امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل هوافضا

رشته هوافضا یکی از رشته های با فناوری بسیار پیشرفته به شمار می رود و طبیعتا تحصیل این رشته در کشورهایی که صنعت هوافضای قابل ذکری ندارند، منطقی نیست. علاوه بر این، آن دسته از دانشجویان که تحصیل را مقدمه مهاجرت خود می دانند، باید کشوری را برای تحصیل این رشته برگزینند که صنع هوافضای قدرتمندی داشته باشد و بتوانند آینده شغلی مناسبی را برای خود رقم بزنند. خوشبختانه در سال های اخیر صنایع هوافضا در کشور عزیزمان ایران نیز توسعه فراوانی یافته اند و همین موضوع باعث شده اقبال به تحصیل این رشته در میان جوانان ایرانی بیش از پیش افزایش پیدا کند و بسیاری از آنان حتی برای تحصیل این رشته به خارج از کشور روند. پیش از هر اقدامی برای اخذ پذیرش تحصیلی لازم است مشتاقان تحصیل این رشته با کشورهایی که به عنوان گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هوافضا معروف هستند، آشنایی پیدا کنند و با مقایسه شرایط این کشورها با شرایط خود، گزینه مناسب برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزینند.

  • بهترین کشور برای تحصیل هوافضا

همانند سایر رشته های تحصیلی،  به هیچ وجه نمی ‌توان یک یا چند کشور را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل هوافضا نیز معرفی نموده و به همه داوطلبان توصیه نمود. زیرا هر داوطلب باید بسته به شرایط خود و با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد از جمله زبان کشورها، بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزیند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن کشور اقدام نماید. طبیعتاً فردی که به زبان آلمانی تسلط دارد، شرایط مناسب تری برای تحصیل در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس پیش روی خود خواهد داشت. همچنین افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، شرایط مناسبی برای تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند دارند.

اما مهم ترین فاکتور در مسیر انتخاب مقصد تحصیل در خارج از کشور، شهریه تحصیلی در کشور های مختلف است. با اینکه یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان ایرانی از همه زبان های دیگر ساده تر است و بسیاری از آنان می توانند مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمایند، اما به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های کشورهای انگلیسی‌ زبان، شانس ورود به دانشگاه‌ های این کشورها برای جوانان هم وطنمان بسیار پایین‌ تر از سایر کشورهاست. هر چند که در این کشورها معمولاً طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی به دانشجویان نخبه ارائه می‌ شود که می‌ تواند بخش اعظمی از هزینه‌ های زندگی و تحصیل آنان را پوشش دهد، اما این افراد می ‌توانند این رشته را در کشورهای دیگری که در آنها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد، بسیار ارزان تر تحصیل نمایند. به عنوان مثال امکان تحصیل در اسلواکی در اغلب رشته ها به زبان انگلیسی وجود دارد و شهریه تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار کمتر از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان است. اما اگر فردی محدودیت مالی نداشته و فقط بر اساس اعتبار و رتبه دانشگاه، اقدام به تصمیم گیری می نماید، طبیعتا دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان برای وی بهترین گزینه می باشند. تحصیل در کشورهای آلمانی زبان به ویژه آلمان و اتریش بسیار ارزان است و در مقایسه، شهریه این کشورها با سایر کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان، تقریبا رایگان به حساب می آید. از این رو تحصیل در این کشورها برای افرادی که با محدودیت مالی مواجه هستند، بهترین گزینه است. اما برای ورود به دانشگاه های این کشورها در رشته های پرمتقاضی باید حتماً در آزمون شرکت نموده و مدرک زبان آلمانی در سطح بالایی نیز ارائه نمود.

