امروز: پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

همواره تب تحصیل رشته های مرتبط با بخش بهداشت و درمان و علوم پزشکی در میان جوانان ایرانی بسیار بالا بوده و در سال های اخیر به علت فاصله معنادار درآمد متخصصان این رشته ها با میانگین درآمد سایر اقشار جامعه، این اشتیاق افزایش نیز پیدا کرده است. یکی از محبوب ترین این رشته ها، رشته داروسازی است که عده زیادی از جوانان کشورمان همه ساله برای ورود به این رشته در دانشگاه های کشور تلاش می کنند. طبیعتاً ظرفیت پذیرش دانشگاه های کشورمان برای این رشته نیز دارای محدودیت های خاص خود می باشد و بسیاری از این افراد که مشتاق تحصیل در رشته داروسازی هستند موفق به ورود به دانشگاه های داخل کشور نمی شوند. اما برخی از این عزیزان سختی تحصیل در خارج از کشور و مشکلات و هزینه ‌های آن را به جان خریده و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سایر کشورهای دنیا و تحصیل داروسازی در خارج از کشور اقدام می ‌کنند. برای این افراد یکی از مهمترین مسائل دانستن بهترین کشور برای تحصیل داروسازی است.

  • بهترین کشور برای تحصیل داروسازی
  • بهترین کشورها برای تحصیل داروسازی
  • بهترین کشور برای تحصیل در رشته داروسازی
  • بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

نکته مهم این است که نمی‌ توان به طور قطع گفت بهترین کشور برای تحصیل داروسازی کدام کشور است و برای تعیین بهترین مقصد تحصیلی برای هر فرد باید با توجه به شرایط وی؛  برای تحصیل در کشورهای مختلف اقدام به تصمیم گیری نمود. معیارهای مختلفی در این زمینه باید در نظر گرفته شود تا هر فرد بتواند بهترین کشوری که متناسب با شرایط وی می باشد را انتخاب نماید.

 

اولین مورد که شاید تعیین کننده ترین مورد نیز باشد، هزینه های تحصیل در کشورهای مختلف است. به عنوان مثال اگر فردی محدودیت خاصی در زمینی پرداخت شهریه نداشته باشد، می تواند در دانشگاه های کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، و انگلیس که دارای رتبه های بسیار بالا در رنکینگ های بین المللی هستند به تحصیل بپردازد. برای افرادی که محدودیت مالی در پرداخت شهریه و هزینه های زندگی دانشجویی دارند، بهترین کشور برای تحصیل داروسازی می تواند کشوری چون آلمان یا اتریش باشد، زیرا هزینه های تحصیل این کشور ها فوق العاده پایین بوده و در عین حال اعتبار دانشگاه‌ های این کشورها نیز عالی می باشند.

 

دیگر فاکتور مهم اعتبار و رتبه دانشگاه های کشورهای مختلف است که فرد پس از انتخاب کشور هایی که هزینه تحصیل در آنها با شرایط اقتصادی وی تطابق دارد، باید سعی کند به انتخاب دانشگاهی با بالاترین رتبه ممکن از میان گزینه های موجود بپردازد.

 

موارد دیگری نیز معمولا در نظر گرفته می شوند که یکی از آن ها امکان اخذ ویزای کار و اقامت پس از تحصیل است. به عنوان مثال اگر فردی در یک کشور اروپایی مانند اسلواکی به تحصیل داروسازی بپردازد، پس از اتمام دوره تحصیل خود امکان اخذ ویزای کار از کلیه کشورهای اتحادیه اروپا را خواهد داشت و شانس کار و اقامت در کشورهای عضو این اتحادیه را پیدا خواهد کرد. از این رو وجود شرکت های دارویی بزرگ در کشورها را نیز باید مدنظر قرار داد. این در حالی است که تحصیل در کشورهای فیلیپین و هند با اینکه از نظر اعتبار دانشگاه ها در شرایط بسیار مناسبی قرار دارند اما همچین مزیتی را در اختیار دانشجویان قرار نمی ‌دهد.

 

فاکتور زبان نیز دیگر موردی است که نباید از نظر دور بماند. طبیعتاً تحصیل به زبان انگلیسی به علت آشنایی نسبی که اکثر جوانان ایرانی با این زبان دارند و امکان تقویت مهارت های این زبان برای آنان مقدور می باشد یک اولویت به حساب می آید. از این رو کشورهای انگلیسی زبان را می توان اولویت اول تحصیل در نظر گرفت. اما به علت هزینه های بالای تحصیل در این کشورها تحصیل در کشورهای غیر انگلیسی زبان به زبان انگلیسی می تواند دارای توجیه و صرفه اقتصادی بیشتری باشد. از این جمله کشورها می توان به اسلواکی و مجارستان اشاره نمود. البته برخی نیز به سایر زبان ها تسلط دارند و طبیعتا برای آنان کشورهای دیگر می‌ تواند مناسب تر باشد. به عنوان مثال برای افرادی که به زبان فرانسوی تسلط دارند کشور فرانسه و همچنین استان کبک کشور کانادا، و همچنین برای افرادی که به زبان آلمانی تسلط دارند کشورهایی چون آلمان، اتریش، و سوئیس می تواند بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب آید.

 

برای دانشجویان ایرانی که قصد بازگشت به ایران و کار در کشور خود را پس از اتمام دوره تحصیل در خارج از کشور دارند، معیاری دیگری نیز باید در نظر گرفته شود که مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل در وزارت بهداشت ایران است. زیرا در غیر این صورت دانشجو پس از تحصیل نمی توانند مدارک خود را در ایران معادل سازی نموده و در کشور مشغول به کار شود.

 

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها کدام کشور می تواند باشد؟ کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا، سوئد، آلمان، فرانسه و اتریش بهترین گزینه ها برای مشتاقان تحصیل دندانپزشکی در خارج در سال 2024 به شمار می روند.

 

حال با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای ذکر شده به ارائه اطلاعات در مورد شرایط تحصیل داروسازی در اصلی‌ ترین کشورهایی که به عنوان مقاصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به حساب می‌ آیند، اشاره می نماییم تا این عزیزان بتوانند با چشم باز، بر اساس شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل داروسازی را انتخاب نموده و برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آن اقدام نمایند.

