امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

یکی از معتبرترین دانشگاه های روسیه دانشگاه نووسیبریسک می باشد که در سال ۱۹۵۹ شهری به همین نام که مرکز صنعتی و فرهنگی سرزمین سیبری است، راه اندازه شده و امروزه از برترین دانشگاه های این کشور به ویژه برای تحصیل رشته های علوم پزشکی به شمار می رود. امروزه دانشگاه نووسیبیرسک روسیه نسبت به زمان تاسیس از نظر کمی و کیفی توسعه بسیار زیادی پیدا کرده و با بیش از ۲۰۰۰ نفر کادر آموزشی و عضو هیئت علمی، میزبان بیش از ۷۰۰۰ دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف می باشد. در این مطلب به شرایط اخذ پذیرش تحصیلی و رشته های مختلف این دانشگاه به ویژه دوره های تحصیل رشته های علوم پزشکی در دانشگاه نووسیبیرسک می پردازیم.

  • دانشگاه نووسیبیرسک روسیه
  • رشته های دانشگاه نووسیبیرسک روسیه
  • تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

متقاضیان به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه ایالتی نووسیبریسک روسیه باید مدارک تحصیلی مقطع قبلی خود را به همراه ریز نمرات به همراه گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی تایید سلامت جسمی به صورت ترجمه شده به انضمام مدارک هویتی برای دانشگاه ارسال نمایند تا از مزایای پرشمار تحصیل در این دانشگاه سطح بالا برخوردار شوند. در این دانشگاه امکاناتی فوق العاده برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به  بیش از ۷۰ آزمایشگاه تحقیقاتی و ۵۰ موسسه پژوهشی اشاره نمود. همچنین در داخل محوطه پردیس دانشگاه نووسیبیرسک روسیه، استادیوم ورزشی، مرکز ورزشی، چندین موسسه علمی، پارک علم و فناوری و ... به همراه بهترین امکانات خوابگاهی در نظر گرفته شده که در میان خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های روسیه، یکی از بهترین هاست.

 

نووسیبیرسک کجاست؟

شهر نووسیبریسک سومین شهر بزرگ کشور روسیه پس از مسکو و سن پترزبورگ به شمار می رود که در فاصله 3400 کیلومتری مسکو پایتخت روسیه قرار گرفته است. این شهر بیش از 1.4 میلیون نفر جمعیت داشته و بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهر سیبری به شمار می رود. شهر نووسیبیرسک به علت قرار گرفتن در سرزمین سیبری هوای بسیار سردی دارد و تنها دو ماه از سال هوای نسبتا مناسبی در این منطقه برقرار است.  به همین جهت شرایط زندگی در آن برای بسیاری افراد مناسب نمی باشد. اما از مزایای زندگی در این شهر می توان به هزینه های زندگی بسیار پایین تر از شهرهایی همچون مسکو و سن پترزبورگ اشاره کرد.

 

رتبه دانشگاه دولتی نووسییرسک

چند سالی است که به علل مختلفی از جمله هزینه های مناسب تحصیل، هزینه های مناسب زندگی دانشجویی، عدم مشکل در اخذ ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی و همچنین اعتبار دانشگاه ها، اقبال به تحصیل در روسیه در میان دانشجویان ایرانی به ویژه برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی رو به افزایش است. طبیعتا علاقمندان ورود به دانشگاه های این کشور ترجیح می دهند در دانشگاهی با رتبه بهتر تحصیل کنند. دانشگاه نووسیبریسک روسیه همه ساله یکی از برترین دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های بین المللی به حساب می آید. از این رو مدارک تحصیلی ارائه شده در آن نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای پیشرفته مورد تایید می باشد. در این بخش برای تببین بهتر ارزش تحصیل در این دانشگاه، رتبه دانشگاه دولتی نووسیبریسک را در یک دوره چهار ساله از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس اعلام موسسه کیو اس خدمتتان ارائه نماییم.

بر اساس رتبه بندی این موسسه، در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه دولتی نووسیبریسک در میان دانشگاه ‌های دنیا ۲۵۰ و در دانشگاه‌ های کشور روسیه سوم بوده است. در سال ۲۰۱۹ رنکینگ دانشگاه نووسیبریسک با ۶ پله صعود به رده ۲۴۴ در میان دانشگاه های دنیا رسید و این دانشگاه همچنان سومین دانشگاه برتر کشور روسیه به شمار می رفت. در سال ۲۰۲۰ میلادی این دانشگاه با رشد بیشتری در رنکینگ موسسه کیو اس روبرو شده و رتبه دانشگاه دولتی نووسیبریسک در میان دانشگاه ‌های دنیا به رده ۲۳۱ و در میان دانشگاه های روسیه به رده دوم رسیده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۱ میلادی رنکینگ دانشگاه نووسیبریسک با اینکه باز هم با رشد مواجه شده و به رده ۲۲۸ دنیا رسیده است، اما رتبه دوم را به دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ واگذار کرده و به رده سوم دانشگاه های برتر روسیه بازگشته است.

دیگر سیستم های معتبر رتبه بندی دانشگاه های دنیا از جمله تایمز و شانگهای نیز در رده بندی خود به این دانشگاه جایگاه مناسبی داده اند. بر اساس رنکینگ شانگهای، رتبه دانشگاه دولتی نووسیبریسک از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ همواره بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ در میان دانشگاه ‌های دنیا بوده و در سال ۲۰۲۰ به رتبه ای بین ۵۰۱ تا ۶۰۰ رسیده است. رنکینگ دانشگاه نووسیبریسک در میان دانشگاه های دنیا بر اساس رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۱ میلادی بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ تعیین شده است.

