امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از تخصص های بسیار مهم و ارزشمند در نظام سلامت کشورها به شمار می رود که متخصصان آن نقش شایانی در بازیابی سلامت بیمار ایفا می کنند. به طور دقیق تر متخصصان این رشته حساس که زیرمجموعه رشته های پیراپزشکی به شمار می رود، می بایست با استفاده از دانش و تجربه خود به فعالیت هایی در زمینه مراقبت های بهداشتی و سلامت در راستای بهبود عملکرد اندام‌ های بیماران به ویژه اندام های حرکتی آنان بپردازند. هدف کلی رشته فیزیوتراپی این است که افرادی که برخی اندام‌ های بدنشان به ویژه اندام های حرکتی دچار آسیب شده ه است بتوانند به سطح رفاه فیزیکی و جسمی قبل از دوره آسیب ‌دیدگی نزدیک شده و حتی به همان میزان از سلامت جسمی بازگردند. در واقع این فعالیت ها موجب می شود تا بیماران بتوانند کنترل اندام های حسی و حرکتی خود را دوباره در حد بالایی به دست آورند. برای تحصیل این رشته کشورهای زیادی می ‌توانند به عنوان گزینه ‌های مناسبی برای انتخاب محل تحصیل به شمار روند. یک دانشجو در هنگام انتخاب دانشگاه و کشور محل تحصیل باید فاکتورهای زیادی را در نظر ‌گیرد تا بتواند تحصیل موفق و در پی آن آینده شغلی مناسبی را برای خود رقم بزند. در این مطلب قصد داریم فاکتورهای مختلفی را در مورد شرایط تحصیل فیزیوتراپی در کشورهای مختلف با هم مقایسه کنیم تا مشتاقان تحصیل این رشته در خارج از کشور بتوانند بسته به شرایط خود بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی در سال 2024 را انتخاب نمایند.

  • بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی
  • بهترین کشورها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی
  • بهترین کشور برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی
  • بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی

بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی

 

در ابتدا به اصلی ترین فاکتورها در زمینه انتخاب محل تحصیل در خارج از کشور برای مشتاقان تحصیل فیزیوتراپی می پردازیم:

 

- هزینه تحصیل (شهریه و زندگی دانشجویی): اولین مورد در انتخاب محل تحصیل این است که باید فرد متقاضی تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور بودجه خود را برای پرداخت شهریه و همچنین هزینه های زندگی دانشجویی در نظر بگیرد و بر اساس آن به مطالعه و مقایسه شهریه و هزینه های زندگی در کشورهای مختلف بپردازد. اگر فردی محدودیتی در پرداخت هزینه‌ های تحصیل و زندگی دانشجویی ندارد قطعاً می‌ تواند در کشورهایی چون کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلستان، و نیوزلند به تحصیل فیزیوتراپی بپردازد. زیرا این کشورها دانشگاه های فوق العاده معتبری هستند و در رنکینگ بین المللی دانشگاه ها همواره بهترین رتبه ها به دانشگاه‌ های این کشور ها تعلق می‌ گیرد، اما شهریه های تحصیل و همچنین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشورهای انگلیسی زبان فوق العاده بالاست و هر کسی نمی تواند از عهده پرداخت شهریه دانشگاه‌ های این کشورها برآید. برای افرادی که با محدودیت ‌های مالی زیادی مواجه هستند، کشورهایی چون آلمان و اتریش می‌ تواند بهترین گزینه به حساب آید زیرا هزینه های تحصیل این دو کشور فوق العاده پایین می باشد. در عین حال اعتبار دانشگاه‌ های این کشورها نیز بسیار بالاست و به همین جهت تحصیل در این کشورها توجیه پذیرند. از این رو نمی ‌توان با قاطعیت گفت که چه کشوری بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی است و قطعاً برای هر فرد بسته به شرایط وی باید بهترین کشور تعیین شود.

 

- رتبه و اعتبار دانشگاه ها: دیگر فاکتوری که در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی باید در نظر گرفته شود این است که هر فرد پس از آن که بسته به توان مالی خود کشورهایی را به عنوان گزینه‌ های تحصیل انتخاب کرد، در بین آنها به جستجو پرداخته و به رتبه بین المللی دانشگاه های این کشورها دقت نماید و تحصیل در دانشگاهی که رتبه بهتری در رنکینگ های معتبر دارد را در اولویت قرار دهد.

