امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در دوره آشپزی حرفه ای در اتریش

بر خلاف این واقعیت که آشپزی هنوز در کشور ما به عنوان یک تخصص بسیار مهم در میان عامه مردم در نظر گرفته نمی شود، در کشورهای اروپایی مانند اتریش برای آن رشته آکادمیک تعریف شده و دوره های تخصصی این رشته در آموزشگاه های معتبر این کشور ارائه می گردد. در اروپا اکثر افرادی که می خواهند رشته ای مانند آشپزی را از پایه به صورت آکادمیک پیش ببرند، تحصیل در رشته هتلداری مدنظر قرار می گیرد که آشپزی را نیز در بر می گیرد. بسیاری از افراد نیز که آشپزهای تجربی بسیار ماهری هستند، جهت یادگیری غذاهای بین المللی و متدهای روز آشپزی و پذیرایی مدرن از مهمانان و همچنین دریافت یک مدرک بین المللی آشپزی قصد گذراندن دوره آشپزی در اروپا را دارند که برای این افراد تحصیل در دوره آشپزی حرفه ای در اتریش بسیار گزینه مناسبی خواهد بود.

  • تحصیل در دوره آشپزی حرفه ای در اتریش
  • اخذ مدرک آشپزی در اتریش
  • شرایط شرکت در دوره های آشپزی در اتریش

معرفی شغل آشپزی

بدون شک یکی از مشاغلی که بیشترین لذت در حین کار را با خود به همراه دارد، حرفه آشپزی است که حس مدیتیشن را در فرد زنده می کند. در معرفی شغل آشپزی باید عرض کرد که آشپزی یک شغل صرف برای کسب درآمد نیست و به شدت با هنر و خلاقیت درآمیخته است. شغل آشپزی برای افرادی مناسب تر است که از نظر بهداشتی در خود رعایت بالاترین سطح استاندارد بهداشتی را ببینند و توانایی تحمل فشار کاری بسیار بالا را داشته باشند. همچنین سرعت عمل بالا، توانایی انجام چندین کار در یک زمان، خلاقیت، دقت، توانایی مدیریت و کار تیمی و از همه مهم تر علاقه زیاد به غذا، مواد غذایی و پخت آن ها، از دیگر خصوصیات افراد مناسب برای حرفه آشپزی به شمار می رود.

آشپزهای موفق در سراسر دنیا علاوه بر تکیه به تجربیات خود که در طول سال ها اندوخته اند، باید مرتب دانش و مهارت های جدید را نیز بیاموزند و گاهی خلاقیت نیز داشته باشند و در حقیقت خود را به بروز ترین دانش تخصصی و مهارت های رشته آشپزی مجهز نمایندو برای نیل به این هدف؛ به تحصیل آشپزی رو می آورند. معمولا در دوره های تحصیلی آشپزی، این افراد با آشپزی و روش پخت غذاهای بین المللی، شیرینی پزی، تهیه دسر، تهیه نوشیدنی، تزئینات غذا، چیدن هنرمندانه میز غذا و سرو آن به طور کامل آشنا می شوند.

درآمد شغل آشپزی در دنیا مناسب بوده و افرادی که در خود استعداد و علاقه کافی برای ورود به این حرفه را می بینند هرگز نباید در مورد ورود به این عرصه تردید به خود راه دهند. درآمد متوسط یک سرآشپز در آمریکا، حدود 40 هزار دلار در سال است که حدود 7000 دلار از درآمد میانگین مشاغل مختلف در این کشور بالاتر است. در استرالیا درآمد متوسط آشپزها سالانه 33 هزار دلار و درآمد متوسط سرآشپزها حدود 42 هزار دلار در سال است. اما سرآشپزهای هتل های بزرگ و نامدار در همین کشور و در سایر کشورهای مشابه مانند انگلستان، بین 60 تا 76 هزار دلار در سال است.

