امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

هزینه تحصیل در روسیه

همان طور که می دانیم یکی از اصلی ترین مشکلات دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور، مساله مالی و سختی پرداخت شهریه های سنگین دانشگاه هاست. به همین علت در هنگام انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل، علاوه بر اعتبار دانشگاه، باید شهریه دانشگاه نیز در نظر گرفته شود. با در نظر گرفتن اعتبار دانشگاه ها در کنار میزان شهریه تحصیل در کشورهای مختلف و مقایسه آن ها می توان کشور روسیه را یکی از بهترین گزینه های پیش روی دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور دانست. البته هزینه تحصیل در روسیه در دانشگاه های مختلف و همچنین برای رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت می باشد و مانند کشور اتریش نیست که شهریه تحصیل در کلیه دانشگاه های آن در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی، رقم ثابت 750 یورو در هر ترم تحصیلی، معادل 1500 یورو در هر سال تحصیلی، تعیین شده است. اما رقم میانگین هزینه تحصیل در روسیه در هر رشته تحصیلی در مقطعی خاص در دانشگاه های این کشور، در مقایسه با اکثر کشورهای دنیا که دانشگاه های معتبری دارند، مناسب تر است.

  • هزینه تحصیل در روسیه
  • شهریه تحصیل پزشکی در روسیه
  • هزینه دوره پادفک روسیه

شاید شهریه تحصیل در کشورهایی مانند اتریش و آلمان را بتوان مناسب تر از هزینه تحصیل در روسیه دانست. اما نکته مهم این است که برای ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه های این کشورهای پیشرفته اروپایی، شرایط بسیار سختی در نظر گرفته شده و ورود به دانشگاه های این کشورها به ویژه در رشته های پرمتقاضی مانند رشته های علوم پزشکی به هیچ وجه به سهولت دانشگاه های کشور روسیه نیست. به عنوان مثال اگر فردی قصد داشته باشد به دوره های تحصیل پزشکی در اتریش وارد شود باید در آزمون ورودی بسیار مشکلی شرکت کرده و رتبه ای بسیار عالی کسب کند. زیرا ظرفیت بسیار محدودی برای دانشجویان بین المللی برای ورود به این دوره ها در نظر گرفته شده است. اما شرایط ورود به دوره های تحصیل در روسیه، حتی در رشته های پر متقاضی مانند پزشکی نیز چندان دشوار نیست.

اما هزینه تحصیل در روسیه از اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حتی کشورهای اروپای شرقی و مرکزی مانند مجارستان و اسلواکی نیز بسیار مناسب تر است. در عین حال به علت اینکه کشور روسیه عضو کنوانسیون بولونیا می باشد، مدارک ارائه شده در دانشگاه های آن در کلیه کشورهای عضو این پیمان که کشورهای اروپایی هستند مورد تایید است و افرادی که در کلیه رشته ها از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل شوند می توانند شانس کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را بدست آورند.

هزینه تحصیل در روسیه با کشورهای انگلیسی زبان نیز به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. می دانیم که دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند، بالاترین شهریه های تحصیلی را دارا هستند و شرایط ورود به دوره های تحصیل دانشگاهی در این کشورها برای دانشجویان ایرانی بسیار سخت شده است. گرچه طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های این کشورها اعطا می شود، اما حقیقت مطلب این است که اکثر مردم ایران توان پرداخت شهریه های دانشگاهی در این کشورها را ندارند. علاوه بر این هزینه های زندگی دانشجویی در این کشورها نیز بسیار بالاست. یکی دیگر از مزیت های تحصیل در کشور روسیه پایین بودن هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نسبت به اکثر کشورهای دنیاست. البته در شهرهایی مانند مسکو و سن پترزبورگ هزینه های زندگی نسبت به سایر شهرهای این کشور بسیار بالاتر است و اگر دانشجو به تحصیل در دانشگاه های معتبر در سایر شهرهای این کشور مشغول شود، هزینه وی به مراتب کمتر نیز خواهد شد.

 

هزینه دوره پادفک روسیه

دوره های پادفک در دانشگاه های مختلف روسیه برگزار می شوند و بر این اساس هزینه دوره پادفک روسیه نیز رقم ثابتی نیست و در هر دانشگاه متفاوت است. به طور میانگین بین 2000 تا 3000 دلار در سال هزینه دوره پادفک روسیه می باشد که البته در دوره پاندمی کرونا بعلت اینکه این دوره ها به صورت غیر حضوری برگزار می شود، شهریه آن ها نیز پایین تر بوده و حدود 1300 تا 2000 دلار در سال است.

 

شهریه تحصیل پزشکی در روسیه

همان طور که می دانیم رشته پزشکی یکی از گران ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های دنیا به شمار می رود و در کشورهای مختلف هزینه تحصیل در این رشته عموما بسیار زیاد است. به طور ویژه شهریه رشته های علوم پزشکی در کشورهای انگلیسی زبان به حدی بالاست که تقریبا ورود به این دوره ها برای دانشجویان ایرانی غیر ممکن شده است، اما خوشبختانه شهریه تحصیل پزشکی در روسیه رقم معقول و مناسبی است و برای دانشجویان ایرانی قابل پرداخت است.