 

- سهولت اخذ ویزای دانشجویی: بحث شرایط اخذ ویزای دانشجویی نیز باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در سال های اخیر بسیار پیش آمده که افرادی حتی از دانشگاه های کشورهایی چون آمریکا و استرالیا پذیرش تحصیلی معتبر دریافت کرده اند، اما به آن ها ویزای دانشجویی اعطا نشده. از این نظر کشورهایی که اخذ ویزای دانشجویی از آن ها برای ایرانیان سخت نیست مانند ترکیه، روسیه، مجارستان، کرواسی و اسلواکی می توانند گزینه های مناسبی به حساب آیند.

 

- برنامه ریزی فرد برای پس از دوران تحصیل: نکته مهم دیگر در انتخاب محل تحصیل این است که فرد متقاضی تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور باید برنامه دقیقی برای آینده خود پس از اتمام تحصیل در نظر بگیرد. به عنوان مثال اگر فردی قصد دارد پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگردد باید دانشگاه خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران انتخاب نمایید. زیرا فیزیوتراپی یک رشته پیراپزشکی محسوب شده و وظیفه ارزشیابی مدارک تحصیلی این رشته در دانشگاه های خارج از کشور برعهده وزارت بهداشت ایران است. اما اگر فرد متقاضی تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور قصد دارد تحصیل را پلی برای اخذ اقامت دائم و مهاجرت در نظر بگیرد، شرایط متفاوت است و باید اولویت را در انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی شرایط بازارکار این رشته در کشور مقصد در نظر بگیرد. به عنوان مثال تحصیل در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این حسن را دارد که به علت استاندارد آموزشی مشترک در کل کشورهای عضو این اتحادیه، مدرک تحصیلی دریافت شده در کلیه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا نیز مورد تایید است و فارغ‌ التحصیلان می ‌توانند بدون نیاز به معادل سازی مدارک در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار شوند و در نهایت به اقامت دائم این اتحادیه نیز دست پیدا کنند.

 

بهترین کشورها برای تحصیل فیزیوتراپی کدامند؟

با در نظر گرفتن کلیه فاکتورها، آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند، کانادا، آلمان، سوئد، هلند، ایتالیا و اتریش بهترین کشورها برای تحصیل رشته فیزیوتراپی در سال 2024 هستند. اما با توجه به محدودیت های ویزا، هزینه تحصیل و ... برای دانشجویان ایرانی، ترکیه، اسلواکی، قبرس، روسیه، مجارستان و چک را نیز می توان گزینه های ایده آل برای تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور به حساب آورد.

 

حال به شرایط و ویژگی های تحصیل فیزیوتراپی در اصلی ‌ترین کشورهایی که به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی به حساب می‌ آیند اشاره می نماییم تا عزیزان هموطن با مقایسه و تطبیق شرایط این کشورها با شرایط خود بتوانند بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی برای خود را برگزینند.

 

تحصیل فیزیوتراپی در آمریکا

آمریکا با داشتن معتبرترین دانشگاه ها که همواره صدرنشنان رنکینگ های معتبر دانشگاه های جهان هستند، می تواند بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی نیز مانند بسیاری دیگر از رشته ها به حساب آید، همان طور که بسیاری این کشور را بهترین کشور برای تحصیل پزشکی نیز می دانند. اما متاسفانه همانند سایر رشته ها، تحصیل رشته فیزیوتراپی در آمریکا هم بسیار گران و پر هزینه است. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در آمریکا بسته به دانشگاه محل تحصیل متفاوت است و بین 20 تا 60 هزار دلار در سال می باشد. هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا نیز اصلا کم نیست.  البته طیف وسیعی از بورسیه های تحصیلی نیز در دانشگاه های آمریکا به دانشجویان ارائه می گردد.

 

این رشته در آمریکا بسیار پردرآمد است و فرصت های شغلی فراوانی نیز برای فیزیوتراپیست ها در این کشور وجود دارد. از این رو افرادی که قصد دارند پس از تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور، به ایران بازنگردند، برای آن ها این کشور گزینه مناسبی برای کار و اقامت خواهد بود. زیرا پس از اتمام تحصیل، امکان اخذ ویزای کار و در نهایت دستیابی به اقامت این کشور وجود خواهد داشت. دانشگاه های هاروارد، جانز هاپکینز و استنفورد بهترین دانشگاه های این کشور در رشته داروسازی به شمار می روند.

 

برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل فیزیوتراپی در آمریکا به ایران برگشته و مشغول به کار شوند نیز شرایط مناسب است. زیرا تعداد قابل توجهی از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در سال 2024 مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته اند و دانشجویان در صورت تحصیل در این دانشگاه ها، مدارکشان در ایران قابل ارزیابی خواهد بود.

