امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

دانشگاه لومونوسوف مسکو

سالهاست در رنکینگ های بین المللی معتبر، دانشگاه لومونوسوف مسکو به عنوان برترین دانشگاه کشور روسیه شناخته می شود. این دانشگاه که در زبان روسی به Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова و در زبان انگلیسی به Lomonosov State University of Moscow شناخته می شود، در بالای تپه ای به نام تپه گنجشکان در کلانشهر مسکو قرار گرفته است. یکی از دلایل شهرت این دانشگاه، بنای خاص ساختمان آن است که در میان دانشگاه های دنیا یگانه است. دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو روسیه از نظر معماری بنا و ساختمان یکی از زیباترین و با عظمت ترین دانشگاه ها نه تنها در روسیه بلکه در کل دنیا به شمار می رود. ساختمان اصلی این دانشگاه یکی از هفت آسمان خراش ساخته شده در اواخر دوران استالین است که به دستور او به سبک معماری گوتیک و باروک در شهر مسکو پایتخت روسیه ساخته شده است. در این مطلب به معرفی دانشگاه اومونوسوف مسکو، برترین دانشگاه کشور روسیه می پردازیم.

  • دانشگاه لومونوسوف مسکو

تاسیس دانشگاه لومونوسوف مسکو به تاریخ ۲۶ ماه آوریل سال ۱۷۷۵ میلادی بر می‌ گردد که در آن زمان این دانشگاه در ساختمانی نه چندان بزرگ در میدان سرخ مسکو عنوان اولین دانشگاه کشور روسیه به همت میخائیل واسیلویچ لومونوسوف تاسیس شد و در طول این چند قرن به توسعه فراوانی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دست یافته تا به شرایط کنونی رسیده است. این دانشگاه همچنین یکی از قدیمی‌ ترین کتابخانه های کشور روسیه را داراست که تاریخ افتتاح آن به سال ۱۷۵۶ میلادی باز می گردد و در ۱۰۰ سال گذشته تنها کتابخانه عمومی مسکو به شمار می رفته است.

هم اکنون دانشگاه لومونوسوف مسکو روسیه با حدود ۵ هزار عضو هیئت علمی به بیش از ۴۷ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل، خدمات علمی و آموزشی را ارائه می نماید. بیش از ۴۰ هزار نفر از این دانشجویان را دانشجویان مقطع کارشناسی و حدود ۷ هزار نفر از آن ها را دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تشکیل می دهند. زبان رسمی دوره های ارائه شده در این دانشگاه دولتی، زبان روسی می باشد و دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند باید در دوره های زبان روسی شرکت نمایند و مهارت های ارتباطی خود را در این زبان تقویت نماید.

می دانیم که دانشجویان ایرانی قصد که دارند پس از تحصیل در خارج از کشور به ایران بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند باید دانشگاهی را برای تحصیل خود برگزینند که مورد تایید کشور ایران بوده و مدارک آن در در انتهای دوره تحصیل، در ایران قابل ارزشیابی می باشد. برای تحصیل در رشته‌ های غیر پزشکی دانشگاه محل تحصیل باید مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی دانشگاه مورد نظر باید مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته باشد. از این نظر نیز دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو روسیه یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان ایرانی به حساب می آید. زیرا این دانشگاه معتبر، هم به عنوان یک دانشگاه درجه ممتاز مورد تایید وزارت علوم ایران قرار گرفته و هم مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد و دانشجویان ایرانی پس از اتمام دوره تحصیل در کلیه رشته های این دانشگاه در صورتی که قصد بازگشت به وطن و کار در ایران را داشته باشند، مدارک تحصیلیشان قابل معادل سازی و ارزشیابی می باشد. همچنین به علت رنکینگ مناسب این دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی، فارغ التحصیلان آن در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز می توانند به فرصت های شغلی مناسب دست پیدا کنند.

 

رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو

برای مشتاقان تحصیل در روسیه تحصیل در دانشگاه لومونوسف مسکو گزینه ای عالی می باشد. زیرا این دانشگاه از اعتبار و رتبه بین المللی مناسبی برخوردار است. برای تبیین بهتر اعتبار این دانشگاه قصد داریم رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو را در یک دوره چهار ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رنکینگ موسسه معتبر QS خدمتتان ارائه نماییم.

رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو در سال ۲۰۱۸ بر اساس اعلام این موسسه در میان دانشگاه ‌های دنیا ۹۵ و در میان دانشگاه ‌های کشور روسیه اول بوده است. در سال ۲۰۱۹ رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو با ۵ پله رشد مواجه شده و به رده ۹۰ در میان دانشگاه‌ های دنیا رسیده است و در این سال نیز همچنان این دانشگاه برترین دانشگاه کشور روسیه به شمار می رفته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد رتبه این دانشگاه همچنان ادامه پیدا کرده و رنکینگ دانشگاه لومونوسوف روسیه به رده  ۸۴ در میان دانشگاه‌ های دنیا رسیده است و طبق معمول سال ‌های قبل این دانشگاه همچنان برترین دانشگاه کشور روسیه به شمار می رفته است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۱ میلادی رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو روسیه با 10 پله صعود نسبت به سال قبل به رده ۷۴ در میان دانشگاه‌ های دنیا رسیده است و طبیعتا این دانشگاه همچنان برترین دانشگاه کشور روسیه باقی مانده است.