اعتبار بین المللی و رتبه دانشگاه های کشورها در رنکینگ های معتبر نیز باید به عنوان یکی دیگر از فاکتورهای اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هوافضا در نظر گرفته شود. همان طور که ذکر شد، آینده شغلی نیز یکی از مهم ترین فاکتورهای دانشجویان هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی است. برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند به تحصیل در خارج از کشور پرداخته و پس از آن به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، انتخاب دانشگاه مورد نظر از میان دانشگاه های مورد تایید در ایران، الزامی است. زیرا در غیر اینصورت، مدارک تحصیلی آنان در ایران قابل معادل سازی و ارزشیابی نخواهد بود. اما برای دانشجویانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود، در خارج از کشور به کار مشغول شده و اقامت گزینند، شرایط برخی کشورها بسیار مناسب است. به عنوان مثال در بین کشورهای اروپایی پیمانی به نام معاهده بلونیا امضا شده و فارغ التحصیلان دانشگاه های هر یک از این کشورها می‌ توانند بدون نیاز به معادل سازی مدارک، در سایر کشورهای عضو مشغول به کار شوند و مدارک آنان مورد تایید خواهد بود. به عنوان مثال اگر فردی به تحصیل در روسیه پرداخته و پس از آن قصد داشته باشد در اتریش یا آلمان به کار مشغول شود، به هیچ وجه مشکلی در زمینه معادل سازی مدارک خود در این کشورها نخواهد داشت و فقط باید با اخذ مدرک زبان آلمانی، مجوز کار در آلمان و اتریش را به دست آورد.

در این مطلب علاوه بر شرایط تحصیل در رشته هوافضا در خارج از کشور در اغلب کشورهایی که به عنوان گزینه های اصلی مهاجرت تحصیلی ایرانیان به حساب می آیند، بهترین دانشگاه های این کشورها را نیز در رتبه بندی دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی هوافضا بر اساس رنکینگ معتبر کیو اس نیز معرفی می نماییم.

 

تحصیل در رشته هوافضا در روسیه

برای مشتاقان تحصیل در رشته هوافضا در خارج از کشور، روسیه می تواند یکی از بهترین گزینه ها محسوب شود. اولا این کشور صنایع هوافضای بسیار قدرتمندی دارد و از این نظر جزو برترین های دنیا محسوب می شود. ثانیا اخذ پذیرش تحصیلی و همچنین ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی در این کشور، بدون مشکل صورت می گیرد. همچنین شهریه تحصیل در رشته هوافضا در روسیه نیز بسیار مناسب است و به طور میانگین در دانشگاه های مختلف این کشور کمتر از 5 هزار دلار در سال است. البته این شهریه برای دوره های تحصیل رشته هوافضا در روسیه به زبان انگلیسی است که البته اگر دانشجویان قصد تحصیل این رشته به زبان روسی را داشته باشند، شهریه بسیار کمتری پرداخت خواهند نمود. 13 دانشگاه ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته هوافضا در روسیه، در رتبه بندی کیو اس در سال 2021 در زمینه تخصصی مهندسی هوافضا، رتبه ای در میان 300 دانشگاه برتر دنیا را از آن خود کرده اند. دانشگاه لومونوسف مسکو (رتبه 67)، دانشگاه فنی ایالتی باومن مسکو (رتبه 123) و دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ (رتبه ای بین 151 تا 200)، 3 دانشگاه برتر این کشور در زمینه تخصصی هوافضا می باشند.

 

تحصیل در رشته هوافضا در آمریکا

آمریکا با داشتن دانشگاه های فوق العاده معتبر که در اکثر رشته ها از جمله هوافضا، رتبه های عالی را در رنکینگ های بین المللی از آن خود می کنند و صنایع برجسته در زمینه هوافضا، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته هوافضا محسوب می ‌شود. 91 مورد از دانشگاه‌ های این کشور از رتبه های فاخری در رنکینگ های معتبر بین المللی همچون کیو اس در زمینه تخصصی هوافضا برخوردارند و نام آن ها در میان 300 دانشگاه برتر این رشته در دنیا در سال 2021 دیده می شود. اما مانند سایر کشورهای انگلیسی ‌زبان، هزینه تحصیل در رشته هوافضا در آمریکا نیز بالاست که البته در برخی از دانشگاه‌ های این کشور بیشتر و در برخی کمتر است. همچنین هزینه زندگی در آمریکا نیز بالا بوده و به طور میانگین چیزی حدود ۱۱ هزار دلار در سال برای هر دانشجو می باشد که البته بسته به شهر محل زندگی و تحصیل و همچنین سبک زندگی دانشجو، این رقم می تواند متفاوت باشد. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته هوافضا در آمریکا هستند عبارتند از: دانشگاه ام آی تی (رتبه 1)، دانشگاه استنفورد (رتبه 2)، دانشگاه هاروارد (رتبه 4)، دانشگاه برکلی کالیفرنیا (رتبه 6)، دانشگاه آن آربور میشیگان (رتبه 12)، موسسه فناوری جورجیا (رتبه 14) موسسه فناوری کالیفرنیا معروف به کلتک در پاسادنا (رتبه 17) و دانشگاه پردو (رتبه 20).

