امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در دانشگاه های اسلواکی

بسیاری از جوانان به علل مختلف تحصیل در خارج از کشور را برای آینده خود بر می گزینند. اما موانع زیادی سر راه این افراد برای ورود به دوره های تحصیل در خارج از کشور وجود دارد. اولین مورد بحث ویزاست که بسیاری از کشورها حتی با وجود داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها نیز به داوطلبین ویزای تحصیلی اعطا نمی کنند. مشکل دیگر هزینه های تحصیل است که برای بسیاری از دانشجویان ایرانی و خانواده هایشان یکی از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب کشور محل تحصیل محسوب می شود. متاسفانه در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای انگلیسی زبان و همچنین سایر کشورهایی که در آن ها تحصیل به زبان انگلیسی ممکن است، هزینه تحصیل بسیار گران است. اما بحث مهم دیگر هم خود زبان تحصیل است که در انتخاب محل تحصیل برای دانشجویان تاثیر زیادی دارد. طبیعتا به علت آشنایی اکثر جوانان هموطنمان با زبان انگلیسی و دشواری یادگیری زبانی جدید ترجیح بر این است که تحصیل به زبان انگلیسی میسر شود. اما کشورهای انگلیسی زبان هم مدرک زبان معتبر با نمره بالا می خواهند و هم هزینه تحصیل در آنان بالاست، مضاف بر آن اخذ ویزای تحصیلی در اکثر این کشورها نیز معمولا ساده نمی باشد. از این رو تحصیل به زبان انگلیسی در یک کشور غیر انگلیسی زبان که هزینه مناسبی هم داشته و از نظر ویزا نیز مشکل خاصی نداشته باشد، می تواند گزینه ای مطلوب به شمار رود. بهترین گزینه ای که در حال حاضر می توان به جوانان مشتاق تحصیل در خارج از کشور پیشنهاد داد، تحصیل در دانشگاه های اسلواکی است. زیرا امکان تحصیل در اسلواکی در رشته های مختلف با شهریه مناسب و به زبان انگلیسی حتی بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد و اخذ ویزای تحصیلی در این کشور نیز به طور معمول با مشکل مواجه نیست.

  • تحصیل در اسلواکی بدون مدرک زبان
  • تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی
  • تحصیل در دانشگاه های اسلواکی

علاوه بر تمامی مزیت های ذکر شده، تحصیل در دانشگاه های اسلواکی یک مزیت بسیار بزرگ دیگر نیز دارد. کشور اسلواکی یک کشور عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن است که اخذ ویزای تحصیلی آن یک سابقه خوب ویزا در پاسپورت افراد باقی می گذارد. همچنین باید در نظر داشت که دانشگاه های اسلواکی دارای اعتبار مناسبی در دنیا و به ویژه در کلیه کشورهای اروپا هستند. دانشگاه های این کشور همگی از استانداردهای آموزشی مشترک در اتحادیه اروپا تبعیت می کنند و امکان ترنسفر بین دانشگاه های این کشور و کشورهای درجه یک اروپا مانند آلمان و اتریش نیز وجود دارد و همچنین مدارک تحصیلی ارائه شده در آن ها در کلیه کشورهای اروپایی مانند آلمان و اتریش نیز دارای اعتبار است و فارغ التحصیلان آن ها می توانند پس از تحصیل در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. همچنین دانشگاه های اسلواکی مورد تایید وزارت بهداشت و علوم کشور خودمان هم هستند و دانشجویانی که به تحصیل در دانشگاه های این کشور می پردازند، پس از تحصیل خود در صورت بازگشت به ایران، در زمینه ارزشیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی خود با مشکلی مواجه نخواهند بود. برای سال تحصیلی 2021-2020 طبق آخرین اعلام وزارت علوم، تحصیل در اسلواکی در 12 دانشگاه این کشور مورد تایید بوده و بر اساس اعلام وزارت بهداشت کشورمان نیز یک دانشگاه این کشور مورد تایید می باشد.