 

تحصیل فیزیوتراپی در انگلیس

بعد از آمریکا، بیشترین دانشگاه معتبر در رنکینگ های دانشگاه های دنیا به انگلیس اختصاص دارد. از این رو می توان این کشور را نیز گزینه ای عالی برای تحصیل فیزیوتراپی در خارج از کشور دانست. بسیاری این کشور را بهترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی نیز می دانند. در این کشور انگلیسی زبان نیز همانند آمریکا شهریه های تحصیلی و هزینه های زندگی دانشجویی بالاست. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در انگلیس در مقطع کارشناسی بین 12 تا 15 هزار دلار و در مقاطع تحصیلات تکمیلی بین 9 تا 25 هزار دلار در سال در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است. البته بورسیه های مختلفی همچون بورسیه چونینگ انگلستان نیز به دانشجویان ارائه می گردد. طول مدت تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در انگلیس 3 تا 4 سال و در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است.

 

رشته فیزیوتراپی در انگلستان به زیرشاخه های مختلفی تقسیم بندی می شود که اصلی ترین آن ها عبارتند از: یومکانیک ورزش، فیزیوتراپی پیشرفته، تصویربرداری و زیست پزشکی، علم مدیریت درد، فیزیوتراپی دامپزشکی، مهارت بازی درمانی، توانبخشی ورزشی، مراقبت‌های بهداشت عصبی عضلانی، مدیریت اسکلت عضلانی، فیزیوتراپی اطفال، حرکت درمانی، ارتوپد، مطالعات کاردانی پزشکی و فیزیولوژی بالینی. خوشبختانه پس از اتمام دوره تحصیل در انگلیس، امکان اخذ ویزای کار برای این عزیزان و در نهایت اخذ اقامت نیز وجود خواهد داشت. دانشگاه کاردیف، دانشگاه هرتفوردشایر، دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه آلستر، دانشگاه نورث آمبریا، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه آکسفورد بروکس، دانشگاه برایتون، دانشگاه باث و دانشگاه بیرمنگام بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل رشته فیزیوتراپی هستند.

 

برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل فیزیوتراپی در انگلیس به ایران برگشته و مشغول به کار شوند نیز شرایط مناسب است. زیرا تعداد قابل توجهی از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در سال 2024 مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته اند و دانشجویان در صورت تحصیل در این دانشگاه ها، مدارکشان در ایران قابل ارزیابی خواهد بود.

 

تحصیل فیزیوتراپی در استرالیا

استرالیا یکی از بهترین کشورها برای تحصیل به شمار می رود و بعنوان مثال بسیاری این کشور را بهترین کشور برای تحصیل داروسازی نیز می دانند. اما مانند انگلیس و آمریکا، هزینه تحصیل در استرالیا نیز بسیار زیاد است. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در استرالیا بین 32 تا 58 هزار دلار در سال در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است که با افزودن هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور، هر کسی از عهده چنین هزینه هایی بر نمی آید. البته در استرالیا هم مثل آمریکا و انگلیس طیف وسیعی از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان ارائه می گردد.

 

ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6.5 و در برخی دانشگاه ها 7، از الزامات ورود به دوره های تحصیل فیزیوتراپی در استرالیاست. هزینه های زیاد و سختی اخذ نمره آیلتس در صورتی که فرد پس از تحصیل بخواهد در این کشور مانده و ویزای کار دریافت کند توجیه پذیر است. زیرا فیزیوتراپ ها از درآمد بسیار بالایی در این کشور برخوردارند و فرصت های شغلی فراوانی در استرالیا برای آنان مهیاست.

 

بهترین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل فیزیوتراپی عبارتند از: دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه مونش، دانشگاه صنعتی سیدنی، دانشگاه کرتین، دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه صنعتی سوئینبرن.

 

اگر دانشجویی قصد داشته باشد پس از تحصیل فیزیوتراپی در استرالیا به ایران بازگشته و در وطن خود به کار مشغول شود باید دانشگاه محل تحصیل خود در استرالیا را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی برگزیند تا مدارکش در ایران قابل ارزشیابی باشد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در نیوزلند

همانند استرالیا، تحصیل در نیوزلند نیز بسیار ارزشمند است و اغلب افراد پس از اتمام دوره تحصیل خود در این کشور مانده و ویزای کار گرفته و در نهایت اقامت دائم دریافت می کنند. این کشور بازار کار بسیار مناسبی برای فیزیوتراپیست ها دارد و درآمد آنان نیز در نیوزلند بسیار مناسب است. اما همانند سایر کشورهای انگلیسی زبان، هزینه تحصیل فیزیوتراپی در نیوزلند نیز بسیار زیاد است و صد البته شانس دریافت بورسیه نیز در این کشور مانند استرالیا برای دانشجویان وجود دارد.