 

تحصیل در رشته هوافضا در کانادا

کانادا نیز با داشتن دانشگاه های معتبر و بازار کار مناسب، از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته های مختلف به حساب می آید. شرایط تحصیل در رشته هوافضا در کانادا نیز به همین صورت است. اما متاسفانه به علت بالا بودن هزینه های تحصیل در رشته هوافضا در کانادا و هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور پیشرفته، بسیاری از دانشجویان ایرانی شانس ورود به دانشگاه های این کشور را پیدا نمی کنند. اما باید توجه داشت که طیف وسیعی از بورسیه و فاندهای تحصیلی همه ساله به دانشجویان دانشگاه های این کشور تعلق می گیرد که دانشجویان ایرانی ممتاز نیز در سال های اخیر، به آن ها دست پیدا کرده اند. 20 مورد از بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته هوافضا در کانادا هستند، در زمینه تخصصی هوافضا در رنکینگ تخصصی موسسه کیو اس در سال 2021 حائز رتبه های زیر 300 دنیا شده اند و نام آنان به شرح ذیل است: دانشگاه مک گیل (رتبه 34)، دانشگاه تورنتو (رتبه 42) و دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه 55).

 

تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا

استرالیا نیز از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هوافضا به حساب می ‌آید. دانشگاه های این کشور نیز همه ساله رتبه هایی فاخر را در رنکینگ های بین المللی از آن خود می کنند.  البته همانطور که پیشتر ذکر شد شرایط ورود به دوره های تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا نیز مانند کانادا، برای جوانان ایرانی چندان مهیا نیست و به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های این کشور، بسیاری از جوانان ایرانی شانسی برای ورود به دوره های تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا ندارند. به طور معمول هزینه تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا بدر اغلب دانشگاه ها، از تحصیل این رشته در کانادا نیز بیشتر است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز به طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا در ماه است که باید مد نظر قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که همانند کانادا و سایر کشورهای انگلیسی زبان، طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی نیز در دانشگاه های این کشور به دانشجویان نخبه تعلق می گیرد و دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا شانس اخذ ویزای کار و اقامت دائم این کشور را نیز خواهند داشت. به علت آینده شغلی مناسب و درآمد بالای مهندسان هوافضا در این کشور، بسیاری مشقت های تحصیل به ویژه هزینه های زیاد آن را به جان می خرند تا رشته هوافضا را در دانشگاه های استرالیا تحصیل کنند. 19 دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته مهندسی هوافضا در استرالیا هستند، رتبه های زیر 300 دانشگاه های دنیا در این رشته تخصصی را دارا هستند. برترین دانشگاه های رشته هوافضای این کشور که رتبه های زیر 100 دنیا را دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه نیو ساوث ولز (رتبه 54)، دانشگاه ملبورن (رتبه 60)، دانشگاه سیدنی (رتبه 65) و دانشگاه موناش ملبورن (رتبه 73).

