امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

سالهاست که در میان جوانان ایرانی و و والدین آنها تب بالای اشتیاق به تحصیل رشته پزشکی به وضوح دیده می‌ شود و هر سال نیز تعداد متقاضیان ورود به رشته پزشکی در دانشگاه های کشور بیشتر می گردد. واضح است که به علت تقریباً ثابت ماندن ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور و عدم تناسب میزان تقاضای ورود به این رشته با با ظرفیت موجود دانشگاه ها، عده زیادی موفق به دستیابی به آرزوی خود و تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های کشور نمی شوند. از این رو برخی سختی های تحصیل در کشورهای دیگر از جمله مشکل زبان، تنهایی و به ویژه هزینه بالای تحصیل در رشته پزشکی در اکثر نقاط دنیا را به جان می خرند و برای رسیدن به آرزوی خود به خارج از کشور می روند. اما متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور، پیش از اقدام برای اخذ پذیرش باید بدانند که بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی کدام است.

 

  • بهترین کشور برای تحصیل پزشکی
  • بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی
  • بهترین کشور برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور
  • بهترین کشور ها برای تحصیل پزشکی

بهترین کشور برای تحصیل پزشکی

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در کشور های مختلف تفاوت های بسیاری دارد و دانشجویان بر اساس فاکتورهای مختلفی باید گزینه مناسب خود را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب کنند که به این فاکتورها اشاره می نماییم. به عنوان مثال در برخی از کشورها از جمله انگلیس طول دوره تحصیل رشته پزشکی نسبت به سایر کشورها کمتر است و این یک حسن حساب می آید. اما طبیعتاً هزینه تحصیل پزشکی در این کشور بسیار بالاست و هر کسی از عهده پرداخت آن بر نمی آید. شهریه تحصیلی شاید مهم ترین فاکتور برای انتخاب مقصد تحصیل در خارج از کشور برای درصد بالایی از متقاضیان به شمار می رود که اگر آن را ملاک اصلی قرار دهیم شاید بتوان گفت اتریش بهترین کشور برای تحصیل پزشکی به شمار می رود. زیرا تحصیل پزشکی در اتریش در کلیه دانشگاه های این کشور در مقاطع پزشکی عمومی تا مقاطع تخصص فقط ترمی ۷۵۰ یورو هزینه دارد که بسیار کمتر از اکثر کشورها به ویژه کشورهای انگلیسی زبان می باشد. یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پزشکی باید در نظر گرفته شود، زبان آموزشی دوره های تحصیل پزشکی در کشورهاست. اگر فردی به زبان آلمانی مسلط است، طبیعتا برای وی بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می‌ تواند آلمان، اتریش، سوئیس و یا لیختن اشتاین باشد. اگر فردی به زبان ایتالیایی تسلط کافی دارد، طبیعت برای بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی ایتالیاست. اما برای اکثر افراد که زبان خارجی اول آنها انگلیسی است، طبیعتا بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می تواند کشورهای انگلیسی زبان از جمله انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند باشد. اما با توجه به شهریه های بسیار بالای تحصیل پزشکی در کشورهای انگلیسی زبان بسیاری توانایی مالی کافی برای تحصیل در این کشورها را ندارند. برای این افراد هم گزینه های دیگری وجود دارد و آن تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در کشورهای غیر انگلیسی زبان است. به عنوان مثال می توان کشورهایی چون مجارستان؛ اسلواکی؛ لهستان و جمهوری چک را برای این افراد گزینه ‌های مناسبی دانست.

از این رو و با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده، برای تعیین بهترین کشور برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور نمی ‌توان یک نسخه برای همه متقاضیان نوشت و باید با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف به ویژه زبانی که فرد به آن مسلط است و میزان تمکن مالی وی و خانواده ‌اش توجه نمود و آنها را با شرایط تحصیل در کشور های مختلف مقایسه نموده و بر اساس آن برای هر فردی کشور مناسبی را برای تحصیل رشته پزشکی انتخاب کرد.

 

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی کدامند؟

اما بهترین کشور برای تحصیل پزشکی در سال 2024 با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها کدام کشور می تواند باشد؟ آمریکا، انگلستان، استرالیا، کانادا، هلند، سوئد، آلمان و اتریش، بهترین کشورها برای مشتاقان تحصیل پزشکی در خارج در سال 2024 به شمار می روند. از این رو در این مطلب به شرایط تحصیل رشته پزشکی در این کشورها و کشورهایی که بیشترین اقبال جوانان ایرانی برای تحصیل رشته پزشکی به آنها وجود دارد می پردازیم.

 

تحصیل پزشکی در آمریکا

آمریکا با داشتن معتبرترین دانشگاه های دنیا طبیعتا یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پزشکی به شمار می رود. تحصیل پزشکی در آمریکا یک فرآیند رقابتی است و متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند تا بتوانند پذیرفته شوند.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در آمریکا:

  • مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبراکثر دانشگاه های پزشکی آمریکا مدرک لیسانس در یکی از رشته های علوم پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک یا ریاضیات را به عنوان شرط ورود می پذیرند.
  • معدل حداقل ۳ از ۴معدل دانشجو در مقطع لیسانس باید حداقل ۳ از ۴ باشد.
  • قبولی در آزمون MCATکه آزمونی استاندارد است که برای ارزیابی آمادگی دانشجویان برای تحصیل پزشکی طراحی شده است.
  • نمره زبان انگلیسی حداقل آیلتس ۶.۵ تا ۷ یا تافل ۹۰ تا ۱۰۰دانشجویان بین المللی باید نمره زبان انگلیسی حداقل آیلتس 6.5  تا 7 یا تافل ۹۰ تا ۱۰۰ را کسب کنند.

علاوه بر شرایط عمومی، برخی از دانشگاه های پزشکی آمریکا شرایط خاص دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که یک دوره پیش پزشکی (pre-med) را بگذرانند. دوره پیش پزشکی معمولاً یک دوره دو ساله است که شامل دروس علوم پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات می شود.