 

دانشگاه اوتاگو، دانشگاه آکلند، دانشگاه فناوری آکلند و دانشگاه وایکاتو بهترین دانشگاه های نیوزلند برای تحصیل فیزیوتراپی هستند. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در نیوزلند در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است و به طور میانگین حدود 40 هزار دلار در سال است.

 

برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از تحصیل فیزیوتراپی در نیوزلند به ایران برگشته و مشغول به کار شوند نیز شرایط مناسب است. زیرا تعداد قابل توجهی از دانشگاه های این کشور برای تحصیل در سال 2024 مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار گرفته اند و دانشجویان در صورت تحصیل در این دانشگاه ها، مدارکشان در ایران قابل ارزیابی خواهد بود.

 

تحصیل فیزیوتراپی در کانادا

کانادا را نیز می ‌توان یکی دیگر از گزینه ‌های اصلی انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی به حساب آورد. فیزیوتراپی یکی از رشته های توانبخشی بوده و معمولا متخصصان آن به افراد دارای اختلالات حرکتی خدمات ارائه می نمایند. چنین رشته ‌هایی در کشورهایی مانند کانادا رشته هایی بسیار مهم به حساب می آیند و متخصصان آنها از درآمد و شرایط کاری مناسبی برخوردارند. متوسط حقوق فیزیوتراپ ها در کانادا حدود ۷۴ هزار دلار در سال است که بسیار مناسب می باشد و درصد بالایی از افراد که به تحصیل فیزیوتراپی در کانادا می پردازند به انگیزه امکان کار پس از تحصیل این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود بر می گزینند. زیرا از طریق کار پس از تحصیل می توانند به اقامت دائم این کشور نیز دست پیدا کنند. سیستم تحصیل فیزیوتراپی در کانادا به این صورت است که یک فیزیوتراپ برای اینکه بتواند در بازار کار این کشور مشغول به کار شود باید حتماً یک دوره چهار ساله کارشناسی فیزیوتراپی را بگذراند و پس از آن یک دوره سه ساله برنامه DPT را طی کند که در واقع پس از هفت سال تحصیلات دانشگاهی به عنوان یک فیزیوتراپ به حساب آید. مشکل تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان این است که هزینه های تحصیل در آنها بسیار بالاست. به طور میانگین هزینه تحصیل فیزیوتراپی در کانادا در دانشگاه های مختلف این کشور چیزی بین 10 تا 22 هزار دلار در سال است که البته هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور را نیز باید به آن اضافه کرد که بسته به سبک زندگی دانشجو می تواند متغیر باشد و قطعا زیر ۷۰۰ دلار در ماه نخواهد بود.

 

اگر دانشجویی قصد داشته باشد پس از تحصیل فیزیوتراپی در کانادا به ایران بازگشته و در وطن خود به کار مشغول شود باید دانشگاه محل تحصیل خود در کانادا را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی برگزیند تا مدارکش در ایران قابل ارزشیابی باشد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در آلمان

به طور کلی تحصیل در آلمان به علل مختلفی از جمله پایین بودن شهریه تحصیل، اعتبار بالای دانشگاه‌ ها و همچنین فرصت کار و اقامت پس از تحصیل در این کشور متقاضیان فراوانی دارد و بسیاری از جوانان ایرانی نیز برای ورود به دانشگاه‌ های این کشور در رشته‌ های مختلف همه ساله اپلای می کنند. بدون داشتن مدرک زبان آلمانی به سختی می توان از دانشگاه های این کشور پذیزش تحصیل  در فیزیوتراپی اخذ نمود. زیرا در اکثر دانشگاه های کشور آلمان هزینه تحصیل بسیار کم است و هزینه تحصیل در این کشور در مقایسه با اکثر کشورهای دنیا بحدی پایین است که رایگان به حساب می ‌آید. البته هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت است ممکن است در برخی دانشگاه‌ ها کمی گران تر باشد، اما به طور کلی اصلاً با هزینه های تحصیل در دانشگاه ‌های کشورهای دیگر به ویژه کشورهای انگلیسی زبان قابل مقایسه نیست. حداقل مدرک زبان آلمانی مورد قبول برای ورود به دوره های تحصیل فیزیوتراپی در آلمان مدرک زبان آلمانی در سطح  B2 است. از دانشگاه‌ های مطرح این کشور که دوران تحصیل فیزیوتراپی در آلمان را ارائه می ‌دهند می ‌توان به دانشگاه ینا، دانشگاه کیل، دانشگاه لوبک، و دانشگاه اشتین بیس اشاره نمود. باید در نظر داشت که بیشترین میزان پذیرش مهاجر در کل اتحادیه اروپا به کشور آلمان اختصاص دارد و افرادی که در این کشور به تحصیل می پردازند در اولویت ورود به بازار کار مناسب این کشور صنعتی عضو اتحادیه اروپا قرار می گیرند.