 

شرایط تحصیل در اسلواکی

تحصیل در دانشگاه های اسلواکی همه ساله در دو ترم بهار و پاییز ارائه می گردد و طول هر ترم تحصیلی تقریبا 5 ماه است، بطوریکه ترم پاییز از سپتامبر تا ژانویه و ترم بهار از ماه فوریه تا ژوئن به طول می انجامد. همچنین طول دوره تحصیل در دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی 3 تا 4 سال، مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال و مقطع دکتری بین 3 تا 4 سال است. طبیعتا طول دوره های تحصیلی در رشته های زیرشاخه علوم پزشکی متفاوت بوده و برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی 6 سال و در رشته داروسازی بین 5 تا 6 سال می باشد.

برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اسلواکی می بایست آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات را به صورت ترجمه شده به همراه مدارک هویتی به زبان انگلیسی همراه با توصیه نامه، پاسپورت و رزومه به انضمام عکس 3.5 در 4و5 ارائه نمود.

برای دریافت ویزای تحصیلی اسلواکی هم می بایست فرم ویزا را تکمیل کرده و همراه با هزینه های اداری، و گذرنامه دارای اعتبار کافی، نامه رسمی پذیرش از دانشگاهی در کشور اسلواکی، بیمه مسافرتی معتبر و مدرک دال بر اثبات تمکن مالی داوطلب ارائه گردد. همچنین لازم به ذکر است که مدارک تحصیلی دانشگاهی داوطلبان مقاطع تحصیلات تکمیلی در اسلواکی باید در این کشور اعتبارسنجی گردد.

در اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه های معتبر اسلواکی می توان بدون آزمون ورودی وارد شد. اما طبیعتا رشته هایی که متقاضی بسیار زیادی برای ورود دارند مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، دارای آزمون ورودی هستند. اما آزمون ورودی این رشته ها برای دانشجویان ایرانی مشکل چندانی به همراه ندارد و تجربه سال های اخیر موسسه علم و هنر میثاق که یک موسسه اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی با مجوز رسمی از وزارت علوم به شمار می رود، نشان می دهد که تمامی دانشجویان اعزام شده توسط این موسسه در این آزمون ورودی قبول شده اند و توانسته اند وارد دوره های تحصیل در اسلواکی در رشته های علوم پزشکی به زبان انگلیسی شوند. در ضمن این موسسه به کلیه داوطلبان اعزامی خود 1500 نمونه سوال ارائه می کند که سوالات آزمون به طور معمول مشابه همین سوالات خواهند بود. این آزمون شامل 200 سوال می باشد که 100 سوال آن از درس شیمی و 100 سوال از درس زیست شناسی می باشد و مدت زمان برگزاری آزمون نیز 3 ساعت به طول می انجامد.

 

شرایط سنی تحصیل در اسلواکی

در حقیقت شرایط سنی تحصیل در اسلواکی را یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل در این کشور اروپایی می توان دانست. زیرا دانشگاه های اسلواکی معمولا در تمامی مقاطع تحصیلی بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی پذیرش تحصیلی اعطا می کنند. این بدین معناست که در حقیقت هیچ موردی به عنوان شرایط سنی تحصیل در اسلواکی از نظر دانشگاه ها برای اعطای پذیرش وجود ندارد. اما در بحث ویزا به طور معمول برای افرادی که بالای 30 الی 35 سال سن دارند به ویژه برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد محدودیت های فراوانی وجود دارد.

 

تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی

همان طور که پیش تر هم ذکر کردیم اکثر مشتاقان تحصیل در خارج از کشور ترجیح می دهند برای دوره تحصیلی به زبان انگلیسی پذیرش گرفته و تحصیلات خود را به زبان انگلیسی بگذرانند. طبیعیست که اکثر جوانان ایرانی با زبان انگلیسی آشنایی نسبی دارند و تقویت مهارت های این زبان برای آنان کاری نسبتا راحت می باشد. اما یادگیری یک زبان دیگر از پایه برای اکثریت جوانان کاری بسیار سخت به شمار می رود و طبیعتا یادگیری یک زبان غیر از زبان انگلیسی فایده چندانی هم برای این افراد ندارد. البته باید زبان های آلمانی و فرانسه را مستثنی کنیم، زیرا زبان آلمانی زبان غالب اروپاست و علاوه بر آلمان در اتریش، سوییس و چند کشور اروپایی دیگر تکلم می شود و زبان فرانسوی نیز علاوه بر فرانسه در کشورهای مختلفی چون کانادا و بلژیک نیز استفاده می شود. تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی می تواند یک گزینه ایده آل به شمار رود. زیرا در این کشور عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن می توان در رشته های مختلف از جمله رشته های علوم پزشکی و مهندسی بدون اینکه در ابتدای امر مدرکی ارائه گردد، به تحصیل به زبان انگلیسی پرداخت. همچنین اگر هزینه تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی را با سایر کشورها مقایسه کنیم به صرفه بودن آن را بسیار بهتر و واضح تر درک خواهیم نمود. در ضمن لازم به ذکر است که اگر فردی سختی یادگیری زبان اسلواک را به جان بخرد و به زبان اسلواک تسلط بالا پیدا کند می تواند تحصیل در دانشگاه های اسلواکی به زبان اسلواک را به صورت کاملا رایگان و بدون پرداخت شهریه بگذراند.