 

تحصیل داروسازی در کانادا

به مانند سایر رشته ها تحصیل داروسازی در کانادا نیز دارای داوطلبان فراوانی می باشد. می ‌دانیم که سیستم آموزشی کانادا در جهان زبانزد بوده و از پیشرفته ترین نظام های آموزشی دنیا به شمار می رود. دانشگاه های کانادا نیز در زمره برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته و رتبه ‌های ممتاز را از آن خود کرده اند. این کشور دارای دانشگاه های تحقیقاتی می باشد که در زمینه تحقیقات علمی پژوهشی به ویژه در درمان بیماری ها و ساخت دارو ها و واکسن ها نیز از اعتبار ویژه ‌ای در دنیا برخوردار است. به همین جهت متقاضیان باید برای ورود به دانشگاه های این کشور با عده زیادی رقابت کنند. متقاضیان تحصیل داروسازی در کانادا می بایست مدرک تحصیلی و ریز نمرات خود را به همراه مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمایند. برای ورود به این دوره ها داشتن نمرات بالا در دروسی چون فیزیک شیمی، و زیست شناسی و بعضاً حتی ریاضیات لازم می باشد. در سیستم آموزشی این کشور دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای داروسازی به دانشجویان ارائه می گردد. دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه های استان کبک به تحصیل داروسازی مشغول شوند باید مدرک زبان فرانسوی نیز ارائه نمایند. اکثر متقاضیان تحصیل داروسازی در کانادا به علت بازار کار فوق ‌العاده خوب این رشته در کشور کانادا این کشور را به عنوان محل تحصیل خود بر می گزینند تا بتوانند در نهایت از مزایای کار و زندگی در این کشور مهاجر پذیر بهره مند گردند. میانگین درآمد داروسازان در کشور کانادا در حال حاضر چیزی حدود 54 هزار دلار کانادا در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور رقم مناسبی به شمار می رود. هزینه تحصیل داروسازی در کانادا نسبتا بالاست و چیزی حدود 30 تا 50 هزار دلار کانادا در هر سال تحصیلی می باشد که البته در دانشگاه های مختلف این کشور، این رقم متفاوت است. البته طیف وسیعی از بورسیه ها نیز به دانشجویان در این کشور اعطا می شود. بهترین دانشگاه های داروسازی کشور کانادا بر اساس رنکینگ موسسه کیو اس در سال 2023 برای رشته تخصصی داروسازی عبارتند از: دانشگاه تورنتو (با رتبه 12)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه 30)، دانشگاه مک گیل مونترال (با رتبه 34)، و دانشگاه آلبرتا (با رتبه 49)

 

تحصیل داروسازی در آمریکا

آمریکا با در اختیار داشتن بهترین دانشگاههای دنیا که تقریباً در تمامی رنکینگ های معتبر بین المللی رتبه های برتر دانشگاه های دنیا را به خود اختصاص داده ‌اند، می تواند یکی از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب آید. در این کشور شرکت های داروسازی بسیار بزرگی نیز فعالند که از آن جمله می توان به فایزر و مدرنا اشاره نمود. در سیستم آموزشی این کشور دوره های تحصیل کارشناسی داروسازی ۴ سال به طول می انجامد و اگر فردی دوره شش ساله پیوسته را طی کند، به مدرک دکترای حرفه ای داروسازی دست پیدا می کند. برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در آمریکا داوطلبان خارجی باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل ۱۶ ارائه نمایند و همچنین مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس با نمره حداقل ۶ کسب نموده باشند. نکته مهم در این زمینه این است که برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در آمریکا رقابت سنگینی میان داوطلبان برقرار است و هرچه معدل و ریز نمرات و همچنین نمره زبان داوطلب بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا جهت ورود به دوره های تحصیلی داروسازی خواهد داشت. اغلب داوطلبان قصد دارند پس از اتمام تحصیل داروسازی خود در دانشگاه های آمریکا، در این کشور به کار مشغول شده و اقامت گزینند. میانگین درآمد داروسازان در آمریکا 117 هزار دلار در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور رقم مناسبی است. بهترین دانشگاه های آمریکا در سال 2023 که ارائه دهنده دوره های تحصیلی داروسازی هستند، عبارتند از: دانشگاه هاروارد (با رتبه 1)، دانشگاه جانز هاپکینز (با رتبه 5)، دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (با رتبه 7)، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو (با رتبه 9)، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو (با رتبه 13)، دانشگاه میشیگان آن آربور (با رتبه 22)، دانشگاه تگزاس در آستین (با رتبه 31)، دانشگاه ییل (با رتبه 31)، دانشگاه واشنگتن (با رتبه 37)، دانشگاه کلمبیا (با رتبه 41)، دانشگاه توین سیتیز مینه سوتا (با رتبه 41)، دانشگاه دوک (با رتبه 47)، دانشگاه پردو (با رتبه 48)، دانشگاه ون در بیلت (با رتبه 52)، دانشگاه پنسیلوانیا (با رتبه 63)، دانشگاه کرنل (با رتبه 66)، دانشگاه ایلینوی در شیکاگو (با رتبه 66)،  دانشگاه ایالتی اوهایو (با رتبه 82)، دانشگاه مدیسون ویسکانسین (با رتبه 87)، دانشگاه پیتسبورگ (با رتبه 97) و دانشگاه راتجرز نیوبرانزویک (با رتبه 99). هزینه تحصیل داروسازی در آمریکا در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و  بین ۹۹۰۰ تا ۳۲ هزار دلار در سال برای دانشجویان بین المللی می باشد. البته دانشجویان آمریکایی هزینه کمتری بین ۳ هزار تا ۲۰ هزار دلار را در سال پرداخت می ‌کنند. باید در نظر داشت که زندگی دانشجویی در آمریکا نیز هزینه نسبتا بالایی دارد و برای آن باید حداقل ماهی هزار دلار در نظر گرفت. شهریه دانشگاه های خصوصی آمریکا از مقدار ذکر شده برای دانشگاه های دولتی نیز بیشتر است، به این ترتیب که بین ۱۸ هزار و 47هزار دلار می تواند متغیر باشد.

