امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت که در کشورهای مختلف به اسم های مختلفی از جمله مهندسی پتروشیمی، مهندسی نفت و گاز، مهندسی انرژی، و ... نیز شناخته می شود، از بهترین رشته های مهندسی در دنیا به شمار می رود که همه ساله مشتاقان فوق العاده زیادی برای ورود به آن در دانشگاه های مختلف دنیا اپلای می کنند. برای افرادی که قصد تحصیل رشته مهندسی نفت در خارج از کشور را دارند، تحصیل در دانشگاه های برتر دنیا که در همه نقاط دنیا از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردارند، در اولویت قرار دارد. همچنین در کشورهایی که شرایط بازار کار رشته مهندسی نفت بهتر است، طبیعتاً دانشجو از آینده خود اطمینان بیشتری دارد و به همین جهت پیش از اقدام برای اخذ پذیرش باید به خوبی مطالعه نموده و با مقایسه شرایط کشورها بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت را انتخاب نموده و سپس برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن کشور اقدام نمود.

  • بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت
  • بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی نفت
  • بهترین کشورها برای تحصیل مهندسی نفت

عوامل موثری در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت می توانند تاثیر گذار باشند که که اصلی ترین آن وضعیت بازار کار رشته مهندسی نفت در کشور مورد نظر است. از این رو به علت اینکه بسیاری از دانشجویانی که برای تحصیل مهندسی نفت در خارج از کشور اقدام می ‌کنند، پس از اتمام دوره تحصیل خود در همان کشور مشغول به کار می شوند، لازم است پیش از اقدام برای اخذ پذیرش باید به این نکته به خوبی دقت شود.

دیگر موردی که باید مد نظر قرار گیرد هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور های مختلف است. به عنوان مثال تحصیل مهندسی نفت در کشور های انگلیسی زبان با شهریه بالا همراه است، این در حالی است که تحصیل مهندسی نفت در کشورهایی همچون آلمان و اتریش تقریبا با شهریه چندانی همراه نبوده و بسیار به صرفه است. از این رو میزان توانایی مالی دانشجو را در پرداخت هزینه های تحصیل را نیز فاکتور دیگری در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به شمار آورد.

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود زبان کشور محل تحصیل و زبان دوره تحصیلی ارائه شده است. در اکثر کشورهای دنیا دوره های تحصیل مهندسی نفت به زبان همان کشور ارائه می شود، البته در برخی کشورهای دنیا می توان در مقاطع تحصیلی مختلف دوره های تحصیلی مهندسی نفت را به زبان انگلیسی نیز یافت. از این رو شاید بتوان بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت را کشورهای انگلیسی زبان دانست. چون یادگیری یک زبان دیگر را برای متقاضیان الزامی نمی کند.البته همان طور که ذکر شد در برخی کشورهای دنیا از جمله دوره های تحصیل در اسلواکی می توان رشته های مختلف از جمله مهندسی نفت را به زبان انگلیسی تحصیل نمود و برای ورود به این دوره ها به هیچ وجه نیازی به یادگیری زبان رسمی آن کشور وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده و و بسیاری موارد دیگر که در حوصله این مقاله نمی باشد می توان گفت به هیچ وجه برای همه متقاضیان نمی‌توان یک نسخه ارائه نمود و و یک کشور را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت معرفی کرد. زیرا بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت برای هر دانشجو بسته به شرایط وی می ‌تواند تعیین شود. بر این اساس قصد داریم شرایط کشور های پرمتقاضی برای تحصیل مهندسی نفت را خدمتتان ارائه نماییم تا با مقایسه آنها بتوانید با در نظر گرفتن شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت از نگاه خود را انتخاب نموده و تحصیل و آینده موفق را رقم بزنید.

