امروز: جمعه 31 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در ایتالیا

یکی از زیباترین کشورهای اروپایی که از اصلی ترین مقاصد گردشگری در دنیا به حساب می ‌آید، کشور ایتالیا می باشد که به علل مختلفی از جمله تیم های ورزشی فوق العاده قدرتمند در رشته‌ های ورزشی مختلف از جمله فوتبال و والیبال در کشور ما بسیار شناخته شده می باشد. همچنین معماری این کشور نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد است و در دنیا دارای شهرت فراوانی می باشد. اما در سال های اخیر به ویژه به علت شرایط اقتصادی که موجب شده تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان برای جوانان ایرانی بسیار سخت و دست نیافتنی شود، این کشور به یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای هموطنانمان به حساب آمده است. در این مطلب قصد داریم به شرایط تحصیل در ایتالیا در رشته های مختلف اشاره نمود.

  • تحصیل در ایتالیا
  • هزینه تحصیل در ایتالیا
  • تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

هزینه تحصیل در ایتالیا

همانطور که ذکر شد یکی از اصلی ترین دلایل استقبال هموطنان عزیزمان از فرصت تحصیل در ایتالیا مناسب بودن هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و به ویژه نسبت به کشورهای انگلیسی زبان می باشد. این در حالی است که رتبه و اعتبار بین المللی دانشگاه های این کشور بسیار بالا می باشد. ایتالیا از کشورهایی به شمار می رود که پایین ترین شهریه تحصیل در دانشگاهها را دارد و به همین جهت و با توجه به شرایط اقتصادی کشور مان می‌تواند یکی از اصلی ترین گزینه های دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور به ویژه در رشته هایی همچون مهندسی معماری، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به حساب آید. به طور میانگین هزینه تحصیل در ایتالیا در کلیه مقاطع تحصیلی حدود 1200 تا 3000 یورو در سال است و دانشجویان شاغل به تحصیل در ایتالیا باید سالانه ۱۵۰ یورو نیز به عنوان هزینه بیمه دانشجویی پرداخت نمایند. علاوه بر هزینه تحصیل در ایتالیا دانشجویانی که در این کشور حاضر هستند باید به هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نیز بیاندیشند که به طور میانگین می ‌تواند بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه در نظر گرفته شود. البته این رقم، رقمی ثابت نبوده و بسته به نوع اسکان و همچنین سبک زندگی فرد می ‌تواند بالاتر یا پایین تر نیز باشد.

دانشجویان شاغل به تحصیل در ایتالیا درصورتی که بتوانند استعداد و توانایی های علمی خود را نشان دهند می توانند از فرصت بهره مندی از بورسیه تحصیلی نیز برخوردار شوند که بیشتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دانشجویان تعلق می گیرد.

همچنین در حین دوره تحصیل در ایتالیا افراد می ‌توانند در هفته ۲۰ ساعت به کار دانشجویی بر اساس قانون این کشور بپردازند و بخشی از هزینه تحصیل در ایتالیا و هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور را از این طریق تامین نمایند.

پس از اتمام دوره تحصیل در ایتالیا نیز فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور می توانند ویزای کار دریافت نموده و در این کشور مشغول به کار شوند و در صورتی که در ۵ سال حضور کاری در این کشور حداقل 2 سال را مشغول به کار بوده و مالیات به دولت ایتالیا پرداخت کرده باشند، می توانند برای اخذ اقامت دائم این کشور تقاضا دهند.

همچنین امکان کار در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی برای فارغ التحصیلان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در کشور ایتالیا نیز فراهم است. زیرا در کلیه کشورهای اروپایی یک استاندارد آموزشی مشترک برقرار است و مدارک تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های ایتالیا در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی آلمان و اتریش نیز مورد تایید می باشند.

از طرف دیگر یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا این است که بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران قرار دارند و فارغ‌ التحصیلان آن ها در صورتی که بخواهند پس از اتمام دوره تحصیل به وطن خود بازگشته و در ایران مشغول به کار شوند، مشکلی در هنگام معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت.

 

تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان

اکثر دوره های تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی برگزار می شود و برای ورود به آنها اغلب به ارائه مدرک زبان ایتالیایی نیاز است. بسیاری از دانشجویان ایرانی اخذ مدرک زبان را به خودی خود یکی از اصلی ‌ترین موانع پیش رو در مسیر مهاجرت تحصیلی می‌ دانند. اما طبیعتا برای ورود به بهترین دانشگاه های ایتالیا در مقاطع تحصیلی مختلف باید حتماً مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی بسته به زبان دوره تحصیلی ارائه نمود. این در حالی است که در دانشگاه های درجه دوم این کشور می توان از فرصت تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان بهره مند گردید. اما اگر فردی قصد دارد پس از تحصیل در این کشور به کار در اکوسیستم کسب و کار ایتالیا مشغول شود، باید در حین تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان باید به فکر یادگیری زبان ایتالیایی باشد. زیرا پس از دوره تحصیل برای کار در این کشور به هیچ وجه نمی توان بدون تسلط به زبان ایتالیایی شانسی داشت.