دانشگاه نووسیبیرسک روسیه امروزه با دانشگاه های معتبری از سراسر دنیا از جمله دانشگاه فنی لایپزیگ در آلمان، دانشگاه کاتولیک میلان در ایتالیا، دانشگاه شمال ایلینوی در آمریکا، دانشگاه هوکایدو در ژاپن، و دانشگاه بوسان در کره جنوبی همکاری تنگاتنگ علمی، آموزشی و پژوهشی دارد.

 

شهریه دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، شهریه دانشگاه نووسیبریسک روسیه برای دانشجویان خارجی حدود ۳ هزار دلار در سال است. البته شهریه تحصیل در برخی رشته ها به ویژه رشته های علوم پزشکی متفاوت می باشد. به عنوان مثال شهریه تحصیل در این دانشگاه در رشته پزشکی، رقمی حدود ۵ تا ۶ هزار دلار بسته به سال تحصیلی است، به طوری که معمولاً برای سال اول و دوم ۵ هزار دلار و برای سال های سوم تا ششم ۶ هزار دلار می باشد. از این رو و با در نظر داشتن 6 ساله بودن طول دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبریسک روسیه، مجموع هزینه شرکت در این دوره ها چیزی حدود 34 هزار دلار خواهد بود. باید در نظر داشت که هر سال در این دانشگاه به تعدادی از دانشجویان بورسیه های مناسبی نیز اعطا می شود که 65 بورسیه پرداخت شهریه کامل و تعداد زیادی بورسیه کمک هزینه ماهانه زندگی دانشجویی از این جمله می باشند.

 

رشته های دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

رشته های دانشگاه نووسیبریسک روسیه از تنوع نسبتا بالایی برخوردارند و در قالب دانشکده های این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شوند. لیست دانشکده های این دانشگاه به شرح زیر است:

- دانشکده پزشکی و روانشناسی

- دانشکده علوم طبیعی

- دانشکده زمین ‌شناسی و ژئوفیزیک

- دانشکده فیزیک

- دانشکده مکانیک و ریاضیات

- دانشکده فناوری اطلاعات

- دانشکده اقتصاد

- دانشکده علوم انسانی

- دانشکده فلسفه و حقوق

تمرکز پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه، بیشتر روی مباحث ذیل می باشد: فیزیک ذرات ابتدایی، فوتونیک و اپتیک کوانتومی، تحقیقات قطب شمال، زیست پزشکی و سرطان درمانی، مهندسی شیمیایی، مواد ترکیبی کم بعدی، فناوری های اومیک، ریاضیات، باستان شناسی، مردم شناسی و زبان شناسی.

اغلب دوره های تحصیل در دانشگاه نووسیبیرسک روسیه، به زبان روسی ارائه می شوند. البته معدود دوره های به زبان انگلیسی نیز در این مقطع در این دانشگاه، به ویژه به صورت دوره مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی نیز می توان یافت. اما در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تعداد زیادی از دوره های تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه ارائه می گردد.

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبیرسک روسیه

می دانیم که دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل در خارج از کشور، به وطن بازگشته و در ایران مشغول به کار شوند، باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید ایران در همان سال تحصیلی انتخاب کنند. برای تحصیل در رشته ‌های غیر پزشکی لازم است دانشجویان جدیدترین لیست اعلام شده توسط وزارت علوم کشورمان را مطالعه فرمایید و دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های قرار گرفته در آن نیز انتخاب کنند. این لیست همه ساله در سایت این وزارتخانه آپدیت می شود و به روز ترین لیست باید ملاک عمل قرار گیرد. مشتاقان تحصیل رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور نیز لازم است که دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه‌ های مورد تایید وزارت بهداشت ایران انتخاب کنند تا بتوانند پس از تحصیل، مدارک خود را در ایران بدون مشکل برای ارزشیابی و معادل سازی ارائه نمایند. خوشبختانه در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید هر دو وزارتخانه نام دانشگاه نووسیبیرسک روسیه به چشم می خورد.

از محاسن تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبریسک روسیه این است که نام این دانشگاه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت برای سال تحصیلی 2021-2022 قرار دارد و دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کلیه رشته های علوم پزشکی می توانند بدون مشکل این دانشگاه را انتخاب نمایند.

برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبریسک روسیه، ابتدا باید در دوره های پادفک یا پیش دانشگاهی پزشکی در روسیه شرکت نمود. شهریه این دوره ها معادل ۴۵۰۰ دلار است که البته در دوران پاندمی کرونا این شهریه زیر 2000 دلار بوده و شرکت در این دوره ها به صورت غیر حضوری نیز امکانپذیر شده است. شهریه دوره های تحصیل پزشکی در این دانشگاه نیز حدود ۶ هزار دلار در سال می باشد. با اینکه این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاهها برای تحصیل پزشکی در روسیه به حساب می آید، اما دوره های رشته هایی چون دندانپزشکی و داروسازی در چارت آموزشی این دانشگاه جایی ندارند و فقط امکان تحصیل رشته پزشکی، از میان رشته های محبوب گروه علوم پزشکی در این دانشگاه برای داوطلبان فراهم است. دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه نووسیبریسک روسیه به زبان روسیه ارائه می‌ شوند، اما دروس دو سال اول تحصیل در این دوره ها، اغلب به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

 

شماره تماس و آدرس شبکه های اجتماعی موسسه علم و هنر میثاق به شرح ذیل می باشد:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top