 

تحصیل فیزیوتراپی در سوئد

برخی سوئد کشور صنعتی منطقه اسکاندیناوی را بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی می دانند. این کشور دانشگاه های بسیار معتبری به ویژه در زمینه رشته های علوم پزشکی دارد و طبیعتا تحصیل رشته فیزیوتراپی در چنین دانشگاه هایی بسیار ارزشمند است. البته امکان اخذ ویزای کار پس از اتمام تحصیل در این کشور و امکان اخذ اقامت دائم این کشور پیشرفته نیز از دیگر مزایای تحصیل فیزیوتراپی در سوئد به شمار می رود. دوره های تحصیل این رشته در سوئد به دو زبان انگلیسی و سوئدی ارائه می گردد. برای ورود به این دوره ها مدرک زبان مربوطه نیز باید ارائه گردد. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در سوئد بین 7 تا 25 هزار یورو در مقطع کارشماسی و تا 31 هزار یورو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف این کشور می باشد. اگر دانشجویی قصد داشته باشد پس از تحصیل فیزیوتراپی در سوئد به ایران بازگشته و در وطن خود به کار مشغول شود باید دانشگاه محل تحصیل خود در سوئد را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در همان سال تحصیلی برگزیند تا مدارکش در ایران قابل ارزشیابی باشد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در هلند

هلند نیز می تواند از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی به شمار آید. دانشگاه های این کشور از رتبه های بین المللی بسیار عالی برخوردارند. بهترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل رشته فیزیوتراپی عبارتند از: دانشگاه آمستردام، دانشگاه لایدن و دانشگاه اراسموس روتردام. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در هلند در دانشگاه ها مختلف این کشور متفاوت است و به طور میانگین حدود 9400 یورو در سال می باشد. پس از اتمام دوره تحصیل، امکان اخذ ویزای کار و اقامت کاری در هلند نیز وجود خواهد داشت. برای افرادی که بخواهند پس از اتمام تحصیل فیزیوتراپی در هلند به ایران بازگشته و در وطن به کار مشغول شوند هم امکان انتخاب دانشگاه از میان چند دانشگاه هلندی که در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران وجود دارد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا نیز به طور کلی در سال های اخیر بسیار مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. زیرا هزینه های تحصیل در دانشگاه این کشور نسبتا مناسب بوده و همچنین دانشگاه های این کشور اعتبار بین المللی فوق العاده مناسبی دارند. از این رو این کشور اروپایی را نیز می‌ توان یکی از گزینه‌ های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی به حساب آورد/ برخی از بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره ‌های تحصیل فیزیوتراپی در ایتالیا هستند، عبارتند از: دانشگاه میلان، دانشگاه فلورانس، دانشگاه بین المللی پزشکی رم، دانشگاه ناپل، دانشگاه بولونیا، دانشگاه برشا و دانشگاه کالیاری. میانگین هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ایتالیا حدود 5500 یورو در سال است. دانشگاه هایی در این کشور در سال 2024 نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند و دانشجویانی که قصد داشته باشند پس از تحصیل به ایران بازگشته و در کشور خود مشغول به کار شوند، برای معادل سازی مدارک خود مشکلی نخواهند داشت.

 