فرآیند درخواست پذیرش تحصیل پزشکی در آمریکا معمولاً شامل مراحل زیر است:

  • ثبت نام در پورتال دانشگاهدانشجویان باید در پورتال دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنند و اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را ارائه دهند.
  • ارسال مدارک تحصیلیدانشجویان باید مدارک تحصیلی خود، مانند ریز نمرات، گواهی فارغ التحصیلی و توصیه نامه ها را ارسال کنند.
  • ارسال نمره آزمون MCAT 
  • ارسال نمره زبان انگلیسیدانشجویان باید نمره زبان انگلیسی خود را ارسال کنند.
  • نوشتن انگیزه نامهدانشجویان باید انگیزه نامه ای بنویسند که توضیح دهد چرا می خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند.
  • مصاحبهبرخی از دانشگاه ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا بسیار بالا است. شهریه سالانه تحصیل پزشکی در آمریکا به طور متوسط حدود 18 تا 86  هزار دلار است. علاوه بر شهریه، دانشجویان باید هزینه های دیگری مانند هزینه کتاب، هزینه آزمایشگاه و هزینه زندگی را نیز پرداخت کنند.

بازار کار فارغ التحصیلان پزشکی در آمریکا بسیار خوب است. پزشکان در آمریکا درآمد بالایی دارند و تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. میانگین درآمد پزشکان در آمریکا چیزی بیش از 350 هزار دلار در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در ایالات متحده رقمی عالی به حساب می آید.

در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه هاروارد (با رتبه 1)، دانشگاه استنفورد (با رتبه 3)، دانشگاه جانز هاپکینز (با رتبه 4)، دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس (با رتبه 9)، دانشگاه کالیفرنیا در سانسفرانسیسکو (با رتبه 10)، دانشگاه ییل (با رتبه 11)، دانشگاه ام آی تی (با رتبه 12)، دانشگاه کلمیبا (با رتبه 14)، دانشگاه پنسیلوانیا (با رتبه 16)، دانشگاه دوک (با رتبه 17)، دانشگاه واشنگتن (با رتبه 19)، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو (با رتبه 20)، دانشگاه میشیگان آن آربور (با رتبه 26)، دانشگاه کرنل (با رتبه 27)، دانشگاه نیویورک (با رتبه 34)، دانشگاه شیکاگو (با رتبه 34)، کالج پزشکی بایلور (با رتبه 45)، دانشگاه واشنگتن در سن لویی (با رتبه 46)، دانشگاه اموری (با رتبه 50)، دانشگاه نورث وسترن (با رتبه 52)، دانشگاه بوستون (با رتبه 52)، دانشگاه پزشکی تگزاس – مرکز سرطان اندرسون (با رتبه 56)، دانشگاه پیتسبورگ (با رتبه 62)، مدرسه پزشکی مایو (با رتبه 65)، دانشگاه ون در بیلت (با رتبه 78)، مدرسه پزشکی آیکان در مونت سینای (با رتبه 85)، دانشگاه ایالتی اوهایو (با رتبه 96)، دانشگاه جنوب غربی تگزاس – مرکز پزشکی دالاس (با رتبه 98) و دانشگاه توین سیتیز مینه سوتا (با رتبه 98)  برترین دانشگاه های کشور آمریکا برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در انگلستان

سیستم بهداشت و درمان انگلستان معروف به NHS در کل دنیا بسیار شاخص بوده و دارای اعتبار و شهرت بین المللی خاصی می باشد و به همین جهت عده زیادی از پزشکان از سراسر دنیا مشتاق کار در سیستم بهداشت و درمان این کشور هستند. یکی از بهترین راه ها برای ورود به این سیستم، تحصیل پزشکی در انگلستان است. زیرا از این طریق بدون نیاز به معادل سازی مدارک تحصیلی می توان به عنوان پزشک در این کشور مشغول به کار شد. اولین تفاوت شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان با سایر کشورها همان طور که پیشتر ذکر شد، طول دوره های تحصیل پزشکی در این کشور است. این دوره ها به صورت لیسانس و فوق لیسانس پزشکی در این کشور ارائه می گردد. طول دوره کارشناسی پزشکی در انگلیس 4 سال و دوره کارشناسی ارشد 2 سال می باشد. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در انگلستان باید نمرات A در دروسی چون شیمی و زیست ‌شناسی ارائه نموده و همچنین تسلط بالای خود به زبان انگلیسی را با ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس با نمره حداقل ۷ به اثبات رساند. هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت و بین 20 تا 50 هزار پوند در سال می باشد. میانگین درآمد پزشکان در انگلیس نیز رقمی حدود 72 هزار پوند در سال است.

در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه آکسفورد (با رتبه 2)، دانشگاه کمبریج (با رتبه 5)، کالج دانشگاهی لندن یا یو سی ال (با رتبه 6)، امپریال کالج لندن (با رتبه 8)، کینگز کالج لندن (با رتبه 13)، دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن (با رتبه 18)، دانشگاه ادینبرو (با رتبه 22)، دانشگاه منچستر (با رتبه 32)، دانشگاه گلاسکو (با رتبه 48)، دانشگاه کوئین مری لندن (با رتبه 55)، دانشگاه ساوثهمپتون (با رتبه 62)، دانشگاه بیرمنگام (با رتبه 67)، دانشگاه بریستول (با رتبه 71)، دانشگاه لیورپول (با رتبه 72)، دانشگاه نیوکاسل (با رتبه 77)، دانشگاه لیدز (با رتبه 86) و دانشگاه ناتینگهام (با رتبه 87)، برترین دانشگاه های کشور انگلستان برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در استرالیا