یکی از فاکتورهای تعیین شهریه تحصیل پزشکی در روسیه، زبان برگزاری دوره ها می باشد. دوره هایی که به زبان روسی برگزار می ‌شوند با شهریه کمتری همراه هستند و هزینه شرکت در آن ها آنها سالانه بین ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در دانشگاه ‌های مختلف کشور روسیه متغیر است. اما دوره هایی که به زبان انگلیسی برگزار می ‌شوند با شهریه بیشتری همراه هستند و در دانشگاه های مختلف این کشور با شهریه ای بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار سالانه به دانشجویان ارائه می گردند. لازم به ذکر است که برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی گذراندن دوره های پادفک کاملا لازم است و در این دوره ها علاوه بر دروس پایه علوم پزشکی، زبان روسی داوطلبان نیز تقویت می شود که در بند قبلی به شهریه های این دوره های تحصیلی نیز اشاره نمودیم.

 

شهریه تحصیل دندانپزشکی در روسیه

همانند رشته پزشکی، شهریه تحصیل دندانپزشکی در روسیه نیز به زبان دوره تحصیلی در دانشگاه های این کشور بستگی دارد، بدین معنا که دوره هایی که به زبان روسی ارائه می شوند با شهریه کمتری همراهند و دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، گران تر هستند. به طور میانگین شهریه تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان روسی حدود 7000 دلار در سال بوده و دوره هایی که به زبان انگلیسی هستند با شهریه بیشتری همراهند. البته باید در نظر داشت که تعداد دانشگاه های علوم پزشکی کشور روسیه بسیار بالاست و شهریه تحصیلی در آن ها نیز به هیچ وجه یکسان نیست.

 

شهریه تحصیل داروسازی در روسیه

تحصیل داروسازی در روسیه بعلت مناسب بودن شهریه این دوره ها علاقمندان زیادی داشته و دانشجویان ایرانی زیادی همه ساله برای ورود به این دوره های تحصیلی اپلای می کنند. شهریه تحصیل داروسازی در روسیه نیز مانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، برای دوره هایی که به زبان انگلیسی برگزار می ‌شود با دوره هایی که به زبان روسی است متفاوت می باشد. به طور میانگین شهریه تحصیل داروسازی در روسیه به زبان انگلیسی در دانشگاه های مختلف این کشور چیزی حدود 7800 دلار در سال است، این در حالی است که شهریه تحصیل داروسازی در روسیه به زبان روسی به طور میانگین حدود 6800 دلار در سال است. البته این ارقام به صورت میانگین ذکر شده است و در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت می باشد.

 

شهریه تحصیل مهندسی در روسیه

در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران که برای سال تحصیلی ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ تدوین و ارائه شده است، نام تعداد زیادی از دانشگاه های روسیه دیده می شود. همچنین تعداد زیادی از دانشگاه‌ های این کشور در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در زمینه تخصصی فنی مهندسی حائز رتبه ‌های مناسبی هستند. از این رو و با توجه به مناسب بودن شهریه تحصیل مهندسی در روسیه عده زیادی از دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در رشته های مهندسی در خارج از کشور را دارند، این کشور را به عنوان محل تحصیل خود برمی‌ گزینند. می دانیم که تعداد دانشگاه های روسیه که رشته های مهندسی را به دانشجویان ارائه می‌ کنند، فوق العاده زیاد است و شهریه تحصیل مهندسی در روسیه در این دانشگاه ها نیز متفاوت است. البته شهریه تحصیل در رشته های مهندسی مختلف نیز در هر دانشگاه می ‌تواند متفاوت باشد. اما به طور میانگین برای دانشجویان بین المللی شهریه تحصیل مهندسی در روسیه در مقطع کارشناسی، در دانشگاه‌ های مختلف این کشو بین ۲۵۰۰ تا ۱۱ هزار دلار است. همچنین هزینه تحصیل در روسیه در رشته های فنی مهندسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز چیزی حدود 2000 تا 7500 دلار در سال در دانشگاه‌ های مختلف این کشور متغیر می باشد.

 

علاوه بر ارقام ذکر شده به عنوان شهریه تحصیل در دانشگاه های این کشور، دانشجویانی که به تحصیل در روسیه در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف می ‌پردازند، باید سالی ۱۵۰ دلار به عنوان هزینه بیمه پزشکی و درمانی، سالی ۵۰ دلار به عنوان هزینه چکاپ سالانه پزشکی، و همچنین ۱۰۰ دلار برای تمدید و ثبت ویزا پرداخت نماید.

البته امکان کار دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه نیز فراهم است و این افراد می توانند تا 20 ساعت در هفته به طور قانونی به کار پاره وقت دانشجویی پرداخته و بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی خود در کشور روسیه را از این طریق تامین نمایند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top