امروز: پنجشنبه 30 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی

همانطور که می دانیم به علل مختلفی از جمله اختلاف معنادار درآمد پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان در کشورمان با سایر اقشار جامعه، بسیاری از جوانان مشتاقند که به تحصیل این رشته ها بپردازند. اما ظرفیت دانشگاه های کشورمان برای دوره های تحصیلی این رشته ها کاملا محدود است و بسیاری از علاقه مندان شانس ورود به دوره های تحصیل این رشته ها را پیدا نمی کنند. البته برخی با وجود مشکلات زیاد از جمله دوری از خانواده و تنگناهای مالی سعی می کنند برای دستیابی به آرزوی خود گزینه تحصیل در خارج از کشور را برای خود عملی نمایند. اما پیش از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هر کشوری باید به خوبی تحقیق کرده و سعی کرد تا از بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی پذیرش دریافت نموده و وارد دانشگاه های آن کشور شد. در ادامه به معرفی شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشورهای مختلف در سال 2024 خواهیم پرداخت.

  • بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی
  • بهترین کشورها برای تحصیل رشته دندانپزشکی
  • تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور
  • بهترین کشور ها برای تحصیل دندانپزشکی

بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی

نمی‌توان برای کلیه داوطلبان تحصیل این رشته در خارج از کشور یک نسخه پیچید و یک کشور را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی معرفی نمود. زیرا بهترین کشور برای تحصیل هر داوطلب می ‌تواند بسته به شرایط وی تعیین گردد. از این رو باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شده و بر اساس آن فاکتورها هر داوطلب کشوری که بیشتر با شرایط وی انطباق دارد را انتخاب نموده و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن اقدام نماید.

 

طبیعتاً برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی در خارج از کشور یکی از اصلی ترین فاکتورها میزان شهریه و همچنین هزینه های زندگی دانشجویی در کشورهای مختلف است که باید حتماً مورد مقایسه قرار گیرد. می دانیم که هزینه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان از جمله آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند به ویژه در رشته ‌های علوم پزشکی بسیار بالاست و اغلب هموطنان عزیزمان توان پرداخت چنین هزینه‌های بالایی را ندارند. علاوه بر این هزینه زندگی دانشجویی در این کشورها نیز بسیار بالاست. از این رو با اینکه دانشگاه های این کشورها معمولاً بهترین رتبه ها را در رنکینگ های بین المللی در اختیار دارند، برای اغلب هم وطنان ما گزینه های مناسبی به حساب نمی آیند. در اغلب کشورهای اروپایی نیز شهریه تحصیل رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی بسیار بالاست. گرچه هزینه تحصیل و زندگی در این کشورها از کشورهای انگلیسی ‌زبان پایین تر است، اما همین ارقام نیز برای اغلب خانواده های ایرانی بسیار سنگین به حساب می ‌آید. در کشورهایی همچون آلمان و اتریش که هزینه تحصیل بسیار ناچیز بوده و دانشگاه‌ های آن‌ها نیز از اعتبار بالایی در سطح دنیا برخوردارند، شرایط اخذ پذیرش آن چنان سخت در نظر گرفته شده که فقط دانشجویان فوق‌ العاده نخبه می ‌توانند وارد دوره های تحصیل رشته های علوم پزشکی در این کشورها شوند و اغلب هموطنان عزیزمان شانس ورود به این دوره ها را به دست نمی آورند. از این رو با توجه به شرایط مالی و فاکتور هزینه می توان تحصیل دندانپزشکی در روسیه را یکی از بهترین گزینه های پیش روی هموطنان عزیزمان به حساب آورد. با اینکه دانشگاه های این کشور از اعتبار و رتبه بین المللی فوق العاده مناسبی برخوردارند اما شهریه تحصیل در آنها بسیار مناسب است.

 

دیگر فاکتور مهم در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی مقوله زبان می باشد طبیعتاً تقویت مهارت های زبان انگلیسی برای داوطلبان بسیار ساده‌ تر از آموختن یک زبان دیگر است و به این علت تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان می ‌تواند دارای مزیت به حساب می آید. اما با توجه به این موضوع که هزینه تحصیل در این کشورها بسیار بالاست گزینه های دیگر را باید مد نظر قرار داد. در برخی از کشورهای دیگر دنیا نیز می توان به تحصیل در دانشگاه های معتبر به زبان انگلیسی پرداخت که از آن جمله می توان به اسلواکی، جمهوری چک، ایتالیا، اسپانیا، هلند، اسلوونی، ترکیه، کرواسی و روسیه در اروپا و کشورهایی همچون مالزی، فیلیپین، هند و چین در آسیا اشاره نمود. اما ارائه مدرک زبان نیز یکی دیگر از مشکلات پیش روی مشتاقان تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور است. برای تحصیل به زبان انگلیسی در کلیه کشورهای دنیا باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با حداقل نمره تعیین شده توسط دانشگاه محل تحصیل ارائه نموده. از این نظر می توان تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی را یک گزینه بسیار عالی و منحصر به فرد پیشروی مشتاقان دانست. زیرا دانشگاه های این کشور برای اعطای پذیرش در رشته های علوم پزشکی از جمله دندانپزشکی مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس از داوطلبان طلب نمی کنند و فقط افراد داوطلب باید تسلط نسبی برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی داشته باشد. البته باید در نظر داشت که برخی داوطلبان به زبان ‌های دیگر از جمله فرانسوی و آلمانی تسلط دارند و برای آنان قطعاً تحصیل در کشورهای دیگری می‌ تواند مناسب باشد. برای افرادی که به زبان آلمانی مسلط هستند، شانس تحصیل دندانپزشکی در اتریش، آلمان و سوئیس وجود دارد که این کشورها دانشگاه های فوق العاده معتبری در زمینه رشته های علوم پزشکی دارا هستند و هزینه های تحصیل نیز در آنها ناچیز است. در همین کشور اسلواکی، اگر داوطلبان به یادگیری زبان اسلواک تسلط پیدا کرده و مدرک این زبان را کسب کنند می توانند به تجصیل در دانشگاه های این کشور در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی به صورت رایگان بپردازند.