 

تحصیل در اسلواکی بدون مدرک زبان

می دانیم که ارائه مدرک زبان یکی از مشکلات اصلی پیش روی جوانان مشتاق تحصیل در خارج از کشور است و برخی افراد آنقدر در این زمینه با مشکل مواجه می شوند که در نهایت عطای تحصیل در خارج از کشور را به لقای آن می بخشند و از تصمیم به تحصیل در خارج از کشور صرفنظر می کنند. اما برای جوانان مشتاق تحصیل در خارج از کشور که مدرک زبان ندارند، فرصت تحصیل در اسلواکی بدون مدرک زبان و به زبان انگلیسی یک موقعیت ایده آل و طلایی به شمار می رود. زیرا می توانند با تحصیل در اسلواکی، تحصیل در دانشگاه های معتبر و رتبه دار یک کشور عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن را به زبان انگلیسی و با هزینه بسیار مناسب تجربه نمایند و در این راه مانع بزرگی به نام شرکت در آزمون زبان و ارائه مدرک زبان با نمره خواسته شده توسط دانشگاه را سر راه خود نبینند. لازم به ذکر است که تحصیل در اسلواکی بدون مدرک زبان در کلیه رشته ها امکان پذیر است و حتی در رشته های بسیار پرطرفداری چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و همچنین کلیه رشته های مهندسی نیز امکانپذیر است.

 

هزینه تحصیل در اسلواکی

به طور کلی می توان گفت هزینه تحصیل در اسلواکی در دانشگاه های مختلف این کشور در هر رشته تحصیلی تقریبا یکسان است. هزینه تحصیل در اسلواکی بر اساس رشته تحصیلی تعیین می گردد و به مقطع تحصیلی ارتباطی ندارد. هزینه تحصیل در اسلواکی در رشته های مختلف به شرح ذیل است:

- هزینه تحصیل در اسلواکی در در رشته های مهندسی: 3500 یورو در سال.

- هزینه تحصیل در اسلواکی در رشته های علوم انسانی و هنر: 3000 یورو در سال.

- هزینه تحصیل پزشکی در اسلواکی: 9500 یورو در سال.

- هزینه تحصیل در دانشگاه های اسلواکی در رشته دندانپزشکی: 11500 یورو در سال.

- هزینه تحصیل در اسلواکی در رشته داروسازی: 7500 یورو در سال.

