امروز: چهارشنبه 29 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر

در روزگاری به سر می بریم که فناوری های نوین مبتنی بر کامپیوتر به تمامی شئون زندگی انسان وارد شده است و تقریبا زندگی امروزی بشر بدون این فناوری ها غیر ممکن می باشد به همین جهت و با توجه به بازار کار رو به رشد آن در اکثر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای پیشرفته بسیاری از جوانان از سراسر دنیا از جمله کشور عزیزمان ایران به تحصیل این رشته می پردازند. اما همانطور که ذکر کردیم شرایط بازار کار و میزان رشد قابل دستیابی در این رشته در کشورهای مختلف یکسان نیست و به همین جهت بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند به منظور تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر به کشورهای پیشرفته ‌تر مهاجرت تحصیلی نمایند. اما به طور قاطع هیچ کشوری را نمی ‌توان برای مهاجرت تحصیلی برای رشته مهندسی کامپیوتر بهترین گزینه دانست. از این رو پیش از اقدام برای اخذ پذیرش لازم است متقاضیان با شرایط کشورهای مختلف آشنا شده و بسته به شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر را انتخاب نمایند.

  • بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر
  • بهترین کشورها برای تحصیل مهندسی کامپیوتر
  • بهترین کشور برای تحصیل در رشته کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر دارای گرایش های فوق العاده زیادی می باشد که معروف ترین آنها مهندسی کامپیوتر نرم افزار و مهندسی کامپیوتر سخت افزار هستند. گرایش نرم افزار به طیف وسیعی از موارد از جمله برنامه نویسی در زمینه‌ های مختلفی همچون ساخت نرم افزار و توسعه آن، طراحی و توسعه وب سایت و همچنین اپلیکیشن های کاربردی و غیره می پردازد. اما گرایش سخت افزار به تولید، تعمیرات و نصب و کلیه موارد مربوط به دستگاه ها و قطعات الکترونیکی و سیستمهای فیزیکی مرتبط با رایانه مرتبط است.

طبیعتا تحصیل مهندسی کامپیوتر در کشورهایی که زمینه تولیدات نرم افزاری و سخت افزاری از سر آمدها در دنیا به شمار می روند می ‌تواند شرایط کاری بهتری را در آینده برای متقاضیان تحصیل مهندسی کامپیوتر به همراه داشته باشد. از این رو و با در نظر گرفتن این موارد می ‌توان کشورهایی همچون کانادا و آمریکا را بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر به حساب آورد

اما فاکتور دیگری که نباید از نظر دور بماند این است که بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر برای هر فردی بسته به شرایط وی باید تعیین گردد. به عنوان مثال تحصیل در رشته کامپیوتر در آمریکا و کانادا بسیار گران است و شهریه های بالای دانشگاه های این کشورها و همچنین هزینه های بالای زندگی دانشجویی در آنها موجب می ‌شود بسیاری از دانشجویان که توان پرداخت آن را ندارند از تحصیل در این کشورها منصرف شوند. برای افرادی که محدودیت مالی جهت پرداخت شهریه دارند کشورهایی همچون اتریش و آلمان می توانند بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر محسوب شوند. زیرا شهریه دانشگاه در این کشورها بسیار ناچیز است و در عین حال رنکینگ بین ‌المللی دانشگاه ‌های آنها نیز مناسب است.

همانطور که ذکر کردیم یکی از فاکتورهای مهمی که در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر باید مد نظر قرار گیرد، اعتبار دانشگاه‌ های کشورهاست که در این زمینه نیز کشورهای انگلیسی زبان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند بهترین گزینه ها به حساب آیند. حال قصد داریم شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در اکثر کشورهایی که مقاصد تحصیلی اصلی دانشجویان ایرانی به حساب می ‌آیند را خدمتتان ارائه نماییم تا با در نظر گرفتن این موارد و همچنین مقایسه آنها با شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر که مناسب شرایط شما عزیزان است را انتخاب نمایید.