 

تحصیل مهندسی نفت در نروژ

نروژ کشور نفتی منطقه اسکاندیناوی که سطح رفاه اجتماعی در آن بسیار بالاست می ‌تواند اولین گزینه در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به شمار آید. این کشور سه دانشگاه برجسته در زمینه رشته مهندسی نفت دارد که بهترین آن ها دانشگاه علوم و فناوری نروژ است که رتبه ۳۳ در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت را دارا می باشد. دو دانشگاه دیگر این کشور به نام های دانشگاه اسلو و دانشگاه برگن نیز رتبه ای میان ۵۱ تا ۷۵ را در میان دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده اند.

بر اساس قوانین کشور نروژ تحصیل برای دانشجویان نروژی و همچنین دانشجویان خارجی کاملاً رایگان است و فقط دانشجویان برای ورود به این دانشگاه‌ ها باید اپلیکیشن فی و هزینه پست مدارک به دانشگاه را پرداخت کنند. برخی از دانشگاه های این کشور نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ یورو در هر ترم هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی و کارت دانشجویی را دریافت می کنند. از این رو تحصیل مهندسی نفت در نروژ از نظر هزینه تحصیل در میان کشورهای مختلف دنیا به صرفه ترین گزینه به شمار می رود. همچنین با توجه به اینکه این کشور یک کشور نفتی به شمار رفته و و اکتشاف و استخراج نفت و گاز در آن به صورت فعال انجام می ‌شود و شرکت‌ های نفتی فراوانی در آن مشغول فعالیت هستند، از نظر آینده شغلی و دستیابی به یک شغل مناسب پس از دوران تحصیل نیز تحصیل مهندسی نفت در نروژ به نسبت سایر کشورها بسیار توجیه پذیر است.

 

تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا

ایتالیا دیگر کشور عضو اتحادیه اروپا نیز برای تحصیل مهندسی نفت کشور مناسبی به شمار می‌ آید. سطح علمی دانشگاه‌ های کشور ایتالیا بسیار بالاست و در دانشگاههای فنی مهندسی این کشور دوره های پتروشیمی؛ نفت و گاز با کیفیت آموزشی بالایی ارائه می‌شود و فارغ ‌التحصیلان آن ها می ‌توانند در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شرکت‌ های نفتی مشغول به کار شوند. البته واضح است که ایتالیا همانند نروژ کشوری نفتی به شمار نمی ‌رود و قطعاً منافع تحصیل مهندسی نفت در نروژ را در این کشور نمی توان به دست آورد. اما به علت اعتبار بالای دانشگاه های این کشور می توان به استخدام در شرکت های بین المللی نفتی در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امیدوار بود. بهترین دانشگاه ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا، دانشگاه پلی تکنیک تورین است که رتبه ۱۴ دانشگاه های دنیا را در این زمینه تخصصی به خود اختصاص داده است.

 

تحصیل مهندسی نفت در کانادا

طبیعتا کانادا که یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت کاری و تحصیلی در دنیا به شمار می ‌رود، می تواند از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به شمار رود. کشور کانادا خود دارای منابع نفت و گاز قابل توجهی می باشد و همچنین صنایع و پالایشگاه های زیادی نیز در این کشور فعال هستند. همچنین شرکت ‌های نفتی بین المللی زیادی نیز در این کشور فعالیت دارند و تحصیل مهندسی نفت در کانادا به معنای امکان استخدام در این شرکت ‌ها پس از اتمام دوره تحصیل به شمار می رود. شرایط  ورود به بازار کار رشته مهندسی نفت در کشور کانادا بسیار مناسب بوده و با توجه به دورنمای گسترش استخراج نفت از منابع این کشور می توان آینده بهتری نیز برای این رشته در کشور کانادا متصور بود. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های  تحصیل مهندسی نفت در کانادا دانشگاه آلبرتا و دانشگاه کلگری هستند که در زمینه تخصصی رشته مهندسی نفت رتبه های ۸ و ۴۳ را در میان دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده اند. البته غیر از این دو دانشگاه،  در دانشگاه‌های دیگری همچون دانشگاه رجینا و دانشگاه دالهاوزی این کشور نیز دوره های تحصیل مهندسی نفت در کانادا به دانشجویان ارائه می گردد. طبیعتا برای ورود به دوره های تحصیل مهندسی نفت در کانادا مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل 6.5 باید ارائه گردد و همچنین برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای این رشته نیز مدرک GRE باید ارائه شود. البته ورود به دانشگاه های این کشور با حداقل نمرات خواسته شده بسیار سخت است و باید داوطلبان نمراتی بالاتر از حداقل های تعیین شده را ارائه دهند تا شانس اخذ پذیرش داشته باشند.

