریای مدیترانه واقع است. از سال ۱۹۷۴ میلادی که به علت مناقشه میان ترکیه و یونان بخش جنوبی و شمالی این جزیره زیبا و توریستی از هم جدا شدند، بخش جنوبی آن تحت نظارت یونان در آمده و بخش شمالی نیز تحت حاکمیت ترکیه می باشد. از آنجا که کشور یونان عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود، بخش جنوبی به بخش اروپایی قبرس شهرت پیدا کرده است‌ و توسط اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است. در این مطلب به شرایط تحصیل در قبرس جنوبی در رشته های مختلف به ویژه رشته های علوم پزشکی که در میان جوانان ایرانی طرفداران فراوانی دارد اشاره می نماییم.

  • تحصیل در قبرس جنوبی
  • شرایط تحصیل در قبرس اروپایی
  • تحصیل پزشکی در قبرس جنوبی

شرایط تحصیل در قبرس اروپایی

همانطور که پیشتر ذکر شد قبرس جنوبی که به قبرس اروپایی شهرت دارد، تحت نظارت کشور یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپا بوده و از نظر آموزشی و تحصیلی نیز از استانداردهای آموزشی اتحادیه اروپا پیروی می ‌کند. بر اساس این استانداردها شرایط تحصیل در قبرس اروپایی به این صورت است که طول دوره های کاردانی 2 سال، دوره های کارشناسی ۳ تا ۴ سال، دوره های  کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال، و دوره های دکترا بین ۳ الی ۴ سال می باشد. دیگر مورد از اصلی ترین شرایط تحصیل در قبرس اروپایی داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله برای ورود به مقطع کارشناسی است. بدیهی است برای ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز به ترتیب داشتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر الزامی است. برای ورود به تمامی مقاطع تحصیلی ریز نمرات نیز باید ارائه گردد.

دوره های تحصیل در قبرس جنوبی در اکثر دانشگاه های این کشور به زبان یونانی ارائه می گردد که از این نظر چندان مناسب نیست. اما در دانشگاه های این کشور دوره هایی به زبان انگلیسی برای بسیاری از رشته ها می توان یافت که این دوره ها برای دانشجویان ایرانی بسیار مناسب می باشد. برای ورود به دوره های تحصیل در قبرس جنوبی متقاصیان حتماً باید به زبان انگلیسی تسلط بالایی داشته و مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس یا تافل بتا حداقل نمره تعیین شده توسط دانشگاه برای رشته مورد نظر که در سایت همان دانشگاه اعلام می ‌شود ارائه کنند. البته در این کشور امکان شرکت در دوره های آمادگی حضور در دانشگاه و کالج های زبان برای داوطلبان وجود دارد و بسیاری از جوانان ایرانی پیش از ورود به دوره های تحصیل در قبرس جنوبی از ابتدا در دوره های کالج زبان انگلیسی در این کشور شرکت می کنند و مهارت های زبان انگلیسی خود را تقویت می نماید.

 

هزینه تحصیل در قبرس جنوبی

می دانیم که یکی از اصلی ترین مشکلات متقاضیان تحصیل در خارج از کشور همین مسئله هزینه تحصیل و همچنین هزینه زندگی دانشجویی می ‌باشد. از این نظر کشور قبرس را می توان از گزینه های نسبتا مناسب برای تحصیل در اروپا به حساب آورد. زیرا به طور میانگین هزینه تحصیل در قبرس جنوبی در مقطع کارشناسی بین ۶۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ یورو در سال است. در مقطع کارشناسی ارشد نیز شهریه‌ های دانشگاهی از ۱۰ تا ۱۳ هزار یورو در دانشگاه ها و رشته های مختلف متغیر است. شهریه مقطع دکترا نیز در رشته های مختلف و دانشگاه های مختلف این کشور بین ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو می باشد. البته هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نیز باید از پیش مدنظر قرار گیرد. یک دانشجو به طور متوسط ماهانه حدود ۶۰۰ یورو در این کشور هزینه ی زندگی باید پرداخت نماید که بسته به سبک زندگی وی می‌ تواند کمی بالاتر یا پایین ‌تر باشد. البته بر اساس قوانین قبرس افراد شاغل به تحصیل در قبرس جنوبی می ‌توانند در طول ترم های تحصیلی تا ۲۰ ساعت در هفته به کار در این کشور پرداخته و بخشی از هزینه تحصیل در قبرس جنوبی را از این طریق تامین نمایند. در زمان های بین ترم های تحصیلی و تعطیلات تابستانی نیز به دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور امکان ۳۶ ساعت کار در هفته داده می شود. همچنین تسهیلات دیگری نیز برای دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور در نظر گرفته می ‌شود و دانشجویانی که بتوانند شایستگی‌ های علمی خود را نشان دهند بورسیه ‌های تا ۵۰% تخفیف شهریه نیز دریافت می کنند و بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز در سال‌ های اخیر چنین بورسیه هایی را به دست آورده اند.

