امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

مقایسه هزینه اقامت دانشجویی در کشورهای مختلف

انگیزه های متفاوتی برای تحصیل در خارج از کشور وجود دارد. برخی تحصیل در خارج را وسیله ای برای اخذ اقامت و در نهایت مهاجرت می دانند. برخی دیگر هم به ویژه برای تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به خارج می روند و پس از اتمام دوره تحصیل خود، به وطن بر می گردند. دلیل آنان برای تحصیل در خارج، محدودیت ظرفیت دانشگاه های کشور در رشته های فوق است که شانس ورود به دوره های تحصیل این رشته ها را بسیار کم می کند. انگیزه افراد از تحصیل در خارج هر چه که باشد، یکی از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب محل تحصیل، بحث هزینه است که شهریه و هزینه های زندگی دانشجویی را در بر می گیرد. طبیعتا شرایط برای تحصیل دانشجویان ایرانی در کشورهایی که هزینه اقامت دانشجویی و هزینه شهریه تحصیلی پایین تر است، مهیاتر است. در این مطلب قصد داریم به مقایسه هزینه اقامت دانشجویی در کشورهای مختلف دنیا که بعنوان مقاصد اصلی دانشجویان ایرانی به شمار می روند، بپردازیم.

  • مقایسه هزینه اقامت دانشجویی در کشورهای مختلف

هزینه اقامت دانشجویی در آلمان

یکی از دلایلی که تحصیل در آلمان از محبوب ترین گزینه های پیش روی دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج به شمار می رود، شهریه ناچیز دانشگاه های این کشور است که تقریبا می توان تحصیل در این کشور را رایگان دانست. اما هزینه اقامت دانشجویی در آلمان، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در آلمان چیزی بین 700 تا 1000 یورو در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در اتریش

شهریه تحصیل در اتریش نیز نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار پایین است. به طور دقیق تر شهریه تحصیل در دانشگاه های اتریش فارغ از اینکه دانشجو در کدام رشته، کدام مقطع تحصیلی و کدام دانشگاه این کشور مشغول تحصیل است، حدود 750 یورو در هر ترم تحصیلی، معادل 1500 یورو در هر سال تحصیلی است. این رقم به ویژه با توجه به اعتبار و رتبه بالای دانشگاه های کشور اتریش، و علی الخصوص در مقام مقایسه با شهریه دانشگاه کشورهای انگلیسی زبان، بسیار ناچیز به نظر می رسد. اما هزینه اقامت دانشجویی در اتریش، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در اتریش چیزی حدود 1000 یورو در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در انگلیس

دانشگاه های کشور انگلیس بعد از آمریکا بالاترین رتبه ها را در رنکینگ های بین المللی دارند. اما به هیچ وجه شهریه تحصیل در انگلیس پایین نیست و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز اصلا ساده نیست. میانگین شهریه تحصیلی پرداخت شده در دانشگاه های این کشور، بین 6 تا 11 هزار پوند است که البته بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، این رقم می تواند کمتر یا خیلی بیشتر از ارقام ذکر شده باشد. باید در نظر داشت که در انگلیس طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز به دانشجویان ارائه می گردد. اما هزینه اقامت دانشجویی در انگلیس، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در اتریش چیزی بین 900 تا 1300 پوند در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در کانادا

دانشگاه های کشور کانادا بعد از آمریکا و انگلیس بالاترین رتبه ها را در رنکینگ های بین المللی دارند. اما به هیچ وجه شهریه تحصیل در کانادا پایین نیست و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز اصلا ساده نیست. میانگین شهریه تحصیلی پرداخت شده در دانشگاه های این کشور، بین 5 تا 18 هزار دلار کانادا است که البته بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، این رقم می تواند کمتر یا خیلی بیشتر از ارقام ذکر شده باشد. باید در نظر داشت که در کانادا طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز به دانشجویان ارائه می گردد. اما هزینه اقامت دانشجویی در کانادا، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بعنوان مثال میانگین هزینه های یک دانشجو در تورنتو 22 هزار دلار کانادا در سال و در ونکوور 17 هزار دلار کانادا در سال است. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در کانادا چیزی بین 15 تا 20 هزار دلار کانادا در سال می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در استرالیا

دانشگاه های کشور استرالیا هم هر سال رتبه هایی عالی را در رنکینگ های بین المللی دارند. اما به هیچ وجه شهریه تحصیل در استرالیا پایین نیست و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز اصلا ساده نیست. میانگین شهریه تحصیلی پرداخت شده در دانشگاه های این کشور، بین 20  تا 45 هزار دلار استرالیا است که البته بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، این رقم می تواند کمتر یا خیلی بیشتر از ارقام ذکر شده باشد. باید در نظر داشت که در استرالیا هم طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز به دانشجویان ارائه می گردد. اما هزینه اقامت دانشجویی در استرالیا، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در استرالیا چیزی بین 1400 تا 2500 هزار دلار استرالیا در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در نیوزلند

