امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

غذاهای معروف اتریشی

غذا بخش مهمی از فرهنگ و آداب و رسوم ملت ها را نشان می دهد، به طوری که هر گردشگری از هر جای دنیا وارد هر کشوری می شود در ابتدای امر مشتاق است با عادات غذایی مردمان آن سرزمین آشنا شود. دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های اتریش نیز معمولا در طول دوران تحصیل در این کشور حتما غذاهای لذیذ اتریشی را امتحان می کنند و قطعا هر گردشگری نیز در سفر به اتریش لیستی از غذاهای معروف اتریشی را از پیش تهیه تا در طول سفر حتما آن ها را امتحان نماید. در این مقاله قصد داریم به معرفی معروف ترین غذاهای اتریشی بپردازیم که با استفاده از آن هم گردشگران و هم دانشجویان در این کشور غذای مورد علاقه خود را انتخاب و میل نمایند.

  • شنیتسل وینی از غذاهای معروف اتریشی
  • سوسیس وینی از بهترین غذاهای اتریش
  • برت یائوزه از غذاهای معروف اتریشی
  • اشترودل سیب معروف ترین دسر اتریشی
  • بوختن شیرینی خوشمزه اتریشی
  • کیک زاخر تورته معروف ترین کیک اتریشی

شنیتسل وینی

بدون شک معروف ترین غذای اتریش، شنیتسل وینی Wiener Schintzel می باشد که به طور معمول از گوشت گوساله و بعضا از گوشت مرغ و بوقلمون نیز تهیه می شود. برای تهیه شنیتسل وین، عمدتا از خمیر کوردون بلوی فرانسوی و خمیر کورن فلکس استفاده می گردد و به طور معمول در رستوران های کشور اتریش شنیتسل وینی را با ژله انگور قرمز و همچنین سالاد سیب زمینی سرو می کنند. در شهر وین و در کلیه شهرهای کشور اتریش شنیتسل وینی سرو می شود، اما بهترین کیفیت آن را می توان در دو رستوران گرونشْپان Grünspan  و فیگل مولر Figlmüller در شهر وین میل کرد. رستوران کونکوردیا شلوسل در شهر وین نیز انواع بسیار متنوعی با خلاقیت بالا از این غذا را سرو می نماید. اما قدیمی ترین شنیتسل هاوس اتریش در محله قدیمی نوی با گاسه واقع شده است که نام آن Schnitzelwirt می باشد

 

سوسیس وینی

در کشور اتریش نیز مانند آلمان سوسیس های مخصوصی تهیه می شود که محبوب مردم بومی و همچنین گردشگران می باشد و از بهترین غذاهای اتریشی به شمار می رود. نام این سوسیس وینی، سوسیس würstels است که در وعده های غذایی مختلف اعم از ناها، میان وعده، عصرانه و شام سرو می شود. در شهر وین اغذیه فروشی های سیار برای فروش این نوع سوسیس های خوشمزه وجود دارد که معمولا آن را همراه با سیب زمینی سرخ شده و نان سرو می کنند.

 

میان وعده با پنیر لیپتاور

در حقیقت به پنیر ادویه داری که از شیر بز یا گوسفند تهیه می شود لیپتاور می گویند که با پودر فلفل طعم دار شده باشد. این نوع پنیر در بسته بندی های کوچک در فروشگاه های اتریش نیز سرو می شود اما غذای اتریشی میان وعده با پنیر لیپتاور Liptauer Cheese Spread در حقیقت یک میان وعده تهیه شده از این نوع پنیر است که همراه با نان توست سرو می گردد.

 

تافل اشپیتز

برای تهیه تافل اشپیتز Tafelspitz، در حقیقت تکه بزرگی از فیله گوشت گوساله را در آبگوشت سبزیجات، سیب زمینی، هویج و ترب کوهی آب پز می کنند و شباهت بسیاری با آبگوشت روستایی ما در ایران دارد و بعضا در برخی مناطق اتریش گوشت را بخارپز نیز می نمایند. این غذای لذیذ از غذاهای معروف اتریشی به شمار می رود که هر گردشگری که به اتریش سفر می کند حتما باید آن را امتحان نماید. بهترین جا برای امتحان کردن این غذای لذیذ در شهر وین، رستوران پلاخوتا Plachutta، می باشد. بهترین فصل مصرف این غذا نیز فصل سرما است.

