امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین دانشگاههای روسیه

به علل مختلفی همه سال عده زیادی از جوانان کشورهای مختلف دنیا برای تحصیل در دانشگاه های سایر کشورها تقاضا می دهند. دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همه ساله عده زیادی از هموطنان ما مشتاق تحصیل در رشته های مختلف به ویژه رشته های علوم پزشکی در سایر نقاط دنیا هستند. اما با توجه به مشکلاتی که سر راه این عزیزان وجود دارد از جمله بالا بودن هزینه تحصیل در اکثر کشورها، مشکلات اخذ ویزای دانشجویی در بسیاری از کشورها و همچنین شرایط سخت ورود به دانشگاه‌ های برخی از کشورها، گزینه های چندان متنوعی پیش روی این عزیزان قرار ندارد. یکی از بهترین گزینه های پیش روی افرادی که علاقمند تحصیل در خارج از کشور هستند، تحصیل در بهترین دانشگاه های روسیه می باشد. در این مطلب به لیست برترین دانشگاه های روسیه اشاره می نماییم.

  • بهترین دانشگاههای روسیه
  • رتبه بندی دانشگاه های روسیه 2021
  • دانشگاههای روسیه

دلایل مختلفی برای مناسب بودن تحصیل در دانشگاه های معتبر روسیه می توان برشمرد. اولاً بهترین دانشگاه های روسیه از رتبه و اعتبار بین المللی فوق العاده مناسبی برخوردارند، در عین حال این دانشگاه‌ ها با وجود اعتبار بالا، شرایط چندان سختی برای اعطای پذیرش به دانشجویان در نظر نگرفته اند و ورود به آنها بسیار ساده تر از دانشگاه ‌های کشورهایی همچون آلمان و اتریش است.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های روسیه نیز به هیچ وجه با اکثر کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست. می ‌دانیم که شهریه دانشگاه ها در کشورهای انگلیسی زبان از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان بسیار بالاست و پرداخت آن برای اغلب خانواده های ایرانی غیر ممکن است. علاوه بر این کشورها در اکثر کشورهای اروپایی به جز آلمان و اتریش نیز شهریه تحصیل بسیار بالاست و بسیاری از هموطنانمان شرایط پرداخت چنین هزینه ‌هایی را نیز ندارند. اما شهریه دانشگاه های کشور روسیه به مراتب پایین تر و مناسب تر از این کشورهاست. علاوه بر این باید در نظر داشت که هزینه زندگی دانشجویی در روسیه نیز از این کشورها مناسبتر است.

در برخی کشورهای آسیایی مانند فیلیپین، مالزی، چین و تایلند نیز می‌ توان با هزینه های مناسب به تحصیل دانشگاهی پرداخت. اما  برتری تحصیل در روسیه نسبت به این کشورها این موضوع است که روسیه عضو کنوانسیون بولونیا است و مدارک ارائه شده در دانشگاه ‌های این کشور در کلیه کشورهای عضو این کنوانسیون که کشورهای اروپایی می ‌باشند، مورد تایید است. از این رو فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه می توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود، در هر یک از کشورهای اروپایی بدون نیاز به معادل سازی مدارک خود در رشته های مختلف مشغول به کار شوند و مدارک آنان مورد تایید است. فقط کافی است این افراد مدرک زبان کشور مقصد را به دست آورند تا بتوانند بدون هیچ قید و شرطی در آن کشور مجوز کار بدست آورند.

علاوه بر این برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به وطن بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند نیز تحصیل در بهترین دانشگاه روسیه گزینه بسیار مناسب است. زیرا برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی چند دانشگاه کشور روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و همچنین برای تحصیل رشته های غیرپزشکی نیز تعداد زیادی از دانشگاه‌ های این کشور، مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. از این رو مدارک تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه‌ ها در ایران قابل ارزشیابی می باشد.

 

رتبه بندی دانشگاه های روسیه 2021

همه ساله موسسات رتبه بندی دانشگاه های دنیا از جمله موسسه کیو اس، رنکینگ دانشگاه های دنیا را به صورت کلی و عمومی و همچنین تخصصی در رشته‌های مختلف ارائه می نمایند. در رنکینگ عمومی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۱ میلادی بهترین دانشگاه های روسیه حائز رتبه های فاخری شده‌ اند و این رتبه ها نشان دهنده اعتبار بین‌ المللی مناسب این دانشگاه ها می باشد. رتبه بندی دانشگاه های روسیه ۲۰۲۱ بر اساس آخرین رنکینگ اعلام شده توسط موسسه کیو اس به شرح زیر می باشد:

رتبه داخلی:

نام دانشگاه به فارسی:

نام دانشگاه:

رتبه جهانی:

1

دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو

Lomonosov Moscow State University

74

2

دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ

Saint Petersburg State University

225

3

دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک

Novosibirsk State University

228

4

دانشگاه ایالتی تامسک

Tomsk State University

250

5

موسسه فیزیک و فناوری مسکو

Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT / Moscow Phystech)