 

تحصیل داروسازی در استرالیا

طبیعی است استرالیا به عنوان کشوری که یکی از بهترین سیستم‌ های آموزشی دنیا را در اختیار دارد و بسیاری آن را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می دانند نیز می تواند از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب آید. در استرالیا مقطع کارشناسی رشته داروسازی در دانشگاه ها به صورت دوره ۴ ساله ارائه می گردد و برای ورود به آن معدل بالا و ریز نمرات قابل قبول به ویژه در دروسی چون زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک از شروط تعیین کننده به حساب می آید. همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره حداقل 6.5 یا 7 بسته به دانشگاه محل تحصیل از شروط تحصیل داروسازی در استرالیا به حساب می آید. دوره تحصیل کارشناسی ارشد داروسازی در استرالیا نیز دو ساله است و برای ورود به این دوره ها متقاضی باید آزمون MCAT را با موفقیت پشت سر بگذارد که در این آزمون بیشتر به مواردی چون شیمی، بیوشیمی، زیست شناسی، فیزیولوژی و فارماکولوژی تمرکز شده است. البته هزینه تحصیل داروسازی در استرالیا نیز به مانند هزینه تحصیل سایر رشته ها در این کشور بالاست و هر فردی از عهده این هزینه‌ ها بر نمی‌ آید. با این حال بسیاری به علت شرایط عالی بازار کار داروسازی در استرالیا و امکان کار و اقامت پس از تحصیل در این کشور، این هزینه گزاف را به هر نوعی تامین نموده و پرداخت می نمایند. هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف استرالیا در رشته داروسازی متفاوت است و سالانه بیش از 22 هزار دلار استرالیا می تواند متغیر باشد. اغلب افرادی که در استرالیا به تحصیل داروسازی می پردازند، در خود این کشور مشغول به کار و مقیم می شوند. میانگین درآمد داروسازان در استرالیا چیزی بین 80 تا 100 هزار دلار استرالیا در سال است که برای زندگی در این کشور رقم مناسبی به حساب می آید. بهترین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل رشته داروسازی عبارتند از: دانشگاه موناش ملبورن (با رتبه 2)، دانشگاه سیدنی (با رتبه 16)، دانشگاه کوئینزلند (با رتبه 23)، دانشگاه ملبورن (با رتبه 41) و دانشگاه نیو ساوث ولز (با رتبه 63).

 

تحصیل داروسازی در انگلیس

برخی نیز انگلستان را بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب می آورند. کشوری که دارای یکی از بهترین سیستم های بهداشت و درمان و نظام‌ های سلامت در سراسر دنیا به شمار می رود و از این رو بسیاری از مشتاقان تحصیل داروسازی نیز رویای تحصیل در این کشور را در سر می ‌پروراند. شرکت های دارویی بسیاری بزرگی نیز در این کشور به تحقیقات و تولید دارو و مکمل می پردازند. در انگلستان نیز تحصیل داروسازی به مدت ۴ ساعت به طول می انجامد. مباحث اصلی دانشگاه های این کشور در رشته داروسازی عبارتند از: زیست‌ شناسی، شیمی، فارماکولوژی، و فیزیولوژی. البته دانش آموزانی که دیپلم ۱۲ ساله دارند باید دوره های فاندیشن و A-Level که در واقع دوره پیش دانشگاهی آمادگی ورود به دانشگاه ‌های این کشور است را با موفقیت و با نمره بالا بگذرانند. بهترین دانشگاه های انگلستان که ارائه دهنده دوره های تحصیل داروسازی در انگلیس هستند عبارتند از: دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج، و دانشگاه منچستر. شاید اصلی ترین انگیزه اقبال به تحصیل داروسازی در انگلستان شانس ورود به بازار کار مناسب این رشته در این کشور می باشد که به همین جهت ورود به دانشگاه این کشور را بسیار رقابتی کرده است. هزینه تحصیل داروسازی در انگلیس در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و از سالی ۱۷ هزار تا ۳۵ هزار پوند متغیر می ‌باشد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های انگلیس برای تحصیل در رشته داروسازی مدرک زبان انگلیسی معتبر لازم است که حداقل نمره لازم برای ورود به این دوره ها در دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد و کمتر از نمره ۶ در آزمون آیلتس نخواهد بود. میانگین درآمد داروسازان در انگلیس حدود 46 هزار پوند در سال می باشد. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه آکسفورد (با رتبه 3)، کالج دانشگاهی لندن یا یو سی ال (با رتبه 4) و دانشگاه کمبریج (با رتبه 6)، دانشگاه ناتینگهام (با رتبه 8)، دانشگاه منچستر (با رتبه 17)، امپریال کالج لندن (با رتبه 20)، کینگز کالج لندن (با رتبه 20)، دانشگاه لیورپول (با رتبه 35)، دانشگاه کوئینز بلفاست (با رتبه 39)، دانشگاه ادینبرو (با رتبه 41)، دانشگاه استراثکلاید (با رتبه 49)، دانشگاه گلاسکو (با رتبه 68)، دانشگاه بریستول (با رتبه 70)، دانشگاه کاردیف (با رتبه 78)، دانشگاه نیوکاسل (با رتبه 91) و دانشگاه بیرمنگام (با رتبه 92)، برترین دانشگاه های کشور انگلستان برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در سوئد