 

تحصیل در رشته کامپیوتر در آمریکا

با در نظر داشتن اکثر فاکتورهای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دنیا می توان با قاطعیت کشور آمریکا را بهترین گزینه به حساب آورد. زیرا اولا این کشور بهترین دانشگاه های دنیا در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر را دارد و اگر به رنکینگ موسسه کیو اس در زمینه تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر در سال ۲۰۲۰ نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که در میان ۱۰ دانشگاه اول دنیا در این زمینه ۵ دانشگاه به کشور ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. همچنین با در نظر داشتن فاکتور آینده شغلی نیز می توان آمریکا را بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر دانست. اکثر شرکت های کامپیوتری بزرگ در زمینه تولید نرم افزار و سخت افزار و همچنین اکثر شرکتهای بزرگ اینترنتی و خدمات آن متعلق به این کشور هستند و طبیعتا بازار کار فوق‌ العاده‌ ای برای فارغ التحصیلان این رشته در کشور آمریکا مهیاست. همچنین باید در نظر داشت به علت اعتبار بالای دانشگاه های این کشور در زمینه رشته کامپیوتر با تحصیل در آنها در صورتی که فارغ التحصیلان قصد داشته باشند در کشورهای دیگر نیز به کار مشغول شوند شانس بالایی برای بدست آوردن بهترین فرصت های شغلی دارند. همچنین درصد بالایی از دانشگاه های آمریکا مورد تایید وزارت علوم ایران نیز قرار دارند و فارغ‌ التحصیلان آنها در رشته مهندسی کامپیوتر در صورتی که بخواهند پس از تحصیل به ایران بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند نیز مشکلی در معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود نخواهند داشت. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته کامپیوتر در آمریکا عبارتند از: دانشگاه ام آی تی با رتبه ۱، دانشگاه استنفورد با رتبه ۲، دانشگاه کارنگی ملون با رتبه ۳، دانشگاه برکلی کالیفرنیا با رتبه ۴، دانشگاه هاروارد با رتبه ۷، دانشگاه پرینستون با رتبه ۱۱، دانشگاه ucla لس آنجلس کالیفرنیا با رتبه ۱۵، دانشگاه واشنگتن با رتبه ۱۸، دانشگاه کلمبیا با رتبه ۱۹، دانشگاه کرنل با رتبه ۱۹، دانشگاه نیویورک با رتبه ۱۹، موسسه فناوری جورجیا با رتبه ۲۷، موسسه فناوری کالیفرنیا کلتک با رتبه ۲۹ و دانشگاه تگزاس در آستین با رتبه ۳۱.

البته هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در آمریکا بالاست و همانطور که بیشتر ذکر کردیم بسیاری از دانشجویان ایرانی از عهده پرداخت آن بر نخواهند آمد. این هزینه در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است در اکثر دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان خارجی شهریه های زیادی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار آمریکا در سال در نظر گرفته شده که واقعاً رقم قابل ملاحظه ای می باشد. البته در دانشگاه های این کشور طیف وسیعی از بورسیه ها به دانشجویان نخبه تعلق می گیرد که می تواند حتی کلیه هزینه های تحصیل آنان را نیز پوشش دهد.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

کشور کانادا که به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی و کاری در دنیا شناخته می شود یکی دیگر از گزینه‌ های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر به شمار می رود. زیرا اولاً بازار کار  کشور برای رشته های مختلف از جمله رشته مهندسی کامپیوتر بسیار مناسب است. شرکت‌ های نرم‌افزاری فراوانی در کشور کانادا فعال هستند و به ویژه در زمینه ساخت بازی های کامپیوتری و ویدیویی این کشور از کشورهای پیشرو به حساب می آید. از طرف دیگر اعتبار بالای دانشگاه های این کشور نیز موجب شده بسیاری مشتاق استفاده از فرصت تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا باشند.

