امروز: جمعه 31 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی یا علوم و فناوری های زیستی از رشته هایی است که تا پیش از پاندمی ویروس کووید ۱۹ درصد قابل توجهی از مردان با آشنایی چندانی نداشتند. اما خدمات درخشان متخصصان این رشته در سراسر دنیا در زمینه مطالعه برای تولید واکسن این ویروس موجب شد این رشته به شکلی قابل توجه و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. جوانان ایرانی علاقمند به تحصیل این رشته در خارج از کشور باید پیش از اقدام برای اپلای کردن و اخذ پذیرش از دانشگاه ها، با شرایط این رشته در کشورهای مختلف آشنا شده و بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی یا علوم زیستی بر اساس شرایط خود را انتخاب نمایند. در این مطلب قصد داریم با معرفی شرایط کشورهایی که به عنوان اصلی ترین گزینه های تحصیل بیوتکنولوژی در خارج از کشور برای جوانان ایرانی به حساب می آیند، این عزیزان را در انتخاب محل تحصیل یاری نماییم.

  • بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی

نمی توان یک کشور را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی معرفی نموده و به همه داوطلبان، اپلای برای دانشگاه های آن کشور را توصیه نمود. زیرا هر داوطلب باید بسته به شرایط خود و با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد از جمله شهریه تحصیل و هزینه زندگی، اعتبار و رتبه دانشگاه ها، آینده شغلی رشته بیوتکنولوژی در کشورهای مختلف و زبان کشورها، بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی خود را برگزیند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن کشور اقدام نماید.

اولین و مهم ترین فاکتور در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی، شهریه تحصیل می باشد؛ درعین حال اعتبار و رتبه بین المللی دانشگاه های کشورها نیز در انتخاب محل تحصیل موثر است. می دانیم که دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان بالاترین اعتبار و بهترین رتبه ها را در میان دانشگاه های دنیا دارا هستند و یادگیری زبان انگلیسی نیز برای جوانان ایرانی ساده تر از سایر زبان هاست. اما به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های کشورهای انگلیسی‌ زبان، شانس ورود به دانشگاه‌ های این کشورها برای جوانان هم وطنمان بسیار پایین‌ تر از سایر کشورهاست. علاوه بر این هزینه زندگی دانشجویی در این کشورها نیز از سایر کشورهای دنیا بالاتر است. هر چند که در این کشورها معمولاً طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی به دانشجویان نخبه ارائه می‌ شود که می‌ تواند بخش اعظمی از هزینه‌ های زندگی و تحصیل آنان را پوشش دهد، اما این افراد می ‌توانند این رشته را در کشورهای دیگری که در آنها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد، بسیار ارزان تر تحصیل نمایند. به طور مثال امکان تحصیل در اسلواکی در اغلب رشته ها به زبان انگلیسی وجود دارد و شهریه تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار کمتر از دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان است. هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز به طور قابل ملاحظه ای از کشورهای انگلیسی زبان پایین تر است. اما اگر فردی محدودیت مالی نداشته و فقط بر اساس اعتبار و رتبه دانشگاه، اقدام به تصمیم گیری می نماید، طبیعتا دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان برای وی بهترین گزینه می باشند. برای افرادی که اصلی ترین فاکتور را شهریه و هزینه تحصیل می دانند، دانشگاه های کشورهای آلمانی زبان بهترین گزینه به شمار می رود. تحصیل در کشورهای آلمانی زبان به ویژه آلمان و اتریش بسیار ارزان است و در مقام مقایسه، شهریه دانشگاه در این کشورها در قیاس با سایر کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان، تقریبا رایگان به حساب می آید. با قاطعیت می توان گفت تحصیل در این کشورها برای افرادی که با محدودیت مالی مواجه هستند، بهترین گزینه است. اما برای ورود به دانشگاه های این کشورها در رشته های پرمتقاضی باید حتماً در آزمون شرکت نموده و مدرک زبان آلمانی در سطح بالایی نیز ارائه نمود.

دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل بیوتکنولوژی در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود به کار مشغول شوند، برای اینکه در زمینه معادل سازی مدارک در ایران با مشکل روبرو نشوند، می بایست دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی برگزینند.