سوئد صنعتی ترین کشور منطقه اسکاندیناوی که سطح رفاه اجتماعی در آن بسیار بالاست نیز از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب می آید. دانشگاه های این کشور از اعتبار بسیار بالایی در سطح جهان برخوردارند و مدارک آنها در کلیه کشورهای دنیا بسیار ارزشمند شمرده می شود. این کشور همچنین زادگاه برخی شرکت های بزرگ دارویی در سطح دنیا مانند آسترازنکا نیز می باشد. در دانشگاه های سوئد از جمله بهترین دانشگاه این کشور، دانشگاه لوند می ‌توان به تحصیل داروسازی هم به زبان سوئدی و هم به زبان انگلیسی پرداخت که البته تحصیل به زبان سوئدی رایگان می باشد. امکان اخذ بورسیه برای تحصیل داروسازی در سوئد نیز وجود دارد. اگر دانشجو قصد داشته باشد به زبان انگلیسی در دانشگاه‌ های این کشور به تحصیل داروسازی بپردازد حداقل مدرک زبان انگلیسی مورد نیاز آیلتس با نمره 6.5 است که باید ارائه دهد و سالانه بین 7500 تا 25000 یورو نیز شهریه این دوره ها می باشد. سوئد به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا نیز به شمار می رود و پس از تحصیل داروسازی در سوئد دانشجویان می توانند ویزای کار دریافت کرده و در این کشور اقامت کاری داشته باشند و پس از چند سال کار و پرداخت مالیات به دولت این کشور شایسته اخذ اقامت دائم سوئد نیز شناخته شوند. میانگین درآمد داروسازان در کشور سوئد چیزی حدود 59 هزار کرون سوئد در ماه است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، مناسب است. طول مدت دوره های داروسازی در کشور سوئد به طور معمول ۵ سال می باشد و به علت رقابتی بودن ورود به این دوره ها به طور معمول یک دوره پیش دانشگاهی یک ساله برای داوطلبان برگزار شده و سپس داوطلبان باید در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه های سوئد شرکت نمایند تا در صورت پذیرفته شدن وارد دانشگاه های این کشور شوند. خوشبختانه تعداد زیادی از دانشگاه سوئد مورد تایید وزارت بهداشت کشورمان نیز قرار دارند و پس از تحصیل، دانشجویان ایرانی در سوئد که بخواهند به ایران بازگردند می‌ توانند به راحتی مدارک خود را ارزشیابی و معادل سازی نمایند. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، موسسه کارولینسکا (با رتبه 10)، دانشگاه اوپسالا (با رتبه 24) و دانشگاه لوند (با رتبه ای بین 151 تا 200)، برترین دانشگاه های کشور سوئد برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در آلمان

همانطور که پیشتر ذکر کردیم به طور کلی تحصیل در آلمان از مزایای متعددی از جمله بالا بودن سطح علمی و اعتبار دانشگاه های کشور و همچنین مناسب و ناچیز بودن هزینه تحصیل برخوردار است. به همین دلیل بسیاری آلمان را بهترین کشور برای تحصیل داروسازی نیز می دانند. همچنین این کشور مرکز بسیاری از شرکت های داروسازی معتبر دنیا از جمله بایر و مرک نیز می باشد. به طور معمول برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در آلمان رقابت زیادی وجود دارد و اغلب داوطلبان خارجی برای ورود به دوره تحصیل داروسازی در آلمان در دوره های یکساله آمادگی شرکت کرده و بعد از آن در آزمون ورودی دانشگاه های کشور شرکت نموده و در صورت پذیرفته شدن وارد دوره های تحصیل داروسازی در آلمان می شوند. این آزمون به زبان آلمانی برگزار می گردد و طبیعی است افرادی که تسلط بالای زبان آلمانی نداشته باشند نمی توانند در این آزمون موفقیتی به دست آورند. همچنین برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی یکی از الزامات به شمار می رود. در بسیاری از دانشگاه های آلمان دوره های تحصیل داروسازی به به صورت رایگان ارائه می گردد و حتی دانشجویان بین المللی نیز با ارائه مدرک زبان در سطح حداقل B1 یا B2 می ‌توانند از مزیت تحصیل داروسازی در آلمان بدون پرداخت شهریه (نهایتا پرداخت شهریه ای بین 300 تا 1500 یورد در برخی دانشگاه های این کشور) برخوردار گردند. در دانشگاههای خصوصی این کشور شهریه دوره های تحصیلی بالاتر می باشد و به عنوان مثال دوره های داروسازی سالانه حدود ۲۰ هزار یورو شهریه دارد. یکی دیگر از مزایای تحصیل داروسازی در آلمان این است که فارغ التحصیلان می ‌توانند پس از اتمام تحصیل خود مجوز اقامت کاری به مدت ۱۸ ماه به دست آورند و در صورتی که در این مدت شغل مناسبی پیدا نمایند می توانند اقامت کاری خود را تمدید کنند و در نهایت پس از ۲۱ ماه کار در آلمان امکان اخذ اقامت دائم این کشور را داشته باشند. میانگین درآمد داروسازان در کشور آلمان چیزی حدود 4600 یورو در ماه است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور صنعتی اروپایی بسیار مناسب است. لازم به ذکر است که طول دوره های تحصیل داروسازی در آلمان بین 5 تا 6 سال می باشد. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه هایدلبرگ (با رتبه 41)، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (با رتبه 61)، دانشگاه گوته فرانکفورت (با رتبه 63)، دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس (با رتبه 74)، دانشگاه فری برلین (با رتبه 77) و دانشگاه فنی مونیخ (با رتبه 94) برترین دانشگاه های کشور آلمان برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در فرانسه

فرانسه دومین قدرت اقتصادی و صنعتی اتحادیه اروپا نیز می‌تواند یکی از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب آید. شرکت های داروسازی بسیار بزرگ و معتبری همچون سانوفی نیز متعلق به کشور فرانسه هستند.  برای کار به عنوان یک داروساز در کشور فرانسه باید مدرک دکتری داروسازی دریافت نمود که برای این منظور باید ۶ تا ۹ سال به تحصیل داروسازی پرداخته شود. دوره های تحصیل داروسازی در فرانسه در ۲۴ دانشگاه این کشور ارائه می گردد که برای ورود به آن ها ارائه مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 لازم است. به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های این کشور برای تحصیل داروسازی در فرانسه متقاضیان باید مدرک دیپلم ۱۲ ساله به همراه ریز نمرات خود را همراه با دو توصیه و حداقل دو نامه ارجاع تحصیلی از اساتید سابق ارائه نمایند. همچنین داشتن انگیزه نامه یا SOP نیز از دیگر شرایط ورود به دوره های تحصیل داروسازی در فرانسه است. از مزایای تحصیل داروسازی در فرانسه هزینه پایین دانشگاه های این کشور می باشد که در مقطع کارشناسی داروسازی تا 450 یورو، کارشناسی ارشد تا 260 یورو، و دکتری تا 396 یورو در سال می باشد. اما هزینه زندگی شهرهای مختلف فرانسه متفاوت است و به عنوان مثال زندگی در شهری چون رن به مراتب ارزانتر از کلانشهر پاریس می باشد. اما به طور میانگین برای یک زندگی دانشجویی در کشور فرانسه حداقل ۱۰۰۰ یورو در ماه باید در نظر گرفته شود. برای افرادی که قصد دارند پس از تحصیل داروسازی در فرانسه در این کشور بمانند و مشغول به کار شوند لازم است بدانند در حال حاضر میانگین درآمد داروسازان در این کشور عضو اتحادیه اروپا حدود 63 هزار یورو در سال است. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که ورود به دوره های تحصیل داروسازی در فرانسه کاملاً رقابتی است و برای این منظور حتماً باید متقاضیان در آزمون ورودی که به زبان فرانسوی برگزار می ‌شود شرکت نموده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه سیتی پاریس (با رتبه 60) و دانشگاه سوربن (با رتبه 74) برترین دانشگاه های کشور فرانسه برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل رشته داروسازی در اتریش