 

رتبه بین المللی و اعتبار دانشگاه ‌ها نیز دیگر معیار تصمیم گیری در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی به حساب می آید. قطعاً افرادی که قصد دارند به تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور بپردازند ترجیح می ‌دهند در دانشگاهی تحصیل کنند که از رتبه بین ‌المللی مناسبی برخوردار بوده و مدارک ارائه شده در آن، در کلیه کشورهای دنیا دارای ارزش باشد. از این رو تحصیل در کشور های انگلیسی زبان و کشورهای اروپایی می تواند گزینه مناسب تری برای داوطلبان به حساب آید. زیرا از یک طرف کشورهای انگلیسی زبان بهترین دانشگاه های دنیا در زمینه دندانپزشکی را در رنکینگ های بین ‌المللی دارا هستند و از طرفی دیگر کشورهای اروپایی نیز علت عضویت در کنوانسیون بلونیا مدارک تحصیلی شان در سایر کشورهای عضو این کنوانسیون نیز معتبر است. از این رو به عنوان مثال اگر کسی به تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بپردازد و قصد داشته باشد پس از اتمام دوره تحصیل خود در آلمان یا اتریش به کار مشغول شود، حتی به معادل سازی مدارک تحصیلی خود در آن کشورها نیز نیازی نخواهد داشت و مدارک وی در کلیه کشورهای اروپایی مورد تایید است و فقط باید مدرک زبان آلمانی ارائه نماید تا مجوز کار در سیستم بهداشت و درمان این کشورها را به دست آورد.

 

البته برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، علاوه بر کلیه فاکتورهای ذکر شده قرار گرفتن نام دانشگاه مورد نظر در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی نیز یک فاکتور بسیار مهم دیگر به حساب می‌آید. در اغلب کشورهای دنیا می توان دانشگاهی را یافت که مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد. البته در برخی از کشورها حتی یک دانشگاه هم دیگر مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست و از این نظر باید دانشجویان در هنگام انتخاب دانشگاه محل تحصیل دقت نمایند.

 

عده زیادی تحصیل در خارج از کشور را به منظور مهاجرت و کار و اخذ اقامت دائم کشور محل تحصیل خود برمی ‌گزینند. از این رو دیگر فاکتور مهم در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی می تواند شرایط بازار کار این رشته در کشورهای مختلف باشد که حتماً باید به خوبی مورد مقایسه قرار گیرد. طبیعتاً افراد دوراندیش به میزان درآمد، میزان مالیات بر درآمد و هزینه های زندگی در کشورهای مختلف نیز به خوبی توجه کرده و بر اساس آینده شغلی و درآمدی محتمل در کشورهای مختلف، محل تحصیل خود را انتخاب می نمایند.

 

بهترین کشورها برای تحصیل دندانپزشکی کدامند؟

بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها کدام کشور می تواند باشد؟ آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، جمهوری چک، دانمارک، سوئد، هلند، آلمان، اتریش، سوئیس و ایرلند بهترین گزینه ها برای مشتاقان تحصیل دندانپزشکی در خارج در سال 2024 به شمار می روند.

 

حال با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای ذکر شده به ارائه اطلاعات در مورد شرایط تحصیل دندانپزشکی در اصلی‌ ترین کشورهایی که به عنوان مقاصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به حساب می‌ آیند، اشاره می نماییم تا این عزیزان بتوانند با چشم باز، بر اساس شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی را انتخاب نموده و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن اقدام نمایند.

 

تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

به طور کلی آمریکا با داشتن دانشگاه های فوق العاده معتبر که در اکثر رشته ها رتبه های عالی را در رنکینگ های بین المللی از آن خود می کنند، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته های مختلف محسوب می ‌شود. در زمینه دندانپزشکی نیز شرایط به همین صورت است و بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور از رتبه های فاخری در رنکینگ های معتبر بین المللی همچون کیو اس برخوردارند. اما مانند سایر کشورهای انگلیسی ‌زبان، هزینه تحصیل دندانپزشکی در آمریکا نیز بالاست و به طور میانگین سالانه 45 تا 60 هزار دلار می باشد که البته در برخی از دانشگاه‌ های این کشور بیشتر و در برخی کمتر است. همچنین هزینه زندگی در آمریکا نیز بالا بوده و به طور میانگین چیزی حدود ۱۱ هزار دلار در سال برای هر دانشجو می باشد که البته بسته به شهر محل زندگی و تحصیل و همچنین سبک زندگی دانشجو، این رقم می تواند متفاوت باشد. پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در آمریکا، دانشجویان می توانند در این کشور مانده و بعنوان دندانپزشک به کار مشغول شوند و از درآمد مناسبی برخوردار شوند. میانگین درآمد دندانپزشکان در آمریکا چیزی حدود 226 هزار دلار در سال است که بسته به ایالتی که در آن به کار و زندگی مشغولند و تجربه کاری آن ها این رقم می تواند متفاوت باشد. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در آمریکا هستند عبارتند از: دانشگاه میشیگان آن آربور، دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا و دانشگاه هاروارد هستند که به ترتیب رتبه های 1، 6 و 11 دانشگاه های دنیا در زمینه دندانپزشکی را از آن خود کرده اند. دیگر دانشگاه‌ های معتبر این کشور نیز که همگی رتبه هایی زیر ۵۰ را در زمینه ی تخصصی دندانپزشکی در سال 2023 دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (با رتبه 18)، دانشگاه پنسیلوانیا (با رتبه 19)، دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (با رتبه 20)، دانشگاه نیویورک (با رتبه 23)، دانشگاه واشنگتن (با رتبه 24)، دانشگاه ایالتی اوهایو (با رتبه 39)، دانشگاه تافتس (با رتبه 39)، دانشگاه آیووا (با رتبه 39)، دانشگاه کلمبیا (با رتبه 45) و دانشگاه بوفالو سانی (با رتبه 48).

 

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

کشور کانادا با داشتن دانشگاه های معتبر، از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته های مختلف به حساب می آید. طبیعتا شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا نیز به همین شکل است. اما متاسفانه به علت بالا بودن هزینه های تحصیل دندانپزشکی در کانادا و هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور پیشرفته، بسیاری از دانشجویان ایرانی شانس ورود به دانشگاه های این کشور را پیدا نمی کنند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت می باشد و به طور میانگین رقمی بین 22 تا 118 هزار دلار در سال است. دو مورد از دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در کانادا هستند در سال 2023 رتبه هایی عالی را در رشته دندانپزشکی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند که این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه تورنتو (با رتبه 43) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه 48).

دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های کانادا می توانند در این کشور اقامت گزیده و به کار مشغول شوند. میانگین درآمد دندانپزشکان در کانادا چیزی حدود 170 هزار دلار کانادا در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور مهاجرپذیر، رقم مناسبی است.