زبان نیز یکی دیگر از اصلی ترین فاکتورها در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی برای هر داوطلب می باشد. طبیعتاً فردی که به زبان آلمانی تسلط دارد، شرایط مناسب تری برای تحصیل در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس پیش روی خود خواهد داشت. همچنین افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند، شرایط مناسبی برای تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند دارند.

آینده شغلی این رشته نیز در کشورهای مختلف نیز در انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی برای مشتاقان تحصیل بیوتکنولوژی در خارج از کشور موثر است. طبیعتا این رشته از رشته های حساس به حساب آمده و فارغ التحصیلان آن در هر کشوری برای ورود به بازار کار سایر کشورها نیز باید مدارک خود را به تایید برسانند. از این رو تحصیل این رشته در کشورهای اروپایی دارای مزیت به حساب می آید. زیرا در بین کشورهای اروپایی پیمانی به نام معاهده بلونیا امضا شده و فارغ التحصیلان دانشگاه های هر یک از این کشورها می‌ توانند بدون نیاز به معادل سازی مدارک، در سایر کشورهای عضو مشغول به کار شوند و مدارک آنان مورد تایید خواهد بود. به عنوان مثال اگر فردی به تحصیل در روسیه در رشته میکروبیولوژی پرداخته و پس از آن قصد داشته باشد در اتریش یا آلمان به کار مشغول شود، به هیچ وجه مشکلی در زمینه معادل سازی مدارک خود در این کشورها نخواهد داشت و فقط باید با اخذ مدرک زبان آلمانی، مجوز کار در آلمان و اتریش را به دست آورد. همچنین چنین معاهده ای بین کشورهای استرالیا و نیوزلند نیز برقرار است و فارغ التحصیلان دانشگاه های هر یک از این دو کشور، در کشور دیگر بدون نیاز به معادل سازی مدارک، می توانند مجوز کار به عنوان یک فرد متخصص را دریافت نمایند.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در آمریکا

طبیعتا کشور آمریکا را می توان پیشرفته ترین کشور دنیا در زمینه علوم زیستی و بیوتکنولوژی در دنیا دانست. این کشور بزرگ ترین شرکت های داروسازی و تولید واکسن در دنیا را دارا بوده و بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته دارد. همچنین اعتبار بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور از رتبه های فاخری در رنکینگ های معتبر بین المللی همچون کیو اس در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی و علوم و فناوری های زیستی برخوردارند. اما مانند سایر کشورهای انگلیسی ‌زبان، هزینه تحصیل بیوتکنولوژی در آمریکا نیز بالاست و به طور میانگین سالانه 18 هزار دلار می باشد که البته در برخی از دانشگاه‌ های این کشور بیشتر و در برخی کمتر است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا نیز بالا بوده و به طور میانگین چیزی حدود ۱۱ هزار دلار در سال برای هر دانشجو می باشد که البته بسته به شهر محل زندگی و تحصیل و همچنین سبک زندگی دانشجو، این رقم می تواند متفاوت باشد. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در آمریکا هستند عبارتند از: دانشگاه هاروارد (رتبه 1)، دانشگاه ام آی تی (رتبه 2)، دانشگاه استنفورد (رتبه 4)، دانشگاه برکلی کالیفرنیا (رتبه 6)، دانشگاه ییل (رتبه 8)، دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا (رتبه 9) و دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا (رتبه 10). همان طور که ذکر شد، در میان 10 دانشگاه برتر دنیا در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی و علوم و فناوری های زیستی، نام 7 دانشگاه کشور آمریکا دیده می شود که نشان دهنده ارزش تحصیل این رشته در این کشور است.علاوه بر دانشگاه های ذکر شده که در میان 100 دانشگاه برتر دنیا در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی طبقه بندی شده اند، تعداد بسیار بیشتری از دانشگاه های این کشور و به طور دقیق تر 135 دانشگاه آمریکا در جمع 700 دانشگاه برتر بیوتکنولوژی دنیا حضور دارند. از این رو این کشور را می توان بهترین کشور برای ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی نیز برای مشتاقان تحصیل این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست.

آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته بیوتکنولوژی در آمریکا نیز بسیار مناسب است. همانطور که می دانیم در دوره پاندمی ویروس کووید ۱۹ اولین واکسن های مورد تایید توسط شرکت ‌های آمریکایی ساخته شدند و معروف ترین آن ها شرکت های فایزر، مادرنا، جانسون اند جانسون و نوواوکس بوده اند. همین موضوع نمونه کوچکی از وجود صنایع مرتبط با کار متخصصان رشته بیوتکنولوژی در کشور آمریکاست. علاوه بر این، فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور به علت اعتبار بالای این دانشگاه ها به راحتی می توانند در سایر نقاط دنیا نیز پیشنهاد کاری دریافت نمایند.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در آلمان

کشور صنعتی آلمان که اصلی ترین مقصد مهاجرت و مهاجرپذیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا به حساب می ‌آید، یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی نیز به حساب می ‌آید. این کشور صنایع بسیار پویایی در زمینه بیوتکنولوژی نیز دارد و فارغ التحصیلان دانشگاه های آن، آینده شغلی درخشانی پیش روی خود می بینند. همچنین هزینه های تحصیل بیوتکنولوژی در آلمان نیز بسیار پایین و چیزی در حد رایگان است و به همین علت برای افرادی که در زمینه مالی محدودیت دارند، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می آید. به منظور ورود به دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در آلمان متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی معتبر در سطح B2 ارائه نمایند. از این رو افراد متقاضی باید حتماً تسلط بالایی به زبان آلمانی داشته باشند تا شانس ورود به دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در آلمان را به دست آورند. البته متقاضیان می ‌توانند در دوره های یک ساله کالج در کشور آلمان نیز شرکت نموده و با اخذ نمرات ممتاز و معدل خوب در این دوره ها مجوز ورود به دوره های دانشکده های مختلف را کسب کنند.

در لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی که رنکینگ کیو اس برای سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرده است، 42 دانشگاه این کشور رتبه های زیر 700 را در میان دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده اند که شاخص ترین آن ها عبارتند از: دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (رتبه 26)، دانشگاه هایدلبرگ (رتبه 39)، دانشگاه فنی مونیخ (رتبه 48)، دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن (رتبه 80)، دانشگاه گوتینگن (رتبه 80) ودانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ (رتبه 96).

همچنین باید در نظر داشت که اولین واکسن کوید ۱۹ که به تایید سازمان بهداشت جهانی رسید واکسن مشترک دو شرکت فایزر آمریکا و بیو ان تک آلمان بوده است. در حقیقت تحقیقات ساخت این واکسن در در آلمان و توسط شرکت بیو ان تک به مدیریت اوغور شاهین، آلمانی ترک تبار صورت گرفته است و همین موضوع نشان دهنده پیشرفته بودن کشور آلمان در زمینه صنایع مرتبط با بیوتکنولوژی می باشد.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در کانادا

کانادا نیز که با داشتن دانشگاه های معتبر و بازار کار مناسب، از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی در رشته های مختلف به حساب می آید، برای علاقمندان تحصیل در رشته بیوتکنولوژی نیز گزینه ای عالی محصوب می شود. اما متاسفانه به علت بالا بودن هزینه های تحصیل رشته بیوتکنولوژی در کانادا و هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور پیشرفته، بسیاری از دانشجویان ایرانی شانس ورود به دانشگاه های این کشور را پیدا نمی کنند.. اما باید توجه داشت که طیف وسیعی از بورسیه و فاندهای تحصیلی همه ساله به دانشجویان دانشگاه های این کشور تعلق می گیرد که دانشجویان ایرانی ممتاز نیز در سال های اخیر، به آن ها دست پیدا کرده اند. افرادی که قصد ادامه تحصیل بیوتکنولوژی در کانادا در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند، شانس بیشتری برای دستیابی به این بورسیه های تحصیلی را خواهند داشت. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته بیوتکنولوژی در کانادا هستند و در سال 2021 رتبه هایی عالی را در رشته بیوتکنولوژی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند، عبارتند از: دانشگاه تورنتو (رتبه 16)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه 33) ودانشگاه مک گیل (رتبه 36) البته در میان 700 دانشگاه برتر دنیا در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی نام 19 دانشگاه این کشور دیده می شود که ما به اختصار، تنها دانشگاه هایی با رتبه های زیر 100 را در این مطلب درج کردیم.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در انگلستان

