امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تفاوت بورسیه تحصیلی و فاند

در سال های اخیر با کاهش ارزش پول ملی کشورمان، امکان تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بسیار کم شده و تنها عده معدودی می توانند از پس هزینه های تحصیل در اغلب کشورهای دنیا برآیند. به طور ویژه در کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند که شهریه های تحصیل و زندگی دانشجویی در آن ها فوق العاده بالاست، شانس چندانی برای تحصیل دانشجویان ایرانی وجود ندارد و علیرغم رتبه بالای دانشگاه های این کشورها و امکان اخذ اقامت کاری و دائم پس از تحصیل در این کشورها، اغلب دانشجویان ایرانی شرایط مالی تحصیل در این کشورها را ندارند. اما همچنان برخی جوانان هموطنمان سعی می کنند با استفاده از موقعیت های ویژه ای که در کشورهای مختلف دنیا و حتی همین کشورهای انگلیسی زبان برای تحصیل فراهم شده، همچون بورسیه های تحصیلی و فاند، شانس تحصیل در دانشگاه این کشورها را به دست آورده و آینده ‌ای روشن را برای خود رقم بزنند. در این مطلب قصد داریم با شرح مفاهیمی همچون بورسیه و فاند و نحوه اخذ آن ها به طور دقیق به تفاوت بورسیه تحصیلی و فاند اشاره نماییم.

  • تفاوت بورسیه تحصیلی و فاند
  • بورسیه تحصیلی چیست؟
  • فاند تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی چیست؟

به منظور تشریح تفاوت بورسیه تحصیلی و فاند، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که بورسیه تحصیلی چیست؟ بورسیه تحصیلی یا اسکالرشیپ در حقیقت به کمک هزینه‌ ای اطلاق می شود که به دانشجویان جهت تحصیل اعطا شده و میزان آن نیز می ‌تواند متفاوت باشد. در اغلب کشورهای دنیا بورسیه یا اسکالرشیپ برخلاف وام تحصیلی قابل بازپرداخت نیست. در اکثر کشورها انواعی از بورسیه تحصیلی برای دانشجویان تدارک دیده می شود که البته در کشورهای انگلیسی زبان آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، انگلستان و نیوزلند، طیف این بورسیه های تحصیلی بسیار متنوع تر است. معمولا در این کشورها ارگان ها و سازمان های مختلف به دانشجویان بورسیه و اسکالرشیپ تحت عنوان ریسرچر، دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی اعطا می کنند که معمولاً این دسته از بورسیه ها به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه مقطع دکترا تعلق می گیرد. خود دانشگاه ‌ها نیز در کشورهای انگلیسی زبان به دانشجویان مقطع دکترا به عنوان کارمند ریسرچر، حقوق اعطا می ‌کنند که به نوعی اسکالرشیپ محسوب می شود، به ویژه وقتی که دانشجو روی تز دکترای تایید شده خود توسط استاد راهنما، به صورت پروژه مشغول به کار است، به ویژه حقوق تعلق می گیرد.

 

فاند تحصیلی چیست؟

حال به این سوال پاسخ می دهیم که فاند تحصیلی چیست؟ معنای لغوی fund در زبان انگلیسی تهیه مبلغی به منظور دستیابی به هدفی خاص است که بعضاً به عنوان سرمایه ‌گذاری نیز شناخته می‌شود. اما فاند تحصیلی به معنای کمک هزینه ای است که به افراد در حال تحصیل در قبال انجام فعالیت ها و تعهداتی خاص اعطا می گردد و بسته به میزان رقم آن می تواند هزینه های شهریه تحصیلی و زندگی دانشجویی را شامل شود. در اغلب موارد کاری که از این افراد در قبال کمک هزینه دریافتی خواسته می شود، فعالیت در پژوهش های علمی و صنعتی  می باشد. در بسیاری از کشورها به دانشجویانی که دارای استعداد بالایی هستند و بضاعت مالی کافی ندارند نیز کمک هزینه هایی به اسم فاند تحصیلی تعلق می گیرد. به طورکلی فاند تحصیلی به دو دسته تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

دسته اول فاندها که به صورت دستمزد به خود دانشجو پرداخت می ‌شود و در قبال شرکت کردن در فعالیتهای دستیاری پژوهشی یا دستیاری آموزشی در دانشگاه به وی اعطا می شود. در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، کانادا و استرالیا به دانشجویان مقاطع دکترا و بالاتر حقوق ماهیانه اعطا می‌ شود که در ازای دستیاری پژوهش و یا دستیاری آموزش به آنها تعلق می گیرد. فعالیت دستیاری آموزشی به معنای اداره کلاس های حل تمرین اساتید و همچنین مسئولیت آزمایشگاه‌ ها و تصحیح ورقه های امتحانی دانشجویان می باشد. اما به طور مرسوم در در این کشورها اساتید فعالیت های پژوهشی در نظر می گیرند و به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در ازای انجام این امور پژوهشی حقوق می دهند. همچنین فعالیت هایی چون ارائه و نگارش مقالات یا کمک در ویرایش کتب و مقالات استاد راهنما نیز از مسئولیت های دستیار پژوهشی به شمار می ‌رود.

دسته دوم مبلغی است که برای پرداخت شهریه یا هزینه های تحصیل دانشجو به صورت مستقیم به وی پرداخت شده یا بعضا به حساب دانشگاه واریز می شود.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top