 

تحصیل دندانپزشکی در استرالیا

استرالیا با داشتن دانشگاهای فوق العاده معتبر که همگی رتبه های بین المللی عالی را در رنکینگ های مختلف از آن خود می ‌کنند، از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی نیز به حساب می ‌آید. در سال 2023 بر اساس اعلام موسسه کیو اس، دو دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در استرالیا هستند، در زمینه تخصصی دندانپزشکی حائز رتبه های فاخر 33 و 36 در میان دانشگاه های دنیا شده‌ اند که به ترتیب عبارتند از: دانشگاه آدلاید ودانشگاه ملبورن. البته همانطور که پیشتر ذکر شد شرایط ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در استرالیا برای جوانان ایرانی چندان مهیا نیست و به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های این کشور، بسیاری از جوانان ایرانی شانسی برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در استرالیا ندارند. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در استرالیا بین 50 تا 80 هزار دلار استرالیا در سال است که رقم فوق ‌العاده بالایی به حساب می آید. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز به طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا در ماه است. البته باید در نظر داشت که طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی نیز در دانشگاه های این کشور به دانشجویان نخبه تعلق می گیرد و دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در استرالیا شانس اخذ ویزای کار و اقامت دائم این کشور را نیز خواهند داشت. به طور میانگین یک دندانپزشک در استرالیا سالانه چیزی حدود 163 هزار دلار آمریکا درآمد دارد که از میانگین متوسط درآمد دندانپزشکان در اتحادیه اروپا بیشتر است و این خود انگیزه ای قوی برای افرادی است که با وجود سختی ها، به تحصیل دندانپزشکی در استرالیا می پردازند.

 

تحصیل دندانپزشکی در انگلستان

انگلستان با سیستم بهداشت درمان مشهور آن همواره یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی و کاری کارکنان بخش سلامت به حساب می آید. از این رو بسیاری نیز مشتاق تحصیل دندانپزشکی در انگلستان هستند تا فرصت ورود به نظام سلامت این کشور را به دست آورند. همانند سایر کشورهای انگلیسی زبان، هزینه تحصیل دندانپزشکی در انگلستان نیز بسیار زیاد است و چیزی بین 23 تا 27 هزار پوند در سال در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. البته در انگلستان شانس اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بسیار زیاد است. همچنین اغلب افرادی که به تحصیل در انگلیس می پردازند، پس از تحصیل نیز در این گشور اقامت می گزینند و مشغول به کار می شوند. میانگین درآمد دندانپزشکان در انگلستان رقمی حدود 101 هزار پوند در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، رقمی بسیار مناسب است.  بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در انگلستان هستند، عبارتند از: دانشگاه کینگز کالج لندن (با رتبه 9)، دانشگاه کوئین مری لندن (با رتبه 15)، کالج دانشگاهی لندن یا یو سی ال (با رتبه 17)، دانشگاه بیرمنگام (با رتبه 22)، دانشگاه منچستر (با رتبه 46) و دانشگاه لیدز (با رتبه 46) که همگی رتبه ‌های زیر ۵۰ را در میان دانشگاه‌های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی در سال 2023 دارا هستند.

 

تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

یکی از پیشرفته ترین کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، کشور جمهوری چک است که دانشگاه های بسیار معتبری همچون دانشگاه چارلز در آن واقع شده است. این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ های معتبر ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک از رتبه و اعتبار بین‌ المللی مناسبی برخوردارند و با توجه به این که این کشور عضو کنوانسیون بولونیا است، مدارک تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های آن در کلیه کشورهای اروپایی نیز دارای اعتبار و ارزش است و فارغ التحصیلان آن می ‌توانند در کشورهای اروپایی پیشرفته همچون آلمان و اتریش نیز مشغول به کار شوند. امکان تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. طول دوره های تحصیل در این رشته در کشور جمهوری چک ۵ سال است و هزینه هر سال در دانشگاه های مختلف این کشور بین 14 تا 21 هزار دلار می باشد. علاوه بر دانشگاه چارلز، دانشگاه ماساریک دیگر دانشگاه برتر این کشور است که دوره‌ های تحصیلی دندانپزشکی را به دانشجویان ارائه می نماید.

 

تحصیل دندانپزشکی در دانمارک

تحصیل دندانپزشکی در دانمارک به زبان دانمارکی و در مقطع کارشناسی ارشد (5 ساله) امکانپذیر است. دانشگاه ‌های دانمارک هر ساله برای تحصیل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، تعدادی دانشجوی بین‌المللی پذیرش می ‌کنند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانمارک برای دانشجویان دانمارکی و اروپایی رایگان است. اما برای سایر دانشجویان هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های مختاف دانمارک چیزی بین 6 تا 18 هزار یورو می باشد. همچنین دانشجویان بین ‌المللی باید هزینه زندگی خود در دانمارک را تأمین کنند. هزینه زندگی در دانمارک نسبتاً بالا است و به طور متوسط ​​حدود 10000 یورو در سال است.

پس از فارغ‌ التحصیلی از رشته دندانپزشکی در دانمارک، دانشجویان می ‌توانند برای کار به عنوان دندانپزشک در دانمارک اقدام کنند. دندانپزشکان در دانمارک از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. میانگین درآمد دندانپزشکان در کشور دانمارک چیزی حدود 1 میلیون و 77 هزار کرون دانمارک در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور رقم بسیار مناسبی است.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در دانمارک عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • کپی مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک زبان دانمارکی با نمره B2 از آزمون زبان دانمارکی  DANSK
  • انگیزه ‌نامه قوی
  • توصیه ‌نامه از دو استاد یا مدرس

برای تحصیل دندانپزشکی در دانمارک، متقاضیان باید مدرک زبان دانمارکی با نمره B2 از آزمون زبان دانمارکی  (Danskprøget)  داشته باشند. این آزمون شامل چهار مهارت زبانی شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است.

دانشگاه‌های دانمارک معمولاً از متقاضیان تحصیل دندانپزشکی نمرات بالایی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست ‌شناسی را انتظار دارند.

انگیزه ‌نامه و توصیه‌ نامه از جمله مدارک مهم برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در دانمارک هستند. در انگیزه ‌نامه، داوطلب باید دلایل خود برای تحصیل دندانپزشکی در دانمارک و اهداف خود پس از فارغ ‌التحصیلی را توضیح دهد. در توصیه‌ نامه، اساتید یا مدرسان باید مهارت‌ ها و توانایی ‌های متقاضی را برای تحصیل دندانپزشکی تأیید کنند.