انگلستان نیز با داشتن دانشگاه های بسیار معتبر و صنایع مطرح در زمینه بیوتکنولوژی، از دیگر گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی محسوب می شود. از این رو بسیاری نیز مشتاق تحصیل بیوتکنولوژی در انگلستان هستند تا فرصت ورود به بازار کار این کشور و همچنین اخذ اقامت دائم در این کشور را نیز داشته باشند. اما متاسفانه همانند سایر کشورهای انگلیسی زبان، هزینه تحصیل بیوتکنولوژی در انگلستان نیز بسیار زیاد است. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در انگلستان هستند، عبارتند از: دانشگاه کمبریج (رتبه 3)، دانشگاه آکسفورد (رتبه 5)، امپریال کالج لندن (رتبه 13)، دانشگاه کالج لندن یا یو سی ال (رتبه 15)، دانشگاه ادینبرو (رتبه 20)، دانشگاه منچستر (رتبه 53)، کینگز کالج لندن (رتبه 57)، دانشگاه گلاسکو (رتبه 62) و دانشگاه بریستول (رتبه 84). البته  در این مطلب فقط نام دانشگاه های با رتبه زیر 100 این کشور را ذکر کردیم. در حالی که در بین 700 دانشگاه برتر دنیا در زمینه بیوتکنولوژی، نام 44 دانشگاه این کشور دیده می شود.

یکی از موثرترین واکسن های کوئید ۱۹ که استفاده گسترده ای از آن در سراسر دنیا صورت گرفته است، محصول شرکت آسترازنکای سوئد می باشد که در حقیقت محصول مشترک دانشگاه آکسفورد انگلستان و شرکت آسترازنکاست. به طور دقیق می توان گفت تحقیقات علمی ساخت این واکسن توسط محققان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا انجام شده است. این واکسن که در سبد کواکس نیز قرار گرفته و به اکثر کشورهای دنیا صادر شده، در کشور عزیزمان نیز از واکسن های مورد تایید و مورد استفاده در واکسیناسیون سراسری به شمار می رود. علاوه بر این، تحقیقات واکسن های کووید ۱۹ دیگری نیز در دانشگاه ‌های کمبریج و ناتینگهام انگلستان در حال انجام است و انتظار می ‌رود واکسن هایی با کارایی بالاتر از نسل اول واکسن های کووید ۱۹ در این دانشگاه ها ساخته شود. به طور کلی کشور انگلستان یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه تحقیقات بیوتکنولوژی به شمار می رود و به همین علت بسیاری از مشتاقان تحصیل این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی، انگلستان را بهترین کشور برای ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی به حساب می آورند.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا

کشور پهناور استرالیا نیز از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی به حساب می ‌آید. دانشگاه های این کشور نیز همه ساله رتبه هایی فاخر را در رنکینگ های بین المللی از آن خود می کنند.  البته همانطور که پیشتر ذکر شد شرایط ورود به دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا نیز مانند کانادا، برای جوانان ایرانی چندان مهیا نیست و به علت شهریه بالای دانشگاه‌ های این کشور، بسیاری از جوانان ایرانی شانسی برای ورود به دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا ندارند. به طور معمول هزینه تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا در اغلب دانشگاه ها، از تحصیل این رشته در کانادا نیز بیشتر است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز به طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار استرالیا در ماه است که باید مد نظر قرار گیرد. البته باید در نظر داشت که همانند کانادا و سایر کشورهای انگلیسی زبان، طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی نیز در دانشگاه های این کشور به دانشجویان نخبه تعلق می گیرد و دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا شانس اخذ ویزای کار و اقامت دائم این کشور را نیز خواهند داشت. البته این بورسیه ها بیشتر به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تعلق می گیرد و به همین علت می توان استرالیا را بهترین کشور برای ادامه تحصیل در رشته بیوتکنولوژی به حساب آورد. به علت آینده شغلی مناسب و درآمد بالای متخصصان بیوتکنولوژی در این کشور، بسیاری از مشقت های تحصیل به ویژه هزینه های زیاد آن را به جان می خرند تا رشته بیوتکنولوژی را در دانشگاه های استرالیا تحصیل کنند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در استرالیا هستند و رتبه های زیر 100 دانشگاه های دنیا در این رشته تخصصی را دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه ملبورن (رتبه 43)، دانشگاه کوئینزلند (رتبه 50)، دانشگاه ملی استرالیا (رتبه 59)، دانشگاه موناش ملبورن (رتبه 65)، دانشگاه سیدنی (رتبه 65) و دانشگاه نیو ساوث ولز (رتبه 86). اما در میان 700 دانشگاه برتر دنیا در زمینه بیوتکنولوژی بر اساس رنکینگ سال 2021 موسسه کیو اس، نام 24 دانشگاه استرالیا قرار گرفته است که درج نام تمامی این دانشگاه ها از حوصله این مطلب خارج است.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد

کشور صنعتی سوئد در منطقه اسکاندیناوی نیز یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی به حساب می آید. دانشگاه های این کشور در زمینه های مختلف از جمله رشته‌ بیوتکنولوژی از رتبه های بین ‌المللی مناسبی برخوردارند و هزینه‌ های تحصیل در این کشور نیز مناسیی است. با توجه به این که پس از اتمام دوره تحصیل، امکان کار و اقامت دائم سوئد برای دانشجویان وجود دارد، برای افرادی که تمکن لازم را دارند رقم شهریه کاملاً توجیه پذیر است. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد هستند، عبارتند از: موسسه کارولینسکا (رتبه 32)، دانشگاه اوپسالا (رتبه 47)، دانشگاه لوند (رتبه 71) و دانشگاه استکهلم (رتبه 99). البته در میان 700 دانشگاه برتر دنیا در زمینه بیوتکنولوژی، نام 10 دانشگاه کشور سوئد قرار گرفته است.

از دیگر دلایل استقبال از فرصت تحصیل بیوتکنولوژی در سوئد، مناسب بودن بازار کار این رشته در این کشور صنعتی می باشد. صنایع متعددی در این کشور در زمینه‌ های مرتبط با بیوتکنولوژی و فناوری های زیستی فعال هستند که یکی از معتبرترین و معروفترین آنها شرکت آسترازنکا می باشد که یکی از موثرترین واکسن های کووید ۱۹ نیز توسط این شرکت و با همکاری دانشگاه آکسفورد انگلستان ساخته شده و به اقصی نقاط جهان از جمله کشور عزیزمان ایران ارسال می شود. همچنین این کشور در زمینه تحقیقات بیوتکنولوژی از پیشگامان به شمار می رود و یکی از موثرترین داروهای در حال کارآزمایی بالینی که برای ویروس کووید ۱۹ ساخته شده نیز محصول تحقیقات موسسه کارولینسکا در کشور سوئد می باشد که البته هنوز برای استفاده گسترده، مجوز آژانس دارویی اروپا و سازمان های غذا و داروی کشورهای مختلف را دریافت نکرده است.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در روسیه

یکی از اصلی ترین مزیت های کشور روسیه برای دانشجویان ایرانی، عدم وجود مشکل در اعطای ویزای دانشجویی می باشد. شهریه تحصیل بیوتکنولوژی در روسیه نیز بسیار مناسب است و به طور میانگین در دانشگاه های مختلف این کشور چیزی حدود 4 هزار دلار در سال است. البته این شهریه برای دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در روسیه به زبان انگلیسی است که البته اگر دانشجویان قصد تحصیل این رشته به زبان روسی را داشته باشند، شهریه بسیار کمتری پرداخت خواهند نمود. نام ۷ دانشگاه این کشور در میان 700 دانشگاه برتر دنیا در زمینه بیوتکنولوژی در سال ۲۰۲۱ دیده می شود که این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه لومونوسوف مسکو (رتبه 86)، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ (رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه نووسیبیرسک (رتبه ای بین 251 تا 300)، موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو (رتبه ای بین 301 تا 350)، دانشگاه فدرال کازان در منطقه ولگا (رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه تومسک (رتبه ای بین 501 تا 550) و دانشگاه سچینوا مسکو (رتبه ای بین 601 تا 620).

همچنین این کشور در زمینه بیوتکنولوژی دارای صنایع بسیار قدرتمندی می باشد که یکی از آنها که در دوره پاندمی ویروس کرونا به خوبی شناخته شده، شرکت گامالیا می باشد. این شرکت موفق شده یکی از موثرترین واکسن های ساخته شده علیه ویروس کووید ۱۹ را با نام واکسن اسپوتنیک وی به بازار ارائه نماید که در واکسیناسیون سراسری در کشور ما نیز این واکسن مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو می توان تحصیل بیوتکنولوژی در روسیه را برای مشتاقان تحصیل این رشته، از بهترین گزینه ها دانست.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در هند