به طور کلی تحصیل در دانشگاه های اتریش در رشته های مختلف و به ویژه در رشته ‌هایی چون داروسازی و پزشکی به علل مختلفی متقاضیان فراوانی دارد. اولین علت شرایط مالی و هزینه های تحصیل در اتریش است. در واقع برای تحصیل در دانشگاه های اتریش در رشته های مختلف از جمله داروسازی در کلیه مقاطع تحصیلی، شهریه معادل ۷۵۰ یورو در هر ترم تحصیلی معادل ۱۵۰۰ یورو در هر سال در نظر گرفته شده که در مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته اروپایی و به ویژه در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبان فوق العاده پایین می باشد. تا چند سال پیش تحصیل رشته داروسازی در اتریش رایگان بود، اما همین هزینه فعلی نیز در مقایسه با سایر کشورها آنقدر ناچیز است که می توان تحصیل داروسازی در اتریش را به مانند سایر رشته ها در این کشور تقریباً رایگان به حساب آورد. میانگین درآمد داروسازان در اتریش نیز رقمی حدود 4700 یورو در ماه است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور زیبا و توریستی عضو اتحادیه اروپا، مناسب است. البته باید در نظر داشت که برای ورود به دوره های تحصیل رشته داروسازی در اتریش رقابت فراوانی میان داوطلبان وجود دارد و افرادی که دارای مدرک دیپلم ۱۲ ساله و مدرک زبان آلمانی در سطح B2 هستند باید آزمون ورودی داروسازی دانشگاه اتریش شرکت نموده و در صورت پذیرفته شدن در این آزمون وارد دانشگاه‌ های این کشور شوند. بهترین دانشگاه های داروسازی این کشور عبارتند از: دانشگاه وین، دانشگاه گراتس، دانشگاه اینسبروک، و دانشگاه دانوب کرمز. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه وین (با رتبه ای بین 151 تا 200) و دانشگاه اینسبروک (با رتبه ای بین 151 تا 200) برترین دانشگاه های کشور اتریش برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

برخی دیگر از کشورها هم هستند که شرایط پذیرش در دانشگاه های آن ها برای ایرانیان سهل تر است و در سال های اخیر استقبال هموطنانمان از تحصیل در این کشورها زیاد بوده است که به شرایط تحصیل داروسازی در این کشورها نیز می پردازیم:

 

تحصیل داروسازی در ایتالیا

ایتالیا نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می تواند به عنوان بهترین کشور برای تحصیل داروسازی به حساب آید. سطح علمی و رتبه بین المللی دانشگاه های ایتالیا در رشته های مختلف به ویژه رشته های علوم پزشکی و داروسازی بسیار بالا بوده و به همین علت بسیاری از جوانان سراسر دنیا مشتاق تحصیل در دانشگاه های این کشور هستند البته برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در ایتالیا باید حتماً در آزمون آیمت این کشور شرکت نموده و مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی نیز ارائه داد. طول دوره های تحصیل داروسازی در ایتالیا پنج سال می باشد که به صورت پیوسته ارائه می گردد و پس از دوره تحصیل داروسازی دانشجویان می ‌توانند به کار در این کشور نیز مشغول گردند. همچنین چون ایتالیا کشور عضو اتحادیه اروپاست فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور می ‌توانند ویزای کار سایر کشورهای عضو این اتحادیه را نیز پس از دوران تحصیل خود دریافت نمایند. در اکثر دانشگاه های داروسازی این کشور دوره های تحصیل به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می شود و برای دانشجویانی که به زبان ایتالیایی تسلط کافی ندارند نیز از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد. در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه های ایتالیا دانش آموزانی که دیپلم ۱۲ ساله دارند با ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی می توانند شرکت نموده و اطلاعات زیست شناسی، شیمی، اطلاعات عمومی و زبان انگلیسی خود را در بوته آزمایش قرار دهند. از علل دیگری که تحصیل داروسازی در ایتالیا را محبوب کرده است هزینه های مناسب تحصیل در دانشگاه‌ های این کشور است که به طور میانگین 156 تا 3500 هزار یورو در سال می باشد. هزینه زندگی دانشجویی نیز برای دانشجویان بسته به سبک زندگی آنان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه تخمین زده می شود. درآمد میانگین برای داروسازان در کشور ایتالیا نیز رقمی در حدود 4900 یورو در ماه است. دانشگاه های تورورگاتام رم و دانشگاه بولونیا مشهورترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته داروسازی در ایتالیا به شمار می‌ روند. اما در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه میلان (با رتبه 29)، دانشگاه پادووا (با رتبه 83)،  دانشگاه ساپینزا رم (با رتبه 87)، دانشگاه بولونیا (با رتبه ای بین 101 تا 150)، دانشگاه فلورانس (با رتبه ای بین 101 تا 150)، دانشگاه فدریکو 2 ناپل (با رتبه ای بین 101 تا 150) و دانشگاه پیزا (با رتبه ای بین 101 تا 150) برترین دانشگاه های کشور ایتالیا برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند. همچنین سه نوع بورسیه نیز که به بورسیه های تحصیلی پلاتین، طلا و نقره شهرت دارند و به ترتیب ده هزار یورو، پنج هزار یورو و هزینه تحصیلی یک سال را شامل می شوند، به دانشجویان ارائه می گردد که شرایط تحصیل را برای دانشجویان مناسب تر نیز می نماید.