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در سوئیس هستند و در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته دندانپزشکی در سال 2023 حائز رتبه شده اند عبارتند از: دانشگاه کپنهاگ (با رتبه 35) و دانشگاه آرهوس (با رتبه 37).

 

تحصیل دندانپزشکی در سوئد

سوئد کشور صنعتی منطقه اسکاندیناوی نیز یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی به حساب می آید. دانشگاه های این کشور در زمینه های مختلف از جمله رشته‌ های علوم پزشکی و به ویژه دندانپزشکی از رتبه های بین ‌المللی مناسبی برخوردارند و هزینه‌ های تحصیل در این کشور نیز چندان بالا نیست. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئد سالانه بین 80 تا 180 هزار کرون سوئد است که با توجه به این که پس از اتمام دوره تحصیل، امکان کار و اقامت دائم سوئد برای دانشجویان وجود دارد، برای افرادی که تمکن لازم را دارند این رقم کاملاً توجیه پذیر است. به طور میانگین درآمد یک دندانپزشک در سوئد حدود 69 هزار کرون سوئد است که برای افراد با تجربه کاری بالاتر رقیم بسیار بالاتری را نیز می توان متصور بود. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در سوئد هستند، عبارتند از: موسسه کارولینسکا، دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه مالمو که به ترتیب رتبه های 5، 10 و  27 را در میان دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی در سال 2023 بر اساس اعلام موسسه کیو اس از آن خود کرده اند.

 

تحصیل دندانپزشکی در هلند

تحصیل دندانپزشکی در هلند به زبان هلندی یا انگلیسی امکانپذیر است. دانشگاه‌ های هلند هر ساله برای تحصیل دندانپزشکی، تعدادی دانشجوی بین‌المللی پذیرش می ‌کنند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در هلند برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه حدود 6 تا 15 هزار یورو برای مقطع کارشناسی و 8 تا 20 هزار یورو برای مقطع کارشناسی ارشد است. با این حال، دانشجویان بین ‌المللی می ‌توانند برای دریافت کمک‌ هزینه‌ های مالی از دولت هلند یا سازمان ‌های خیریه اقدام کنند. هزینه زندگی در هلند نیز نسبتاً بالا است و به طور متوسط ​​حدود 10000 یورو در سال است.

پس از فارغ‌ التحصیلی از رشته دندانپزشکی در هلند، دانشجویان می ‌توانند برای کار به عنوان دندانپزشک در هلند اقدام کنند. دندانپزشکان در هلند از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. به طور میانگین درآمد یک دندانپزشک در کشور هلند حدود 136 هزار یورو در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، رقمی بسیاری مناسبی می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در هلند عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • کپی مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک زبان هلندی یا انگلیسی با نمره مورد نیاز دانشگاه
  • انگیزه ‌نامه قوی
  • توصیه ‌نامه از دو استاد یا مدرس

برای تحصیل دندانپزشکی در هلند، متقاضیان باید مدرک زبان هلندی یا انگلیسی با نمره مورد نیاز دانشگاه داشته باشند. نمره مورد نیاز زبان هلندی معمولاً B2 است. نمره مورد نیاز زبان انگلیسی معمولاً IELTS 6.5 یا TOEFL IBT 90 است.

دانشگاه‌های هلند معمولاً از متقاضیان تحصیل دندانپزشکی نمرات بالایی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را انتظار دارند.

انگیزه ‌نامه و توصیه ‌نامه از جمله مدارک مهم برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در هلند هستند. در انگیزه ‌نامه، باید متقاضی دلایل خود برای تحصیل دندانپزشکی در هلند و اهداف خود پس از فارغ ‌التحصیلی را توضیح دهید. در توصیه ‌نامه، اساتید یا مدرسان باید مهارت‌ها و توانایی‌ های متقاضی را برای تحصیل دندانپزشکی تأیید کنند.

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در هلند هستند و در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته دندانپزشکی در سال 2023 حائز رتبه شده اند عبارتند از: مرکز آکادمیک دندانپزشکی آمستردام (با رتبه 2) و دانشگاه رادبود در نایمخن (با رتبه 43).

 

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

کشور پیشرفته آلمان که یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت در دنیا و مهاجرپذیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی نیز محسوب می شود. این کشور با در اختیار داشتن یکی از پیشرفته ترین سیستم های بهداشت و درمان اروپا و جهان بازار کار بسیار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی نیز دارد و به همین علت افرادی که تحصیل را به عنوان پلی برای مهاجرت کاری و در نهایت اخذ اقامت دائم در نظر می ‌گیرند، برایشان این کشور یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید. میانگین درآمد دندانپزشکان در آلمان چیزی حدود 8600 یورو در ماه است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور رقمی بسیار مناسب است. با توجه به کمبود شدید نیروی کار متخصص در آلمان، اکثر افرادی که به تحصیل در دانشگاه های این کشور بپردازند، در اکوسیستم کسب و کار این کشور جذب شده و اقامت کاری دریافت می کنند. همچنین هزینه های تحصیل دندانپزشکی در آلمان نیز بسیار پایین و چیزی در حد رایگان (بین 200 تا 300 یورو) است و به همین علت برای افرادی که در زمینه مالی محدودیت دارند، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می آید. به منظور ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در آلمان متقاضیان باید در آزمون ورودی که به زبان آلمانی برگزار می ‌شود، شرکت نمایند. برای ثبت نام در این آزمون نیز مدرک زبان آلمانی معتبر در سطح B2 لازم است. از این رو افراد متقاضی باید حتماً تسلط بالایی به زبان آلمانی داشته باشند تا شانس ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در آلمان را به دست آورند. البته متقاضیان می ‌توانند در دوره های یک ساله کالج در کشور آلمان نیز شرکت نموده و با اخذ نمرات ممتاز و معدل خوب در این دوره ها مجوز ورود به دوره های دانشکده های پزشکی در رشته های مختلف از جمله دندانپزشکی را کسب کنند. طول دوره های تحصیل دندانپزشکی در آلمان حداقل ۱۰ ترم آموزشی است که بر این اساس به طور معمول ۵ سال زمان می برد.

