امروز: جمعه 31 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

فلوشیپ پزشکی چیست؟ تفاوت بین فلوشیپ پزشکی و فوق تخصص پزشکی کدام است؟

بسیاری از مردم عادی روی تابلوی مطب پزشکان مختلف کلمه فلوشیپ را مشاهده کرده اند. اما سوالات زیادی در این زمینه به ذهنشان خطور کرده از جمله: فلوشیپ پزشکی چیست؟ تفاوت بین فلوشیپ پزشکی و فوق تخصص پزشکی کدام است؟ در این مطلب سعی کرده ایم با معرفی کامل دوره های فلوشیپ اطلاعات جامعی خدمت کلیه عزیزان ارائه نماییم. همچنین برای پزشکان عزیز مطالبی راهنما جهت انتخاب صحیح بهترین مقصد برای شرکت در دوره های فلوشیپ ارائه خواهیم نمود.

  • فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟
  • فلوشیپ پزشکی چیست؟
  • تفاوت بین فلوشیپ پزشکی و فوق تخصص پزشکی کدام است؟

معنای تحت اللفظی واژه انگلیسی Fellowship، کمک هزینه تحصیلی است، اما آن چیزی که مدنظر ماست معنای این اصطلاح در رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. در حقیقت دوره تخصصی تکمیلی که دانشجویان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، روانپزشکی، و ... پس از فارغ التحصیل شدن و گرفتن تخصص می گذرانند، در اصطلاح فلوشیپ نامیده می شود که مهارت های تجربی و علمی آن ها را بسیار افزایش می دهد. در هر زیرشاخه ای از رشته های علوم پزشکی، برای چند موضوع مهم و عمده دوره فلوشیپ در نظر گرفته می شود. دوره های فلوشیپ عمدتا کوتاه مدت بوده و حداقل سه ماه و حداکثر دو سال به طول می انجامند. 

از مزایای عمده شرکت در دوره های فلوشیپ تخصصی علوم پزشکی، کسب تجربه بیشتر کاری و آموزش کاربردی مباحث نظری آموخته شده در دوران دانشگاه و آشنایی با شیوه های جدید درمانی و دستگاه های مدرن برای پزشکان متخصص در دانشگاههای علوم پزشکی تراز اول دنیا می باشد.

دوره های فلوشیپ پزشکی در اکثر کشورهای دنیا برگزار می شود و بسیاری از پزشکان و داندانپزشکان عمومی و متخصص متقاضی شرکت در دوره های فلوشیپ خارج از کشور می باشند. و یکی از بهترین کشورهای اروپایی که در آن دوره های فلوشیپ تخصصی برگزار می شود اتریش و آلمان است  که پزشکان زیادی از کشورمان نیز در این دوره ها شرکت کرده اند. موسسه علم و هنر میثاق با مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در زمینه اخذ پذیرش دوره های فلوشیپ پزشکی در اتریش و آلمان آماده ارائه خدمت به پزشکان عزیز می باشد.

فرق بین فوق تخصص و فلوشیپ

برای بسیاری سوال پیش می آید که اگر دوره های فلوشیپ بعد از تخصص برگزار می شود دقیقا تفاوت بین فلوشیپ پزشکی و فوق تخصص پزشکی در چیست و فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است سیر طی مراحل گرفتن مدارک تحصیلی در رشته پزشکی را به صورت اجمالی بیان کنیم تا فرق فلوشیپ و فوق تخصص به طور ملموس مشخص گردد.

ابتدا یک دانشجو با گذراندن دوره 7 ساله شامل سه دوره علوم پایه، کارآموزی و کارورزی مدرک پزشکی عمومی را دریافت می کند. پس از فارغ التحصیلی در این مقطع، پزشک عمومی با پذیرفته شدن در یکی از رشته های تخصصی به تحصیل مشغول شده و پس از اتمام دوره،  پزشک متخصص شناخته می شود.

در این مرحله اگر پزشک متخصص دوره های 3 ماه تا 2 ساله فلوشیپ را بگذراند، حائز مدرک فوق تخصص نشده و فقط در صورتی که وی در یکی از رشته های زیرگروه تخصص خود پذیرفته شده  و مدرک پزشکی عمومی خود را معادل سازی نماید و 2 تا 3 سال تحصیل ادامه دهد به مدرک فوق تخصص خواهد رسید.

همین طور که پیش تر عرض شد، به طور معمول برای هر تخصص پزشکی در چند موضوع عمده دوره های تکمیلی فلوشیپ برگزار می شود. به عنوان مثال پزشکان متخصص چشم می توانند در دوره های تخصصی فلوشیپ قرنیه و شبکیه شرکت کنند.

در پایان قابل ذکر است که پزشکان و دندانپزشکان عمومی هم می توانند در دوره های فلوشیپ شرکت کنند.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره های فلوشیپ پزشکی و دندانپزشکی در کلیه دانشگاه های معتبر علوم پزشکی خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top