281

6

دانشگاه فنی ایالتی باومن مسکو

Bauman Moscow State Technical University

282

7

دانشگاه اچ اس ئی - موسسه عالی اقتصاد و دانشگاه ملی تحقیقات

HSE University

298

8

دانشگاه تحقیقات ملی هسته ای – موسسه مهندسی فیزیک مسکو

National Research Nuclear University MEPhI (Moscow Engineering Physics Institute)

314

9

دانشگاه رودن

RUDN University

326

10

دانشگاه فدرال اورال

Ural Federal University - UrFU

331

11

دانشگاه ام جی آی ام او – موسسه ایالتی روابط بین الملل مسکو

MGIMO University

348

12

دانشگاه آی تی ام او

ITMO University

360

13

دانشگاه فدرال کازان (منطقه ولگا)

Kazan (Volga region) Federal University

370

14

دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

401

15

دانشگاه پلی تکنیک تحقیقات ملی تامسک

National Research Tomsk Polytechnic University

401

16

دانشگاه ملی علوم و فناوری ام آیی اس آی اس

The National University of Science and Technology MISIS

428

17

دانشگاه فدرال شرق دور

Far Eastern Federal University

493

18

دانشگاه تحقیقات ملی ایالتی ساراتوف

National Research Saratov State University

521 تا 530

19

دانشگاه ایالتی آلتای

Altai State University

571 تا 580

20

دانشگاه ملی تحقیقاتی سامارا – دانشگاه سامارا

Samara National Research University (Samara University)

591 تا 600

21

دانشگاه فدرال جنوبی

Southern Federal University

591 تا 600

22

دانشگاه لوباچفسکی

Lobachevsky University

601 تا 650

23

دانشگاه الکتروتکنیکال سن پترزبورگ

Saint Petersburg Electrotechnical University ETU-LETI

701 تا 750

24

دانشگاه اقتصاد پلاخانوف روسیه

Plekhanov Russian University of Economics

751 تا 800

25

دانشگاه فنی ایالتی نووسیبیرسک

Novosibirsk State Technical University

801 تا 1000

26

دانشگاه تحقیقات ملی ایالتی پرم

Perm State National Research University

801 تا 1000

27

دانشکاه ایالتی اورال جنوبی – دانشگاه تحقیقات ملی

South Ural State University (National Research University)

801 تا 1000

28

آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت عمومی ریاست جمهوری روسیه

Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

801 تا 1000

 

همان طور که در جدول ارائه شده، مشاهده می شود، نام 28 مورد از بهترین دانشگاه های روسیه در سال 2021 میلادی در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا از نظر موسسه رتبه بندی کیو اس قرار گرفته است. دانشجویان ایرانی علاوه بر رتبه بندی دانشگاه های روسیه ۲۰۲۱، برای ورود به دوره های تحصیل در این کشور در این سال، باید به لیست دانشگاه های مورد تایید در ایران نیز دقت نمایند. بر این اساس مشتاقان تحصیل پزشکی در روسیه و همچنین علاقمندان تحصیل در رشته های دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و سایر رشته های پیراپزشکی در این کشور می بایست حتما دانشگاه محل تحصیل خود را برای هر سال تحصیلی از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای همان سال انتخاب کنند. زیرا این لیست سال به سال دستخوش تغییراتی می شود و دانشگاه هایی به آن اضافه شده و دانشگاه هایی از آن حذف می شوند. برای تحصیل در رشته های غیر پزشکی نیز داوطلبان باید به روز ترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای همان سال تحصیلی را ملاک عمل در انتخاب دانشگاه قرار دهند. در این صورت مدارک آنان پس از بازگشت به ایران قابل ارزشیابی بوده و شانس کار در وطن را پیدا می کنند.

 

در مقالات مختلفی در این سایت به تفصیل به معرفی هر یک از بهترین دانشگاه های روسیه می پردازیم. حال در این بخش از این مطلب نیز به اختصار به برخی از بهترین دانشگاه های روسیه اشاره می نماییم:

 

- دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو:

در میان بهترین دانشگاه های روسیه، این دانشگاه همواره بالاترین رتبه را در رنکینگ های بین المللی از آن خود کرده و یک دانشگاه درجه یک در دنیا به حساب می‌ آید. این دانشگاه یکی از بزرگترین و قدیمی ‌ترین دانشگاه‌ های کشور روسیه است که در سال ۱۷۵۵ میلادی تاسیس شده و در حال حاضر بیش از ۴۷ هزار دانشجو را در مقاطع تحصیلی مختلف و در رشته های گوناگون میزبانی می کند. دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو در زمینه های تخصصی همچون نجوم، فیزیک و ریاضیات در میان ۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

 

- دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ:

شهر زیبا و توریستی سن پترزبورگ نیز دانشگاه های بسیار معتبری را در خود جای داده و مهم ترین آنها دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ می باشد که در رنکینگ های معتبر بین المللی دومین دانشگاه برتر کشور روسیه به حساب می‌ آید. تاسیس این دانشگاه به سال ۱۷۲۴ میلادی باز می گردد. این دانشگاه هم اکنون این دانشگاه میزبان بیش از ۳۰ هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف است که حدود سه هزار نفر از آنان را دانشجویان بین ‌المللی تشکیل می دهند. دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ در رشته مهندسی معدن جایگاهی در میان ۵۰ دانشگاه برتر دنیا را از آن خود کرده است.