 

تحصیل رشته مهندسی هوافضا در اتریش

دانشگاه های کشور اتریش در زمینه ‌های مختلف از اعتبار بین المللی بالایی برخوردارند و در عین حال شهریه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار پایین است. همچنین این کشور صنایع مرتبط با هوافضا دارد و تحصیل در آن به معنای آینده شغلی مناسب می باشد. تحصیل در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه های دولتی کشور اتریش تنها با هزینه ۷۵۰ یورو در هر ترم معادل ۱۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی امکان ‌پذیر است که یک مزیت بسیار عالی به حساب می ‌آید. اما ورود به دوره های تحصیل رشته هوافضا در اتریش به هیچ وجه راحت نیست. ظرفیت بسیار کمی از قبولی های این رشته به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد و از این رو تنها افرادی که بسیار نخبه بوده و بتوانند نمرات و رتبه هایی فوق العاده عالی را به دست آورند، شانس ورود به دوره های تحصیل رشته مهندسی هوافضا در اتریش را به دست خواهند آورد. دو دانشگاه این کشور در ربته بندی تخصصی موسسه کیو اس برای سال 2021 میلادی در زمینه رشته هوافضا، صاحب رتبه های زیر 300 شده اند که عبارتند از: دانشگاه فنی وین (رتبه 130) و دانشگاه فنی گراتس (رتبه ای بین 201 تا 250).

 

تحصیل رشته هوافضا در آلمان

کشور پیشرفته آلمان که یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت در دنیا و مهاجرپذیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هوافضا نیز به حساب می ‌آید. این کشور صنایع بسیار پویایی در زمینه هوافضا نیز دارد و فارغ التحصیلان دانشگاه های آن، آینده شغلی درخشانی پیش روی خود می بینند. همچنین هزینه های تحصیل رشته هوافضا در آلمان نیز بسیار پایین و چیزی در حد رایگان است و به همین علت برای افرادی که در زمینه مالی محدودیت دارند و علاقمند به تحصیل در رشته هوافضا در خارج از کشور هستند، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می آید. به منظور ورود به دوره های تحصیل رشته هوافضا در آلمان متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی معتبر در سطح B2 ارائه نمایند. از این رو افراد متقاضی باید حتماً تسلط بالایی به زبان آلمانی داشته باشند تا شانس ورود به دوره های تحصیل هوافضا در آلمان را به دست آورند.

در لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی هوافضا که رنکینگ کیو اس برای سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده است، 18 دانشگاه این کشور رتبه های زیر 300 را در میان دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده اند. برترین این دانشگاه ها که رتبه های زیر 100 را در زمینه تخصصی هوافضا در میان دانشگاه های دنیا دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه آخن (رتبه 18)، دانشگاه فنی مونیخ (رتبه 23)، موسسه فناوری کارلسروهه (رتبه 36)، دانشگاه اشتوتگارت (رتبه 47)، دانشگاه فنی برلین (رتبه 53) و دانشگاه فنی دارمشتات (رتبه 80).

 

تحصیل رشته مهندسی هوافضا در چین

کشور چین نیز به علت بالا بودن سطح علمی و رتبه عالی دانشگاه ها می تواند یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل هوافضا به حساب آید. دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در رشته هوافضا در خارج از کشور، برای اخذ ویزای دانشجویی از این کشور نیز مشکل خاصی نخواهند داشت و فقط می بایست شرایط ورود به این دوره ها را داشته باشند. به طور میانگین هزینه تحصیل هوافضا در چین در دانشگاه مختلف این کشور چیزی کمتر از 5000 دلار در سال است. 35 مورد از دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته مهندسی هوافضا در چین هستند، در رنکینگ دانشگاه های دنیا که توسط موسسه کیو اس برای رشته تخصصی هوافضا اعلام شده، جزو 300 دانشگاه برتر به حساب می آیند. برترین این دانشگاه ها که دارای رتبه های زیر 100 هستند، عبارتند از: دانشگاه چینهوا (رتبه 11)، دانشگاه جیائوتونگ شانگهای (رتبه 19)، دانشگاه پکینگ (رتبه 24)، دانشگاه ژجیانگ (رتبه 35)، دانشگاه شیان جیائوتونگ (رتبه 42)، دانشگاه علوم و فناوری هواژونگ (رتبه 58)، دانشگاه فودان (رتبه 65)، دانشگاه بیهانگ (رتبه 68) و موسسه فناوری هاربین (رتبه 77).

 

 

شماره تماس موسسه علم و هنر میثاق به شرح ذیل می باشد:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top