تحصیل فیزیوتراپی در اتریش

اتریش را نیز می توان یکی از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی به حساب آورد. اولاً سطح علمی دانشگاه ها در کشور اتریش بسیار بالاست و دانشگاه های این کشور از رتبه‌ های بین المللی مناسبی در رنکینگ های جهانی برخوردارند و طبیعتا از بهترین دانشگاه های قاره اروپا نیز محسوب می ‌شوند. به طور معمول این رشته در کشور اتریش در دانشگاه‌ های علوم پزشکی و همچنین چندین دانشگاه علمی کاربردی این کشور معروف به فاخ هوخ شوله ها، به دانشجویان ارائه می گردد. دیگر مورد از محاسن تحصیل فیزیوتراپی در اتریش مناسب بودن هزینه ‌های تحصیل در دانشگاه های این کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا می باشد. شهریه دانشگاه در این کشور پیشرفته عضو اتحادیه اروپا تنها ۷۵۰ را در هر ترم تحصیلی معادل ۱۵۰۰ یورو در هر سال تحصیلی می باشد که تقریباً با هیچ کشور پیشرفته دیگری قابل مقایسه نیست، به ویژه اگر این رقم را با کشورهای انگلیسی زبان مقایسه کنیم ارزش تحصیل در اتریش به خوبی نمایان می‌ شود. جالب اینجاست که این شهریه برای کلیه رشته ها و کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های این کشور ثابت می باشد. بر این اساس تحصیل رشته فیزیوتراپی در اتریش و به طور کلی تحصیل در هر رشته ای در این کشور به معنای تحصیل در یک کشور معتبر عضو اتحادیه اروپا با هزینه فوق ‌العاده پایین می باشد که در پایان دوره امکان اخذ ویزای کار در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فارغ ‌التحصیلان دانشگاه های اتریش اعطا می گردد و از این طریق امکان اخذ اقامت دائم اتحادیه اروپا نیز برای این افراد میسر می‌ شود. همچنین برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل در فیزیوتراپی خارج از کشور به ایران بازگشته و عنوان فیزیوتراپ در ایران مشغول به کار شوند نیز اتریش گزینه مناسبی است. زیرا اکثر دانشگاهی کشور مورد تایید وزارت های وزارتخانه ‌های علوم و بهداشت ایران هستند.

 

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

به طور کلی تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی از مناسب ترین گزینه ها به حساب می آید. از اصلی ترین دلایل این موضوع  عدم وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی این کشور برای دانشجویان ایرانی، شهریه نسبتا مناسب دانشگاه ‌های این کشور، و همچنین اعتبار و رتبه مناسب بین المللی دانشگاه های ترکیه در رنکینگ های بین المللی می باشد. به منظور ورود به دوره تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه متقاضیان می بایست در آزمون YOS به منظور اخذ پذیرش برای تحصیل این رشته به زبان ترکی، یا آزمون SAT به منظور اخذ پذیرش برای تحصیل این رشته به زبان انگلیسی شرکت نمایند. به طور میانگین شهریه سالانه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه در دانشگاه‌ های این کشور حضور 5500 دلار آمریکا است. طول دوره تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه 8 ترم  معادل ۴ سال تحصیلی می باشد. یکی دیگر از دلایل این موضوع که دانشجویان ایرانی از دوره های تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه استقبال می ‌کنند امکان کار و اقامت پس از تحصیل در این کشور است. درآمد فیزیوتراپیست ها در ترکیه حدود ۱۶۰۰۰ لیر به صورت میانگین است که رقم نسبتا مناسبی به حساب می آید. برای ورود به دوره های تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه به زبان انگلیسی یا ترکی مدرک زبان مربوطه باید ارائه گردد. اما در برخی از دانشگاه های سطح پایین تر این کشور که عموما دانشگاه ‌های خصوصی می ‌باشند، بدون ارائه مدرک زبان و شرکت در آزمون و صرفاً بر مبنای شرط معدل می توان پذیرش تحصیلی گرفت و البته شهریه این دانشگاه ها بسیار بالاتر است و ممکن است بین ۶۰۰۰ تا حتی ۲۰۰۰۰ دلار آمریکا در سال باشد. بهترین دانشگاه‌ های این کشور که ارائه دهنده دوره‌ های تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه هستند، عبارتند از: دانشگاه سابانجی، دانشگاه بیلکنت، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، و دانشگاه بغازیچی.

 