بسیاری استرالیا را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی و حتی بهترین کشور برای مهاجرت و کار پزشکان می ‌دانند. زیرا بازار کار این کشور برای نیروهای متخصص در زمینه کادر بهداشت و درمان نیاز فراوانی داشته و همچنین اعتبار دانشگاه های علوم پزشکی این کشور بسیار بالاست. این کشور از کشورهای پیشرو در زمینه تحقیقات و پژوهش های پزشکی نیز محسوب می شود. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در استرالیا نیز باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۷ یا معادل نمره ۷ آیلتس در آزمونهای زبان انگلیسی معتبر دیگر ارائه نمود. دوره های تحصیل پزشکی در استرالیا ۶ سال به طول می انجامد. شهریه این دوره ها نسبت به بسیاری از کشورها به شکل قابل توجهی بالاتر است. البته این شهریه ها ثابت نبوده و در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت می باشد و بین 225 تا 630 هزار دلار در کل دوره تحصیل نیز می تواند باشد. اما در دانشگاههای استرالیا به عده زیادی از دانشجویان بورس تحصیلی تعلق می گیرد و دانشجویان نخبه که شایستگی های خود را نشان دهند می توانند از این شرایط برخوردار شوند. اکثر افرادی که به تحصیل پزشکی در استرالیا مشغول می شوند، قصد دارند پس از دوره تحصیل خود در این کشور بعنوان پزشک مشغول به کار شوند. میانگین درآمد پزشکان در استرالیا حدود 156 هزار دلار در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، رقمی بسیار خوب به شمار می آید.

در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه ملبورن (با رتبه 24)، دانشگاه سیدنی (با رتبه 25)، دانشگاه موناش ملبورن (با رتبه 40)، دانشگاه نیو ساوث ولز (با رتبه 52) و دانشگاه کوئینزلند (با رتبه 59)، برترین دانشگاه های کشور استرالیا برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در کانادا

دانشگاه های کشور کانادا بهترین رتبه ها را پس از دانشگاه‌ های آمریکا، انگلیس و استرالیا را به خود اختصاص می دهند و تحصیل در آن ها از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. همچنین به علت اینکه کشور کانادا کشوری کاملا مهاجرپذیر به حساب می آید و بازار کار این کشور در بسیاری از رشته ها از جمله رشته پزشکی به نیروهای متخصص نیاز فراوان دارد، همه ساله عده زیادی مشتاق تحصیل در رشته های مختلف به ویژه رشته های علوم پزشکی در کانادا هستند تا بتوانند نهایتا در بازار کار این کشور مشغول شوند. میانگین درآمد پزشکان در کشور کانادا رقمی در حدود 257 هزار دلار در سال است. برای  ورود به دوره های تحصیل پزشکی در کانادا متقاضیان می بایست مدرک دیپلم و ریز نمرات خود را ارائه نموده و نمرات بالایی در دروس علوم پایه داشته باشند. همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل ۷ برای ورود به این دوره ها الزامی است. افراد دارای شرایط ذکر شده باید در آزمون  Medical College Admission Testشرکت نموده و در صورت موفقیت، به دوره های تحصیل پزشکی در کانادا وارد شوند. هزینه تحصیل پزشکی در کانادا نیز مانند سایر کشورهای انگلیسی زبان بالاست و البته رقم آن در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. میانگین شهریه تحصیل پزشکی در کانادا 30 تا 125 هزار دلار کانادا در سال است.

در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه تورنتو (با رتبه 15)، دانشگاه مک گیل (با رتبه 22)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه 28)، دانشگاه مک مستر (با رتبه 40)، دانشگاه مونترال (با رتبه 82) و دانشگاه آلبرتا (با رتبه 92)، برترین دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در هلند

تحصیل پزشکی در هلند یک فرآیند رقابتی است و متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند تا بتوانند پذیرفته شوند.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در هلند

  • مدرک دیپلم معتبرمتقاضیان باید مدرک دیپلم معتبر از یک دبیرستان یا کالج معتبر را ارائه دهند.
  • معدل حداقل ۶۵ درصدمعدل دانشجو در مقطع دبیرستان یا کالج باید حداقل ۶۵ درصد باشد.
  • قبولی در آزمون ورودی پزشکی هلند (IMT): آزمون IMT یک آزمون استاندارد است که برای ارزیابی آمادگی دانشجویان برای تحصیل پزشکی طراحی شده است.
  • نمره زبان انگلیسی حداقل آیلتس ۶.۵ یا تافل ۷۹

علاوه بر شرایط عمومی، برخی از دانشگاه های پزشکی هلند شرایط خاص دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که یک دوره پیش پزشکی (pre-med) را بگذرانند. دوره پیش پزشکی معمولاً یک دوره دو ساله است که شامل دروس علوم پایه مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات می شود.

فرآیند درخواست پذیرش تحصیل پزشکی در هلند معمولاً شامل مراحل زیر است:

  • ثبت نام در پورتال دانشگاهدانشجویان باید در پورتال دانشگاه مورد نظر خود ثبت نام کنند و اطلاعات شخصی و تحصیلی خود را ارائه دهند.
  • ارسال مدارک تحصیلیدانشجویان باید مدارک تحصیلی خود، مانند ریز نمرات، گواهی فارغ التحصیلی و توصیه نامه ها را ارسال کنند.
  • ارسال نمره آزمون IMT: دانشجویان باید نمره آزمون IMT خود را ارسال کنند.
  • ارسال نمره زبان انگلیسیدانشجویان باید نمره زبان انگلیسی خود را ارسال کنند.
  • نوشتن انگیزه نامهدانشجویان باید انگیزه نامه ای بنویسند که توضیح دهد چرا می خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند.
  • مصاحبهبرخی از دانشگاه ها ممکن است از دانشجویان بخواهند که در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در هلند اصلا ارزان نیست و در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. میانگین هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های عمومی هلند 10 هزار یورو در سال و در دانشگاه های خصوصی این کشور حدود 30 هزار یورو در سال است.

بازار کار فارغ التحصیلان پزشکی در هلند خوب است. پزشکان در هلند درآمد مناسبی دارند و تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. پزشکان تازه فازغ التحصیل شده در این کشور به طور میانگین 45 هزار یورو در سال درآمد دارند. این در حالی است که تنها با 5 سال تجربه، درآمد آن ها به بیش از 75 هزار یورو در سال افزایش پیدا می کند.