جهت اطلاع علاقه مندان تحصیل آشپزی در خارج از کشور باید عرض کرد که در دنیا مرسوم است که هتل های زنجیره ای بزرگ که بیشتر متعلق به کشورهای غربی هستند دوره های تحصیل آشپزی حرفه ای و هتلداری را در موسسات آموزش عالی که خود تاسیس نموده اند ارائه می دهند و این موسسات در هر کشوری زیر نظر سازمان آموزش فنی حرفه ای قرار دارد. از محاسن اصلی تحصیل آشپزی و هتلداری در این موسسات، در حقیقت ارتباط قوی میان تحصیل و کار است، به طوری که فارغ التحصیلان این دوره ها در صورت اثبات توانایی های خود معمولا جذب همان هتل ها و موسسات می شوند. در مورد تحصیل آشپزی در اتریش نیز موسسات معتبری ارائه دهنده خدمات آموزشی هستند که با موسسات مشابه خود در اسپاینا، فرانسه و انگلستان نیز همکاری دارند و در ادامه به تفصیل به آن ها اشاره می نماییم.

 

اخذ مدرک آشپزی در اتریش

در حقیقت در اتریش و اروپا رشته هایی به نام Culinary Arts و Hospitality & Tourism در سیستم آکادمیک تعریف شده است. رشته Hospitality & Tourism به نوعی سعی در پرورش افراد برای مدیریت کلیه کارهای برگزاری رویدادها و مراسم را دارد که طبیعتا غذا و خوراکی های لازم در بحث پذیرایی از مدعوین، از بخش های اساسی و لاینفک این موضوع می باشد. این رشته ها به طور معمول در اروپا در Hotel School ها یا Culinary Arts School ها تدریس می شود. در اتریش نیز این موسسات آموزشی که به نام fachschule gastgewerbe مشهور است و در حقیقت مدرسه مهمانداری به حساب می آیند، ارائه دهنده این رشته های در بر دارنده آموزش هنر آشپزی هستند.

مدرکی که پس از گذراندن این دوره ها به هنرجو داده می شود، معادل دیپلم آشپزی به حساب می آید و فرد مورد نظر با اخذ مدرک آشپزی در اتریش و اندوختن مهارت های کافی می تواند هم در کسب و کار شخصی خود موفقیت به دست بیاورد و هم اینکه امکان بدست آوردن یک شغل خوب در همین زمینه را در هتل های درجه یک داشته باشد. البته در ادامه مطلب به صورت مشروح به هر یک از دوره های ارائه شده در این موسسات آموزشی خواهیم پرداخت.

از یاد نبرید که اتریش خود یکی از توریستی ترین کشورهای اروپایی به شمار می رود و اصول میزبانی و هتل داری به خوبی و با استاندارد بسیار بالایی در این کشور اروپای غربی به انجام می رسد و بهترین پذیرایی از مهمانان در هتل ها، رستوران ها و این گونه اماکن این کشور به عمل می آید. از طرف دیگر در فرهنگ غذایی اتریشی ها نیز خوراکی های بسیار لذیذی را می توان نام برد که به حدی از شهرت رسیده اند که در رستوران ها در سایر نقاط دنیا و حتی کشور خودمان هم سرو می شوند. از این دسته غذاهای معروف اتریشی می توان به شنیتسل وینی و همچنین کیک زاخرتورته اشاره کرد که به حدی شهرت یافته اند که در اکثر کشورها از جمله کشور خودمان نیز در رستوران ها، هتل ها و ... برای پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دوره های تحصیل آشپزی ارائه شده در اتریش

مراکز fachschule gastgewerbe دوره های مختلفی را در نظر گرفته اند که هدف نهایی این دوره ها بالا بردن دانش تئوری و تجربه عملی هنرجویان در زمینه خدمات و فعالیت های مرتبط به آشپزخانه و رستوران مطابق با بالاترین و جدید ترین متدها و استانداردهای روز جهان است. اصلی ترین مزیت دوره تحصیل آشپزی حرفه ای در اتریش، تضمین ارائه شغل مرتبط توسط موسسه ارائه دهنده دوره به هنرجوها می باشد که این مهم به علت رابطه تنگاتنگ این موسسات با هتل ها و شرکت های گردشگری است.

حال به سه نوع دوره های تحصیلی آشپزی ارائه شده اتریش در این موسسات می پردازیم.

