امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل پزشکی در روسیه

بسیاری از جوانان ایرانی برای دستیابی به آینده ای درخشان و درآمدی بالا، علاقمند ورود به دوره های تحصیل رشته پزشکی هستند. اما با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه های کشورمان عده زیادی از آنان موفق نمی شوند رویای خود را محقق سازند. برای این افراد دو راه بیشتر وجود ندارد که راه اول فراموش کردن رویای تحصیل رشته پزشکی و راه دوم تحصیل این رشته در دانشگاه های خارج از کشور است. در میان کشورهای مختلف دنیا، شرایط تحصیل پزشکی در روسیه برای جوانان ایرانی بسیار مناسب است و این کشور را می ‌توان یکی از بهترین گزینه ها برای این عزیزان به منظور تحصیل رشته پزشکی به حساب آورد.

  • تحصیل پزشکی در روسیه
  • تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی
  • هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

به علل مختلفی می توان تحصیل پزشکی در روسیه را بهترین گزینه برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل این رشته در خارج از کشور دانست. اولین مورد، شهریه و هزینه مناسب تحصیل رشته های علوم پزشکی در کشور روسیه است. می ‌دانیم که در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای انگلیسی زبان، شهریه دانشگاه ها برای تحصیل رشته های علوم پزشکی فوق العاده بالاست و بسیاری از هموطنان عزیز ما توان پرداخت چنین شهریه‌ های سنگینی را ندارند. همچنین در اکثر کشورهای اروپایی نیز شهریه های تحصیل رشته های علوم پزشکی نسبت به روسیه بسیار بالاتر است. اما در کشورهایی مانند آلمان و اتریش که سطح دانشگاه ها بسیار بالا بوده و در عین حال هزینه های تحصیل رشته های علوم پزشکی در آن ها بسیار پایین است، شانس ورود به دوره های تحصیل علوم پزشکی برای دانشجویان خارجی چندان بالا نیست. به عنوان مثال در کشور اتریش ظرفیت بسیار محدودی برای دانشجویان بین المللی برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در نظر گرفته می شود و از طریق آزمون ورودی که بسیار سخت و با رقابت تنگاتنگ همراه است، اعطای پذیرش انجام خواهد گرفت. شرایط ورود به دوره های تحصیل پزشکی در روسیه بسیار ساده ‌تر از این کشورهاست و و دانشجویان با شرکت در دوره های پادفک یا پیش دانشگاهی پزشکی در کشور روسیه می توانند به خوبی آماده آزمون ورودی شده و در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور روسیه پذیرفته شوند.

علاوه بر این باید در نظر داشت که دانشجویان ایرانی برای اخذ ویزای دانشجویی از بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دشواری های فراوانی مواجه هستند. این در حالی است که دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل پزشکی در روسیه به هیچ وجه با چنین مشکلی مواجه نخواهند بود. همچنین بعلت روابط حسنه ای که میان کشورهای ایران و روسیه برقرار است، رفتار مناسبی با دانشجویان ایرانی در این کشور صورت می پذیرد.

البته در کشورهای دیگری همچون فیلیپین، هند و مالزی نیز شرایط ورود به دوره های تحصیل پزشکی نسبتاً مناسب و ساده است. اما باید در نظر داشت که روسیه عضو کنوانسیون بلونیا می باشد و مدارک تحصیلی علوم پزشکی اعطا شده به دانشجویان در دانشگاه ‌های این کشور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است. به عنوان مثال اگر فردی پس از تحصیل در روسیه در رشته پزشکی قصد داشته باشد در کشوری همچون آلمان یا اتریش به کار مشغول شود، پس از اخذ مدرک زبان آلمانی امتحانات نسبتا سبکی را گذرانده تا مجوز کار پزشکی در این کشورها را به دست آورد و در نهایت موفق به اخذ اقامت این کشورهای پیشرفته عضو اتحادیه اروپا شود. اما دانشجویانی که به تحصیل پزشکی در کشورهایی چون فیلیپین، هند و مالزی بپردازند، از چنین مزیتی برخوردار نخواهند بود و در صورتی که قصد کار طبابت در اروپا را داشته باشند، باید حتما پروسه دشوار معادل سازی مدارک پزشکی در کشور مورد نظر را که با آزمون همراه است، با موفقیت طی نمایند.

طول دوره های تحصیل پزشکی در روسیه مانند بسیاری از نقاط جهان ۶ سال است که در دو سال اول، دروس علوم پایه پزشکی و در دوسال میانی دروس مرتبط با آناتومی و بالینی به دانشجویان ارائه می گردد. در دو سال پایانی دوره نیز دانشجویان باید به عنوان انترن در بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاهی حاضر شده و به صورت عملی دروس آموخته شده را اجرا نمایند.