 

تحصیل داروسازی در روسیه

یکی از کشورهایی که در آن دوره های تحصیل داروسازی با هزینه بسیار مناسبی ارائه می گردد روسیه می باشد. باید در نظر داشت که تحصیل داروسازی در روسیه حتی با هزینه ای بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار آمریکا در سال نیز در برخی از دانشگاه‌ های این کشور ممکن است. علاوه بر هزینه مناسب تحصیل داروسازی در روسیه اعتبار دانشگاه های این کشور در رشته های علوم پزشکی و داروسازی نیز دیگر دلیل اقبال مشتاقان تحصیل این رشته به انتخاب کشور روسیه به عنوان مقصد تحصیل می باشد. البته اغلب دوره‌ ها به زبان روسی ارائه می گردند و معدود دوره هایی که به زبان انگلیسی ارائه می گردد با هزینه بالاتری همراه است. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو (با رتبه ای بین 101 تا 150)، دانشگاه سچنوف یا سچینوا (با رتبه ای بین 101 تا 150)،  دانشگاه فدرال کازان منطقه ولگا (با رتبه ای بین 301 تا 350)، دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک (با رتبه ای بین 301 تا 350) و دانشگاه ملی تحقیقات پزشکی پیروگف (با رتبه ای بین 301 تا 350)، برترین دانشگاه های کشور روسیه برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در هند

هندوستان با دانشگاههای معتبر در سطح دنیا از مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی به شمار می رفته و سال هاست همواره دانشجویان ایرانی متعددی مشغول تحصیل در دانشگاه های این کشور آسیایی هستند. طول دوره های تحصیل داروسازی در هند در مقطع دیپلم دو سال، در مقطع کارشناسی ۴ سال، در مقطع کارشناسی ارشد دو سال، و در مقطع دکتری سه سال است. اما دوره دکتری پیوسته داروسازی نیز در این کشور ارائه می گردد که طول آن ۶ سال می باشد. هزینه تحصیل داروسازی در هند نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا با اعتبار دانشگاههای یکسان فوق العاده مناسب است و به عنوان مثال هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بین ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار، کارشناسی ارشد بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰دلار، و دکتری بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار در سال است. هزینه زندگی دانشجویی در هند نیز به نسبت کشورهای پیشرفته دنیا از جمله کشورهای اروپایی پایین تر می باشد و چیزی حدود ۴ هزار دلار برای زندگی سالانه یک دانشجو در کشور هند که کفایت می کند. اما باید توجه داشت که تحصیل در اروپا مزیت هایی دارد که با وجود اعتبار دانشگاه های هند تحصیل در این کشور آن مزایا را به دانشجو ارائه نمی ‌دهد و مهم ‌ترین آنها امکان کار پس از تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صورت تحصیل در هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه است. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، موسسه ملی تحقیقات و تحصیلات دارویی موهالی (با رتبه 54 برترین دانشگاه کشور هند برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده است.

 

تحصیل داروسازی در مجارستان

مجارستان نیز به علل مختلف در دهه های اخیر به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد تحصیل دانشجویان ایرانی به حساب می آمده است. تحصیل در مجارستان به طور کلی علت بالا بودن رتبه دانشگاه های این کشور و اعتبار بین المللی فوق العاده آنها و همچنین بهره مندی از مزایای تحصیل در یک کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله امکان دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کشورهای عضو این اتحادیه، بسیار مورد توجه بوده است. از این رو تحصیل داروسازی در مجارستان نیز برای مشتاقان این رشته تحصیلی پرطرفدار بسیار توجیه پذیر است. هزینه تحصیل داروسازی در مجارستان در دانشگاه های مختلف این کشور البته متفاوت است و به طور میانگین می ‌توان آن را حدود ۱۰ هزار یورو در سال تخمین زد. یکی دیگر از مزایای تحصیل داروسازی در مجارستان ارائه دوره های این رشته در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی است که البته دانشجویانی که مشتاق شرکت در این دوره ها هستند در صورتی که مدرک زبان انگلیسی معتبر نداشته باشد نیز می توانند در دوره های کالج زبان در این کشور شرکت نمایند و همچنین در دوره های پیش دانشگاهی آماده شرکت در آزمون ورودی داروسازی دانشگاه های مجارستان شوند. برای شرکت در دوره های پیش دانشگاهی پزشکی و داروسازی در این کشور ارائه مدرک دیپلم ۱۲ ساله الزامی است. همچنین لازم به ذکر است که طول دوره های تحصیل داروسازی در مجارستان ۵ سال است و در پایان این دوره ها به افراد مدرک دکترای داروسازی داده می شود. البته امکان شرکت در دوره های کارشناسی ۴ ساله داروسازی نیز برای متقاضیان تحصیل در مجارستان فراهم است. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه سملوایز بوداپست (با رتبه ای بین 201 تا 250) و دانشگاه سگد (با رتبه ای بین 301 تا 350) برترین دانشگاه های کشور مجارستان برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در قبرس

قبرس نیز برای دانشجویان ایرانی یکی از مقاصد تحصیلی بسیار محبوب به حساب می آید و به علت شرایط سهل ورود به دانشگاه های این کشور بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیل خود بر می گزینند. برخی از دانشگاه های قبرس در رشته های مختلف مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نیز قرار گرفته اند و برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل به ایران بازگشته و در کشور خود به کار مشغول شوند، تحصیل در دانشگاه های این کشور گزینه مناسبی به حساب می آید. همچنین تحصیل در قسمت یونانی نشین قبرس به معنای بهره مندی از مزایای تحصیل در یک کشور عضو اتحادیه اروپا به حساب می آید و دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل می توانند ویزای کار کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دریافت نموده و در آن ها مشغول به کار شوند. تحصیل داروسازی در قبرس بر اساس قوانین آموزشی کشور ۵ سال به طول می ‌انجامد. هزینه تحصیل داروسازی در قبرس در دانشگاه‌ های مختلف آن متفاوت بوده و به طور میانگین برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته باید سالانه ۷ هزار یورو، کارشناسی ارشد بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو، و دکترا نیز بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو شهریه پرداخت شود. از دیگر مزایای تحصیل داروسازی در قبرس امکان تحصیل این رشته به زبان انگلیسی در اکثر دانشگاه های این کشور است.