بر اساس رنکینگ موسسه تایمز که دیگر رتبه بندی معتبر دانشگاه های دنیا به حساب می آید، رتبه دانشگاه لومونوسف مسکو روسیه در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه های دنیا ۱۷۴ می باشد. همچنین بر اساس رنکینگ شانگهای نیز در دوره 4 ساله از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ رنکینگ دانشگاه لومونوسف روسیه به ترتیب ۹۳، ۸۶، ۸۷، و ۹۳ بوده است.

 

رشته های دانشگاه لومونوسف روسیه

با تغییراتی که در ساختار این دانشگاه اتفاق افتاد، از سال 2009 ، این دانشگاه دارای 39 دانشکده و 15 مرکز تحقیقاتی می باشد و دانشکده های جدیدی نیز در سال های اخیر در این دانشگاه راه اندازی شده که ارائه دهنده رشته های دانشگاه لومونوسف روسیه هستند. لیست دانشکده های این دانشگاه بر طبق اعلام سایت رسمی دانشگاه عبارتند از:

- دانشکده پزشکی بنیادی

- دانشکده مکانیک و ریاضیات

- دانشکده ریاضیات محاسباتی و سایبرنتیک

- دانشکده فیزیک

- دانشکده شیمی

- دانشکده علوم مواد

- دانشکده علوم خاک

- دانشکده زمین شناسی

- دانشکده مهندسی زیستی و بیوانفورماتیک

- دانشکده زیست شناسی

- دانشکده جغرافیا

- دانشکده تاریخ

- دانشکده فلسفه

- دانشکده روانشناسی

- دانشکده اقتصاد

- دانشکده حقوق

- دانشکده هنرهای زیبا و نمایشی

- دانشکده روزنامه نگاری

- موسسه کشورهای آسیایی و آفریقایی

- دانشکده جامعه شناسی

- دانشکده زبانهای خارجی و مطالعات منطقه ای

- دانشکده مدیریت دولتی

- دانشکده سیاست جهانی

- دانشکده علوم سیاسی

- دانشکده مطالعات جهانی

- دانشکده آموزش

- دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت بازرگانی

- دانشکده فیزیک و شیمی

- دانشکده اقتصاد مسکو

- مدرسه عالی ترجمه و تفسیر

- مدرسه عالی مدیریت دولتی

- مدرسه عالی حسابرسی عمومی

- مدرسه عالی مدیریت و نوآوری ها

- مدرسه عالی مدیریت تجارت نوآورانه

- مدرسه عالی علوم اجتماعی معاصر

- مدرسه عالی تلویزیون

- دانشکده آموزش بیشتر

- دانشکده آموزش نظامی

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه لومونوسوف مسکو

پیش تر نیز ذکر شد که جوانان ایرانی که قصد تحصیل پزشکی در روسیه را دارند باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان لیست سالانه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران که همه ساله در وب ‌سایت این وزارتخانه قرار می ‌گیرد انتخاب نمایند. زیرا در صورتی که قصد داشته باشند پس از دوره تحصیل به ایران بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند، حتماً باید در دانشگاهی مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کرده باشند تا مدارک اخذ شده آنها در ایران قابل ارزشیابی و معادل سازی باشد. خوشبختانه به علت اینکه این دانشگاه در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022 جزو دانشگاه های مورد تایید قرار گرفته است، دانشجویان ایرانی می توانند بدون هیچ مشکلی به تحصیل پزشکی در دانشگاه لومونوسوف مسکو بپردازند و پس از اتمام دوره تحصیل مدارکشان‌ در ایران به راحتی ارزشیابی شود.

موسسه QS همه ساله رنکینگ تخصصی دانشگاههای دنیا را در زمینه رشته های مختلف اعلام می کند که بر اساس آخرین اعلام این موسسه در زمینه تخصصی رشته پزشکی، رتبه دانشگاه لومونوسوف مسکو در میان دانشگاه های دنیا بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ تعیین شده است و این دانشگاه بهترین دانشگاه این کشور در زمینه تحصیل پزشکی به شمار می رود.

طول دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه لومونوسوف مسکو مانند سایر دانشگاه های کشور روسیه ۶ سال می باشد و زبان دوره های تحصیل پزشکی در این دانشگاه نیز زبان روسیه است.

مشتاقان ورود به این دوره ها باید ابتدا یک دوره آمادگی یک ساله به نام دوره پادفک را در این دانشگاه به عنوان دوره پیش دانشگاهی پزشکی بگذرانند که در آن درس های زیست شناسی و شیمی به زبان روسی به داوطلبان ورود به دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه لومونوسوف مسکو ارائه می ‌شود و همچنین در این دوره ها زبان روسی این افراد نیز تقویت می گردد. هزینه های این دوره های پادفک نیز بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار می باشد و همچنین هزینه تحصیل خود دوره پزشکی بین ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار می باشد.

 

شماره تماس و آدرس شبکه های اجتماعی موسسه علم و هنر میثاق به شرح ذیل می باشد:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top