 

تحصیل مهندسی نفت در روسیه

روسیه یکی دیگر از کشورهایی است که بسیاری از مشتاقان تحصیل مهندسی نفت در خارج از کشور، آن را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می کنند. کشور روسیه با داشتن منابع نفت و گاز بسیار فراوان از اصلی ترین و تاثیرگذارترین کشورها در بازار نفت و انرژی در دنیا به شمار می رود. در دانشگاه های متعددی در این کشور دوره های تحصیل مهندسی نفت در روسیه ارائه می گردد که معتبر ترین آن ها دانشگاه پلی تکنیک ملی تحقیقاتی تامسک و دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو می باشند که به ترتیب رتبه های ۲۶ و ۴۲ را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده است. دانشگاه های دیگری در این کشور به نام های دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ، دانشگاه ایالتی نووسیبریسک، و دانشگاه فدرال کازان نیز در میان دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت دیده می شوند و رتبه ای بین ۵۱ تا ۷۵ را به خود اختصاص داده ‌اند. هزینه تحصیل مهندسی نفت در روسیه در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت بوده و حدودا بین ۲۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار می ‌تواند متغیر باشد.

 

تحصیل مهندسی نفت در ترکیه

کشور ترکیه همسایه غربی کشورمان به هیچ وجه یک کشور نفتی به شمار نمی رود. اما سال هاست که دانشگاه‌ های این کشور در زمینه های تخصصی مختلف از جمله مهندسی نفت و انرژی با رشد فراوانی روبرو شده اند و رتبه های بسیار فاخری را در رنکینگ های بین المللی معتبر همچون کیو اس به خود اختصاص داده اند. از این رو فرصت تحصیل مهندسی نفت در ترکیه نیز به علل مختلف می ‌تواند بسیار مغتنم باشد. اول از همه باید در نظر داشت که به علت بالا بودن رتبه دانشگاه های این کشور در زمینه مهندسی نفت، فارغ التحصیلان آن ها بدون مشکل چندانی می توانند جذب شرکت ‌های نفتی بین ‌المللی شده و آینده خوبی در زمینه کاری برای خود رقم بزنند. همچنین برای ورود به دوره های تحصیل مهندسی نفت در ترکیه مشکلی که در بسیاری از کشورها برای دانشجویان ایرانی وجود دارد یعنی اخذ ویزای دانشجویی معنای خاصی نخواهد داشت و دانشجویان ایرانی به راحتی می ‌توانند وارد دوره های تحصیل در ترکیه شوند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در ترکیه هستند عبارتند از: دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، و دانشگاه بغازیجی که به ترتیب رتبه های ۱۵، ۴۸ و رتبه ای مابین ۵۱ تا ۷۵ را در میان دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده است.

 

تحصیل مهندسی نفت در آمریکا

قطعا آمریکا را نیز می توان از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به حساب آورد. زیرا اولا این کشور دارای بهترین دانشگاه های فنی مهندسی در دنیا بوده و دانشگاه های این کشور در زمینه تخصصی مهندسی نفت نیز حرف اول را در دنیا می زنند. همچنین این کشور صاحب شرکت‌ های نفتی بزرگ فراوانی می باشد که در جای جای دنیا و به ویژه در کشورهای نفتی به فعالیت های اکتشاف؛ استخراج و همچنین فعالیت در زمینه های پتروشیمی مشغولند. خود کشور آمریکا نیز از کشورهای نفتی به شمار رفته و منابع سرشار نفت و گاز در این کشور وجود دارد. با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، تحصیل مهندسی نفت در آمریکا می تواند به معنای شانس فراوان برای کار در این رشته تخصصی نه تنها در این کشور بلکه در شرکت های نفتی بزرگ در سراسر دنیا محسوب شود. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در آمریکا هستند عبارتند از: دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه استنفورد، دانشگاه A&M تگزاس، مدرسه معدن کلرادو، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه اوکلاهما، دانشگاه فنی تگزاس، دانشگاه هیوستون، و دانشگاه پیتزبورگ که به ترتیب رتبه های ۲، ۳، ۵، ۱۸، ۲۴، ۳۸، ۴۶، ۴۹ و دو دانشگاه اخر نیز رتبه ای بین ۵۱ تا ۷۵ را در میان دانشگاه‌ های برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده اند. برای ورود به دانشگاه های آمریکا در رشته مهندسی نفت ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل 6.5 الزامی است و برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا مدرک ‏GRE نیز مورد نیاز می باشد.