 

تحصیل داروسازی در اسپانیا

اسپانیا نیز به علت هزینه های مناسب تحصیل و همچنین اعتبار بالای دانشگاه های این کشور یکی دیگر از مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی به حساب می آید. برای اخذ پذیرش ورود به دانشگاه های اسپانیا در دوره های تحصیل داروسازی، ارائه مدرک زبان اسپانیایی الزامیست. در اکثر دانشگاه های این کشور دوره های تحصیل داروسازی در اسپانیا به زبان اسپانیایی ارائه می گردد و البته معدود دوره هایی نیز به زبان انگلیسی وجود دارد که برای اخذ پذیرش و ورود به آنها مدرک زبان انگلیسی معتبر باید ارائه گردد. از دیگر شرایط ورود به دوره های تحصیل داروسازی در اسپانیا داشتن دیپلم ۱۲ ساله می باشد برای ورود به دوره های تحصیلی معمولاً به علت بالا بودن تعداد داوطلبان آزمون ورودی برگزار می گردد و به همین جهت بسیاری از داوطلبان در دوره های پری مدیکال در این کشور شرکت می کنند تا برای آزمون ورودی آماده شوند. هزینه تحصیل داروسازی در اسپانیا در دانشگاه‌ های مختلف این کشور متفاوت است و به طور میانگین چیزی حدود 11500 یورو در سال می باشد. همچنین ۸۰۰ یورو در ماه نیز میانگین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور است که البته می‌ تواند بسته به سبک زندگی دانشجویان بالاتر یا پایین ‌تر نیز باشد. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه بارسلونا (با رتبه 56) و دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (با رتبه 81) برترین دانشگاه های کشور اسپانیا برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در جمهوری چک

یکی از بهترین کشورهای اروپای شرقی و مرکزی برای تحصیل، جمهوری چک می باشد که دانشگاه های آن نیز در میان دانشگاه‌ های اروپا و جهان دارای اعتبار خاصی می‌ باشند. به علل مختلف از جمله همین اعتبار بالا و رتبه های مناسب دانشگاه‌ ها و همچنین هزینه مناسب تحصیل، جمهوری چک نیز به یکی از مقاصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. دوره های تحصیل داروسازی در جمهوری چک در دانشگاه ‌های این کشور به زبان چکی و انگلیسی ارائه می ‌شود و برای ورود به دانشگاه های این کشور نیازی به یادگیری زبان رسمی این کشور وجود ندارد. دوره های ارائه شده به زبان چکی به صورت رایگان و دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی با دریافت شهریه همراه است. دانشجویان ایرانی که قصد دارند به تحصیل داروسازی در جمهوری چک بپردازند باید در آزمون ورودی شرکت نمایند و برای بالا بردن شانس موفقیت این آزمون لازم است که در دوره های پری مدیکال نیز در این کشور شرکت نمایند. هزینه شرکت در دوره های پری مدیکال در جمهوری چک بین ۵ هزار تا ۷ هزار یورو می باشد و این دوره ها یک ساله هستند. افرادی که موفق به گذراندن آزمون ورودی داروسازی در جمهوری چک می شوند برای تحصیل این رشته باید سالانه حدود 7 هزار تا ۱۰ هزار یورو به دانشگاه‌ های کشور شهریه پرداخت کنند که در دانشگاه های مختلف این رقم متفاوت است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور نیز چیزی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه بسته به سبک زندگی دانشجو متفاوت است. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه چارلز پراگ (با رتبه ای بین 151 تا 200) و دانشگاه ماساریک برنو (با رتبه ای بین 301 تا 350) برترین دانشگاه های کشور جمهوری چک برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در نیوزلند

نیوزلند نیز به مانند استرالیا نظام آموزشی بسیار پیشرفته و شاخصی دارد و بسیاری از سراسر دنیا همه ساله مشتاق تحصیل در دانشگاههای معتبر این کشور هستند. البته به مانند استرالیا هزینه تحصیل داروسازی در نیوزلند نیز بالاست و البته بین دانشگاه های مختلف این هزینه متفاوت است. اما میانگین شهریه تحصیل داروسازی در نیوزلند چیزی حدود 50 هزار دلار نیوزلند می باشد. همچنین باید دانشجو چیزی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار نیوزلند نیز حداقل به عنوان هزینه زندگی دانشجویی در ماه در نظر بگیرد. اکثر دانشجویانی که وارد دانشگاه های این کشور می شوند مشتاق دستیابی به امکان کار و اقامت پس از تحصیل در نیوزلند هستند. میانگین درآمد داروسازان در نیوزلند چیزی حدود 82 هزار دلار در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور بسیار مناسب است. دوره های کارشناسی داروسازی در این کشور چهار ساله بوده و دانشجویان پس از این دوره می ‌توانند در دوره‌ های کارشناسی ارشد و دکترا نیز شرکت نمایند. برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی در نیوزلند معدل بالای ۱۷ و ریز نمرات بالا لازم است و همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس حداقل با نمره 6.5 دیگر موارد ضروری به شمار می رود. ارائه انگیزه نامه تحصیلی مناسب نیز از دیگر شرایط ورود به دوران تحصیل داروسازی در نیوزلند می باشد. بهترین دانشگاه های نیوزلند که ارائه دهنده دوره های تحصیل داروسازی هستند، عبارتند از: دانشگاه آکلند (با رتبه 37)، دانشگاه اتاگو (با رتبه ای بین 101 تا 150)، و دانشگاه ماسایی.