معروف ترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در آلمان هستند، عبارتند از: دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه مونستر، دانشگاه بن، دانشگاه هانوفر، دانشگاه ابرهارد توبینگن، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ، دانشگاه کلن، دانشگاه ارلانگن نورنبرگ، دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیان وولفسبورگ، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه کریستین آلبرشت زو کیل، دانشگاه اولم، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه گوتنبرگ ماینتس، دانشگاه روشتوک، دانشگاه پزشکی برلین، دانشگاه مونیخ، دانشگاه گریسفوالد، دانشگاه بیله فلد، دانشگاه ینا، دانشگاه سارلندز،  دانشگاه روهر بوخوم، دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ، دانشگاه گیسن، دانشگاه رگنسبورگ، دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه دویسبورگ اسن، و دانشگاه فیلیپ ماربورگ.

در لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی که موسسه کیو اس برای سال 2023 میلادی منتشر کرده است، چهار دانشگاه کشور آلمان رتبه زیر 80 را در میان برترین دانشگاههای رشته دندانپزشکی در دنیا از آن خود کرده اند که عبارتند از: دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ، دانشگاه گوته فرانکفورت، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه راینیش فریدریش ویلهلم بن که همگی رتبه هایی بین 50 تا 80 را در میان دانشگاه‌ های دنیا در این رشته تخصصی از آن خود کرده اند.

 

تحصیل رشته دندانپزشکی در اتریش

همانطور که می دانیم دانشگاه های کشور اتریش در زمینه ‌های مختلفی از جمله دندانپزشکی از اعتبار بین المللی فوق العاده بالایی برخوردارند و در عین حال شهریه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار پایین است. تحصیل در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه های دولتی کشور اتریش تنها با هزینه ۷۵۰ یورو در هر ترم معادل ۱۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی امکان ‌پذیر است که یک مزیت بسیار عالی به حساب می ‌آید. اما ورود به دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در اتریش به هیچ وجه راحت نیست و متقاضیان باید حتماً در آزمون ورودی که به زبان آلمانی برگزار می ‌شود شرکت نمایند. ظرفیت بسیار کمی از قبولی های آزمون به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد و از این رو تنها افرادی که بسیار نخبه بوده و بتوانند نمرات و رتبه هایی فوق العاده عالی را در این آزمون به دست آورند، شانس ورود به دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در اتریش را به دست خواهند آورد. دانشگاه علوم پزشکی وین، دانشگاه علوم پزشکی گراتس و دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک بهترین دانشگاه‌ های این کشور هستند که دوره ‌های تحصیل رشته دندانپزشکی را ارائه می نمایند. امکان اقامت کاری پس از اتمام تحصیل در دانشگاه در اتریش وجود دارد و دندانپزشکان به طور میانگین در اتریش می توانند حدود 9100 یورو در ماه درآمد کسب نمایند.

 

تحصیل دندانپزشکی در سوئیس

دانشگاه‌های سوئیس هر ساله برای تحصیل دندانپزشکی، تعدادی دانشجوی بین‌ المللی پذیرش می ‌کنند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در سوئیس برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 470 تا 4000 یورو و در مقطع دکتری بین 100 تا 900 یورو در سال است. با این حال، دانشجویان بین ‌المللی می ‌توانند برای دریافت کمک ‌هزینه‌ های مالی از دولت سوئیس یا سازمان ‌های خیریه نیز اقدام کنند.

پس از فارغ ‌التحصیلی از رشته دندانپزشکی در سوئیس، دانشجویان می ‌توانند برای کار به عنوان دندانپزشک در سوئیس اقدام کنند. دندانپزشکان در سوئیس از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. میانگین درآمد دندانپزشکان در کشور سوئیس حدود 300 هزار فرانک سوئیس در سال است.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در سوئیس عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • کپی مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک زبان آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی با نمره مورد نیاز دانشگاه
  • انگیزه‌نامه قوی
  • توصیه‌ نامه از دو استاد یا مدرس

می دانیم که کشور سوئیس یک کشور سه زبانه است و در اکثر مناطق آن زبان آلمانی، برخی مناطق زبان فرانسوی و معدود مناطقی هم زبان ایتالیایی زبان رسمی می باشد. برای تحصیل دندانپزشکی در سوئیس، متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی با نمره مورد نیاز دانشگاه مورد نظر ارائه نمود. نمره مورد نیاز زبان آلمانی معمولاً B2 است. نمره مورد نیاز زبان فرانسوی معمولاً B2 یا C1 است.همچنین نمره مورد نیاز زبان ایتالیایی معمولاً B2 یا C1 است.

دانشگاه‌ های سوئیس معمولاً از متقاضیان تحصیل دندانپزشکی نمرات بالایی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را انتظار دارند.

انگیزه ‌نامه و توصیه ‌نامه نیز از جمله مدارک مهم برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در سوئیس هستند. در انگیزه ‌نامه، متقاضی باید دلایل خود برای تحصیل دندانپزشکی در سوئیس و اهداف خود پس از فارغ‌ التحصیلی را توضیح دهد. در توصیه‌ نامه، اساتید یا مدرسان باید مهارت‌ ها و توانایی ‌های فرد را برای تحصیل دندانپزشکی تأیید کنند.

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در سوئیس هستند و در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته دندانپزشکی در سال 2023 حائز رتبه شده اند عبارتند از: دانشگاه برن (با رتبه 7)، دانشگاه زوریخ (با رتبه 8)، دانشگاه ژنو (با رتبه 25) و دانشگاه بازل (با رتبه ای بین 51 تا 80).

 

تحصیل دندانپزشکی در ایرلند

دانشگاه‌های ایرلند هر ساله برای تحصیل دندانپزشکی، تعدادی دانشجوی بین ‌المللی پذیرش می‌ کنند. هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایرلند برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه حدود 47 تا 59 هزار یورو است. اما دانشجویان بین ‌المللی می ‌توانند برای دریافت کمک‌ هزینه‌ های مالی از دولت ایرلند یا سازمان‌ های خیریه اقدام کنند.

پس از فارغ ‌التحصیلی از رشته دندانپزشکی در ایرلند، دانشجویان می ‌توانند برای کار به عنوان دندانپزشک در ایرلند اقدام کنند. دندانپزشکان در ایرلند از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند. میانگین درآمد یک دندانپزشک در ایرلند حدود 100 هزار یورو در سال می باشد که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور عضو اتحادیه اروپا، رقمی مناسب است.

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی در ایرلند عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • کپی مدرک دیپلم دبیرستان یا معادل آن
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره مورد نیاز دانشگاه
  • انگیزه ‌نامه قوی
  • توصیه‌ نامه از دو استاد یا مدرس

برای تحصیل دندانپزشکی در ایرلند، متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی با نمره مورد نیاز دانشگاه داشته باشند. نمره مورد نیاز زبان انگلیسی معمولاً IELTS 7 یا TOEFL IBT 100 است.