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا هستند عبارتند از: دانشگاه تورنتو با رتبه ۱۰، دانشگاه واترلو با رتبه ۲۴، دانشگاه بریتیش کلمبیا باید به ۲۵، دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترال و دانشگاه آلبرتا با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه سایمون فریزر با رتبه ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، دانشگاه کویینز در کینگستون با رتبه ای بین ۱۵۱ تا 200، دانشگاه مک مستر و دانشگاه کلگری و دانشگاه اتاوا و دانشگاه وسترن با رتبه ای بین ۲۰۱ تا ۲۵۰، دانشگاه کنکوردیا و دانشگاه کبک با رتبه ای بین ۲۵۱ تا ۳۰۰، دانشگاه ویکتوریا و دانشگاه یورک با رتبه بین ۳۰۱ تا ۳۵۰، دانشگاه کارلتون و دانشگاه دالهاوزی و دانشگاه منیتوبا با رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۴۵۰، دانشگاه لاوال و دانشگاه رایرسون با رتبه ای بین ۴۵۱ تا ۵۰۰، و دانشگاه شربروک با رتبه بین ۵۰۱ تا ۵۵۰.

اما هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا نیز به مانند آمریکا و سایر کشورهای انگلیسی زبان بالاست و از این نظر شرایط تحصیل این رشته در کشور کانادا برای دانشجویان ایرانی چندان مناسب نمی باشد و دانشجویان ایرانی اکثرا نمی ‌توانند هزینه های تحصیل در این کشور را تقبل کنند. البته باید در نظر داشت طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی به دانشجویان نخبه که بتوانند توانایی ‌های خود را نشان دهند در دانشگاه های کانادا اعطا می گردد و بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز در سال های اخیر موفق به اخذ بورسیه های تحصیلی از دانشگاه های این کشور شده‌ اند. هزینه های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا در دانشگاه های مختلف این کشور در مقاطع تحصیلی مختلف می تواند بسیار متغیر باشد و میانگین آن در مقطع کارشناسی حدود ۲۱ هزار دلار در سال، و کارشناسی ارشد و دکترا نیز حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ دلار در سال است.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

مزایای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان بسیار پرشمار است و اصلی ترین مورد آن امکان کار پس از تحصیل در این کشور و در نهایت اخذ اقامت دائم آلمان می‌ باشد. به طور کلی از مزایای تحصیل در آلمان هزینه های پایین تحصیل و همچنین زندگی دانشجویی در این کشور نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه کشورهای انگلیسی زبان می باشد که بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز از این فرصت بهره می برند. در عین حال اعتبار بین المللی دانشگاه های آلمان نیز در زمینه تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر بسیار بالاست و به همین جهت تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان متقاضیان فراوانی دارد باید در نظر داشت که این کشور از کشورهای پیشرفته و صنعتی اروپا به شمار رفته و به طور دقیق صنعتی ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. از این رو فرصت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی های کامپیوتری نیز این کشور به خوبی مهیا است و حتی این کشور ویزای استارتاپ آلمان را برای جذب کارآفرینان کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی راه اندازی کرده و از این طریق به این افراد اقامت دائم نیز اعطا می کند. به همین جهت فرصت کار در اکوسیستم کسب و کار این کشور برای مهندسان کامپیوتر به خوبی مهیاست. بهترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان عبارتند از: دانشگاه فنی مونیخ با رتبه ۳۶، موسسه فناوری کارلسروهه با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه آخن با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه فنی برلین با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰،  دانشگاه فنی دارمشتات با رتبه ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، دانشگاه هایدلبرگ با رتبه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، و دانشگاه سارلندز با رتبه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰. غیر از این دانشگاه ها نیز دانشگاههای دیگری از کشور آلمان در میان برترین دانشگاه های دنیا در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر قرار دارند و اگر به لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر که توسط موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام شده نگاهی بیاندازیم می بینیم ۲۹ دانشگاه کشور آلمان در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.

 

تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان

به طور کلی کشور انگلستان از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی به حساب می آید و به عنوان مثال بسیاری انگلیس را بهترین کشور برای تحصیل پرستاری، داروسازی، پزشکی و ... می دانند. دوره های تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان نیز دارای متقاضیان فراوانی می باشد و همه سال عده زیادی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته های کامپیوتر و آی تی و کلیه رشته های مبتنی بر تکنولوژی های کامپیوتری اقدام می نمایند. این رو ورود به دانشگاه‌ های انگلستان به ویژه برای تحصیل در رشته کامپیوتر بسیار سخت و رقابتی است. اعتبار دانشگاه های انگلستان و رتبه بین المللی آنها در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر نشان دهنده ارزش بالای تحصیل در انگلیس در این رشته است و به همین جهت فارغ التحصیلان این رشته در دانشگاه های انگلیس نه تنها در خود این کشور بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا شانس بالایی برای پیدا کردن کار و فرصت های شغلی خوب دارند.