در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه آمستردام (با رتبه 30)، دانشگاه اراسموس رتردام (با رتبه 39)، دانشگاه اوترخت (با رتبه 59)، دانشگاه لایدن (با رتبه 65)، دانشگاه ماستریخت (با رتبه 74)، دانشگاه خرونینگن (با رتبه 87)، دانشگاه وریج آمستردام (با رتبه 87) و دانشگاه رادبود نایمخن (با رتبه 119)، برترین دانشگاه های کشور هلند برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در سوئد

برخی نیز کشور سوئد را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می دانند. سوئد به عنوان صنعتی ترین کشور منطقه اسکاندیناوی که از کشورهای مهاجر پذیر دنیا به شمار می رود، دانشگاه های بسیار معتبری داشته و از سیستم بهداشت و درمان فوق العاده پیشرفته برخوردار است. از این رو تحصیل پزشکی در سوئد متقاضیان فراوانی دارد. سوئد برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل پزشکی در خارج از کشور که قصد دارند بعد از تحصیل به ایران بازگشته و در کشورمان مشغول به کار شوند نیز گزینه مناسبی است. زیرا بسیاری از دانشگاه‌ های علوم پزشکی سوئد مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند. در سوئد دوره های پزشکی به صورت لیسانس ارائه شده و طول آن ها پنج و نیم سال یعنی یازده ترم تحصیلی می باشد که ۱۸ ماه از این دوره به کارآموزی تحت نظارت اساتید خواهد گذشت. این کشور برای دانشجویانی که قصد داشته باشند پس از تحصیل پزشکی در سوئد در این کشور مشغول به کار شوند نیز بسیار خوب است. میانگین درآمد پزشکان در این کشور حدود 104 هزار کرون سوئد است. هزینه تحصیل پزشکی در سوئد نیز برای دانشجویان غیر اروپایی بین 85 تا 95 هزار کرون سوئد در سال است.

در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، موسسه کارولینسکا (با رتبه 7)، دانشگاه لوند (با رتبه 87)، دانشگاه گوتنبرگ (با رتبه 92)، دانشگاه اوپسالا (با رتبه 108)، دانشگاه اومیا (با رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه لیشوپینگ (با رتبه ای بین 251 تا 300)، دانشگاه اوربرو (با رتبه ای بین 501 تا 550) و دانشگاه مالمو (با رتبه ای بین 651 تا 680)، برترین دانشگاه های کشور سوئد برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل رشته پزشکی در آلمان

آلمان به عنوان اصلی ترین مقصد مهاجرت در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شناخته شده و بسیاری از متقاضیان تحصیل در این کشور نیز به نیت اینکه که بتوانند در نهایت در بازار کار این کشور مشغول به کار شوند و اقامت این کشور را نیز به دست آورند، به دوره های تحصیلی در این کشور پیشرفته وارد می شوند. میانگین درآمد پزشکان در آلمان حدود 8900 یورو در ماه است. قدرت اول اقتصادی و صنعتی اروپا دارای دانشگاه های پزشکی فوق ‌العاده معتبری است که تعداد زیادی از آنها از جمله دانشگاه هایدلبرگ، رتبه های جهانی بالایی را به خود اختصاص داده اند و به همین دلیل بسیاری آلمان را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می دانند.

همچنین تعداد زیادی از دانشگاه های پزشکی آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند و دانشجویان ایرانی پس از تحصیل در آلمان در صورتی که قصد داشته باشند برای کار به ایران باز گردند، به هیچ وجه در زمینه ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران با مشکلی مواجه نخواهند بود. بدین منظور طبیعی است که پیش از اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی باید به لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در آلمان دقت شود و نام دانشگاه مورد نظر در لیست همان سال وزارت بهداشت قرار داشته باشد.

از شرایط ورود به دوره های تحصیل پزشکی در آلمان داشتن معدل پیش دانشگاهی بالای ۱۷ است و همچنین برای ورود به دوره های فوق باید مدرک زبان آلمانی در سطح حداقل B2 ارائه گردد تا متقاضی بتواند توانایی ارتباطی خود را به زبان رسمی تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور به اثبات برساند. زیرا تقریباً تمامی دوره های تحصیل پزشکی در آلمان به جز مواردی معدود به زبان آلمانی ارائه می گردد و در آن موارد معدود نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس با نمره خواسته شده توسط همان دانشگاه الزامی است. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در آلمان، افرادی که شرایط ذکر شده را دارند، باید در کالج های آلمان پذیرش دوره های M-Course را دریافت نموده و پس از گذراندن یک سال در کالج و قبولی در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های آلمان، وارد دانشگاه شوند. شهریه تحصیل پزشکی در آلمان در دانشگاه های مختلف متفاوت است و در دوره های ارائه شده به زبان آلمانی معمولاً بین ۱۰۰۰ تا نهایتا ۲۰۰۰ یورو در سال است، از این رو بدون شک آلمان را نیز مانند اتریش می توان بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی دانست. اما معدود دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه های آلمان که به زبان انگلیسی ارائه می گردد، شهریه ای به مراتب بیشتر دارد.