 

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

همانطور که پیشتر ذکر شد اکثر دوره های تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه می شوند و برای ورود به آنها باید مدرک زبان ایتالیایی ارائه نمود. برخی مشتاقان تحصیل در ایتالیا ابتدا برای ورود به کالج های زبان ایتالیایی در این کشور اپلای می کنند و پس از آن وارد دانشگاه های این کشور می شوند. روش به صرفه تر این است که در داخل کشور خودمان در دوره های زبان ایتالیایی که در مدرسه ایتالیایی ها در تهران برگزار می شود شرکت نموده و سپس در آزمون زبان ایتالیایی Esterni شرکت نمایند و با داشتن مدرک زبان برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام نمایند.

 

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

برای ورود به دوره های تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در اکثر رشته ها باید مدرک کارشناسی با معدل حداقل ۱۵ ارائه نمود. در هر دو ترم سپتامبر و ژانویه دانشگاه های ایتالیا به اعطای پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام می کنند که البته در ترم سپتامبر تعداد ورودی ها بسیار بیشتر است.

دوره های تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف و دانشگاه های مختلف هم به زبان ایتالیایی و هم زبان انگلیسی ارائه می شود و تعداد دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در این مقطع بسیار زیاد است. از این رو دانشجویان ایرانی زیادی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا به تحصیل می پردازند.

 

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا

دوره های تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا هم به زبان ایتالیایی و هم به زبان انگلیسی ارائه می شود و تعداد دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی بسیار بیشتر است. برای ورود به دوره های تحصیل در ایتالیا در این مقطع حتما باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر همراه با ریز نمرات ارائه نمود و ارائه مواردی چون پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، رزومه، انگیزه نامه، توصیه نامه اساتید و مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی بسته به زبان دوره تحصیلی نیز الزامی می باشد.

 

تحصیل پزشکی در ایتالیا

مشتاقان تحصیل پزشکی در ایتالیا باید حتماً در آزمون ورودی دوره‌ های تحصیل پزشکی در این کشور که به آزمون آی مت شهرت دارد شرکت نموده و در صورتی که نمره قبولی را کسب کند به دوره های فوق الذکر وارد شوند. با توجه به شرایط تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی و همچنین شهریه مناسب دانشگاه های این کشور، بسیاری از علاقمندان رشته پزشکی در کشورمان نیز ایتالیا را به عنوان مقصد تحصیل خود بر می گزینند. البته قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور چندان راحت نیست و گزینه هایی مانند تحصیل پزشکی در اسلواکی بعلت شانس بیشتر قبولی و همچنین عدم نیاز به ارائه مدرک زبان، گزینه ای بهتر و دست یافتنی تر به شمار می آید.

 

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز داوطلبان باید در آزمون آی مت شرکت کننده در صورتی که نمره قبولی را کسب کنند می وارد دانشگاه های این کشور شده و به تحصیل رشته دندانپزشکی در این کشور اروپایی با شرایط و هزینه مناسب بپردازند.

 

تحصیل داروسازی در ایتالیا

مانند دو رشته پزشکی و دندانپزشکی، برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در ایتالیا نیز حتماً متقاضیان باید در آزمون ورودی رشته های علوم پزشکی در این کشور که معروف به آزمون آی مت است شرکت کنند و در صورتی که بتواند نمره قبولی را به دست آورند، وارد دانشگاه های این کشور شده و فرصت تحصیل داروسازی در ایتالیا را بدست آورند.

 

تحصیل در رشته معماری در ایتالیا

همانطور که پیشتر ذکر کردیم بسیاری کشور ایتالیا را به خاطر معماری خاص و منحصر به فردش می ‌شناسند و یکی از دلایل اصلی استقبال توریست ها از سفر به ایتالیا معماری و بناهای زیبا در شهرهای مختلف این کشور است. به همین جهت و با توجه به سطح علمی بالایی دانشگاه این کشور در رشته های مربوط به ساختمان به ویژه رشته مهندسی معماری، اقبال فراوانی به تحصیل در رشته معماری در ایتالیا در میان دانشجویان از سراسر دنیا وجود دارد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته معماری در ایتالیا هستند، دانشگاه هایی چون پلی تکنیک میلان و پلی تکنیک تورین می باشند که در زمینه رشته معماری از برترین دانشگاه های دنیا به حساب می آیند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top