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان هستند، عبارتند از: دانشگاه آکسفورد با رتبه ۵، دانشگاه کمبریج با رتبه ۶، امپریال کالج لندن با رتبه ۱۴، دانشگاه کالج لندن یا ucl با رتبه ۱۷، و دانشگاه ادینبرو با رتبه ۲۳. البته در کل نام ۵۰ دانشگاه کشور انگلستان در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر در رنکینگ سال ۲۰۲۰ موسسه کیو اس به چشم می خورد.

نکته مهم اینجاست که به علت بالا بودن شهریه تحصیل در انگلستان به ویژه در رشته های مهندسی بسیاری از هموطنان عزیزمان از پس هزینه تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان بر نمی آیند. البته در این کشور بورسیه های متنوعی به دانشجویان نخبه اعطا می شود که بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز همه ساله از آن ها بهره مند می شوند.

 

تحصیل مهندسی کامپیوتر در ترکیه

کشور ترکیه نیز می ‌تواند یکی از گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر برای دانشجویان ایرانی به حساب آید. دلایل مختلفی برای این امر می ‌توان برشمرد که یکی از مهم ترین آنها عدم وجود مشکل در پروسه اخذ ویزای دانشجویی کشور ترکیه برای دانشجویان ایرانی است. همچنین باید در نظر داشت که دانشگاه های کشور ترکیه از رتبه بین ‌المللی مناسبی برخوردارند و فارغ التحصیلان آن ها نه تنها در خود کشور ترکیه بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا نیز شانس به دست آوردن فرصت های شغلی مناسب را خواهند داشت. همچنین بسیاری از دانشگاههای ترکیه مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارند و پس از گذراندن دوره تحصیل مهندسی کامپیوتر در ترکیه دانشجویان ایرانی می ‌توانند به ایران بازگشته و بدون مشکل مدارک تحصیلی خود را در ایران معادل سازی کرده و به کار در ایران مشغول شوند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی کامپیوتر در ترکیه هستند عبارتند از: دانشگاه فنی خاورمیانه با رتبه ای بین ۲۰۱ تا ۲۵۰، دانشگاه بغازیچی با رتبه ای بین ۲۵۱ تا ۳۰۰، دانشگاه بیلکنت با رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰، دانشگاه فنی استانبول با رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰، دانشگاه سابانجی با رتبه ای بین ۳۵۱ تا ۴۰۰، و دانشگاه کوچ با رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۴۵۰. همچنین کشور ترکیه در سال های اخیر برای هوشمند سازی شهرهای خود قدم های موثری برداشته و از استارتاپ هایی که در زمینه فناوری های مبتنی بر کامپیوتر و اینترنت فعالیت می ‌کنند حمایت‌ های قابل توجهی کرده است و به همین جهت بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه دورنمای بسیار مناسبی دارد.

 

تحصیل مهندسی کامپیوتر در ایتالیا

به علل مختلفی از جمله مناسب بودن شهریه تحصیلی در قیاس با بسیاری از کشورهای دنیا، تحصیل در ایتالیا به طور کلی و به طور اخص تحصیل مهندسی کامپیوتر در ایتالیا بسیار مورد استقبال دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. اکثر دوره ‌های تحصیل مهندسی کامپیوتر در ایتالیا در مقطع کارشناسی به زبان ایتالیایی ارائه می شود و فقط معدود دوره‌ هایی را می توان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌ های این کشور یافت. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا شرایط متفاوت است و دوره های بسیاری به زبان انگلیسی ارائه می گردد. در آخرین رده بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر نام ۲۲ مورد از دانشگاه‌ های ایتالیا در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است که در این میان دانشگاه پلی تکنیک میلان با رتبه ۴۰، دانشگاه پلی ‌تکنیک تورین با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه ساپینزا رم با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، و دانشگاه بولونیا با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، شاخص ترین موارد به شمار می رود.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در اتریش