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

همان طور که ذکر شد یکی از اصلی ترین مزایای تحصیل پزشکی در روسیه، مناسب بودن شهریه های تحصیلی در دانشگاه های این کشور است. هزینه تحصیل پزشکی در روسیه در دانشگاه های مختلف این کشور یکسان نیست. یکی از فاکتورهای تعیین هزینه تحصیل پزشکی در روسیه، زبان برگزاری دوره ها می باشد. دوره هایی که به زبان روسی برگزار می ‌شوند با شهریه کمتری همراه هستند و هزینه شرکت در آن ها آنها سالانه بین ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در دانشگاه ‌های مختلف کشور روسیه متغیر است. اما دوره هایی که به زبان انگلیسی برگزار می ‌شوند با شهریه بیشتری همراه هستند و در دانشگاه های مختلف این کشور با شهریه ای بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار سالانه به دانشجویان ارائه می گردند. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی گذراندن دوره های پادفک کاملا لازم است و در این دوره ها علاوه بر دروس پایه علوم پزشکی، زبان روسی داوطلبان نیز تقویت می شود. هزینه شرکت در دوره های پادفک نیز که در دانشگاه‌ های مختلف این کشور برگزار می شود، به طور معمول بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار در سال است.

 

تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

همانطور که ذکر شد اغلب دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور روسیه به زبان روسی ارائه می ‌شوند. در دوره های پیش دانشگاهی یا پادفک نیز برای تقویت زبان روسی دانشجویان برنامه ریزی اساسی صورت پذیرفته است. اما در برخی دانشگاه های این کشور امکان تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. برای ورود به معدوده دوره های تحصیل پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی در دانشگاه ‌های این کشور باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس ارائه نمود و به زبان انگلیسی تسلط بالایی داشت، زیرا به طور کلی تحصیل رشته پزشکی با دشواری های فراوانی همراه است و دانشجویانی که به زبان تحصیلی دوره تسلط نداشته باشند کار سختی برای طی کردن دوره شش ساله تحصیل پزشکی خواهند داشت. این افراد نیز که دوره تحصیلی آنان به زبان انگلیسی است، باید مهارت های زبان روسی را تا حدی بیاموزند. زیرا در دوره انترنی در مراکز درمانی دانشگاه های این کشور باید بتوانند به زبان روسی با بیماران و سایر اعضای کادر درمان ارتباط برقرار کنند.

 

بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه

بیش از هفتاد دانشگاه در کشور روسیه ارائه دهنده دوره های تحصیل پزشکی هستند که همانطور که ذکر شد به علت عضویت این کشور در کنوانسیون بلونیا مدارک ارائه شده در تمامی آنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است.

سیستم های رتبه بندی دانشگاه های دنیا همه سال علاوه بر رتبه بندی عمومی، رنکینگ تخصصی دانشگاه ها برای رشته های مختلف را نیز ارائه می نمایند. موسسه کیو اس یکی از معتبرترین موسسات رتبه بندی دانشگاه های دنیا همه سال لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه پزشکی را ارائه می نماید که بر اساس آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط این موسسه برای سال ۲۰۲۰ میلادی شش مورد از دانشگاه های علوم پزشکی روسیه در میان برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی علوم پزشکی قرار گرفته اند. لیست بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه بر اساس رنکینگ موسسه کیو اس در سال ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

رتبه داخلی:

نام دانشگاه به فارسی:

نام دانشگاه:

رتبه جهانی:

1

دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو

Lomonosov Moscow State University

301 تا 350

2

دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ

Saint Petersburg State University

401 تا 450

3

دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی پیروگوف روسیه

Pirogov Russian National Research Medical University

451 تا 500

4

دانشگاه پاولوف

Pavlov University

451 تا 500

5

دانشگاه سچینوا

Sechenov University

451 تا 500

6

دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک

Novosibirsk State University

551 تا 600

 

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور، در صورتی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه هایی که در ایران مورد تایید است، برگزینند. می دانیم که برای رشته‌ های غیر پزشکی، مرجع تایید دانشگاه های خارج از کشور وزارت علوم است. اما جوانانی که قصد دارند به تحصیل در رشته ‌های علوم پزشکی در خارج از کشور بپردازند باید بروزترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای همان سال تحصیلی را ملاک عمل قرار دهند تا پس از اتمام دوره تحصیل، مدارک آنان در ایران قابل ارزشیابی باشد و بتوانند مجوز کار طبابت در ایران را دریافت کنند. خوشبختانه در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه که برای سال تحصیلی 2021 2022 ارائه شده است، نام 9 دانشگاه این کشور دیده می ‌شود که می توانید در لینک زیر این لیست را مشاهده فرمایید:

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top