در رتبه بندی دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه هایدلبرگ (با رتبه 36)، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (با رتبه 43)، دانشگاه چاریته برلین (با رتبه 51)، دانشگاه فنی مونیخ (با رتبه 73)، دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن (با رتبه 104)، دانشگاه هایدلبرگ (با رتبه 108) و دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ (با رتبه 130)، برترین دانشگاه های کشور آلمان برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

تحصیل پزشکی در اتریش

همان طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر کردیم به طور کلی تحصیل در دانشگاه های اتریش نسبت به سایر کشورها، مزیت های بسیاری برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور دارد و تحصیل پزشکی در اتریش در مقایسه با اکثر کشورهای دنیا بسیار به صرفه است. زیرا اولا دانشگاه های این کشور در زمینه رشته پزشکی از برترین ها در قاره اروپا به شمار می روند و رتبه های بین المللی فوق العاده بالایی دارد. از طرف دیگر هزینه تحصیل در اتریش در رشته پزشکی در کلیه دانشگاه های این کشور بسیار پایین است و می توان رشته پزشکی را با شهریه سالانه ۱۵۰۰ یورو در اتریش تحصیل نمود که در مقایسه با اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای انگلیسی زبان رقمی فوق ‌العاده ناچیز است. اما دوره های تحصیل پزشکی در این کشور به زبان آلمانی ارائه می شود و یادگیری این زبان برای برخی مشکل است. اما افرادی که به زبان آلمانی تسلط داشته و بتوانند مدرک زبان آلمانی ارائه نموده و شرایطی چون قبولی در کنکور سراسری کشور ایران را داشته باشند، قطعا برایشان اتریش بهترین کشور برای تحصیل پزشکی خواهد بود. میانگین درآمد پزشکان در کشور اتریش رقمی در حدود 8700 یورو در ماه است.

اکثر دانشگاه های علوم پزشکی اتریش مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند به راحتی در ایران مدارک خود را معادل سازی کرده و به کار مشغول شوند. اگر هم قصد دانشجو از تحصیل پزشکی در اتریش، کار در خارج از کشور باشد، اولا بازار کار خود این کشور برای رشته پزشکی بسیار مناسب است و ثانیا مدارک دانشگاه های این کشور در کلیه کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان معتبر بوده و امکان کار بدون معادل سازی مدارک در این کشورها برای فارغ التحصیلان پزشکی از دانشگاه های اتریش وجود دارد.

در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته پزشکی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شدهدانشگاه علوم پزشکی وین (با رتبه 68)، دانشگاه علوم پزشکی گراتس (با رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک (با رتیه ای بین 251 تا 300)، دانشگاه یوهانس کپلر لینز (با رتبه ای بین 601 تا 650) و دانشگاه فنی وین (با رتبه ای بین 651 تا 680)، برترین دانشگاه های کشور اتریش برای تحصیل رشته پزشکی شناخته شده اند.

 

برخی دیگر از کشورها هم هستند که شرایط پذیرش در دانشگاه های آن ها برای ایرانیان سهل تر است و در سال های اخیر استقبال هموطنانمان از تحصیل در این کشورها زیاد بوده است که به شرایط تحصیل پزشکی در این کشورها نیز می پردازیم:

 

تحصیل پزشکی در ترکیه

به علل مختلفی از جمله هزینه مناسب تحصیل، عدم مشکل در اخذ ویزای دانشجویی، و همچنین اعتبار و رتبه بسیار عالی دانشگاههای علوم پزشکی این کشور، بسیاری ترکیه را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می دانند. اولاً اکثر دانشگاه های مطرح پزشکی کشور ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و در صورتی که داوطلبان از بین دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه محل تحصیل خود را انتخاب نمایند، پس از فارغ التحصیلی در صورتی که قصد کار در وطن را داشته باشند مشکلی در زمینه ارزشیابی مدارک خود در ایران نخواهند داشت. همچنین کشور ترکیه در سال های اخیر بازار کار مناسبی برای رشته پزشکی داشته و به علت جاه طلبی های این کشور برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت، به نیروی کار خارجی نیز در رشته پزشکی نیاز پیدا کرده است. طبیعی است که اولویت برای جذب پزشکان از فارغ التحصیلان دانشگاههای خود این کشور خواهد بود و به همین جهت اگر متقاضی پس از تحصیل خود قصد کار در خارج از کشور داشته باشد، شانس کار در این کشور را خواهد داشت.

برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در ترکیه باید در آزمون های ورودی شرکت نموده و با موفقیت آن ها را پشت سر گذاشت. البته طبیعتاً این آزمون ها برای ورود به دانشگاه‌ های معتبر این کشور است که مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز قرار دارد. دانشگاه های خصوصی در این کشور که از اعتباری کمتری برخوردارند شهریه های بالاتری دریافت نموده و ورود به آنها نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارد؛ اما هزینه تحصیل در دانشگاه های معتبر دولتی کشور ترکیه بین 1000 تا 4000 دلار است که بسیار پایین است و این خود یکی دیگر از دلایل استقبال از دوره های تحصیل پزشکی در ترکیه می باشد. اما همانطور که پیش تر ذکر کردیم در دانشگاههای غیر دولتی این کشور که بسیاری از آنها مورد تایید وزارت بهداشت ایران هم نیستند مانند دانشگاه فاتح هزینه ها بسیار بالاتر بوده و دانشجویان پزشکی باید حدود 16 تا 25 هزار دلار در سال برای تحصیل پزشکی شهریه پرداخت کنند. بسیاری از دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل خود در ترکیه، در همین کشور به طبابت مشغول می شوند. میانگین درآمد پزشکان در ترکیه 11 هزار دلار می باشد.

برترین دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه عبارتند از: دانشگاه حاجت تپه (با رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه استانبول (با رتبه ای بین 251 تا 300)، دانشگاه آنکارا (با رتبه ای بین 351 تا 400)، دانشگاه اژه (با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه غازی ( با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه کوچ استانبول (با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه مرمره (با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه سره پاشا استانبول (با رتبه ای بین 451 تا 500)، دانشگاه دوکوز ایلول (با رتبه ای بین 501 تا 550)، دانشگاه ارچییس قیصریه (با رتبه ای بین 601 تا 650) و دانشگاه آکادنیز آنتالیا (با رتیه ای بین 651 تا 680).