هند نیز یکی دیگر از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی برای جوانان ایرانی به حساب می ‌آید. اولاً هزینه های تحصیل در دانشگاه این کشور چندان بالا نبوده و به علت نزدیکی به ایران دانشجویان ایرانی با نسبتا مناسبی به راحتی می توانند از خانواده خود نیز دیدار نمایند. همچنین اعتبار بین المللی دانشگاه های هند نیز بسیار مناسب بوده و این کشور از کشورهای پیشرو در بیوتکنولوژی محسوب می شود. به همین علت بسیاری از جوانان ایرانی ترجیح می دهند به تحصیل بیوتکنولوژی در هند بپردازند. 17 دانشگاه این کشور در رنکینگ موسسه کیو اس در سال 2021، رتبه ای زیر 700 را در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در هند هستند و رتبه های زیر 300 را در میان دانشگاه های دنیا در این زمینه تخصصی بدست آورده اند، عبارتند از: موسسه علوم هند در بنگلور (رتبه ای بین 151 تا 200)، موسسه فناوری بمبئی (رتبه ای بین 251 تا 300) و دانشگاه دهلی (رتبه ای بین 251 تا 300).

کشور هند را یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا در زمینه ی تخصصی بیوتکنولوژی به حساب می آورند. این کشور بزرگترین تولید کننده واکسن و سرم در دنیا به شمار رفته و شرکت‌ های بزرگی در این کشور در زمینه تولید چنین محصولاتی فعالند که بزرگترین آنها انستیتو سرم هند و موسسه بهارات بایوتک می باشند. انستیتو سرم هند در دوران پاندمی کووید ۱۹، تولید کننده واکسن های معتبری از سراسر دنیا به ویژه واکسن آسترازنکا آکسفورد بوده و این واکسن را به نقاط مختلف دنیا صادر کرده است. شرکت بهارات بایوتک نیز واکسن خود را معروف به واکسن کواکسین با کارایی بالای ۸۰ درصد تولید کرده و به کشورهای مختلف از جمله ایران صادر کرده است.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در اتریش

دانشگاه های کشور اتریش در زمینه ‌های مختلفی از جمله بیوتکنولوژی از اعتبار بین المللی بالایی برخوردارند و در عین حال شهریه تحصیل در این دانشگاه ها بسیار پایین است. همچنین این کشور صنایع بزرگ و پویایی مرتبط با بیوتکنولوژی دارد و تحصیل در آن به معنای آینده شغلی مناسب می باشد. تحصیل در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی در دانشگاه های دولتی کشور اتریش تنها با هزینه ۷۵۰ یورو در هر ترم معادل ۱۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی امکان ‌پذیر است که یک مزیت بسیار عالی به حساب می ‌آید. اما ورود به دوره های تحصیل رشته بیوتکنولوژی در اتریش به هیچ وجه راحت نیست و متقاضیان باید حتماً در آزمون ورودی که به زبان آلمانی برگزار می ‌شود شرکت نمایند. ظرفیت بسیار کمی از قبولی های آزمون به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد و از این رو تنها افرادی که بسیار نخبه بوده و بتوانند نمرات و رتبه هایی فوق العاده عالی را در این آزمون به دست آورند، شانس ورود به دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در اتریش را به دست خواهند آورد. دانشگاه وین (رتبه 94)، دانشگاه علوم پزشکی گراتس (رتبه ای بین 251 تا 300)، دانشگاه کارل فرانسس گراتس (رتبه ای بین 301 تا 350)، دانشگاه فنی گراتس (رتبه ای بین 451 تا 500)، دانشگاه اینسبروک (رتبه ای بین 451 تا 500) و دانشگاه علوم پزشکی وین (رتبه ای بین 551 تا 600) بهترین دانشگاه‌ های این کشور هستند که دوره ‌های تحصیل رشته بیوتکنولوژی را ارائه می نمایند.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در چین

کشور چین نیز به علت بالا بودن سطح علمی و رتبه عالی دانشگاه ها نیز می تواند یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل بیوتکنولوژی به حساب آید. دانشجویان ایرانی برای اخذ ویزای دانشجویی از این کشور نیز مشکل خاصی نخواهند داشت و فقط می بایست شرایط ورود به این دوره ها را داشته باشند. به طور میانگین هزینه تحصیل بیوتکنولوژی در چین در دانشگاه مختلف این کشور چیزی حدود 4000 دلار در سال است. 35 مورد از دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل بیوتکنولوژی در چین هستند، در رنکینگ دانشگاه های دنیا که توسط موسسه کیو اس برای رشته تخصصی بیوتکنولوژی اعلام شده، جزو برترین ها به حساب می آیند. دانشگاه هایی در کشور چین که رتبه زیر 100 را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه بیوتکنولوژی دارند عبارتند از: دانشگاه چینهوا (رتبه 26) دانشگاه پکینگ (رتبه 31)، دانشگاه فودان (رتبه 64)، دانشگاه شانگهای جیائوتونگ (رتبه 67) و دانشگاه ژجیانگ (رتبه 71).

