امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

پرستاری یکی از رشته های بسیار مهم و کاربردی در سیستم بهداشت و درمان کشورهای مختلف دنیا می باشد که در هنگام مواجه شدن با مشکلات تندرستی و جسمی ، هر انسانی نیازمند متخصصان این رشته می باشد. در واقع بدون استفاده از تخصص و زحمات پرستاران؛ تصمیمات و تجویزهای پزشکان در اغلب موارد نمی‌ تواند به خوبی ثمر داده و به نتیجه مطلوب برسد. از این رو برای بازگرداندن سلامتی و بهبودی موثر بیماران، به خدمات پرستاران نیاز مبرم وجود دارد و به همین جهت آنان در جوامع مختلف به ویژه در کشورهای پیشرفته دنیا از ارج و قرب بالایی برخوردارند و در برخی از کشورها شرایط کاری و درآمدی بسیار مناسبی نیز برای آنان در نظر گرفته می شود. به همین جهت، بسیاری از علاقمندان این رشته ترجیح می ‌دهند از ابتدا تحصیل این رشته را در در کشور های دیگر به ویژه کشورهای پیشرفته دنیا انجام دهند تا در نهایت بتوانند در همان کشور در سیستم بهداشت و درمان مشغول به کار شده و اقامت دائم نیز دریافت نمایند. برای این افراد شناخت بهترین کشور برای تحصیل پرستاری یک نکته بسیار مهم پیش از اپلای کردن برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلف به شمار می رود.

  • بهترین کشور برای تحصیل پرستاری
  • بهترین کشور برای تحصیل رشته پرستاری
  • تحصیل پرستاری در خارج از کشور
  • بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

البته برخی افراد نیز پس از تحصیل پرستاری در خارج از کشور به ایران باز می گردند  ودر سیستم بهداشت و درمان ایران مشغول کار می شوند. برای این افراد یک نکته مهم در هنگام انتخاب محل تحصیل وجود دارد که باید حتماً مدنظر قرار داده شود و آن هم این است که دانشگاه مورد نظر برای تحصیل حتما باید از بین دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی انتخاب گردد، زیرا در غیر اینصورت مدارک تحصیلی اخذ شده آن ها در خارج از کشور در ایران قابل ارزشیابی نخواهد بود و آنان نمی ‌توانند در سیستم بهداشت و درمان ایران مشغول به کار شوند.

 

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری برای هر فردی می تواند متفاوت باشد و نمی ‌توان یک نسخه برای همه افراد پیچید. زیرا شرایط مختلفی را برای انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور باید در نظر گرفت و بر اساس آنها و با در نظر گرفتن جمیع جهات یک کشور و یک دانشگاه آن را به عنوان محل تحصیل انتخاب نمود.

 

یکی از اصلی ترین نکات در انتخاب محل تحصیل پرستاری در خارج از کشور شهریه دانشگاه ها می باشد، زیرا مسئله مالی و اقتصادی یکی از اصلی ‌ترین مشکلات دانشجویان در خارج از کشور به شمار می رود. طبیعتاً با در نظر گرفتن این موضوع می توان با قاطعیت گفت که بهترین کشور برای تحصیل پرستاری در خارج از کشور، کشورهای انگلیسی زبان نخواهند بود. زیرا شهریه تحصیل در آنها بسیار بالا است. برای افرادی که محدودیت مالی دارند، آلمان و اتریش می توانند گزینه های بهتری برای تحصیل به حساب آیند.

 

همچنین اعتبار دانشگاه‌ هایی که برای آنها اپلای می شود بسیار مهم است باید آنها را در رنکینگ های بین المللی از رتبه خوبی برخوردار باشند.

 

دیگر فاکتور خیلی مهم در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پرستاری، شرایط بازار کار این رشته و درآمد پرستاران در کشور مورد نظر است. زیرا بسیاری از پرستاران پس از تحصیل در همان کشور محل تحصیل به کار مشغول می شوند و در صورتی که بازار کار آن رشته در کشور مورد نظر مناسب نباشد  یک نکته بسیار منفی به حساب می آید و کشور مورد نظر نمی تواند گزینه مناسبی برای انتخاب محل تحصیل پرستاری به شمار آید.

 

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری

بهترین کشور برای تحصیل پرستاری کدام است؟ با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شده می توان گفت آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، آلمان، اتریش، نیوزلند، سوئیس، سوئد، ایتالیا، هلند، ترکیه، اسلواکی و لهستان بهترین کشورها برای تحصیل رشته پرستاری در خارج از کشور در سال 2024 به شمار می روند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شرایط تحصیل پرستاری در کشورهایی که دانشجویان ایرانی استقبال بیشتری برای تحصیل در آنها نشان می ‌دهند اشاره نماییم تا هر فرد بسته به شرایط خود و با در نظر گرفتن شرایط تحصیل در این کشورها بتواند بهترین گزینه مناسب برای تحصیل خود را انتخاب نماید.