اتریش به عنوان یکی از کشورهای صنعتی عضو اتحادیه اروپا از کشورهای پیشرو در قاره سبز در زمینه فناوری های پیشرفته در زمینه های الکترونیک و دیجیتال نیز به حساب می ‌آید و صنایع متعددی در این زمینه در این کشور فعالند. همچنین در این کشور استارتاپ های مبتنی بر فناوری های دیجیتال نوین نیز در سال های اخیر بسیار شکل گرفته اند. امروز این کشور بازار کار مناسبی نیز برای فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر و فناوری اطلاعات و سایر رشته های مرتبط با تکنولوژی های نوین دارد. از طرف دیگر باید در نظر داشت که هزینه تحصیل مهندسی کامپیوتر در اتریش نیز نسبت به اکثر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار پایین است و حدود ۷۵۰ یورو در هر ترم معادل ۱۵۰۰ یورو در سال است که به حدی ناچیز است که بسیاری آن را تحصیل رایگان به حساب می آورند. اعتبار دانشگاه های اتریش نیز در اروپا و حتی جهان بسیار بالاست و بسیاری از دانشگاه ‌های این کشور رتبه های بین المللی فاخری را همه ساله از آن خود می کنند. در رتبه بندی موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۰ در زمینه تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر، بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در اتریش هستند، عبارتند از: دانشگاه فنی وین با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه وین با رتبه‌ ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، دانشگاه فنی گراتس با رتبه ای بین ۲۰۱ تا ۲۵۰، دانشگاه یوهانس کپلر لینز با رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰، دانشگاه اینسبروک با رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۴۵۰، و دانشگاه اقتصاد و بازرگانی وین با رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۴۵۰.

 

تحصیل در رشته کامپیوتر در سوئد

کشور سوئد نیز به عنوان صنعتی ترین کشور منطقه مهاجرپذیر اسکاندیناوی که به هوشمندسازی توجه زیادی در سال‌ های اخیر مبذول داشته نیز یکی از گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر به حساب می آید. تحصیل در رشته کامپیوتر در سوئد علاوه بر داشتن مزیت امکان کار پس از تحصیل و در نهایت دریافت اقامت دائم این کشور، مزایای دیگری نیز دارد. اول از همه باید در نظر داشت که دانشگاه های سوئد بسیار معتبر هستند و مدارک تحصیلی آنها در کلیه کشورهای دنیا دارای اعتبار و ارزش شمرده می شود و فارغ ‌التحصیلان آنها شانس زیادی برای کار در کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته کامپیوتر در سوئد هستند عبارتند از: موسسه فناوری سلطنتی سوئد با رتبه ۴۳، دانشگاه فنی چالمرز با رتبه ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، و دانشگاه اوپسالا با رتبه ای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰. البته به طور کلی ۸ مورد از دانشگاه های کشور سوئد در این رتبه بندی در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر قرار گرفته اند.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در استرالیا

کشور استرالیا در سال های اخیر با توجه به گسترش فعالیت استارتاپ های مبتنی بر تکنولوژی های کامپیوتری و اینترنتی و همچنین اعتبار بالای دانشگاهها به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی در زمینه مهندسی کامپیوتر تبدیل شده است. البته باید در نظر داشت که هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در استرالیا بسیار بالاست و می ‌تواند از حدود ۲۵ هزار دلار تا ۷۰ هزار دلار در سال در دانشگاه های مختلف تعیین شود که برای بسیاری پرداخت آن دشوار و غیر ممکن است. البته در دانشگاه های استرالیا برای دانشجویان نخبه به ویژه در رشته های مبتنی بر فناوری بورسیه های متنوعی در نظر گرفته می شود که بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز در سال‌ های اخیر از این بورسیه ها بهره مند شده اند. همانطور که ذکر شد دانشگاه های استرالیا به طور کلی از اعتبار بین ‌المللی بالایی برخوردارند. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر نیز دانشگاه‌ های این کشور است از رتبه های شاخصی برخوردار بوده اند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در استرالیا هستند عبارتند از: دانشگاه ملبورن با رتبه ۳۲؛ دانشگاه ملی استرالیا با رتبه ۴۱، دانشگاه سیدنی با رتبه ۴۲، دانشگاه موناش ملبورن، دانشگاه unsw ، دانشگاه کویینزلند، و دانشگاه فنی سیدنی با رتبه هایی بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه فنی کویینزلند، دانشگاه آر ام آی تی، و دانشگاه آدلاید با رتبه هایی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ و دانشگاه ولونگونگ با رتبه ای بین ۱۵۱ تا ۲۰۰. در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر این رشته تخصصی در دنیا نام ۲۳ دانشگاه این کشور به چشم می‌ آید.