 

تحصیل مهندسی نفت در استرالیا

کمتر کسی استرالیا را یک کشور نفتی به حساب می آورد، لازم به ذکر است که این کشور دارای منابع نفت و گاز زیادی است که بسیاری از آنها هنوز به اکتشاف و استخراج نرسیده اند. سطح علمی بالای دانشگاه های این کشور موجب شده بسیاری از دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در خارج از کشور خود را دارند این کشور را به عنوان محل تحصیل خود برگزینند. به همین علت و با در نظر داشتن رتبه های عالی دانشگاه های استرالیا در زمینه مهندسی نفت می توان این کشور را نیز کاندیدایی مناسب برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به حساب آورد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در استرالیا هستند عبارتند از: دانشگاه آدلاید، دانشگاه نیو ساوت ولز، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه وسترن استرالیا، و دانشگاه کرتین که به ترتیب رتبه های ۷، ۱۶، ۲۲، ۳۴، و ۳۸ را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده اند. البته هزینه های تحصیل در استرالیا بسیار بالا بوده و هر کسی از عهده این هزینه ها بر نمی آید. اما به علت بالا بودن سطح علمی و اعتبار دانشگاه این کشور برخی این هزینه را به جان می خرند و به امید اینکه پس از تحصیل بتوانند در شرکت‌ های نفتی برتر بین المللی مشغول به کار شده و در ضمن بتوانند اقامت دائم استرالیا را به دست آورند، این کشور را برای تحصیل خود بر می گزینند.

 

تحصیل در رشته مهندسی نفت در آلمان

آلمان نیز به عنوان صنعتی ترین کشور عضو اتحادیه اروپا دارای شرکت‌ های نفتی متعددی است که در نقاط مختلف دنیا مشغول اکتشاف و استخراج نفت و گاز هستند و همچنین به اداره پالایشگاه ها و صنایع مرتبط با پتروشیمی می‌ پردازند. به همین علت تحصیل مهندسی نفت در آلمان نیز می تواند، امکان کار پس از تحصیل و همچنین اخذ اقامت آلمان را به همراه داشته باشد که از این نظر بسیار مطلوب است. دانشگاه‌ های متعددی در این کشور ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در آلمان هستند و مهم ترین آنها دانشگاه فنی برگ آکادمی فرایبورگ است که در میان دانشگاه‌ های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت رتبه ای بین ۵۱ تا ۷۵ را به خود اختصاص داده است. دانشگاه های دیگری نیز در این کشور از جمله دانشگاه لوبن و دانشگاه صنعتی کلاوستال نیز رشته مهندسی نفت را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می دهند. در اغلب دانشگاه‌ های این کشور دوره های تحصیل مهندسی نفت در آلمان به صورت رایگان و یا با شهریه بسیار ناچیز ارائه می گردد که به این دلیل نیز تحصیل این رشته در کشور آلمان از محبوبیت فراوانی در میان مشتاقان تحصیل مهندسی نفت در اروپا برخوردار است. البته اکثر دوره های تحصیل مهندسی نفت در آلمان به زبان آلمانی ارائه می شوند که برای ورود به آن ها مدرک زبان آلمانی معتبر لازم است.