 

تحصیل پرستاری در آمریکا

آمریکا با داشتن معتبرترین دانشگاه های دنیا قطعا می تواند یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به شمار آید. بسیاری این کشور را بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی هم می دانند. برنامه های پرستاری در آمریکا معمولاً چهار ساله هستند و به دو دوره دو ساله تقسیم می شوند. دوره اول دوره پایه پرستاری (RN-to-BSN)  است که به دانشجویان آموزش های پایه پرستاری را می دهد. دوره دوم دوره کارشناسی پرستاری (BSN) است که به دانشجویان آموزش های پیشرفته پرستاری را می دهد.

 

دانشگاه های آمریکا برای پذیرش دانشجویان بین المللی در رشته پرستاری، معمولاً مدارک زیر را درخواست می کنند:

 

  • مدارک تحصیلیمدرک دیپلم دبیرستان یا GED، ریز نمرات تحصیلی، و گواهینامه های تحصیلی دیگر
  • نمرات آزمون زبان انگلیسیمتقاضیان باید نمره حداقل 79 در آزمون تافل iBT یا نمره حداقل 6.0 در آزمون آیلتس آکادمیک داشته باشند.
  • انگیزه نامهمتقاضیان باید انگیزه نامه ای بنویسند که در آن توضیح دهند چرا می خواهند در رشته پرستاری تحصیل کنند.
  • توصیه نامهمتقاضیان باید دو توصیه نامه از اساتید یا کارفرمایان خود ارائه دهند.
  • پرداخت هزینه های درخواستمتقاضیان باید هزینه های درخواست را به دانشگاه پرداخت کنند.

 

هزینه تحصیل رشته پرستاری در آمریکا بسته به دانشگاه و ایالت متفاوت است. به طور متوسط، هزینه تحصیل در دوره کارشناسی پرستاری در آمریکا بین 20 تا 40 هزار دلار در سال است.

برای کار به عنوان پرستار در آمریکا، متقاضیان باید پس از فارغ التحصیلی در آزمون ورودی پرستاری (NCLEX-RN) قبول شوند. این آزمون توسط انجمن ملی پرستاری آمریکا (ANA) برگزار می شود.

پرستاران در آمریکا در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز درمانی، و سایر مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به کار هستند. میانگین حقوق سالانه یک پرستار در آمریکا حدود 75 هزار دلار است.

 

در سال ۲۰۲۳ بهترین دانشگاه های آمریکا در رشته پرستاری بر اساس رنکینگ موسسه کیو اس، دانشگاه پنسیلوانیا (با رتبه ۱)، دانشگاه جانز هاپکینز(با رتبه ۳)، دانشگاه واشنگتن (با رتبه ۴)، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (با رتبه ۹)، دانشگاه ییل (با رتبه ۱۰)، دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا (با رتبه ۱۱)، دانشگاه نیویورک (با رتبه ۱۲)، دانشگاه کلمبیا (با رتبه ۱۴)، دانشگاه دوک (با رتبه ۱۷)، دانشگاه لوس آنجلس کالیفرنیا (با رتبه ۲۱)، دانشگاه میشیگان آن آربور (با رتبه ۲۲)، دانشگاه اموری (با رتبه ۲۵)، دانشگاه پیتسبورگ (با رتبه ۳۵)، دانشگاه ایالتی اوهایو (با رتبه ۴۰)، دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند (با رتبه ۴۱)، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (با رتبه ۴۵) و دانشگاه آیووا (با رتبه ۴۷) بوده اند که بیشترین تقاضا برای تحصیل پرستاری در آمریکا نیز به همین دانشگاه های معتبر اختصاص دارد.

 

تحصیل پرستاری در کانادا

بسیاری کانادا را بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب می آورند. تحصیل پرستاری در کانادا علیرغم شهریه های نسبتاً بالای دانشگاه ‌های این کشور یکی از محبوب ترین گزینه ها برای علاقمندان این رشته در سراسر دنیا از جمله کشور عزیزمان ایران به شمار می ‌رود. دوره های کارشناسی پرستاری در دانشگاه های کانادا ۴ ساله است و فارغ التحصیلان این دوره ها شانس اخذ ویزای کار پس از تحصیل و در نهایت دستیابی به اقامت دائم کانادا را به دست می‌ آورند. به همین دلیل است که با توجه به وجود شهریه های بالا، بسیاری بازهم مشتاق تحصیل در کانادا هستند. شهریه دوره های تحصیل پرستاری در کانادا در دانشگاه‌ های مختلف این کشور متفاوت است. همچنین دانشجویان شهروند کانادا شهریه پایین تر از دانشجویان بین المللی برای تحصیل پرستاری در کانادا باید بپردازند. به طور میانگین در دوره کارشناسی 53 تا 170 هزار دلار کانادا برای کل دوره تحصیل و برای دوره های کارشناسی ارشد 80 تا 180 هزار دلار کانادا به طور میانگین در کل دوره پرداخت نمایند که در برخی از دانشگاه ‌ها این رقم کمتر و در برخی دیگر، حتی بیشتر است.