 

تحصیل مهندسی کامپیوتر در روسیه

تحصیل مهندسی کامپیوتر در روسیه نیز به علل مختلف از جمله شهریه نسبتا مناسب دانشگاه های این کشور در قیاس با کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان و همچنین اعتبار نسبتاً بالای دانشگاه های آن متقاضیان زیادی دارد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی کامپیوتر روسیه هستند عبارتند از: دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه  ITMO و دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ با رتبه هایی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰. در آخرین رنکینگ دانشگاه های دنیا در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر ۱۲ دانشگاه کشور روسیه نامشان در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در نیوزلند

سیستم آموزشی دانشگاه های نیوزیلند تفاوت خاصی با استرالیا ندارد. دانشگاه های این کشور نیز از اعتبار بالایی در میان دانشگاه های دنیا خوردارند. از این رو تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در نیوزلند نیز به علت برخورداری از فرصت کار پس از تحصیل و دستیابی به اقامت دائم این کشور و همچنین اعتبار بالایی دانشگاه های این کشور که شانس کار در کشورهای پیشرفته را به فارغ التحصیلان دانشگاههای آن می دهد، به شدت مورد استقبال است. اما همانند استرالیا شهریه تحصیل در نیوزلند نیز بسیار بالاست و بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در نیوزلند نمی توانند از پس شهریه‌ های دانشگاهی و همچنین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور برآیند. اما باید در نظر داشت که دانشجویان نخبه زیادی همه ساله می توانند از بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های این کشور بهره مند گردند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر در نیوزلند هستند عبارتند از: دانشگاه آکلند با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰، دانشگاه ویکتوریا ولینگتون این با رتبه ای بین ۲۰۱ تا ۲۵۰، و دانشگاه کنتربری با رتبه بین ۲۵۱ تا ۳۰۰. همچنین در لیست برترین دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر که برای سال ۲۰۲۰ میلادی توسط موسسه کیو اس اعلام شده است، ۷ دانشگاه کشور نیوزلند در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هلند

با اینکه شهریه ‌های تحصیلی اکثر دانشگاه های هلند نسبتاً بالاست اما همه سال عده زیادی از جوانان ایرانی برای استفاده از فرصت تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هلند اپلای میکنند. دانشگاه های این کشور به ویژه در زمینه رشته های مهندسی از اعتبار بین المللی فوق العاده بالایی برخوردارند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هلند هستند، عبارتند از: دانشگاه آمستردام با رتبه ۴۵، دانشگاه فناوری دلفت با رتبه بین ۵۱ تا ۱۰۰، و دانشگاه فنی آیندهوون با رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰. اما در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا در رنکینگ اعلام شده توسط موسسه کیو اس در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر غیر از این دانشگاه ذکر شده، ۸ دانشگاه دیگر کشور هلند نیز دیده می شود و به طور کلی ۱۱ دانشگاه کشور هلند در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر رشته مهندسی کامپیوتر دنیا قرار گرفته اند.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مجارستان