 

برت یائوزه

یکی دیگر از غذاهای معروف اتریشی، که بیشتر در مناطق کوهستانی و روستاهای رشته کوه آلپ در منوی رستوران ها دیده می شود، برت یائوزه Brettljause نام دارد که شکل سرو بسیار جالبی دارد. در حقیقت وقتی شما در رستوران، این غذا را سفارش می دهید با تخته چوبی بزرگی مواجه می شوید که روی آن کالباس، پنیر، ترشی، سبزیجات، تخم مرغ، گوجه فرنگی و یک تکه نان قرار گرفته است. البته مواد قرار گرفته روی تخته چوب بسته به رستوران انتخابی می توانند متفاوت باشند. نام این غذا نیز از همین نوع سرو اقتباس شده است، بدین ترتیب که برت به معنای تخته چوبی است که اسنک روی آن سرو می شود و یائوزه نیز به معنی اسنک های میان وعده می باشد.

 

کوفته سیب زمینی اتریشی

معروف ترین انواع کوفته سیب زمینی اتریشی Knödel، کوفته شیرین و کوفته مرزه هستند که از محبوب ترین غذاهای اتریشی به شمار می روند. کوفته شیرین به طور معمول با انواع میوه مانند زردآلو و آلو و همچنین مقداری خامه پر می شود. اما کوفته مرزه گاها با گوشت کباب سرو می گردد.

 

کیک زاخر تورته

معروف ترین کیک اتریشی که کیک زاخر تورته Sachertorte نام دارد را در تمامی شیرینی فروشی ها و کافه های شهر وین می توان یافت. این نوع کیک شکلاتی معروف اتریشی، که به تورته زاخا هم معروف است توسط کلمنز ونتسل ون فن مترنیخ سیاستمدار اتریشی در دهه 1930 میلادی ابداع شده و همچنان معروف ترین کیکی وینی به شمار می رود.

 

پنکیک پالات شینکن

می دانیم اتریش بخشی از کشور امپراتوری بزرک اتریش مجارستان به شمار می رفته و تبادلات فرهنگی زیادی بین دو ملت اتریش و مجارستان صورت گرفته است. یکی از نمونه های این تبادلات همین غذا یا به نوعی شیرینی مجارستانی است که در اتریش بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در اکثر رستوران ها سرو می شود و از معروف ترین غذاهای اتریش به شمار می رود. پنکیک پالات شینکن Palatschinken در حقیقت یک نوع کرپ نازک است که با مربای زردآلو پر شده و به صورت لوله ای پیچیده می شود.

 

اشترودل سیب

یکی از معروف ترین دسرهای اتریشی، که در تمام دنیا دارای شهرت است اشترودل سیب Apfelstrudel است که در وسط آن یک لایه خمیر شیرین همراه با سیب و بعضا کشمش قرار می گیرد و عموما همراه با سس وانیل داغ سرو می گردد. بهترین جا برای میل کردن این دسر خوشمزه در شهر وین قهوه خانه ای سنتی به نام کافه هاولکا Hawelka است. این شیرینی محبوب امروزه نه تنها در اتریش بلکه در بخش اعظمی از اروپای مرکزی و اروپای شرقی نیز بسیار رواج دارد.

 

شیرینی کایزشمان

از دیگر شیرینی های اتریشی بسیار خوشمزه، شیرینی کایزشمان Kaiserschmarrn می باشد که برای تهیه آن برش های پنکیک نرم را با سس سیب و زرده تخم مرغ و شکر آغشته می کنند. از نظر تاریخی این دسر داستان خاص خود را دارد و نقل شده که فرانتس جوزف امپراتور اتریش علاقه بسیاری به این دسر داشته و به این علت این دسر را پنکیک امپراتور هم می نامیده اند.

 

بوختن

اتریش شیرینی های بسیار خوشمزه ای دارد که یکی از بهترین موارد آن بوختن Buchteln، نام دارد و در حقیقت رول های شیرین تهیه شده از خمیر ترش می باشد. داخل این خمیر ها به طور معمول با خامه و مربای آلو پر شده و در کنار هم در تابه بزرگی قرار داده می شوند که به خوبی به هم بچسبند. از دوران امپراتوری اتریش مجارستان تاکنون این شیرینی خوشمزه معمولا با مربای سس وانیل داغ سرو می شده است.

 

نوشیدنی لاتلا

اتریشی ها به طور معمول در بسیاری از خوراکی هایشان از لبنیات و میوه استفاده می کنند. یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی های اتریشی که امروزه به صورت صنعتی هم تولید شده و در طعم های مختلف در بازار این کشور قابل یافتن است نوشیدنی لاتلا Lattella است که برای تهیه آن از لبنیات و انواع میوه استفاده می شود.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در اتریش و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما

 




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top