 

بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در کانادا هستند، عبارتند از: دانشگاه آلبرتا (با رتبه ۵)، دانشگاه تورنتو (با رتبه ۷)، دانشگاه مک مستر(با رتبه ۲۴)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه ۲۵)، دانشگاه مک گیل (با رتبه ۳۹)، دانشگاه کلگری (با رتبه ۴۴)، دانشگاه کویینز در کینگستون، دانشگاه اتاوا، دانشگاه وسترن، دانشگاه منیتوبا، دانشگاه مونترال، دانشگاه دالهاوزی و دانشگاه لاوال که در زمینه تخصصی پرستاری در میان دانشگاه های دنیا رتبه های فاهری را در رنکینگ تخصصی پرستاری در سال ۲۰۲۳ که توسط موسسه کیو اس منتشر شده کسب کرده اند.

 

تحصیل پرستاری در انگلیس

انگلیس با سیستم بهداشت و درمان بسیار پیشرفته خود معروف به NHS، از نظر بسیاری بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به شمار می‌ رود. با در نظر داشتن شرایط کار رشته های مربوط به نظام سلامت، بسیاری افراد انگلیس را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و سایر رشته های مربوط به سیستم بهداشت و درمان نیز به حساب می آورند. طول دوره های تحصیل پرستاری در انگلستان چهار سال است. برای ورود به این دوره ها باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل ۷ ارائه نمود. شهریه دوره های تحصیل پرستاری در انگلستان نیز در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و حدود ۱۴ تا ۳۰ هزار پوند برای مقطع کارشناسی و ۱۵ تا ۴۰ هزارپوند برای مقطع کارشناسی ارشد در سال می تواند متغیر باشد. علیرغم بالا بودن هزینه های تحصیل در این کشور بسیاری برای به دست آوردن شانس کار در سیستم بهداشت و درمان آن و در نهایت اخذ اقامت دائم انگلستان، این سختی را به جان خریده و وارد دوره های تحصیل پرستاری در انگلستان می شود. زیرا درآمد پرستاران در این کشور نیز رقم مناسبی است و یک پرستار تازه کار در این کشور حدود 20 هزار پوند در سال به دست می آورد و درآمد پرستاران تا بالای ۶۰ هزار پوند در سال نیز می رسد. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در انگلستان هستند، عبارتند از: دانشگاه کینگز کالج لندن، دانشگاه ساوتهمپتون، دانشگاه منچستر، دانشگاه ادینبرو، دانشگاه ناتینگهام و دانشگاه لیدز، که به ترتیب در میان دانشگاههای دنیا در زمینه تخصصی پرستاری، رتبه های ۲، ۶، ۷، ۲۸، ۳۱ و ۳۷ را به خود اختصاص داده اند. سایر دانشگاههای معتبر انگلستان برای تحصیل پرستاری که رتبه های ۵۱ تا ۱۰۰ دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پرستاری را از آن خود کرده ‌اند نیز عبارتند از: دانشگاه کاردیف، دانشگاه کوئینز بلفاست، دانشگاه اکستر، دانشگاه شفیلد، دانشگاه آلستر، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه گلاسکو، دانشگاه لیورپول و دانشگاه ساری.

 

تحصیل پرستاری در استرالیا

کشور استرالیا به عنوان یکی از کشورهای مهاجر پذیر که بازار کار بسیار مناسبی برای رشته‌ های بخش سلامت و بهداشت درمان از جمله پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، و پرستاری داراست، قطعا می تواند یکی از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب آید. برخی این کشور را بهترین کشور برای تحصیل داروسازی نیز می دانند. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در استرالیا در دانشگاه های این کشور ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس الزامی است و حداقل نمره خواسته شده در دانشگاه‌ های مختلف این کشور متفاوت بوده و معمولا بالای ۶ تعیین می شود. متقاضیان باید مدرک دیپلم و ریز نمرات خود را نیز به صورت ترجمه شده ارائه نمایند. البته به مانند انگلستان و سایر کشورهای انگلیسی زبان، هزینه تحصیل پرستاری در استرالیا نیز برای دانشجویان خارجی بالاست و دانشجویان باید برای تحصیل پرستاری در استرالیا در مقطع کارشناسی در دانشگاه های مختلف چیزی حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار استرالیا در سال هزینه نمایند. همچنین زندگی دانشجویی در استرالیا نیز اصلاً ارزان نیست و به طور میانگین یک دانشجوی خارجی در سال چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار استرالیا هزینه زندگی باید بپردازد که این رقم شامل اجاره مسکن، خوراک، پوشاک، مایحتاج اولیه، تلفن و اینترنت، حمل و نقل، و سایر موارد ضروری می باشد. رسیدن به شانس کار در استرالیا پس از دوره تحصیل، بسیاری راه قانع می کند که علیرغم بالا بودن این هزینه ها به پرداخت آن اقدام نموده و از شانس ورود به سیستم بهداشت و درمان استرالیا و در نهایت اخذ اقامت دائم این کشور برخوردار شوند. درآمد پرستاران در این کشور بسیار مناسب است و به طور میانگین بالاتر از ۴۵ دلار در ساعت تخمین زده می شود. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در استرالیا هستند عبارتند از: دانشگاه سیدنی (با رتبه ۱۳)، دانشگاه موناش ملبورن (با رتبه ۱۵) ، دانشگاه ملبورن (با رتبه ۱۷) ، دانشگاه فناوری سیدنی (با رتبه ۲۰) ، دانشگاه گریفیث (با رتبه ۲۳) ، دانشگاه فناوری کویینزلند (با رتبه ۳۰) ، دانشگاه دیکین (با رتبه ۳۲) ، دانشگاه کویینزلند (با رتبه ۳۳) ، دانشگاه کاتولیک استرالیا در ملبورن (با رتبه ۴۳) و دانشگاه وسترن سیدنی (با رتبه ۴۷). دیگر دانشگاه های معتبر ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در استرالیا عبارتند از: دانشگاه کرتین، دانشگاه فلیندرز، دانشگاه لاتروب، دانشگاه آدلاید، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه استرالیای جنوبی، دانشگاه وولونگونگ، دانشگاه ادیث کاوان، دانشگاه کانبرا و دانشگاه تاسمانیا.