تحصیل فیزیوتراپی در اسلواکی

به طور کلی در سال های اخیر استقبال از فرصت تحصیل در اسلواکی رو به افزایش بوده است و دانشجویان ایرانی زیادی در رشته های مختلف به ویژه برای تحصیل پزشکی در اسلواکی وارد این کشور عضو اتحادیه اروپا شده اند. دلایل مختلفی برای این موضوع می‌ توان ارائه نمود که یکی از آنها عضویت این کشور در اتحادیه اروپاست و این موضوع بدین معناست که پس از اتمام دوره تحصیل در دانشگاه های این کشور، فارغ ‌التحصیلان می ‌توانند در کلیه کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به کار شده و در نهایت اقامت دائم اتحادیه اروپا را نیز به دست آورند. تنها مورد منفی که می توان در مورد دوره های تحصیل فیزیوتراپی در اسلواکی بیان نمود این است که تقریبا تمام این دوره ‌ها در دانشگاه‌ های این کشور به زبان اسلواک که زبان رسمی این کشور می باشد ارائه می شوند و تا کنون دوره ای به زبان انگلیسی در دانشگاههای اسلواکی برای رشته فیزیوتراپی ارائه نشده است. اما اگر دانشجویی بتواند به زبان اسلواک تسلط کافی پیدا کرده و مدرک زبان اسلواک ارائه نماید باید از مزیتی ویژه برخوردار خواهد شد و آن هم امکان تحصیل رایگان رشته فیزیوتراپی در اسلواکی است. به طور کلی دوره های تحصیلی ارائه شده در این کشور که به زبان اسلواک به دانشجویان ارائه می شوند بدون پرداخت شهریه برای دانشجویان بومی و حتی بین المللی نیز می باشد و فقط برای ورود به آنها باید تسلط بالایی به این زبان پیدا نمود که می توان دوره های آموزش زبان اسلواک را در اسلواکی گذراند. دانشگاه پزشکی اسلواک در براتیسلاوا، دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیتسه، دانشگاه فیلسوف کنستانتین در نیترا، دانشگاه سنت سیریل و متودیوس در ترناوا، دانشگاه کاتولیک روزومبروک، و دانشگاه الکساندر دوبچ در ترنچین اصلی ترین دانشگاه های این کشور هستند که دوره های تحصیل فیزیوتراپی را ارائه می کنند.

 

تحصیل فیزیوتراپی در قبرس

تحصیل فیزیوتراپی در قبرس نیز متقاضیان فراوانی در میان جوانان ایرانی دارد که از اصلی ‌ترین دلایل این موضوع می ‌توان به عدم وجود مشکل در اخذ ویزای دانشجویی و همچنین شهریه نسبتا مناسب دانشگاه های این کشور اشاره نمود. به طور میانگین هزینه های تحصیل کارشناسی فیزیوتراپی در این کشور بین۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو در سال است و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز در دانشگاه  بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو در سال شهریه می پردازند. این رشته در دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس در قالب دوره تحصیلی ۴ ساله در مقطع کارشناسی ارائه می شود، ولی متاسفانه این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار ندارد و مدارک تحصیلی آن در کشورمان قابل ارزشیابی نیست. اما اگر فردی قصد داشته باشد پس از تحصیل در همان کشور به کار مشغول شود تحصیل در این دانشگاه می ‌تواند برای وی مناسب باشد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در روسیه

کشور روسیه نیز می ‌تواند یکی دیگر از گزینه‌ های انتخاب بهترین کشور برای تحصیل فیزیوتراپی برای دانشجویان ایرانی به حساب آید. رتبه بین المللی دانشگاههای این کشور بسیار مناسب است و به طور کلی سطح تحصیلات در کشور روسیه بسیار قابل قبول است. همچنین دیگر مزیت تحصیل فیزیوتراپی در روسیه شهریه های نسبتا مناسب دانشگاه ‌های این کشور است. در ضمن در کشور روسیه به علت روابط حسنه ای که با کشور عزیزمان دارد، مشکلی برای دانشجویان ایرانی در زمینه اخذ ویزای دانشجویی وجود ندارد و از این نظر این کشور جزو بهترین گزینه‌ ها برای تحصیل دانشجویان ایرانی محسوب می‌ شود. نکته مهم دیگر این است که به علت ارتباطات تنگاتنگ بین دانشگاه‌ های معتبر کشور روسیه با دانشگاه‌ های کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بسیار پیش آمده که دانشجویان ایرانی در سال‌ های گذشته توانسته باشند در طول دوره تحصیل انتقالی گرفته و ادامه تحصیل خود را در دانشگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا بگذرانند. اکثریت قاطع دوره های تحصیل فیزیوتراپی در روسیه در دانشگاه‌ های این کشور به زبان روسی ارائه می ‌شود و دانشجویان برای شرکت در این دوره ها حتماً باید به زبان رسمی این کشور تسلط پیدا کنند. از این رو شرکت در دوره های پادفک یا پیش دانشگاهی در این کشور لازم است که این دوره ها به طور مشترک بین کل دروس شاخه علوم پزشکی برگزار می گردد. طول دوره‌ های پادفک در روسیه حدود ده ماه است و همه ساله از شهریور ماه آغاز شده و تا پایان خرداد سال بعد به پایان می ‌رسد. در این دوره ها به طور معمول دروسی مانند شیمی، زیست شناسی، و ریاضی به متقاضیان ورود به دانشگاه های روسیه ارائه می گردد و همچنین زبان روسی متقاضیان نیز تقویت می گردد. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در روسیه برای دانشجویان مقیم کشورهای اروپایی حدود 2000 یورو در سال است و برای دانشجویان تبعه سایر کشورها از جمله هموطنان عزیزمان تقریباً 3000 یورو در سال می باشد که رقمی مناسب به حساب می ‌آید. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل فیزیوتراپی در روسیه هستند، عبارتند از: آکادمی پزشکی کریمه، دانشگاه پزشکی ایالتی شمالی، دانشگاه پزشکی راستوف، دانشگاه پزشکی اومسک، آکادمی پزشکی دولتی، آکادمی پزشکی ایالتی، آکادمی پزشکی، دانشگاه دولتی چچن، دانشگاه پزشکی چلیابینسکف آکادمی پزشکی ایالتی، موسسه دولتی داغستان، دانشگاه پزشکی دولتی، دانشگاه پزشکی ایرکوتسک ایرکوتسک، دانشگاه ایالتی، آکادمی پزشکی ایالتی، موسسه دولتی پزشکی.