این کشور نیز صاحب صنایع بسیار بزرگ و قدرتمندی در زمینه بیوتکنولوژی و فناوری های زیستی بوده و بخش عمده ‌ای از نیاز جامعه جهانی در زمینه دارو، واکسن و سرم را تامین می نماید. در دوران همه گیری ویروس کووید ۱۹ که آغاز آن از منطقه ووهان در خود کشور چین بوده است نیز صنایع این کشور بیکار ننشستند و واکسن های متعددی را با کارایی های متفاوت به بازار عرضه کردند. اولین واکسن این کشور که موفق شد تاییدیه مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی را کسب نماید، واکسن سینوفارم محصول موسسه سینوفارم بوده در برنامه واکسیناسیون کشور ما نیز مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. این واکسن موثر که عوارض جانبی بسیار کمی داشته، دوره کارآزمایی بالینی خود را در کشورهای مختلفی از جمله امارات متحده عربی با موفقیت طی کرد و موفق به تاییدیه استفاده اضطراری از سازمان بهداشت جهانی شد. دیگر واکسن ساخت این کشور واکسن کروناواک محصول شرکت سینوواک می باشد که کارایی مناسبی داشته و در کشورهایی همچون ترکیه و شیلی مورد استفاده گسترده قرار گرفته است. برنامه واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا در کشور ترکیه، بیشتر بر استفاده از همین واکسن چینی استوار بوده و موفقیت قابل توجهی نیز داشته است. شرکت کانسینو بیولوژیک با کمک انستیتو بیوتکنولوژی پکن نیز واکسنی با نام کانسینو یا کان ویدیسا را به بازار ارائه نموده اند که از نظر تکنولوژی ساخت قابل مقایسه با واکسن آسترازنکا آکسفورد می باشد و هم اکنون در حال گذراندن دوره کارآزمایی بالینی در کشورهای مختلف و خود کشور چین می باشد. واکسن های دیگری نیز مانند واکسن انستیتو سینوفارم ووهان در این کشور تولید شده اند. همین موضوع نشان دهنده پویایی صنایع مرتبط با فناوری های زیستی و بیوتکنولوژی در کشور پیشرفته چین می باشد و ارزش تحصیل این رشته در این کشور پهناور را به خوبی نمایان می سازد.

 

تحصیل بیوتکنولوژی در فرانسه

فرانسه نیز یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که اعتبار دانشگاه های بالا و شهریه تحصیلی پایین در آن موجب شده از نقاط مختلف دنیا، عده زیادی مشتاق تحصیل در این کشور باشند. مشتاقان تحصیل بیوتکنولوژی در فرانسه می توانند در دانشگاه هایی در این کشور تحصیل کنند که نه تنها در اروپا، بلکه در کل دنیا از معتبرترین ها به شمار می روند. نام 19 دانشگاه این کشور در رنکینک سال 2021 موسسه کیو اس در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی، در میان 700 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. بهترین دانشگاه های این کشور در زمینه تخصصی بیوتکنولوژی عبارتند از: دانشگاه سوربن (رتبه 37)، دانشگاه پی اس ال (رتبه 89)، دانشگاه پاریس (رتبه 93)، دانشگاه مون پولیه (رتبه 100) و دانشگاه استراسبورگ (رتبه 133).

همچنین این کشور پیشرفته اروپایی شرکت های بزرگ و معتبری در زمینه های مرتبط با بیوتکنولوژی دارد که در زمینه ساخت واکسن، سرم و داروهای مختلف از سابقه و اعتباری بین المللی مناسبی برخوردارند و مهم ترین آنان عبارتند از: انستیتو پاستور و شرکت سانوفی.

 

 

شماره تماس موسسه علم و هنر میثاق به شرح ذیل می باشد:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top