دانشگاه‌های ایرلند معمولاً از متقاضیان تحصیل دندانپزشکی نمرات بالایی در دروس ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را انتظار دارند.

انگیزه‌ نامه و توصیه‌ نامه نیز از جمله مدارک مهم برای اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در ایرلند هستند. در انگیزه ‌نامه، متقاضی باید دلایل خود برای تحصیل دندانپزشکی در ایرلند و اهداف خود پس از فارغ ‌التحصیلی را توضیح دهد. در توصیه‌ نامه، اساتید یا مدرسان باید مهارت‌ ها و توانایی ‌های فرد را برای تحصیل دندانپزشکی تأیید کنند.

بهترین دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در سوئیس بوده و در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته دندانپزشکی در سال 2023 حائز رتبه شده است، دانشگاه ترینیتی کالج دابلین با رتبه ای بین 51 تا 80 می باشد.

 

برخی دیگر از کشورها هم هستند که شرایط پذیرش در دانشگاه های آن ها برای ایرانیان سهل تر است و در سال های اخیر استقبال هموطنانمان از تحصیل در این کشورها زیاد بوده است که به شرایط تحصیل دندانپزشکی در این کشورها نیز می پردازیم:

 

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

کشور همسایه غربی ایران، ترکیه نیز یکی دیگر از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی برای جوانان ایرانی به حساب می ‌آید. اولاً هزینه های تحصیل در دانشگاه این کشور چندان بالا نبوده و به علت نزدیکی به ایران دانشجویان ایرانی با هزینه بسیار پایین به راحتی می توانند از خانواده خود نیز دیدار نمایند. همچنین اعتبار بین المللی دانشگاه های ترکیه در زمینه رشته های علوم پزشکی نیز بسیار مناسب است. به همین علت بسیاری از جوانان ایرانی ترجیح می دهند به تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بپردازند. برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی، داوطلبان باید در آزمون SAT شرکت کنند که دروسی چون ریاضیات و زبان انگلیسی را در بر دارد. اما اگر این افراد قصد داشته باشند به تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان ترکی استانبولی بپردازند، باید در آزمون YOS که به زبان ترکی استانبولی برگزار شده و مواردی چون هندسه، ریاضیات، هوش و زبان ترکی را در بر می گیرد، شرکت کنند. کالج های کشور ترکیه دوره های شش ماهه آمادگی برای این آزمون ها را برگزار می کنند و امکان شرکت در این دوره ‌ها نیز برای دانشجویان ایرانی فراهم است. هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه در دانشگاه های دولتی به طور میانگین 1200 تا 19 هزار دلار در سال و در دانشگاه های خصوصی بین 17 تا 27 هزار دلار در سال است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه نیز بسته به سبک زندگی دانشجو بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه می باشد که البته بستگی به شهر محل زندگی و تحصیل در این کشور نیز دارد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه هستند، عبارتند از: دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه استانبول و دانشگاه آنکارا.

 

تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه

همانند کشور ترکیه، یکی از اصلی ترین مزیت های کشور روسیه برای دانشجویان ایرانی عدم وجود مشکل در اعطای ویزای دانشجویی می باشد. شهریه تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه نیز بسیار مناسب است و به طور میانگین در دانشگاه های مختلف این کشور چیزی حدود 3 تا 10 هزار دلار در سال است. البته این شهریه برای دوره های تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی است که البته اگر دانشجویان قصد تحصیل این رشته به زبان روسی را داشته باشند، شهریه بسیار کمتری پرداخت خواهند نمود. برای ورود به دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در روسیه نیز متقاضیان باید در آزمون ورودی شرکت کنند که به این  علت شرکت در دوره پادفک روسیه که همان دوره های پیش دانشگاهی پزشکی در این کشور است، برای آنان بسیار مفید واقع خواهد شد. در در این دوره ها دروسی همچون شیمی، زیست شناسی، فیزیک و زبان روسی به دانشجویان ارائه شده و آنان برای برای شرکت در آزمون ورودی علوم پزشکی دانشگاه های روسیه آماده می شوند.

 

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

ایتالیا کشور زیبا و توریستی عضو اتحادیه اروپا نیز می تواند یکی دیگر از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی به حساب آید. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شهریه رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های ایتالیا از کمترین میزان برخوردار است و این خود یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به شمار می رود. متقاضیان ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید در آزمون ورودی یا همان آزمون IMAT شرکت کنند. خوشبختانه این آزمون در کشورهای همسایه ما هم چون ترکیه و دبی نیز برگزار می ‌شود و داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله ارائه نمایند. البته هیچ گونه محدودیتی از نظر نوع دیپلم نیز وجود ندارد و علاوه بر دیپلم تجربی متقاضیان با داشتن دیپلم ریاضی فیزیک، علوم انسانی و حتی فنی حرفه ای نیز می توانند در این آزمون شرکت نموده و وارد دوره های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا شوند. البته مانند کشور روسیه، اغلب دوره های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز به زبان رسمی خود این کشور برگزار می‌ شود و معدود دوره های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های این کشور می ‌توان یافت. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا سالانه حدود 4500 یورو است که البته در برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور این هزینه تا ۳۵ هزار یورو در سال نیز می‌ تواند افزایش یابد. هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا نیز بسته به سبک زندگی افراد می تواند متفاوت باشد، اما به طور میانگین رقمی بین 500 تا 800 یورو در ماه است. دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا، می توانند در این کشور اقامت گزیده و به کار مشغول شوند. میانگین درآمد دندانپزشکان در ایتالیا رقمی حدود 8700 یورو در ماه است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، رقم بسیار مناسبی است.

همه ساله موسسات معتبر رتبه بندی دانشگاه های دنیا از جمله موسسه کیو اس، علاوه بر رتبه بندی عمومی، در زمینه های مختلف تخصصی نیز رتبه دانشگاه های دنیا را اعلام می نمایند. بر اساس آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال 2023 میلادی در زمینه تخصصی دندانپزشکی، دانشگاه بولونیا با رتبه ای بین 51 تا 80 دنیا، بهترین دانشگاه این کشور بوده است.