 

- دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک:

دانشگاه ایالتی نووسیبریسک نیز دیگر دانشگاه برتر کشور روسیه به حساب می ‌آید که تاسیس آن به سال ۱۹۵۹ میلادی باز می‌ گردد. این دانشگاه که در شهر نووسیبیرسک، بزرگترین شهر بخش آسیایی کشور روسیه قرار دارد، از سایر دانشگاه‌ های برتر کشور روسیه کوچکتر است و تنها میزبان بیش از ۶ هزار دانشجو می باشد. دانشگاه ایالتی نووسیبریسک در رشته های نجوم و فیزیک توانسته جایگاهی در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا را از آن خود کند.

 

- دانشگاه ایالتی تامسک:

دانشگاه ایالتی تامسک دیگر مورد از بهترین دانشگاه های روسیه می باشد که در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده است. این دانشگاه که قدیمی‌ ترین دانشگاه بخش آسیایی کشور روسیه به حساب می ‌آید، در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار دانشجو را در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف میزبانی می ‌کند.

 

- موسسه فیزیک و فناوری مسکو:

موسسه فیزیک و فناوری مسکو دیگر دانشگاه برتر این کشور است که در شهر مسکو واقع شده است. این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی برای رشته ‌های علوم و فناوری های مدرن به حساب آمده و بیش 5600 دانشجو را در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف میزبانی می‌ کند. از افتخارات این دانشگاه معتبر این است که ۸ نفر از اساتید آن موفق به کسب جایزه نوبل در رشته های مختلف شده اند. موسسه فیزیک و فناوری مسکو در رشته های نجوم و فیزیک، جایگاهی در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا از آن خود کرده است.

 

- دانشگاه فنی ایالتی باومن مسکو:

دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو یکی از بهترین، بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های فنی کشور روسیه می باشد که بیش از ۱۹ هزار دانشجو را در رشته های مختلف و همچنین مقاطع تحصیلی گوناگون پذیراست. این دانشگاه فنی مهندسی معتبر است که ۱۹ گروه آموزشی دارد، در زمینه تخصصی رشته مهندسی مکانیک جایگاهی در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را از آن خود کرده است.

 

- موسسه عالی اقتصاد و دانشگاه ملی تحقیقات:

دانشگاه اچ اس ئی یا همان موسسه عالی اقتصاد و دانشگاه ملی تحقیقات یکی دیگر از بهترین دانشگاه های روسیه می باشد که تاسیس آن به سال ۱۹۹۲ میلادی بر می گردد. مرکز اصلی این دانشگاه در شهر مسکو قرار گرفته و 3 شعبه دیگر آن در شهرهای سن ‌پترزبورگ، نیژنی نووگراد و پرم واقعند. این دانشگاه تخصصی در زمینه رشته هایی چون اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی و اقتصاد سنجی رتبه ای در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را از آن خود کرده است.

 

- موسسه ایالتی روابط بین الملل مسکو:

موسسه ایالتی روابط بین الملل مسکو دیگر دانشگاه معتبر کشور روسیه است که قبلا بخشی از دانشگاه ایالتی مسکو به حساب می ‌آمده، اما از سال ۱۹۴۴ مستقل شده و به عنوان یک موسسه آموزشی مجزا میزبان دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف به ویژه در زمینه رشته های علوم انسانی بوده است.

 

- دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ:

دیگر دانشگاه مهندسی معتبر کشور روسیه، دانشگاه پلی ‌تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ می باشد که بیش از ۳۱ هزار دانشجو در رشته‌ های مختلف و مقاطع تحصیلی گوناگون را پذیراست. این دانشگاه یکی از پیشرفته ترین دانشگاه های این کشور در زمینه در اختیار داشتن آزمایشگاه های تحقیقاتی به ویژه در زمینه هیدرو آیرودینامیک محسوب می شود. ۲۰ مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه فعال هستند که برخی از آنها حتی با پروژه‌ های شرکت‌ های فناوری بزرگ دنیا مانند زیمنس، اپل و مایکروسافت همکاری می ‌کنند. دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ در زمینه رشته مهندسی برق و الکترونیک در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه در زمینه نجوم و فیزیک نیز رتبه ای بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا از آن خود کرده است.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top