امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

دانشگاه تومسک روسیه

یکی از دانشگاه‌ های برتر کشور روسیه که به تایید هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت ایران نیز رسیده است، دانشگاه تومسک می باشد. این دانشگاه که نام کامل آن دانشگاه ایالتی تومسک بوده و در زبان انگلیسی به Tomsk State University شناخته می شود، در رنکینگ های معتبر بین المللی همواره یکی از ۵ دانشگاه برتر کشور روسیه بوده است. دانشگاه تامسک که بزرگ‌ ترین دانشگاه کلاسیک بخش آسیایی کشور پهناور روسیه به شمار می رود، در سال ۱۸۷۸ میلادی با حکم امپراطور الکساندر دوم و با نام دانشگاه امپریال تومسک تاسیس شده و در طول عمر بیش از یک قرن خود، با توسعه بسیاری هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی مواجه شده است.

  • دانشگاه تومسک روسیه

دانشگاه تومسک روسیه امروزه یک دانشگاه دولتی به شمار می رود و میزبان بیش از 8 هزار دانشجو است که بیش از 2800 نفر از آنان را دانشجویان بین‌ المللی تشکیل می دهند. حضور 2 برنده جایزه نوبل، بیش از 50 برنده جوایز علمی ایالتی و 31 عضو آکادمی علوم روسیه در این دانشگاه، موید ارزش و اعتبار بالای تحصیل در این دانشگاه می باشد. بیش از 150 هزار فارغ التحصیل متخصص این دانشگاه تاثیر بسزایی در پیشرفت علمی و فرهنگی کشور روسیه داشته اند.

 

تومسک کجاست؟

پیش از پرداختن به معرفی دانشگاه تومسک روسیه لازم است به این سوال پاسخ دهیم که تومسک کجاست؟ شهر تومسک، مرکز استان تومسک در جنوب غربی ناحیه فدرالی سیبری و در کرانه رود توم می باشد. شهرت این شهر بیشتر به علت واقع شدن یکی از اصلی ترین مراکز تولید پلوتونیوم و غنی سازی اورانیوم روسیه در آن است.

 

رتبه دانشگاه ایالتی تامسک روسیه

دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در خارج از کشور، معمولا رنکینگ های معتبر بین المللی همچون رنکینگ موسسه کیو اس را نیز ملاک عمل قرار می دهند. واضح است که تحصیل در دانشگاهی که رتبه و اعتبار بین المللی بالاتری داشته باشد، مطلوب تمامی دانشجویان است. دانشگاه تومسک روسیه همه ساله یکی از برترین دانشگاه های این کشور در رنکینگ های بین المللی محسوب شده و از رتبه بین المللی فاخری نیز برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر این موضوع رتبه دانشگاه ایالتی تامسک روسیه را در یک دوره 4 ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه کیو اس خدمتتان ارائه می نماییم.

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه ایالتی تامسک روسیه در میان دانشگاه‌ های این کشور، پنجم  و در بین دانشگاه های دنیا 323 بوده است. در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه با یک پله رشد، رتبه چهارم دانشگاه های برتر کشور روسیه را از آن خود کرده و با رشد قابل توجه، رتبه بین‌ المللی 277 را در میان دانشگاه ‌های برتر دنیا به دست آورده است. رنکینگ دانشگاه تومسک روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی در میان دانشگاه‌ های این کشور همچنان چهارم بوده و این دانشگاه با چند پله صعود رتبه 268 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱، رتبه دانشگاه ایالتی تامسک روسیه در میان دانشگاه‌ های دنیا با چندین پله رشد مواجه شده و به رتبه 250 رسیده است. در این سال این دانشگاه همچنان رتبه چهارم دانشگاه های برتر کشور روسیه به حساب می‌ آید.

رتبه دانشگاه ایالتی تامسک روسیه در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌ های دنیا رتبه ای بین 501 تا 600 را از آن خود کرده است. بر اساس رتبه بندی شانگهای که دیگر سیستم رتبه بندی معتبر دانشگاه های دنیا می باشد نیز رنکینگ دانشگاه تومسک روسیه در سال 2018 در رتبه ای بین 6701 تا 800 در میان دانشگاه های دنیا طبقه بندی شده است. این دانشگاه در سال های 2019 و 2020 رتبه ای بین 801 تا 900 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است.

دانشجویان ایرانی علاوه بر رنکینگ های معتبر بین المللی دانشگاه ها، باید به مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل خود در ایران نیز توجه کنند تا مدارکشان پس از بازگشت به وطن، قابل ارزشیابی باشد. می دانیم برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از دوره تحصیل در روسیه، به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، انتخاب دانشگاه از میان دانشگاههایی که در ایران مورد تایید هستند، الزامی است. برای تحصیل رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور ، دانشجویان باید دانشگاهی که نام آن در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در همان سال قرار گرفته است را به عنوان دانشگاه محل تحصیل خود برگزینند و بر این اساس برای آنان دانشگاه تومسک روسیه یک گزینه ایده آل است، زیرا در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی 2020 2021 نام این دانشگاه در میان دانشگاه های گروه الف یا ممتاز، به چشم می خورد. همچنین در آخرین آپدیت دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، که باید مدنظر دانشجویان رشته های علوم پزشکی قرار گیرد نیز نام این دانشگاه دیده می شود. این بدین معناست که دانشجویان ایرانی در صورتی تحصیل در هر یک از رشته های این دانشگاه، مشکلی بابت معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت.

 

رشته های دانشگاه ایالتی تومسک

تنوع رشته های دانشگاه ایالتی تومسک بالاست و این رشته ها و دوره های تحصیلی متنوع در قالب دانشکده های این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شوند. این دانشگاه در حال حاضر 21 دپارتمان و موسسه آموزشی، 24 شورای پژوهشی رساله ها و 42 مدرسه عالی دارد. در سال 2016، واحد های علمی استراتژیک در این دانشگاه تشکیل شد که در واقع موسسات بین رشته ای در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شمار می روند و روی مباحثی چون دگرگونی های انسانی، اجتماعی و محیط های طبیعی و ساخت بشر به مطالعه و پژوهش می پردازند.

پردیس دانشگاه تومسک روسیه شامل 10 موزه، هرباریوم یا مجموعه گیاهان خشک، باغ گیاه شناسی، کتابخانه پژوهشی شامل بیش از 4 میلیون جلد کتاب، مرکز فرهنگی، استخر شنا، امکانات ورزشی و امکانات اسکان و خوابگاه دانشجویی می باشد.

دانشکده های این دانشگاه که ارائه دهنده رشته های دانشگاه ایالتی تومسک هستند، عبارتند از:

- دانشکده مکانیک و ریاضیات

- دانشکده فیزیک

- دانشکده فیزیک رادیویی

- دانشکده فیزیک و مهندسی

- دانشکده ریاضیات

- دانشکده زمین شناسی و جغرافیا

- دانشکده شیمی

- دانشکده تاریخ

- دانشکده فلسفه

- دانشکده خبرنگاری

- دانشکده زبان های خارجی

- دانشکده روان شناسی

- دانشکده فناوری های نو آورانه

- دانشکده تربیت بدنی

- دانشکده کامپیوتر

- دانشکده حقوق

- موسسه اقتصاد و مدیریت

- موسسه هنر و فرهنگ

- دانشکده آموزش های نظامی

- دپارتمان آموزش های پیش دانشگاهی (ارائه دهنده دوره های پادفک)

 

شماره تماس و آدرس شبکه های اجتماعی موسسه علم و هنر میثاق به شرح ذیل می باشد:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top