هر چند که کشور مجارستان به هیچ وجه در حد و اندازه کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه فناوری های کامپیوتری توسعه پیدا نکرده، اما استقبال زیادی از تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مجارستان در میان دانشجویان ایرانی صورت می گیرد. برای این موضوع دلایل مختلفی می‌ توان ذکر کرد. اولا شهریه دانشگاه های این کشور نسبتا مناسب است. اما دلیل مهمتر عدم وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی در این کشور عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن است. این کشور در زمینه اعطای ویزای دانشجویی به دانشجویان ایرانی از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا راحت تر عمل می ‌کند و همچنین دانشگاه های این کشور نیز در اعطای پذیرش تحصیلی چندان سخت گیری نمی کنند. دانشجویانی که مدرک زبان ندارند نیز می توانند به یک دوره کالج زبان در این کشور وارد شده و پس از آن وارد دوره تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مجارستان شوند. این مزایا فقط به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مجارستان اختصاص ندارد و در اکثر رشته ها این کشور به یکی از اصلی ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است و به عنوان مثال بسیاری مجارستان را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی به حساب می آورند. بهترین دانشگاه های کشور برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در مجارستان عبارتند از: دانشگاه فنی و اقتصاد بوداپست با رتبه ای بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ و دانشگاه اتوش لوراند با رتبه ای بین ۵۰۱ تا ۵۵۰.

 

تحصیل مهندسی کامپیوتر در جمهوری چک

جمهوری چک به عنوان پیشرفته ترین کشور اروپای شرقی نیز می تواند گزینه مناسبی برای مشتاقان تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور به حساب آید. هزینه های تحصیل مهندسی کامپیوتر در جمهوری چک در دانشگاه مختلف این کشور می تواند متفاوت باشد و بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی می تواند بین ۴۵۰۰ تا ۱۵ هزار یورو در سال تعیین شود. در اکثر دانشگاه های این کشور امکان تحصیل مهندسی کامپیوتر در جمهوری چک هم به زبان انگلیسی و هم به زبان چکی وجود دارد تفاوت این دو این است که در صورتی که داوطلب به تحصیل مهندسی کامپیوتر در جمهوری چک به زبان چکی بپردازد نیاز به پرداخت شهریه نخواهد داشت. اما در غیر این صورت و در دوره های تحصیل به زبان انگلیسی حتما باید شهریه پرداخت گردد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل مهندسی کامپیوتر در جمهوری چک هستند، عبارتند از: دانشگاه چارلز پراگ با رتبه ای بین ۲۵۱ تا ۳۰۰، دانشگاه فنی پراگ با رتبه ای بین ۲۵۱ تا ۳۰۰، دانشگاه فنی برنو با رتبه ای بین ۴۰۱ تا ۴۵۰، و دانشگاه ماساریک با رتبه بین ۴۵۱ تا ۵۰۰.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند

شاید برای برخی قابل تامل باشد که چرا تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند را در کنار کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار داده ایم. دلیل این موضوع به طور واضح، به پیشرفت های چشمگیر این کشور در زمینه مهندسی کامپیوتر به ویژه مهندسی نرم ‌افزار باز می ‌گردد. در سال‌ های اخیر هند به دومین تولید کننده نرم‌ افزار در دنیا تبدیل شده و بسیاری از نخبگان و افراد شاخص در زمینه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات که توانسته اند شرکت های استارتاپی بزرگ مبتنی بر فناوری های کامپیوتر و اینترنت در جای جای دنیا تاسیس نمایند، فارغ التحصیلان همین دانشگاههای هند می باشند. هم اکنون در میان مدیران شرکت های فناورانه و اینترنتی بزرگ دنیا از جمله گوگل نیز می توان نخبگانی هندی که حداقل بخشی از دوران تحصیل خود را در دانشگاه‌ های کشور هند گذراندند پیدا نمود. به همین جهت می‌ توان سطح تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند را بسیار بالا دانست و فارغ التحصیلان آن ها معمولاً می توانند هم در شرکت های استارتاپی پرتعدادی که در کشور هند در سال ‌های اخیر تأسیس شده و هم در شرکت‌ های فناورانه بین المللی در جای جای دنیا فرصت های شغلی مناسب را به دست آورند. از دیگر مزایای دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند این است که دانشجویان به حدی در زمینه تخصصی خود رشد می کنند که بسیاری از آنان خود بدون اینکه به دنبال کار بگردند، موفق می شوند یک کسب و کار فناورانه برای خود تاسیس نموده و به عنوان یک کارآفرین شناخته شوند. همچنین هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند نیز نسبت به اکثر کشورهای دنیا پایین تر است و از این نظر نیز برای دانشجویان ایرانی دارای صرفه به حساب می‌ آید. اما طبیعتا مزایایی که تحصیل در اروپا برای آنان به همراه دارد را تحصیل در هند نخواهد داشت. به عنوان مثال یک دانشجوی ایرانی در صورتیکه یک دوره تحصیل دانشگاهی در اروپا را بگذراند فرصت اخذ ویزای کار پس از تحصیل در همان کشور اروپایی و یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا را به دست می آورد که می تواند به اخذ اقامت دائم اتحادیه اروپا منجر شود و فارغ التحصیلان دانشگاه های هند چنین مزیتی را به دست نخواهد آورد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در هند هستند عبارتند از: موسسه فناوری بمبئی و موسسه فناوری دهلی با رتبه هایی بین ۵۱ تا ۱۰۰، موسسه فناوری کانپور، موسسه فناوری خاراگپور و موسسه فناوری مدرس با رتبه هایی بین ۱۰۱ تا ۱۵۰. به طور کلی ۲۰ دانشگاه کشور هند در رنکینگ اعلام شده توسط موسسه کیو اس در زمینه تخصصی مهندسی کامپیوتر در میان ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا در سال 2020 طبقه بندی شده اند.

 

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در اسلواکی

اسلواکی قطعا در حد کشورهای صنعتی دنیا در زمینه های فناوری اطلاعات و کامپیوتر، کشوری پیشرفته به حساب نمی آید. اما برای دانشجویان ایرانی تحصیل در اسلواکی به طور کلی و به طور اخص در رشته مهندسی کامپیوتر دارای مزایای قابل توجهی است. اولین و مهم ترین مورد این است که برای ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه ‌های این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و دانشجویان ایرانی می توانند در رشته های مختلف از جمله مهندسی کامپیوتر در دانشگاه‌ های اسلواکی به زبان انگلیسی و بدون ارائه مدرک زبان تحصیل کنند. اگر فردی موفق شود که زبان اسلواک را آموخته و مدرک این زبان را ارائه دهد می ‌تواند حتی در این کشور به تحصیل رایگان رشته های مختلف از جمله مهندسی کامپیوتر بپردازد. اگر فردی قصد تحصیل این رشته به زبان انگلیسی را در دانشگاه این کشور داشته باشد به طور میانگین باید چیزی حدود ۳۵۰۰ یورو در سال شهریه به دانشگاه پرداخت نماید که البته شهریه تحصیل مهندسی کامپیوتر در اسلواکی در دانشگاه ‌های مختلف این کشور نیز متفاوت است.

بهترین دانشگاه این کشور برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه فنی براتیسلاوا می باشد که به دانشگاه تکنیک براتیسلاوا نیز معروف است و همه ساله از برترین دانشگاه‌های این کشور در زمینه رشته مهندسی کامپیوتر و به طور کلی رشته های فنی مهندسی به شمار می رود. دیگر دانشگاه مطرح این کشور زمینه های فنی مهندسی و همچنین رشته مهندسی کامپیوتر نیز دانشگاه فنی کوشیتسه می باشد که این دانشگاه نیز از دانشگاه‌ های رتبه دار بین المللی به حساب می آید.

از اصلی ترین مزایای تحصیل این رشته در کشور اسلواکی برای هموطنان عزیزمان این است که به علت وجود استاندارد آموزشی مشترک در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا فارغ التحصیلان دانشگاههای اسلواکی می توانند پس از تحصیل بدون نیاز به معادل سازی مدارک شان، در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند. همچنین اکثر دانشگاه های این کشور از جمله همین دو دانشگاه ذکر شده مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هستند و به همین جهت فارغ‌ التحصیلان آنها در صورتی که قصد داشته باشند پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند نیز مشکلی در هنگام معادل سازی مدارک تحصیلی خود نخواهند داشت.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top