 

تحصیل پرستاری در سوئیس

سوئیس بعنوان یکی از با ثبات ترین کشورها از نظر شرایط اقتصادی به شمار رفته و میزان بالای رفاه در این کشور نیز در میان کشورهای اروپایی زبانزد است. سطح علمی دانشگاه های این کشور نیز بسیار بالاست و بسیاری این کشور را نیز برای تحصیل پرستاری در خارج از کشور گزینه ای عالی می دانند.

 

شرایط تحصیل رشته پرستاری در سوئیس به شرح زیر است:

 

  • مدرک تحصیلیبرای تحصیل در رشته پرستاری در سوئیس، متقاضیان باید مدرک دیپلم متوسطه یا معادل آن را داشته باشند.
  • زبانزبان آموزش در رشته پرستاری در سوئیس به زبان آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی استمتقاضیان باید مدرک زبان معتبری در یکی از این زبان ها داشته باشند.
  • آزمون ورودیاکثر دانشگاه های سوئیس برای پذیرش در رشته پرستاری، آزمون ورودی برگزار می کننداین آزمون شامل سوالاتی در زمینه های علوم پایه، زیست شناسی، شیمی و ریاضی است.
  • دوره تحصیلدوره تحصیل رشته پرستاری در سوئیس 3 سال استدر این دوره، دانشجویان با مباحثی مانند علوم پایه، مراقبت های پرستاری، بیماری شناسی، روانشناسی و اخلاق پرستاری آشنا می شوند.
  • هزینه تحصیلهزینه تحصیل در رشته پرستاری در سوئیس به دانشگاه و شهر محل تحصیل بستگی داردبه طور متوسط، هزینه تحصیل در این رشته سالانه 5000 تا 10000 فرانک سوئیس است.

 

بر اساس آخرین رنکینگ اعلامی توسط موسسه کیو اس در سال 2023، دانشگاه بازل (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰)، دانشگاه لوزان (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰) و دانشگاه زوریخ (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰)، بهترین دانشگاه های سوئیس برای تحصیل در رشته پرستاری به شمار می روند و بیشترین تقاضا برای ورود به همین دانشگاههاست.

 

  • تحصیل رشته پرستاری به زبان آلمانی

برای تحصیل رشته پرستاری به زبان آلمانی، متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی با حداقل نمره B2 را داشته باشند. این مدرک را می توان از طریق شرکت در آزمون های زبان مانند TestDaF، DSH یا Goethe-Zertifikat اخذ کرد.

آزمون ورودی رشته پرستاری در سوئیس به زبان آلمانی توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود. این آزمون شامل سوالاتی در زمینه های علوم پایه، زیست شناسی، شیمی و ریاضی است.

 

  • تحصیل رشته پرستاری به زبان فرانسوی

برای تحصیل رشته پرستاری به زبان فرانسوی، متقاضیان باید مدرک زبان فرانسوی با حداقل نمره B2 را داشته باشند. این مدرک را می توان از طریق شرکت در آزمون های زبان مانند DELF، DALF یا TCF اخذ کرد.

آزمون ورودی رشته پرستاری در سوئیس به زبان فرانسوی توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود. این آزمون شامل سوالاتی در زمینه های علوم پایه، زیست شناسی، شیمی و ریاضی است.

 

  • تحصیل رشته پرستاری به زبان ایتالیایی

برای تحصیل رشته پرستاری به زبان ایتالیایی، متقاضیان باید مدرک زبان ایتالیایی با حداقل نمره B2 را داشته باشند. این مدرک را می توان از طریق شرکت در آزمون های زبان مانند CILS، PLIDA یا DITALS اخذ کرد.

آزمون ورودی رشته پرستاری در سوئیس به زبان ایتالیایی توسط دانشگاه های مختلف برگزار می شود. این آزمون شامل سوالاتی در زمینه های علوم پایه، زیست شناسی، شیمی و ریاضی است.