در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور ایتالیا دانشجویان غیر اروپایی حتما باید در آزمون آی مت شرکت کرده و رتبه ای عالی بدست بیاورند تا بتوانند در سهمیه محدود دانشجویان غیر اروپایی قرار گرفته و وارد دوره های تحصیل دندانپزشکی شوند. ظرفیت برخی از بهترین دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا برای دانشجویان کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا بدین شرح است: دانشگاه تورینو (30 نفر)، دانشگاه میلان (15 نفر)، دانشگاه پادوا (10 نفر)، دانشگاه پاویا (30 نفر)، دانشگاه تورورگاتا (10 نفر)، دانشگاه ساپینزا رم (10 نفر)، دانشگاه بولونیا (15 نفر)، دانشگاه فدریکوی دوم ناپل (15 نفر) دانشگاه بیکوکا (15 نفر)، دانشگاه سیه نا (15 نفر)، دانشگاه باری (30 نفر)، دانشگاه مسینا (30 نفر) و دانشگاه وان ویتلدی (40 نفر).

 

تحصیل دندانپزشکی در مجارستان

کشور مجارستان را نیز می ‌توان یکی دیگر از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی برای دانشجویان ایرانی به حساب آورد. زیرا اولا این کشور عضو اتحادیه اروپاست و مدارک تحصیلی ارائه شده در دانشگاههای آن در کلیه کشورهای عضو این اتحادیه و کلیه کشورهای عضو کنوانسیون بولونیا مورد تایید است. همچنین تحصیل در این کشور عضو اتحادیه اروپا به معنای امکان اخذ ویزای کار پس از اتمام دوره تحصیل در این اتحادیه می باشد و به همین علت بسیاری مشتاق ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان هستند. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشور مجارستان شرایط بسیار ساده تری نسبت به اکثر کشورها در اعطای ویزای تحصیلی به دانشجویان ایرانی دارد و در اغلب موارد ویزای جوانان ایرانی برای تحصیل در این کشور، به راحتی اعطا می شود. در دانشگاه‌ های این کشور، دوره های تحصیلی در رشته های مختلف از جمله دندانپزشکی به زبان های مختلفی از جمله آلمانی، مجارستانی و انگلیسی ارائه می شود و برای ورود به این دوره ها دانشجویان یا باید مدرک زبان معتبر ارائه نموده یا در دوره های کالج در این کشور شرکت نمایند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در مجارستان هستند، عبارتند از: دانشگاه سملوایز، دانشگاه سگد و دانشگاه پچ. طول دوره تحصیل دندانپزشکی در تمامی این دانشگاه ها ۵ سال است و هزینه تحصیل در این دانشگاه ها متفاوت است. به عنوان مثال هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه سملوایز سالانه 18200 یورو، در دانشگاه سگد سالانه ۱۶۳۰۰ یورو و در دانشگاه پچ نیز سالانه ۱۶۳۰۰ یورو می باشد. به طور میانگین حداقل هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو در کشور مجارستان نیز چیزی حدود ۶۰۰ یورو است.   همانند سایر کشورها دانشجویان امکان کار دانشجویی در هنگام تحصیل در این کشور را نیز دارند که البته می ‌توانند بخش ناچیزی از هزینه‌ های زندگی دانشجویی خود را از این طریق تامین نمایند.

 

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

کشور اسپانیا نیز یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل جوانان ایرانی در میان اعضای اتحادیه اروپا به حساب می آید. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا در دانشگاه های دولتی این کشور سالانه 1500 تا 2500 یورو و در دانشگاه خصوصی بین 14 تا 21 هزار یورو می باشد. افرادی که پس از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی خود در اسپانیا بمانند می توانند در این کشور مشغول به کار شده و از درآمد میانگین 6500 یورو در ماه نیز برخوردار شوند. امکان تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا هم به زبان انگلیسی و هم به زبان اسپانیایی وجود دارد و دانشگاه های متعددی ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا هستند. در میان این دانشگاه ‌ها معتبر ترین مورد، دانشگاه کمپلوتنسه مادرید است که در میان دانشگاه‌ های دنیا در زمینه دندانپزشکی رتبه 16 را در سال 2023 به خود اختصاص داده است. دانشگاه بین المللی کاتالونیا نیز در این سال رتبه ای بین 51 تا 80 را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی از آن خود کرده است. دیگر دانشگاه های معتبر این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا هستند عبارتند از: دانشگاه بارسلونا، دانشگاه ایالت باسک، دانشگاه والنسیا، دانشگاه مستقل مادرید، دانشگاه گرانادا و دانشگاه سویل.

 

تحصیل دندانپزشکی در نیوزلند

نظام آموزشی کشور نیوزلند تقریباً شبیه استرالیا بوده و و حتی تحصیل در رشته‌ های علوم پزشکی در این کشور کمی با سختگیری بیشتری نسبت به دانشگاه های استرالیا همراه است. طول دوره های تحصیل دندانپزشکی در نیوزلند ۶ سال بوده و هزینه این دوره ‌ها در دانشگاه مختلف این کشور چیزی بین 16 تا 30 هزار دلار در سال است. اغلب افرادی که در نیوزلند تحصیل می کنند جذب بازار کار همین کشور می شوند و اقامت کاری دریافت می کنند. میانگین درآمد دندانپزشکان در نیوزلند چیزی حدود 165 هزار دلار در سال است. البته شهریه دانشگاه مختلف این کشور متفاوت بوده و همچنین هزینه زندگی دانشجویی نیز در شهرهای مختلف این کشور متغیر است. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در نیوزلند هستند، عبارتند از: دانشگاه اتاگو، دانشگاه آکلند، دانشگاه کانتربری، دانشگاه ویکتوریا ولینگتون، دانشگاه وایکاتو، دانشگاه مسی و دانشگاه لینکلن. در میان این دانشگاه‌ ها تنها دانشگاه اتاگو در سال 2023 رتبه بین‌المللی در زمینه دندانپزشکی از آن خود کرده و در رتبه بندی موسسه کیو اس رتبه 42 را به دست آورده است.