 

تحصیل پزشکی در روسیه

عده زیادی از مشتاقان تحصیل پزشکی در خارج از کشور، روسیه را به عنوان مقصد تحصیل خود انتخاب می کند. دلایل زیادی چون شهریه مناسب دانشگاه ها، سطح علمی مناسب دانشگاه های این کشور، و همچنین عدم وجود مشکلی خاص برای اخذ ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی از دلایل این امر به شمار می رود. طول دوره تحصیل پزشکی در روسیه شش سال است و تعدادی از دانشگاه های روسیه نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند. از این رو متقاضیان در صورتی که قصد دارند پس از تحصیل به ایران برگشته و مشغول به کار شوند باید دانشگاه خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در همان سال انتخاب نماید. از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در روسیه عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. متقاضیان می توانند با شرکت در دوره پادفک روسیه شانس خود را برای موفقیت در دوره تحصیلی بالا ببرند که در حقیقت یک دوره پری مدیکال یا پیش دانشگاهی پزشکی یکساله به شمار می رود و بیشتر در آن علاوه بر زبان روسی به درس هایی چون زیست شناسی و شیمی پرداخته می شود. شهریه دوره پادفک در دانشگاه‌ های مختلف روسیه متفاوت بوده و بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار می باشد. اما هزینه تحصیل پزشکی در روسیه نیز در دانشگاه مختلف این کشور متفاوت است و در صورتی که دوره تحصیلی به زبان انگلیسی باشد سالانه ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار و در صورتی که دوره تحصیل به زبان روسی باشد سالانه بین ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار می باشد.

برترین دانشگاه های پزشکی کشور روسیه عبارتند از: دانشگاه سچنوف (با رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو (رتبه ای بین 251 تا 300)، دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی پیروگف مسکو (با رتبه ای بین 351 تا 400)، دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ (با رتبه ای بین 351 تا 400)، دانشگاه رودن مسکو (با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ (با رتبه ای بین 401 تا 450)، دانشگاه فدرال کازان – منطقه ولگا (با رتبه ای بین 551 تا 600)، دانشگاه علوم پزشکی ایالتی شمال غربی مچنیکوف (با رتبه ای بین 551 تا 600)، دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (با رتبه ای بین 551 تا 600) و دانشگاه ایالتی علوم پزشکی کازان (با رتبه ای بین 601 تا 650).

 

تحصیل پزشکی در ایتالیا

یکی دیگر از کشورهایی که بسیاری آن را بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی می دانند، کشور ایتالیاست که دانشگاههای بسیار قدیمی و معتبر در زمینه ارائه دوره های پزشکی دارد. طبیعتاً علاوه بر اعتبار دانشگاه های این کشور، مناسب بودن هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز از دیگر علل اقبال دانشجویان بین المللی به انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیل می باشد. میانگین شهریه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ایتالیا 156 تا 3500 یورو در سال است. این در حالیست که در دانشگاه های خصوصی این کشور، شهریه دوره های تحصیل پزشکی بین 6 تا 20 هزار یورو در سال می باشد. اکثر دوره‌ های تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان ایتالیایی ارائه می گردد و معدود دوره هایی می توان برای تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور پیدا نمود. اولین دانشگاه های این کشور که دوره های تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را ارائه نمودند دانشگاه ‌های میلان، رم، ناپل، و پاویا بوده اند و برای ورود به دوره های تحصیل در آنها باید در آزمون آیمت ایتالیا که به زبان انگلیسی برگزار می ‌شود شرکت نمود. این آزمون هر سال یکبار در خود کشور ایتالیا و در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای امارات و قطر در همسایگی کشورمان برگزار می گردد. همه ساله ظرفیت مشخصی برای دانشجویان غیر اروپایی برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در ایتالیا تعیین می گردد و به همین جهت فقط افرادی که بسیار نخبه بوده و بتوانند بالاترین رتبه ها را به دست آورند به دوره های تحصیل پزشکی در ایتالیا راه پیدا می کنند. میانگین درآمد پزشکان در ایتالیا حدود 112 هزار یورو در سال است و به همین علت بسیاری از افراد پس از تحصیل پزشکی در دانشگاه های این کشور، در خود کشور ایتالیا می مانند و مشغول به کار می شوند.

برترین دانشگاه های پزشکی کشور ایتالیا عبارتند از: دانشگاه میلان (با رتبه 80)، دانشگاه بولونیا (با رتبه 84)، دانشگاه ساپینزا رم (با رتبه 112) و دانشگاه پادووا (با رتبه 125).

 

تحصیل پزشکی در نروژ

تحصیل پزشکی در نروژ نیز یکی دیگر از گزینه های بسیار مناسب برای مشتاقان تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. البته در اکثر دانشگاه های این کشور دوره های تحصیل پزشکی در نروژ به زبان نروژی ارائه می گردد و به ندرت می توان دوره هایی برای تحصیل در رشته پزشکی به زبان انگلیسی یافت. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در نروژ که به زبان نروژی ارائه می گردد، باید مدرک زبان نروژی معتبر و همچنین برای شرکت در دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمود. از شرایط ورود به این دوره ها داشتن تحصیلات ۱۲ ساله و مدرک دیپلم همراه ریز نمرات با نمرات قابل قبول در دروسی  چون شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی است. دوره های پری مدیکال در این کشور نیز به صورت یک یا دو ساله ارائه می گردد و به منظور آمادگی جهت موفقیت متقاضیان برای شرکت در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های این کشور بسیار مفید می باشد. دوره های تحصیل پزشکی در نروژ در تمامی دانشگاه های این کشور شش ساله می‌باشد. میانگین درآمد پزشکان در نروژ حدود 528 کرون نروژ می باشد.

برترین دانشگاه های پزشکی کشور نروژ عبارتند از: دانشگاه اسلو (با رتبه 79)، دانشگاه برگن (با رتبه ای بین 151 تا 200)، دانشگاه علوم و فناوری نروژ در تروندهایم (با رتبه ای بین 201  تا 250)، دانشگاه ترومسو – دانشگاه قطب شمال نروژ (با رتبه ای بین 351 تا 400)، دانشگاه استاوانگر (با رتبه ای بین 551 تا 600).