 

فارغ التحصیلان رشته پرستاری در سوئیس شانس بالایی برای یافتن شغل در این کشور دارند. بازار کار پرستاری در سوئیس بسیار پر رونق است و به دلیل کمبود نیروی کار، پرستاران خارجی از فرصت های شغلی خوبی برخوردار هستند.

حقوق پرستاران در سوئیس نیز نسبتاً بالا است. به طور متوسط، یک پرستار در سوئیس سالانه 76800  فرانک سوئیس  درآمد دارد.

 

تحصیل پرستاری در آلمان

قطعاً آلمان را نیز می ‌توان یکی از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب آورد. صنعتی ترین کشور اتحادیه اروپا با داشتن دانشگاه های بسیار معتبر و در عین حال شهریه پایین تحصیلی یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان از سراسر دنیا از جمله کشور عزیزمان به شمار می رود. همچنین بازار کار رشته ی پرستاری نیز در این کشور بسیار عالی است و دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود می توانند در سیستم بهداشت و درمان این کشور مشغول به کار شوند. برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل پرستاری در آلمان و پس از آن بازگشت به وطن و کار در ایران را دارند نیز دانشگاه های زیادی در این کشور مناسب است. زیرا این افراد باید فقط دانشگاه هایی را انتخاب کنند که در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی قرار گرفته باشد. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در آلمان متقاضیان با سن حداکثر ۲۴ سال و برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، با سن اکثر ۳۰ سال می ‌توانند اقدام نمایند. این افراد باید مدارک تحصیلی خود را همراه با ریز نمرات را به صورت ترجمه شده به همراه مدرک زبان حداقل B2 زبان آلمانی و یا مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل ۶ را برای اخذ پذیرش ارائه نمایند. با توجه به نیاز روز افزون آلمان به نیروی کار متخصص، اکثر دانش آموختگان پرستاری در دانشگاه های این کشور شانس ورود به بازار کار آلمان را پیدا می کنند. برای این افراد می توان دستیابی به درآمدی بیش از ۳۴ هزار یورو را پیش بینی نمود.

 

تحصیل پرستاری در ترکیه

تحصیل پرستاری در ترکیه نیز یکی دیگر از گزینه های بسیار مناسب پیش روی عاشقان تحصیل پرستاری در خارج از کشور می باشد. دانشگاه های ترکیه از اعتبار بین‌المللی مناسبی برخوردارند و همچنین شهریه آنها به نسبت دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان پایین ‌تر است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در آنها برای دانشجویان ایرانی وجود دارد. از این رو بسیاری از مشتاقان تحصیل رشته پرستاری در خارج از کشور، این کشور را به عنوان محل تحصیل خود بر می گزینند. برای تحصیل پرستاری در دانشگاه های معتبر ترکیه علاوه بر ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچنین آیلتس باید داوطلبان در آزمون های YOS و SAT نیز شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نمایند. دوره های تحصیل پرستاری در ترکیه در مقطع کارشناسی چهار ساله می باشد و برای ورود به آنها باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و همچنین ریز نمرات را به صورت ترجمه شده، ارائه نمود. از دیگر مزایای تحصیل پرستاری در ترکیه عدم وجود مشکل در پروسه اخذ ویزای دانشجویی برای دانشجویان ایرانی می باشد که این مورد با توجه به دشواری های فراوان در اخذ ویزای دانشجویی در بسیاری از کشورهای دنیا برای هموطنانمان یک مزیت بزرگ به حساب می آید.

 

تحصیل پرستاری در اتریش

اتریش را نیز می توان بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب آورد. سالهاست به علل مختلفی به ویژه اعتبار بالای دانشگاههای اتریش و همچنین هزینه بسیار پایین تحصیل در این کشور بسیاری از مشتاقان تحصیل در خارج از کشور بهترین گزینه پیش روی خود را تحصیل در اتریش می بینند و علیرغم سختی اخذ پذیرش از دانشگاه ‌های این کشور و دشواری اخذ ویزای دانشجویی تلاش خود را برای ورود به دانشگاه این کشور انجام می دهند. طبیعتا برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در اتریش باید مدرک زبان آلمانی معتبر ارائه نمود. در دانشگاه های مختلفی در این کشور امکان تحصیل در رشته پرستاری وجود دارد که معتبر ترین آنها دانشگاه وین می باشد و دیگر دانشگاه معتبر این کشور که ارائه دهنده دوره های پرستاری است دانشگاه گراتس بوده که از معتبرترین دانشگاه های اتریش در رنکینگ های بین المللی به شمار می رود. هزینه تحصیل پرستاری در اتریش به مانند سایر رشته ها در دانشگاه های این کشور، در کلیه مقاطع تحصیلی ۷۵۰ یورو معادل سالانه ۱۵۰۰ یورو است که دانشجویان حتی می توانند به علت داشتن مجوز ۲۰ ساعت کار در هفته بخشی از همین هزینه نسبتا اندک و هزینه زندگی دانشجویی خود در کشور اتریش را نیز تامین نمایند. پس از پایان دوره تحصیل نیز این پرستاران می توانند در خود نظام سلامت اتریش مشغول به کار شده و از درآمدی به طور میانگین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورویی در ماه برخوردار گردند.