دانشجویان عزیز مشتاق تحصیل در دانشگاه های اسلواکی باید در نظر داشته باشند که علاوه بر شهریه دانشگاه در این کشور هزینه زندگی شامل مسکن، بیمه اجباری، رفت و آمد، خورد و خوراک، تلفن و اینترنت و ... نیز به طور میانگین 500 یورو در ماه است و البته بنا به سبک زندگی فرد می تواند کمی کمتر از این نیز بشود. هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی به شکل معناداری از کشورهای انگلیسی زبان و حتی از کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا کمتر است. به عنوان مثال شاید برخی با خود بگویند که تحصیل در اتریش برای آنان به صرفه تر است. در نگاه اول حقیقتا چنین می باشد. زیرا تحصیل در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی در کلیه دانشگاه های کشور اتریش فقط 750 یورو در ترم یا بعبارتی دیگر 1500 یورو در سال شهریه دارد. اما باید در نظر داشت که برای ورود به دانشگاه های اتریش حتما باید مدرک زبان ارائه داد که این موضوع شرایط ورود به دانشگاه های اتریش را به شکل فاحشی سخت تر از دانشگاه های کشور اسلواکی می کند. همچنین اکثر دوره ها در دانشگاه های این کشور به زبان آلمانی ارائه می شود و دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی تعداد بالایی ندارند. طبیعتا یادگیری زبان آلمانی و شرکت در دوره های آلمانی برای اکثریت افراد سخت بوده و ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره خواسته شده توسط دانشگاه مذکور در اتریش نیز برای برخی افراد بسیار سخت است. همچنین به لحاظ هزینه هم با اینکه شهریه دانشگاه های اتریش پایین تر از اسلواکی است، اما دانشجو به جز شهریه هزینه زندگی دانشجویی را نیز باید همان طور که ذکر شد در نظر بگیرد. هزینه زندگی در اسلواکی با کشورهایی چون اتریش اصلا قابل مقایسه نیست. به طور دقیق تر می توان گفت که هزینه زندگی در شهر براتیسلاوا پاستخت اسلواکی از نصف هزینه زندگی در وین پایتخت اتریش هم کمتر است. همچنین خالی از لطف نیست ذکر شود که کشور اسلواکی هم مرز با اتریش میباشد و فاصله بسیار کمی در حدود 45 دقیقه میان براتیسلاوا پایتخت اسلواکی و وین پایتخت اتریش وجود دارد و فرودگاه بین المللی وین نیز در بین راه وین به براتیسلاوا پایتخت اسلواکی قرار گرفته است. باید این را هم در نظر داشت که ورود به دانشگاه های اسلواکی می تواند پلی برای ترنسفر به دانشگاه های اتریش نیز به حساب آید.

البته دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های اسلواکی، می توانند بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود در این کشور را از طریق کار دانشجویی حین تحصیل دربیاورند. هر دانشجو در حین تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی می تواند 10 ساعت در هفته به کار مشغول باشد. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند به ترتیب 20 ساعت و 30 ساعت در هفته را در اسلواکی به کار مشغول باشند.

 

بورسیه تحصیلی اسلواکی

همان طور که پیش تر ذکر شد هزینه تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی که امکان تحصیل در آن ها به زبان انگلیسی وجود دارد بسیار مناسب است. اگر هزینه تحصیل در دانشگاه های اسلواکی را با کشورهای انگلیسی زبان مقایسه کنیم، فاصله ای بسیار بالاتر را نشان می دهد که به صرفه بودن تحصیل در این کشور اروپایی را به خوبی نمایان می کند. طبیعیست که در چنین شرایطی بورسیه تحصیلی اسلواکی بسیار محدودتر از سایر کشورها به ویژه کشورهای انگلیسی زبان باشد.

اما بورسیه تحصیلی اسلواکی به صورت محدود به برخی دانشجویان تعلق می گیرد که عبارتند از:

 

- بورسیه تحصیلی اسلواکی در مقطع کارشناسی:

دریافت 280 یورو  در ماه کمک هزینه دانشجویی

اعطای کمک هزینه 35 یورویی شروع تحصیل

اعطای کمک هزینه 100 یورویی اتمام تحصیلات

اعطای کمک هزینه ماهانه 80 یورویی در دانشگاه های دولتی

اعطای تخفیفات مختلف توسط بخش های مختلف وزارت آموزش عالی

 

- بورسیه تحصیلی اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد:

دریافت 330 یورو در ماه کمک هزینه دانشجویی

اعطای کمک هزینه 35 یورویی شروع تحصیل

اعطای کمک هزینه 100 یورویی اتمام تحصیلات

اعطای کمک هزینه ماهانه 240 یورویی در دانشگاه های دولتی

اعطای تخفیفات مختلف توسط بخش های مختلف وزارت آموزش عالی

 

- بورسیه تحصیل در اسلواکی در مقطع دکتری:

دریافت 280 یورویی در ماه کمک هزینه دانشجویی

اعطای کمک هزینه 35 یورویی شروع تحصیل

اعطای کمک هزینه ماهانه 80 یورویی در دانشگاه های دولتی

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در اسلواکی و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top