 

تحصیل داروسازی در ترکیه

ترکیه همسایه غربی کشورمان نیز به علل مختلف از جمله اعتبار دانشگاه ها، نزدیکی به ایران، هزینه های مناسب تحصیل، و همچنین سهولت اخذ ویزای دانشجویی از اصلی ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به حساب می‌ آید. به ویژه برای جوانان ایرانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی را دارند، اقبال زیادی به تحصیل در دانشگاههای ترکیه وجود دارد. البته ورود به دوره های تحصیل داروسازی در ترکیه منوط به قبولی در آزمون های yos و sat می باشد که آزمون اول به زبان ترکی و آزمون دوم به زبان انگلیسی است. به طور معمول دوره های کارشناسی داروسازی در دانشگاه های ترکیه ۴ تا ۵ ساله می باشد. طول دوره های مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز دو ساله است. هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه در دانشگاه های دولتی این کشور چیزی حدود 500 تا 10000 دلار آمریکا در سال است. اما در دانشگاه های خصوصی این کشور که اعتبار بین المللی بسیار مناسبی نیز دارند، هزینه تحصیل می تواند تا ۲۵ هزار دلار آمریکا در سال نیز افزایش یابد. هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه یکی از مزایای اصلی تحصیل در این کشور به حساب می‌ آید که در مقایسه با سایر کشورها کاملا به چشم می آید و همین موضوع شاید بتوانند ترکیه را به عنوان بهترین کشور برای تحصیل داروسازی پررنگ تر نماید. هزینه زندگی دانشجویی برای یک فرد در این کشور چیزی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار آمریکا در ماه می باشد که بسیار پایین ‌تر از حتی کشورهای اروپایی شرقی است. در رنکینگ دانشگاه های برتر دنیا در رشته داروسازی که در سال 2023 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، دانشگاه حاجت تپه آنکارا (با رتبه ای بین 201 تا 250)، دانشگاه استانبول (با رتبه ای بین 301 تا 350) و دانشگاه غازی آنکارا (با رتبه ای بین 351 تا 360) برترین دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل رشته داروسازی شناخته شده اند.

 

تحصیل داروسازی در نروژ

کشور نروژ نیز به عنوان یک کشور مرفه منطقه اسکاندیناوی از مقاصد محبوب تحصیل برای دانشجویان ایرانی و سایر نقاط جهان به حساب می ‌آید. زیرا اکثر افرادی که قصد تحصیل این کشور را دارند بیشتر به امکان کار و اقامت پس از تحصیل این کشور می‌ اندیشند تا بتوانند آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند. به مانند بسیاری از کشورها تحصیل داروسازی در نروژ در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می ‌شود و طول دوره مقطع کارشناسی این رشته چهار سال، کارشناسی ارشد دو سال، و دکترا نیز سه سال می باشد. اکثر دوره های تحصیل داروسازی در نروژ در دانشگاه ‌های این کشور به زبان نروژی ارائه می شود، اما در برخی از بهترین دانشگاه‌ های این کشور دوره های تحصیل به زبان انگلیسی نیز ارائه می گردد. برای ورود به دانشگاه های نروژ و تحصیل در رشته داروسازی علاوه بر مدرک زبان ‌نروژی، ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر چون آیلتس با حداقل نمره 6.5 نیز الزامی است. تحصیل داروسازی در نروژ تقریباً رایگان است . اما برای دانشجویان غیر اروپایی در برخی دانشگاه های این کشور شهریه تحصیل داروسازی می تواند تا 50 الی 100 هزار کرون نروژ در سال نیز تعیین شود. دانش آموختگان دانشگاه های این کشور معمولا در این کشور مشغول به کار شده و اقامت می گزینند. میانگین درآمد داروسازان در نروژ چیزی حدود 777 هزار کرون نروژ در سال است که نسبت به هزینه های زندگی در این کشور، رقم مناسبی است. هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور نیز به طور میانگین ۱۱۰۰ یورو در ماه می باشد که البته در شهرهای مختلف می تواند از ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو متفاوت باشد. برای دانشجویان خارجی نیز امکان کار در حین تحصیل در این کشور وجود دارد. بهترین دانشگاه های نروژ که ارائه دهنده رشته داروسازی هستند عبارتند از: دانشگاه اسلو (با رتبه ای بین 101 تا 105)، دانشگاه برگن (با رتبه ای بین 301 تا 350) و دانشگاه ترومسو. تمامی دانشگاه های علوم پزشکی نروژ که ارائه دهنده دوره های داروسازی هستند در ایران مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارند و دانشجویان ایرانی که پس از تحصیل قصد داشته باشند در ایران مشغول به کار شوند نیز در زمینه معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود با مشکل مواجه نخواهند بود.

 

تحصیل داروسازی در فیلیپین

یکی از بهترین کشور های آسیایی برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و داروسازی کشور فیلیپین می باشد که در سال های اخیر تعداد زیادی از جوانان ایرانی برای تحصیل در این رشته ها این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب نموده اند. به طور میانگین هزینه تحصیل داروسازی در فیلیپین در دانشگاه های مختلف این کشور سالانه از ۷۵۰۰ تا ۱۲ هزار دلار آمریکا می باشد.

 

تحصیل رشته داروسازی در اسلواکی

یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و داروسازی اسلواکی می ‌باشد. شاید برای بسیاری تعجب برانگیز باشد که این کشور را در میان گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل داروسازی قرار داده ایم. اما شرایط ویژه ‌ای که دوره‌ های تحصیل رشته داروسازی در اسلواکی از آن برخوردار است در کل اتحادیه اروپا ممتاز است. اولین مورد تمایز این کشور با سایر کشورها، سهولت ورود به دانشگاه‌ های این کشور و در عین حال اخذ ویزا دانشجویی می باشد. باید در نظر داشت که برای ورود به دوره های تحصیل داروسازی و علوم پزشکی و به طور کلی اکثر رشته های درسی در کشورهای مختلف نیاز به ارائه مدرک زبان می باشد. اما در دوره های تحصیل در اسلواکی هم امکان تحصیل به زبان اسلواک و هم به زبان انگلیسی وجود دارد و برای ورود به این دوره ها مدرک زبان نیز خواسته نمی شود. تنها تفاوت این دوره ها این است که برای تحصیل کلیه رشته ها به زبان اسلواک در این کشور نیازی به پرداخت شهریه وجود ندارد، اما برای تحصیل داروسازی در اسلواکی به زبان انگلیسی شهریه ای حدود 7500 یورو به طور میانگین باید به دانشگاه‌ های این کشور پرداخت گردد. البته این هزینه در دانشگاه مختلف می تواند متفاوت باشد. بهترین دانشگاه های داروسازی کشور اسلواکی عبارتند از: دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا، دانشگاه داروسازی جسینیوس در مارتین، و دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیتسه.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل داروسازی و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرمایید:

021-88662181




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top