 

تحصیل پرستاری در سوئد

برخی نیز سوئد، صنعتی ترین کشور منطقه اسکاندیناوی را بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب می آورند. متقاضیان تحصیل پرستاری در سوئد در صورتیکه مدرک زبان سوئدی ارائه نمایند، می توانند به صورت رایگان در این کشور به تحصیل مشغول شوند. البته با ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر می توان به دوره های تحصیلی پرستاری در سوئد به زبان انگلیسی نیز وارد شد و برای ورود به این دوره ها حداقل مدرک آیلتس با نمره ۶ لازم است. هزینه تحصیل پرستاری در سوئد به زبان انگلیسی در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و از ۲۴۱ تا ۴۵۰ هزار کرون سوئد در کل دوره تحصیلی می تواند متغیر باشد. همچنین اکثر افرادی که در این کشور به تحصیل پرستاری می پردازند، پس از دوره تحصیل خود در سیستم بهداشت و درمان سوئد مشغول شده و از درآمد مناسبی نیز بهره مند می شوند. میانگین درآمد سالانه پرستاران در سوئد چیزی بین 253 تا 525 هزار کرون سوئد است. در اکثر دانشگاه های این کشور دوره های تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی سه ساله است. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره‌ های تحصیل پرستاری در سوئد هستند، عبارتند از، موسسه کارولینسکا (با رتبه ۱۷)، دانشگاه لوند (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰)،  دانشگاه اوپسالا (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰) ، دانشگاه لیشوپینگ (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰) ، دانشگاه اومیا (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰) و دانشگاه گوتنبرگ (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰).

 

تحصیل پرستاری در ایتالیا

ایتالیا نیز می تواند از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به شمار آید. طول دوره های تحصیل پرستاری در ایتالیا بین ۳ تا ۴ سال در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. در دانشگاه‌ های این کشور دو گرایش اصلی برای پرستاری وجود دارد که یکی گرایش پرستاری عمومی و دیگری پرستاری کودکان می ‌باشد. بازار کار رشته پرستاری در ایتالیا نیز نسبتا مناسب است و پرستاران چیزی حدود ۲۳۰۰ تا ۶۸۰۰ یورو در ماه به طور میانگین در این کشور درآمد دارند. به طور معمول در اکثر دانشگاه های ایتالیا دوره های تحصیل پرستاری به زبان ایتالیایی ارائه می ‌شود که برای ورود به آنها باید مدرک زبان معتبر ایتالیایی ارائه نمود. در برخی از دانشگاه‌ های این کشور دوره های تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی میز ارائه می شود که برای ورود به آنان نیز مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس از باید ارائه شود. هزینه تحصیل پرستاری در ایتالیا به طور متوسط در مقطع کارشناسی ۱۵۰۰ یورو و در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۰۰ یورو در سال است. بهترین دانشگاه ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در ایتالیا دانشگاه ساپینزا رم می باشد که در زمینه تخصصی پرستاری در میان دانشگاه های دنیا در سال ۲۰۲۳ رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰ را از آن خود کرده است. دیگر دانشگاه های معتبر و رتبه دار کشور ایتالیا در زمینه رشته تحصیلی پرستاری عبارتند از: دانشگاه کااتولیک ساکرو کوره (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰)، دانشگاه بولونیا (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰)، دانشگاه فلورانس (با رتبه ۱۵۱ تا ۱۸۰) و دانشگاه میلان با رتبه ۱۵۱ ال ۱۸۰).

 

تحصیل رشته پرستاری در هلند

به طور کلی سطح تحصیل در دانشگاه های هلند بسیار بالاست و در این کشور بازار کار اکثر رشته ها نیز به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاههای خود این کشور بسیار مناسب است. به همین ترتیب بازار کار رشته پرستاری در این کشور نیز بسیار مناسب بوده و بسیاری از مشتاقان تحصیل این رشته در خارج از کشور علاقمند ورود به دوره های تحصیل پرستاری در هلند هستند. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در هلند که به زبان های هلندی و انگلیسی ارائه می ‌شود، باید مدرک زبان هلندی یا انگلیسی معتبر ارائه نمود. بهترین دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در هلند است، دانشگاه اوترخت می باشد که در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پرستاری رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰ را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است. هزینه تحصیل رشته ورستاری در هلند در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و در مقطع کارشناسی از ۶ تا ۱۵ هزار یورو در سال و در مقطع کارشناسی ارشد از ۸ تا ۲۰ هزار یورو متغیر می باشد. امکان اخذ ویزای کار و اقامت پس از تحصیل در هلند هم وجود دارد و پرستاران می توانند در نظام سلامت هلند چیزی بین ۲۰۰۰ تا ۶۲۰۰ یورو در ماه درآمد کسب نمایند.