 

تحصیل پزشکی در قبرس جنوبی

جوانان ایرانی که قصد تحصیل پزشکی در قبرس جنوبی را دارند دو هدف برای آینده خود می توانند ترسیم نمایند که یکی از آنها بازگشت به ایران و کار در وطن و دیگری مشغول به کار شدن در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. برای آنان که قصد دارند پس از تحصیل به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، تنها گزینه ای که وجود دارد تحصیل در دانشگاه قبرس می باشد که متاسفانه تنها دوره پزشکی ارائه شده در این دانشگاه به زبان یونانی ارائه می شود و برای ورود به آن دانشجویان ایرانی باید تسلط به زبان یونانی داشته و مدارک زبان یونانی ارائه نمایند و از این نظر چندان شرایط مناسب و راحت نیست. برای ورود به این رشته همچنین باید داوطلبان نمرات مناسبی در دروسی چون ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی داشته باشند. اما برای ورود به بازار کار رشته پزشکی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از دوره تحصیل، کلیه دانشگاه های قبرس برای داوطلبان مناسب می باشند. زیرا تمامی دانشگاه ‌های این کشور مدارکشان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است. از این رو در دانشگاه های دیگر این کشور می ‌توان به تحصیل پزشکی در قبرس جنوبی به زبان انگلیسی پرداخته و با ارائه یک مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل ۶ وارد چنین دوره‌هایی شد.

بر اساس شرایط تحصیل در قبرس اروپایی طول دوره های تحصیل پزشکی در این کشور 6 سال است که سال اول دروس پایه به صورت تئوری به دانشجویان ارائه می گردد. در سال دوم و سوم آموزش های علوم پایه پزشکی و بالینی در محیط دانشگاهی به دانشجویان ارائه می‌ شود و در فاز سوم تحصیل که یک دوره سه ساله است، مطالعات بالینی مبنای کار قرار می ‌گیرد که دو سال پایانی آن در درون بیمارستان ها و به صورت عملی و کلینیکال برگزار می گردد. به طور میانگین هزینه تحصیل در قبرس جنوبی در رشته پزشکی حدود ۱۸ هزار یورو در سال است که البته شهریه دوره های بالینی کمی بالاتر است.

برای دانشجویان ایرانی که حتما می خواهند پس از تحصیل خود به ایران بازگشته و در وطن مشغول به کار شوند، تحصیل پزشکی در اسلواکی گزینه بهتری به حساب می آید. زیرا دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا در این کشور عضو اتحادیه اروپا مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار داشته و همچنین از اعتبار بین المللی مناسبی برخوردار است.

 

تحصیل دندانپزشکی در قبرس جنوبی

می ‌دانیم که دیگر رشته پر متقاضی در میان جوانان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور، رشته دندانپزشکی می باشد و با توجه به شرایط مناسب تحصیل در قبرس جنوبی، این کشور یکی از گزینه ها برای علاقه مندان تحصیل این رشته محسوب می شود. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس جنوبی در دانشگاه ‌های مختلف این کشور بین ۹ هزار تا ۱۹ هزار یورو در سال است که بسته به شرایط دوره تحصیل و زبان دوره تعیین می‌ شود. زیرا در دانشگاه های مختلف این کشور زبان دوره ها متفاوت بوده و یا دوره ها به زبان یونانی ارائه می گردند و یا به زبان انگلیسی. اما طول دوره های تحصیل دندانپزشکی در قبرس جنوبی 5 سال است که پس از این دوره به دانشجویان ویزای کار اتحادیه اروپا اهدا می گردد. همانطور که پیشتر ذکر کردیم تنها دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور قبرس دانشگاه قبرس می باشد که رشته دندانپزشکی در این دانشگاه ارائه نمی گردد. از این رو برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، تحصیل دندانپزشکی در قبرس جنوبی گزینه مناسبی نیست.

 

تحصیل داروسازی در قبرس جنوبی

داروسازی نیز دیگر رشته برای تحصیل جوانان ایرانی به شمار می رود و بسیاری از آنان این رشته را در کشورهای مختلف دنیا تحصیل می کنند. قبرس جنوبی نیز یکی از مقاصد مناسب برای تحصیل داروسازی در خارج از کشور به شمار می رود. طول دوره های تحصیل داروسازی در قبرس جنوبی نیز 5 سال می ‌باشد و این دوره‌ ها در دانشگاه‌ های مختلف این کشور به زبان های یونانی یا انگلیسی ارائه می گردد. از این رو هزینه تحصیل داروسازی در قبرس جنوبی در دانشگاه های مختلف بسته به زبان دوره تحصیل متفاوت بوده و بین ۹ هزار تا ۱۹ هزار یورو در سال تعیین می گردد. همانند رشته دندانپزشکی، رشته داروسازی نیز در دانشگاه قبرس که تنها دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران در این کشور است ارائه نمی گردد. از این رو تحصیل داروسازی در قبرس جنوبی برای افرادی که قصد دارند پس از تحصیل داروسازی در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند گزینه مناسبی نیست. اما از آنجا که مدارک دانشگاه ‌های این کشور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارای اعتبار است فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه های این کشور می ‌توانند در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top