 

تحصیل پزشکی در هند

مزیت های اصلی تحصیل پزشکی در هند رتبه مناسب دانشگاه های این کشور، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، و همچنین هزینه پایین دانشگاه این کشور به نسبت کشورهای اروپایی می باشد. به همین جهت عده زیادی از مشتاقان تحصیل پزشکی از سراسر دنیا از جمله از کشور عزیزمان ایران برای تحصیل این رشته در دانشگاه این کشور را اپلای می کنند. در این کشور، رشته پزشکی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می گردد و سیستم آموزش پزشکی به مانند اکثر کشور های دنیا که یک دوره شش ساله پزشکی را ارائه می کنند، نیست. بسیاری از مشتاقان تحصیل پزشکی در هند، از ابتدا در دوره های پری مدیکال هند در دانشگاه ‌ها و کالج های این کشور شرکت می کنند تا برای ورود به دوره های پزشکی آماده شده و با موفقیت آزمون ورودی پزشکی پشت سر بگذارد. این آزمون از ۱۰۰ سوال زیست شناسی و 100 سوال فیزیک و شیمی تشکیل می شود. از شرایط ورود به دوره های تحصیل پزشکی در هند داشتن دیپلم ۱۲ ساله با نمره نسبتا بالا در دروسی چون زیست شناسی، شیمی و فیزیک همچنین داشتن سن حداقل 17 سال می باشد.

 

تحصیل رشته پزشکی در مجارستان

برخی به علل مختلف کشور مجارستان را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی برای مشتاقان تحصیل پزشکی در خارج از کشور می دانند. امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، شهریه مناسب دانشگاه ها، و همچنین رنکینگ و اعتبار دانشگاه های این کشور از علل اقبال متقاضیان تحصیل پزشکی در خارج از کشور به تحصیل در مجارستان است. دوره های تحصیل پزشکی در مجارستان شش ساله بوده و البته بسیاری از متقاضیان ورود به این دوره ها؛ یک دوره یک ساله پری مدیکال نیز در کالج های این کشورمی گذرانند تا علاوه بر تقویت مهارت های زبان، آماده شرکت در آزمون پزشکی دانشگاه های مجارستان شوند. شرکت در دوره های کالج موجب می شود که مشتاقان تحصیل پزشکی در مجارستان از ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس برای اخذ پذیرش تحصیلی معاف شوند. هموطنان عزیزی که قصد تحصیل پزشکی در مجارستان را دارند باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران انتخاب نمایند تا پس از اتمام دوره تحصیل در صورتی که قصد بازگشت به ایران و کار در کشورمان را داشتند، مشکلی در زمینه ارزشیابی مدارک خود نداشته باشند. در لیست سال 2023 وزارت بهداشت ایران نام دانشگاه سملوایز، دانشگاه دبرسن، دانشگاه سگد، و دانشگاه پچ مجارستان در بین دانشگاه های مورد تایید دیده می شود که در رنکینگ کیو اس نیز همین 4 دانشگاه، برترین دانشگاه های مجارستان در رشته پزشکی به حساب می آیند.

 

تحصیل پزشکی در جمهوری چک

جمهوری چک یکی از کشورهای مدرن اروپای شرقی به شما می رود که از دانشگاه های فوق العاده معتبری برخوردار است و بسیاری از مشتاقان تحصیل در اروپا این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می ‌کنند. برای تحصیل پزشکی نیز این کشور از گزینه های بسیار مناسب در میان کشورهای اروپایی به حساب می آید. اولاً هزینه تحصیل پزشکی در این کشور بسیار مناسب بوده و برای دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می گردد حدود ۱۲ هزار یورو و برای دوره‌ های که به زبان چکی ارائه می ‌گردد تقریباً رایگان است. دوما دانشگاه های این کشور از اعتبار بین ‌المللی بسیار مناسبی برخوردارند و به ویژه دانشگاههای چارلز و ماساریک جزوه دانشگاه های شاخص قاره اروپا محسوب می گردند. برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در جمهوری چک باید در آزمون ورودی پزشکی این کشور شرکت نمود. این آزمون شامل دروس شیمی و فیزیک و زیست شناسی می باشد. شرکت در دوره‌ های فاندیشن یا دوره های پیش دانشگاهی پزشکی می توانند مشتاقان ورود به دوره های تحصیلی پزشکی در جمهوری چک را برای آزمون ورودی آماده کند. در این دوره ها زبان انگلیسی و زبان چکی به همراه دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی به متقاضیان ارائه می گردد. شهریه این دوره ‌ها چیزی بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو خواهد بود. البته برای ورود به این دوره ها محدودیت سنی در نظر گرفته شده و افرادی که تنها بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند مجاز به ورود به این دوره ها می باشند.

برترین دانشگاه های پزشکی کشور جمهوری چک عبارتند از: دانشگاه چارلز پراگ (با رتبه ای بین 151 تا 200)، دانشگاه ماساریک برنو (با رتیه ای بین 351 تا 400) و دانشگاه پالاکی اولوموک (با رتبه ای بین 451 تا 500).

 

تحصیل پزشکی در نیوزلند

نیوزلند دیگر کشور انگلیسی زبانیست که بسیاری آن را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی به حساب می آورند. میانگین درآمد پزشکان در نیوزلند حدود 145 هزار دلار در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور زیبا مناسب است و به همین دلیل اغلب دانش آموختگان دانشگاه های این کشور، در خود نیوزلند باقی مانده و به کار مشغول می شوند. حتی دو مورد از دانشگاه های این کشور از برترین دانشگاه های علوم پزشکی دنیا محسوب می شوند که عبارتند از: دانشگاه آکلند (با رتبه 122)، دانشگاه اتاگو (با رتبه ای بین 151 تا 200) و دانشگاه فناوری آکلند (با رتبه ای بین 401 تا 450). همچنین چند مورد از دانشگاه‌ های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند و مدارک دانشجویانی که پس از تحصیل پزشکی در نیوزلند قصد کار در ایران را داشته باشند در کشورمان مورد ارزشیابی قرار می گیرد و این دانشجویان از این نظر با مشکلی مواجه نخواهند شد. هزینه های تحصیل پزشکی در نیوزلند به مانند استرالیا بالاست و به طور میانگین در حدود ۵۰ هزار دلار در سال است که البته در سال های تحصیلی مختلف متفاوت می باشد. به عنوان مثال شهریه سال اول تحصیل پزشکی در نیوزلند در دانشگاه اتاگو حدود ۳۰ هزار دلار، سال دوم و سوم حدود ۷۰ هزار دلار، و شهریه سال های چهارم، پنجم و ششم که دوره های بالینی به حساب می ‌آید حدود ۸۰ هزار دلار در سال می باشد.