 

تحصیل پرستاری در لهستان

کشور لهستان نیز با داشتن دانشگاه های معتبر در زمینه های مختلف از جمله رشته های مربوط به بخش سلامت و بهداشت و درمان می ‌تواند از بهترین کشورها برای تحصیل رشته پرستاری به حساب آید. دوره های تحصیل پرستاری در لهستان به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود که برای ورود به آنها باید حتما مدرک زبان انگلیسی معتبر همچنین آیلتس با نمره حداقل 6.5 ارائه نمود. هزینه تحصیل پرستاری در لهستان در دانشگاه‌ های مختلف این کشور متفاوت است. در دانشگاه های دولتی کشور شهریه سال اول ۵۷۰۰ یورو و شهریه سال‌ های بعد نیز چیزی در حدود ۵۵۰۰ یورو می باشد. این در حالی است که هزینه تحصیل پرستاری در لهستان در دانشگاههای خصوصی این کشور تا سالانه ۱۵ هزار یورو نیز می تواند بالا رود. البته هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای انگلیسی زبان به مراتب پایین تر است و از این نظر شرایط برای  دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور نسبتا مناسب است.

 

تحصیل پرستاری در روسیه

روسیه نیز به دلایل مختلف می ‌تواند بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب آید. اولاً هزینه تحصیل پرستاری در روسیه در مقایسه با کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای انگلیسی زبان، بسیار مناسب است. همچنین اعتبار بسیاری از دانشگاه های روسیه در سطح بین المللی نیز بالا بوده و مدارک تحصیلی اخذ شده در آن ها در ایران نیز مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارد. طول دوره های تحصیل پرستاری در روسیه 4 سال می باشد و این دوره‌ ها در بیش از ۲۱ دانشگاه این کشور به متقاضیان ارائه می گردد. معتبرترین دانشگاههای ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در روسیه عبارتند از دانشگاه سن پترزبورگ، دانشگاه ملی تحقیقات، دانشگاه رودن مسکو و دانشگاه فدرال اورال. در روسیه امکان تحصیل رشته پرستاری هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی وجود دارد در برخی از دانشگاههای کشور روسیه ورود به دوره های تحصیل پرستاری به زبان انگلیسی، بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است. شهریه دوره های تحصیل پرستاری در روسیه در دانشگاه‌ های مختلف این کشور به طور میانگین بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار در سال است که رقمی فوق العاده مناسب نسبت به سایر کشورها حساب می آید. البته دانشجویان خارجی برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در روسیه باید دوره ‌های آمادگی پادفک را نیز در کالج ‌ها و دانشگاه‌ های این کشور بگذرانند که هزینه شرکت در این دوره ها نیز بین ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال است.

 

تحصیل رشته پرستاری در مجارستان

به طور کلی تحصیل در مجارستان برای جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج از کشور در رشته های مختلف به ویژه رشته های مربوط به علوم پزشکی، یکی از گزینه های فوق العاده محبوب به حساب می آید. همه ساله عده زیادی برای تحصیل پرستاری در مجارستان نیز اپلای می کنند. طبیعتاً به علت سهولت اخذ ویزای دانشجویی در این کشور نسبت به سایر کشورهای عضو این اتحادیه و همچنین اعتبار بالای دانشگاه های این کشور تحصیل در این کشور برای جوانان ایرانی گزینه ای بسیار جذاب به حساب آمده و متقاضیان آن سال به سال بیشتر می شود. طول دوره های تحصیل پرستاری در مجارستان در مقطع کارشناسی ۴ سال و  معادل ۸ ترم و طول دوره‌ های کارشناسی ارشد این رشته نیز 3 ترم می باشد. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در مجارستان باید مدرک زبان ارائه نمود. امکان تحصیل این رشته به زبان ‌های انگلیسی، مجاری، و آلمانی در دانشگاه‌ های این کشور وجود دارد و برای هر یک باید مدرک زبان مربوطه ارائه شود. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در مجارستان که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، مدرک آیلتس با نمره حداقل ۵ تا ۶ بسته به دانشگاه مورد نظر باید ارائه شود. شهریه دوره های کارشناسی پرستاری در مجارستان می ‌تواند تا سالی ۱۶ هزار یورو و دوره های کارشناسی ارشد تا سالی ۱۴ هزار یورو در دانشگاه های مختلف این کشور متغیر باشد.

 