دانشگاه های کشور زیبای نیوزلند هم هر سال رتبه هایی عالی را در رنکینگ های بین المللی دارند. اما به هیچ وجه شهریه تحصیل در نیوزلند پایین نیست و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز اصلا ساده نیست. میانگین شهریه تحصیلی پرداخت شده در دانشگاه های این کشور، بین 9 تا 13 هزار دلار نیوزلند که البته بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، این رقم می تواند کمتر یا بیشتر از ارقام ذکر شده باشد. باید در نظر داشت که در نیوزلند طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز به دانشجویان ارائه می گردد. اما هزینه اقامت دانشجویی در نیوزلند، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در نیوزلند چیزی بین 1500 تا 2000 هزار دلار نیوزلند در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در آمریکا

دانشگاه های کشور آمریکا بالاترین رتبه ها را در رنکینگ های بین المللی دارند. اما به هیچ وجه شهریه تحصیل در آمریکا پایین نیست و گرفتن پذیرش از دانشگاه های این کشور نیز اصلا ساده نیست. میانگین شهریه تحصیلی پرداخت شده در دانشگاه های این کشور، بین 8 تا 30 هزار دلار آمریکا است که البته بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی، این رقم می تواند کمتر یا خیلی بیشتر از ارقام ذکر شده باشد. باید در نظر داشت که در آمریکا هم طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی نیز به دانشجویان ارائه می گردد. اما هزینه اقامت دانشجویی در کانادا، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در آمریکا چیزی بین 1000 تا 1500 دلار آمریکا در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در ایتالیا

ایتالیا هم از کشورهایی است که در سال های اخیر به شدت مورد توجه جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور بوده است. هزینه های شهریه دانشجویی در این کشور نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته پایین تر است و در دانشگاه های دولتی بین 500 تا 3000 یورو در سال و در دانشگاه های خصوصی بین 5000 تا 25000 یورو در سال است. در دانشگاه های این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم وجود دارد. مهم ترین و جذاب ترین نکته در مورد این کشور، امکان اخذ بورسیه استانی ایتالیا است که تحصیل را برای دانشجو رایگان می کند.  اما هزینه اقامت دانشجویی در ایتالیا، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در ایتالیا چیزی بین 600 تا 1200 یورو در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در هلند

هلند هم از اصلی ترین گزینه ها برای تحصیل دانشجویان ایرانی در اروپا محسوب می شود. میانگین شهریه تحصیلی در دانشگاه های این کشور زیبا و پیشرفته عضو اتحادیه اروپا بین 700 تا 2100 یورو است. امکان گرفتن بورسیه تحصیلی هم در این کشور وجود دارد، اما شانس این امر به اندازه کشورهای انگلیسی زبان بالا نیست.اما هزینه اقامت دانشجویی در هلند، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در هلند چیزی بین 800 تا 1100 یورو در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی در سال های اخیر به شدت مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته، زیرا امکان تحصیل در این کشور عضو اتحادیه اروپا به زبان انگلیسی و بدون نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر وجود دارد. از این رو بیشتر جوانان ایرانی که مشتاق تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در خارج از کشور هستند، این کشور اروپایی را هم جزو گزینه های پیش روی خود قرار می دهند. هزینه اقامت دانشجویی در اسلواکی، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در اسلواکی چیزی بین 600 تا 700 یورو در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در روسیه

تحصیل در روسیه نیز بسیار مورد توجه جوانان ایرانی قرار گرفته است. زیرا برای اخذ ویزای دانشجویی این کشور، دانشجویان ایرانی برعکس کشورهای اروپایی، هیچ مشکلی نخواهند داشت. شهریه های تحصیلی در این کشور نیز در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی مناسب است. اما بعلت اینکه این کشور عضو پیمان بولونیا است، مدارک تحصیلی ارائه شده در دانشگاه های آن، در کلیه کشورهای اروپایی عضو این پیمان مورد تایید است. مزیت این موضوع این است که فرضا اگر کسی رشته ای همچون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را در دانشگاه های روسیه تحصیل کند، بدون نیاز به معادل سازی مدارک، می تواند در کشوری همچون آلمان و اتریش در نظام سلامت این کشورها مشغول به کار شود و مدارک وی مورد تایید خواهد بود. فقط برای ورود به نظام سلامت کشور مورد نظر، وی باید تسلط بالایی به زبان رسمی آن کشور پیدا کرده و مدرک زبان معتبر ارائه نماید.

اما هزینه اقامت دانشجویی در روسیه، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در روسیه چیزی نهایتا 36 هزار روبل در ماه می باشد.

 

هزینه اقامت دانشجویی در چین

کشور چین نیز در سال های اخیر میزبان جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور بوده است. میانگین شهریه تحصیلی دانشگاه های این کشور بین 1500 تا 10000 دلار آمریکاست که البته بسته به دانشگاه محصل تحصیل، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی مورد نظر، این رقم می تواند کمتر یا بیشتر باشد. اما هزینه اقامت دانشجویی در چین، بسته به شهری که دانشجو در آن سکونت دارد و همچنین سبک زندگی وی و اینکه در خوابگاه دانشگاه زندگی کند یا خیر، می تواند متفاوت باشد. بر اساس آخرین پایش های صورت گرفته میانگین هزینه اقامت دانشجویی در چین  چیزی بین 150 تا 400 یورو در ماه می باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در خارج و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top