 

تحصیل پزشکی در اسپانیا

کشور زیبای اسپانیا نیز یکی دیگر از مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی در سال های گذشته به شمار می رود و برخی نیز به منظور تحصیل پزشکی در اسپانیا وارد دانشگاه های این کشور شده ‌اند. البته یکی از شرایط خاص تحصیل پزشکی در این کشور این است که تقریبا تمام دوره های تحصیل پزشکی در این کشور به زبان اسپانیایی ارائه می گردد و فقط افرادی که به این زبان مسلط هستند می ‌توانند برای تحصیل در دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. شهریه تحصیل پزشکی در اسپانیا در دانشگاه‌ های دولتی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال می باشد که بسیار ارزان است. رتبه دانشگاه های دولتی این کشور بسیار عالی بوده و از دانشگاه های برتر قاره اروپا به شمار می روند. اما در دانشگاه‌ های خصوصی این کشور که رتبه های بسیار پایین تری دارند، شانس تحصیل پزشکی بسیار بیشتر است، زیرا این دوره ها با شهریه بسیار بالاتری و به طور دقیق تر بین ۵ هزار تا ۱۵ هزار یورو ارائه می گردد.

 

تحصیل پزشکی در فیلیپین

به طور کلی کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله مالزی، سنگاپور و فیلیپین از مقاصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی به حساب می آیند و بسیاری از سراسر دنیا برای تحصیل دانشگاهی به این کشورها وارد می شوند. کشور فیلیپین به علت شرایط مناسب اعطای ویزای دانشجویی و همچنین هزینه های پایین دانشگاه ها به یکی از اصلی ترین مقاصد ایرانیان مشتاق تحصیل پزشکی در خارج از کشور تبدیل شده است. تنها یک مورد از دانشگاه‌ های این کشور در آخرین لیست اعلام شده وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفته و همین موضوع موجب شده که اغلب دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل پزشکی به ایران برگشته و در کشور خودمان مشغول کار شوند این دانشگاه را برای تحصیل پزشکی در فیلیپین انتخاب نمایند.

همچنین تحصیل پزشکی در فیلیپین بدون ارائه مدرک زبان با شرکت در دوره های کالج در این کشور نیز امکان پذیر است و باید در نظر داشت که هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در هر ترم است که رقمی بسیار پایین محسوب می گردد و این موضوع اصلی ترین جذابیت تحصیل پزشکی در این کشور برای دانشجویان ایرانی است.

 

تحصیل رشته پزشکی در اسلواکی

با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهایی که پیش تر ذکر کردیم، به ویژه زبان دوره های تحصیل در کشور های مختلف و همچنین شهریه دانشگاه های کشورها می توان کشور اسلواکی را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی دانست.

اولین مزیت تحصیل پزشکی در اسلواکی امکان تحصیل این رشته در این کشور به زبان انگلیسی با شهریه ای به مراتب کمتر از کشورهای انگلیسی زبان است. به طور میانگین هزینه تحصیل پزشکی در این کشور حدود 9500 یورو در سال است که بعضا در دانشگاه های مختلف آن کمی پایین تر یا بالاتر می باشد. همچنین طول دوره های تحصیل پزشکی در اسلواکی کلیه دانشگاه های این کشور شش سال می‌ باشد. همچنین عدم نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی چون مدرک آیلتس را نیز باید دیگر مزیت بزرگ تحصیل پزشکی در این کشور دانست. خود بحث اخذ مدرک زبان یکی از موانع اصلی جلوه های دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل پزشکی در خارج از کشور است که برای متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور اسلواکی چنین مانعی وجود ندارد.

برای ورود به دوره های تحصیل رشته پزشکی در اسلواکی باید در آزمون ورودی پزشکی دانشگاه های این کشور شرکت نموده و نمره قبولی را دریافت نمود. زیرا سال به سال تعداد متقاضیان ورود به این دوره ها بیشتر می شود و به علت محدودیت ظرفیت دانشگاه های این کشور چاره ای جز برگزاری آزمون برای اعطای پذیرش تحصیلی وجود ندارد. اما تجربه سالیان اخیر نشان داده دانشجویان ایرانی معمولا در این آزمون پذیرفته می شوند و مشکل خاصی نخواهد داشت. این آزمون به زبان انگلیسی برگزار شده و برای ورود به آن نیز مدرک زبان انگلیسی لازم نمی باشد. آزمون ورودی دانشگاه های اسلواکی برای دوره های پزشکی شامل ۱۰۰سوال شیمی و ۱۰۰ سوال زیست شناسی می باشد، که مدت زمان برگزاری این آزمون سه ساعت است.

همچنین باید در نظر داشت که تحصیل در یک کشور عضو اتحادیه اروپا مثل اسلواکی در یک دوره 6 ساله، به معنای سابقه ویزای شنگن 6 ساله است و همین موضوع مزیت بزرگی برای این کشور نسبت به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مانند فیلیپین علیرغم سهولت و شرایط مناسب تحصیل در آن کشورها به شمار می رود.

برترین دانشگاه پزشکی اسلواکی دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا است که در سال 2023 در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پزشکی، رتبه ای بین 451 تا 500 را از آن خود کرده و مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیز می باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پزشکی و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top