تحصیل پرستاری در نیوزلند

نیوزلند نیز به مانند استرالیا می تواند بهترین کشور برای تحصیل پرستاری به حساب آید. برای ورود به دوره های تحصیل پرستاری در نیوزلند که 3 ساله می باشد، باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس ارائه نمود که حداقل نمره زبان خواسته شده در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و معمولاً حداقل 6 یا بالاتر تعیین می شود. بازار کار پرستاری در نیوزلند نیز به مانند استرالیا بسیار خوب است و به همین جهت بسیاری از مشتاقان تحصیل این رشته در خارج از کشور، حاضرند با وجود شهریه های بالای دوره های تحصیل پرستاری در نیوزلند وارد دانشگاه های این کشور شوند و در نهایت با اتمام دوره تحصیل، از درآمد مناسب پرستاران در بازار کار نیوزلند نیز برخوردار شده و همچنین اقامت دائم این کشور را نیز اخذ نمایند. یک پرستار تازه فارغ التحصیل شده در کشور نیوزلند حدوداً سالانه ۳۷ هزار دلار نیوزلند به طور میانگین در آمد دارد که به همین ترتیب با بالا رفتن سوابق کاری درآمد بدست آمده نیز بالا می رود. به طور میانگین شهریه دوره های تحصیل پرستاری در نیوزلند چیزی حدود ۳۵ تا ۳۸ هزار دلار نیوزلند در سال برای مقطع کارشناسی و چیزی حدود ۳۲ تا ۵۰ هزار دلار نیوزلند در سال برای مقطع کارشناسی ارشد است که رقم بالایی به حساب می آید. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در نیوزلند هستند عبارتند از: دانشگاه آکلند (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰)، دانشگاه اتاگو (با رتبه ۵۱ تا ۱۰۰)، دانشگاه مسی (با رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰) و دانشگاه فناوری آکلند (با رتبه ۱۵۱ تا ۱۸۰).

 

تحصیل پرستاری در دانمارک

دانمارک نیز به مانند سوئد، دیگر کشور منطقه اسکاندیناوی، هم برای تحصیل و هم برای کار پرستاری شرایط بسیار مناسبی دارد. بسیاری از جوانان مشتاق تحصیل پرستاری در اروپا به این دلیل دانمارک را به عنوان محل تحصیل خود بر می گزینند که هم این کشور بازار کار مناسبی برای این رشته دارد و هم درآمد پرستاران در دانمارک رقم بسیار مناسبی است و در واقع تحصیل را به انگیزه اقامت کاری در این کشور برمی گزینند. دوره های تحصیل پرستاری در دانمارک در دانشگاه ‌های مختلف این کشور به زبان های دانمارکی و انگلیسی ارائه می شود. معتبرترین دانشگاه‌ ارائه دهنده دوره های تحصیل پرستاری در دانمارک، دانشگاه آرهوس می باشد که در میان دانشگاه‌ های دنیا در زمینه تخصصی پرستاری رتبه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰ را از آن خود کرده است. دانشگاه جنوب دانمارک در شهر اونسه نیز دیگر دانشگاه معتبر این کشور برای تحصیل پرستاری می باشد که رتبه ای بین 101 تا 150 را در میان دانشگاه های دنیا در رشته پرستاری از آن خود کرده است. هزینه تحصیل پرستاری در دانمارک بین ۶ تا ۱۶ هزار یورو در کل دوره تحصیل است. میانگین درآمد پرستاران در دانمارک نیز رقم بسیار مناسب بالای ۸۰ هزار یورو در سال است که نشان می دهد پرستاران نیز مانند سایر اقشار در کشور دانمارک از کیفیت زندگی بسیار بالایی برخوردار می باشند.

 

تحصیل پرستاری در اسلواکی

اسلواکی به طور کلی در سال های اخیر به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیل برای دانشجویان ایرانی محسوب می شود و دانشجویان ایرانی فراوانی همه ساله برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور به ویژه در زمینه رشته های مربوط به سیستم بهداشت و درمان اقدام می کنند. اولین مورد از مزایای تحصیل پرستاری در اسلواکی این است که آموزش ها در دانشگاه‌ های این کشور بر اساس استانداردهای مشترک اتحادیه اروپا ارائه می‌ شود و مدارک تحصیلی آن ها در کشورهای پیشرفته این قاره از جمله آلمان و اتریش نیز مورد تایید به حساب آمده و فارغ التحصیلان آن امکان کار در چنین کشورهایی را نیز به دست می آورند. همچنین اگر فردی تحصیل در اسلواکی در رشته پرستاری را در دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا انجام دهد، به علت اینکه این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد، می ‌تواند پس از تحصیل به ایران بازگشته و بدون مشکل مدارک خود را برای ارزشیابی ارائه نماید و در سیستم بهداشت و درمان ایران نیز مشغول به کار شود. تحصیل در رشته پرستاری در اسلواکی در دانشگاه های دیگری چون دانشگاه سنت سیریل و متودیوس در ترناوا، دانشگاه فیلسوف کنستانتین در نیترا، دانشگاه پرشوف، دانشگاه ترناوا، دانشگاه پزشکی اسلواک در براتیسلاوا، و کالج بهداشت و کار اجتماعی سنت الیزابت در براتیسلاوا نیز امکانپذیر است، اما مدارک ارائه شده در این دانشگاه ها هر چند که در کل اروپا معتبر است، در ایران قابل ارزشیابی نیست. هزینه تحصیل رشته پرستاری در اسلواکی چیزی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو می باشد که البته این رقم برای دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی تعیین شده است. در صورتی که متقاضیان بتوانند زبان اسلواک را آموخته و مدرک این زبان را ارائه دهند، می توانند به صورت رایگان به تحصیل رشته پرستاری در این کشور مشغول شوند.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل پرستاری و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top