 

تحصیل فیزیوتراپی در مجارستان

یکی از کشورهایی که در دهه اخیر مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان ایرانی بوده است، مجارستان می باشد و هم اکنون نیز عده زیادی از دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل در مجارستان هستند و برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های این کشور اپلای می کنند. تحصیل در مجارستان مزایای فراوانی برای دانشجویان ایران دارد. اولاً برای دانشجویان ایرانی که قصد بازگشت به ایران و کار در وطن پس از تحصیل را دارند،  بسیاری از دانشگاه‌ های این کشور که مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران قرار دارند، مناسب می باشند. از طرف دیگر تحصیل در مجارستان به معنای امکان کار پس از تحصیل در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. زیرا این کشور عضو این اتحادیه بوده و دانشگاه‌ های این کشور نیز در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر هستند و مدارک آنان نیز در تمامی این کشورها مورد پذیرش قرار می ‌گیرد. مزیت تحصیل فیزیوتراپی در مجارستان و تحصیل سایر رشته ها در این کشور، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا این است که برعکس اکثر کشورهای عضو این اتحادیه اخذ ویزای دانشجویی مجارستان برای دانشجویان ایرانی معمولا با مشکل همراه نیست. حتی بسیاری از جوانان ایرانی برای گذراندن دوره های کالج در کالج های معتبر این کشور اپلای کرده و دوره های زبان یا پری مدیکال را در کالج های این کشور می گذرانند و این افراد نیز حتی به راحتی ویزا دریافت می کنند. برای علاقمندان تحصیل رشته فیزیوتراپی نیز مجارستان محل مناسبی برای تحصیل می باشد. یکی دیگر از مزایای تحصیل در مجارستان در رشته‌ های مختلف از جمله فیزیوتراپی این است که می توان این رشته را در دانشگاه‌ های این کشور به زبان انگلیسی با شهریه مناسب تحصیل کرد. برای ورود به این دوره ها یا باید مدرک زبان انگلیسی معتبر همچنین آیلتس ارائه نمود و یا در دوره های کالج زبان در کالج های معتبر این کشور شرکت کرد. هزینه تحصیل فیزیوتراپی در مجارستان چیزی بین 5 تا 7 هزار یورو در سال در دانشگاه‌ های مختلف این کشور است. ولی این رقم میانگین بوده و در دانشگاه های مختلف این کشور متفاوت می باشد. طول دوره‌ های کارشناسی فیزیوتراپی در این کشور نیز ۸ ترم به صورت تمام وقت می باشد.

 

تحصیل فیزیوتراپی در چک

جمهوری چک پیشرفته ترین و مدرن ترین کشور اروپای شرقی نیز یکی از مقاصد تحصیلی مناسب برای دانشجویان ایرانی به حساب می‌ آید. در دانشگاه‌ های کشور جمهوری چک امکان تحصیل رشته های مختلف از جمله فیزیوتراپی به زبان انگلیسی وجود دارد و البته برای ورود به این دوره ها حتماً باید مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه شود. البته امکان شرکت در کالج های زبان در این کشور نیز وجود دارد. بهترین دانشگاه این کشور دانشگاه چارلز پراگ نیز این رشته را به زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می نماید. همچنین در دانشگاه ‌های دیگر این کشور نیز مانند دانشگاه ماساریک برنو، و دانشگاه پالاکی، این رشته ارائه می گردد. به طور معمول طول دوره ‌های تحصیل فیزیوتراپی در چک در مقطع کارشناسی 3 سال و طول دوره‌ های کارشناسی ارشد 2 سال می باشد. البته ورود به دوره های تحصیل فیزیوتراپی در چک بدون قبولی در آزمون ورودی که مشتمل بر سوالات زیست شناسی و شیمی است، ممکن نمی باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

 




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top