 

تحصیل دندانپزشکی در نروژ

نروژ کشور ثروتمند و نفتی منطقه اسکاندیناوی نیز می تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی به حساب آید. دانشگاه های این کشور از رتبه و اعتبار بین‌ المللی بسیار مناسبی برخوردارند و همه ساله رتبه های فاخری را در رنکینگ های بین المللی از آن خود می‌ کنند. در زمینه دندانپزشکی نیز دانشگاه های این کشور از اعتبار مناسبی برخوردارند. اما یکی دیگر از اصلی ترین مزایای تحصیل در نروژ، امکان تحصیل دندانپزشکی در این کشور به صورت کاملاً رایگان است. اما برای دانشجویان غیر اروپایی این رقم در دانشگاه های مختلف این کشور برای تحصیل رشته محبوب دندانپزشکی به حدود 200 هزار کرون نروژ در سال نیز می تواند برسد. اکثر دانشجویان البته پس از اتمام تحصیل خود در این کشور مشغول به کار شده و از درآمد مناسبی برخوردار می شوند. میانگین درآمد دندانپزشکان در نروژ حدود 1 میلیون و 480 هزار کرون نروژ در سال است. برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در نروژ متقاضیان باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله معادل دیپلم دبیرستان های نروژ داشته و مدرک زبان نروژی یا انگلیسی معتبر حداقل در سطح B2 یا آیلتس با نمره ۶ ارائه نمایند. فرد متقاضی ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در نروژ باید حداقل ۱۸ سال سن داشته و ریز نمرات سال های آخر تحصیلات دبیرستانی خود را نیز به صورت ترجمه شده ارائه نماید. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در نروژ هستند، عبارتند از: دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن، دانشگاه استاوانگر و دانشگاه آگدر. دانشگاه اسلو در سال 2023 در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی، رتبه ای بین 51 تا 80 را به خود اختصاص داده است. کشور نروژ عضو کنوانسیون بولونیا است و فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور علاوه بر اینکه شانس کار در خود این کشور مرفه و بازار کار بسیار مناسب آن را دارند، در صورتی که قصد داشته باشند در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان نیز به کار مشغول شوند این شانس را خواهند داشت، زیرا مدارک تحصیلی آنان در کلیه کشورهای اروپایی عضو کنوانسیون بولونیا مورد تایید می باشد.

 

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

کشور فیلیپین در آسیای جنوب شرقی نیز یکی دیگر از کشورهایی است که دانشجویان ایرانی زیادی برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی وارد دانشگاه های آن می شوند. سهولت اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی و همچنین اعتبار بین المللی مناسب دانشگاه های این کشور در کنار شهریه نسبتا پایین تحصیل رشته های علوم پزشکی در دانشگاه‌ های این کشور موجب شده این کشور به یکی از اصلی ترین مقاصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور تبدیل گردد. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر ترم تحصیلی است و البته این رقم در دانشگاه مختلف این کشور متغیر می باشد.

 

تحصیل دندانپزشکی در کرواسی

کشور کرواسی نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی به حساب می آید که در سال های اخیر به عنوان مقصد تحصیل دانشجویان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است. برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی متقاضیان باید در آزمون ورودی شرکت نمایند که شامل دروسی همچون ریاضیات دبیرستان، فیزیک، شیمی و زیست شناسی می باشد. افرادی که حداقل نمره لازم را کسب کتند شایسته ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های این کشور محسوب می شوند. اما راه ساده تری نیز برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی به ویژه در برترین دانشگاه این کشور، دانشگاه زاگرب وجود دارد و آن هم شرکت در دوره های پری مدیکال در کالج دانشگاه هاست. در پایان این دوره ها افرادی که بتوانند مدرک MCAT با نمره حداقل 9 را کسب کنند، برای ورود به دوره های تحصیل دندانپزشکی در کرواسی نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیز نخواهند داشت و مستقیما می توانند وارد دوره های تحصیل دانشگاهی شوند. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در کرواسی برای دانشجویان تبعه  کشور های خارج از اتحادیه اروپا چیزی حدود ۱۰ هزار یورو در سال است و با توجه به به اینکه این دوره ها معمولاً ۶ سال است، کل دوره تحصیل دندانپزشکی در کرواسی هزینه ای در حدود ۶۰ هزار یورو خواهد داشت. البته باید هزینه زندگی در این کشور به عنوان یک دانشجو را نیز حساب کرد که چیزی حدود ۵۰۰ یورو در شهر زاگرب پایتخت این کشور است و البته در سایر شهرهای آن این رقم می تواند کمتر باشد.

 

تحصیل دندانپزشکی در چین

کشور چین نیز به علت بالا بودن سطح علمی و رتبه عالی دانشگاه ها می تواند یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی به حساب آید. دانشجویان ایرانی برای اخذ ویزای دانشجویی از این کشور نیز مشکل خاصی نخواهند داشت و فقط می بایست شرایط ورود به این دوره ها را داشته باشند. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در چین در دانشگاه مختلف این کشور چیزی حدود ۶۳۰۰ دلار در سال است. طول دوره های تحصیل دندانپزشکی در چین در دانشگاه های مختلف این کشور بین ۵ تا ۶ سال متغیر است. یکی از دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در چین است در رنکینگ دانشگاه های دنیا که توسط موسسه کیو اس برای رشته تخصصی دندانپزشکی در سال 2023 توسط موسسه کیو اس اعلام شده، دانشگاه سیچوان (با رتبه 26)، دانشگاه پکینگ پکن (با رتبه 29)، دانشگاه ووهان (با رتبه 38) و دانشگاه شانگهای جیائوتونگ (با رتبه ای بین 51 تا 80)، برترین دانشگاه های کشور چین بوده اند.

 

تحصیل رشته دندانپزشکی در اسلواکی

کشور اسلواکی یکی از  اعضای اتحادیه اروپا می باشد که ورود به دوره های تحصیل در دانشگاههای آن برای دانشجویان ایرانی چندان دشوار نیست و به ویژه در سال ‌های اخیر توجه دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته‌ های علوم پزشکی در دانشگاه‌ های این کشور معطوف شده است. زیرا امکان تحصیل در این دوره ها به زبان انگلیسی و بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس مهیا است که تقریباً این مورد در اکثر کشورهای دنیا امکان پذیر نیست. همچنین مدارک تحصیلی دانشگاه های این کشور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است. افرادی که به تحصیل رشته دندانپزشکی در اسلواکی بپردازند، پس از اتمام دوره تحصیل خود شانس کار در کشورهایی همچون آلمان و اتریش را خواهند داشت. هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی چیزی حدود ۱۱۵۰۰ یورو در سال است که از هزینه تحصیل پزشکی در اسلواکی نیز که حدود 9500 یورو در سال می ‌باشد نیز بالاتر است. بهترین دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در اسلواکی است، دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا می باشد که در رتبه بندی های بین المللی نیز دارای رتبه و جایگاه به حساب می ‌آید. دیگر دانشگاه برتر این کشور نیز در زمینه رشته دندانپزشکی دانشگاه پاول جوزف شافاریک می باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top