 

تحصیل مهندسی نفت در اتریش

اتریش را به علل مختلف از جمله مناسب بودن شهریه تحصیل و همچنین اعتبار دانشگاه های آن می توان بهترین کشور برای تحصیل مهندسی نفت به حساب آورد. اول از همه این که در کشور اتریش شرکت های نفتی قدرتمندی به ویژه شرکت OMV فعال هستند که این موضوع آینده شغلی خوبی برای فارغ التحصیلان دوره های تحصیل مهندسی نفت در اتریش ترسیم می کند. فارغ التحصیلان دوره های تحصیل مهندسی نفت در اتریش می ‌توانند در این شرکت ها مشغول به کار شوند. شرکت OMV در سال های اخیر در زمینه اکتشاف و استخراج نفت و گاز در مناطق مختلف از دریای خزر، خاورمیانه و آفریقا مشغول فعالیت است. شهریه تحصیل مهندسی نفت در اتریش به مانند سایر رشته ها ترمی 750 یورو معادل سالانه ۱۵۰۰ یورو می باشد که در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار ناچیز به شمار می رود. بهترین دانشگاه کشور اتریش در زمینه تحصیل رشته مهندسی نفت دانشگاه مونتان لئوبن می باشد که دانشگاهی با بیش از دو قرن قدمت بوده و در ایالت اشتایرمارک واقع شده است و به طور تخصصی روی رشته هایی همچون نفت و انرژی تمرکز دارد. این دانشگاه در رنکینگ های مختلف جزو 20 دانشگاه برتر تخصصی مهندسی نفت در قاره اروپا قرار می گیرد و به همین جهت تحصیل رشته مهندسی نفت در آن متقاضیان بسیار زیادی دارد.

 

تحصیل مهندسی نفت در انگلیس

انگلستان  در زمینه نفت و گاز با شرکت نفتی بزرگ بریتیش پترولیوم شناخته می شود که از شرکت های بسیار بزرگ در زمینه صنعت نفت و گاز در دنیا به شمار رفته و در مناطق مختلف دنیا از جمله خاورمیانه و خلیج فارس نیز به فعالیت‌ های اکتشاف و استخراج نفت و گاز می پردازد. همچنین خود کشور انگلستان نیز در منطقه دریای شمال منابع نفتی قابل توجهی دارد و از این نظر نیز یک کشور نفتی به حساب می آید. از طرف دیگر باید در نظر داشت که دانشگاه‌ های این کشور نیز در زمینه های مختلف از جمله مهندسی نفت از برترین ها در دنیا به شمار می ‌روند. با در نظر گرفتن جمیع جهات می ‌توان تحصیل مهندسی نفت در انگلیس را بسیار توجیه پذیر دانست. البته هزینه های تحصیل مهندسی نفت در انگلیس بسیار بالاست و به مانند سایر کشورهای انگلیسی زبان از جمله کانادا و استرالیا در این کشور نیز برای گذراندن دوره تحصیل باید شهریه بسیاری پرداخت نمود که البته این شهریه در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. اما واضح است که گذراندن دوره های تحصیل مهندسی نفت در انگلیس به معنای داشتن شانس برای کار در شرکت های نفتی معتبر بین المللی به ویژه شرکت ‌های نفتی انگلیس می باشد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی نفت در انگلیس هستند عبارتند از امپریال کالج لندن، دانشگاه هریوت وات، دانشگاه استراثکلاید، دانشگاه منچستر، دانشگاه ساری، دانشگاه لیدز، دانشگاه لیورپول، دانشگاه کرانفیلد، و دانشگاه ابردین که به ترتیب رتبه های ۶، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۳۰، و سه دانشگاه آخر نیز رتبه ای بین ۵۱ تا ۷۵ را در میان دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی نفت به خود اختصاص داده ‌اند. علاوه بر این ها، دانشگاه های دیگری نیز در این کشور از جمله دانشگاه رابرت گوردون، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه سالفورد، و دانشگاه تی ساید دوره های تحصیل مهندسی نفت در انگلیس را ارائه می دهند.

 

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته مهندسی معماری و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top