 

- مدارس آشپزی اتریش

دوره های ارائه شده در مدارس آشپزی اتریش در این رشته ها و شاخه ها دسته بندی می شود: سازماندهی آشپزخانه، مدیریت آشپزخانه، هنر قنادی و شیرینی پزی، نوشیدنی ها و ارائه خدمات (شامل رستوران و تهیه غذا). دانش آموزان با گذراندن سال آخر تحصیلات اجباری خود در مدارس آشپزی اتریش و فارغ التحصیلی از این مدارس، می توانند در زمینه طبخ غذا، پیشخدمتی و کارمند دفتری در هتل ها، رستوران ها و ... مشغول به کار شوند. همچنین برای گذراندن دوره های آموزشی خاص و تکمیلی و اخذ مدارک مربوطه، این دانش آموزان می توانند در همین مدارس ثبت نام کرده و دوره هایی مانند پیشخدمت ارائه نوشیدنی به مشتریان، متخصص خبره در زمین پنیر در اتریش، متخصص خبره در زمینه قهوه، قناد و شیرینی فروش، و متخصص در زمینه گیاهخواری و غذاهای باب طبع گیاهخواران را بگذرانند. کلاس های این دوره ها از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر برپاست و هزینه ناهار دانش آموزان نیز در داخل شهریه مدارس آشپزی اتریش گنجانده شده است.

از مباحث اصلی ارائه شده در این نوع برنامه تحصیلی می توان به تحصیل مباحث عمومی، مباحث مرتبط با صنعت گردشگری، مسائل تجاری، آموزش های حرفه ای ویژه، زبان های خارجی مانند انگلیسی و فرانسوی و بعضا ایتالیایی و واحدهای آموزش عملی که در داخل یا خارج مدارس آشپزی اتریش در طول سال تحصیلی ارائه می شود اشاره کرد. دو دوره 3 ماهه کارآموزی اجباری و ارائه مقاله و استفاده از مباحث و نظریات کارشناسان صنعت گردشگری، از دیگر ویژگی های ارائه شده در این دوره هاست.

فارغ التحصیلان این دوره های تحصیل آشپزی در اتریش، پس از گذراندن این دوره ها در بسیاری از موارد از جمله شکل گیری شخصیت شغلی، بالا بردن خلاقیت، ارتقاء مهارت های حرفه ای و انعطاف پذیری عمومی رشد محسوسی می نمایند. همچنین در پایان این دوره این افراد می توانند لااقل به دو زبان بین المللی ارتباط برقرار کنند و این مورد آن ها را در زمینه کار به عنوان آشپز بین المللی و همچنین کار به صورت مستقل در هر کشوری قادر می سازد. همچنین در این دوره ها استفاده از آخرین تکنولوژی های مدرنی که در آشپزی و آشپزخانه به کار می آید نیز به این افراد آموزش داده می شود.

 

- دوره های هتلداری و گردشگری در اتریش

در تمامی نقاط دنیا بخش خدمات بیشترین تاثیر را در سرعت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد و خدماتی که در بخش گردشگری ارائه می گردد از موارد پیشتاز در این زمینه به شمار می رود. دوره های هتلداری و گردشگری در اتریش نیز بر همین اساس در راستای آموزش های لازم در جهت ارائه بهترین خدمات رفاهی به توریست ها، طراحی شده اند و تمرکز مباحث این دوره های 3 ساله بر مدیریت آشپزی همراه با آموزش های عمومی می باشد. هنرجویان فارغ التحصیل دوره های هتلداری و گردشگری در اتریش، به علت کسب مهارت و صلاحیت های لازم در این دوره ها، بلافاصله می توانند برای خود کارآفرینی کرده و به خوداشتغالی مشغول شوند.

در طول دوره های تحصیل آشپزی در اتریش، تجربه کاری در زمینه های عمده ای از مهمانداری در هتل های منتخب موسسه، به هنرجو امکان به دست آوردن اعتماد بنفس برای ایجاد شغل را می دهد. دانش آموزان پس از گذراندن این دوره ها دیپلم هتلداری دریافت کرده و واجد شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه می باشند. این دوره ها همچنین به هنرجویان شانس بالایی در زمینه اشتغال در کشورهای مختلف و هتل های بین المللی را می دهد.

اما آموزش های ارائه شده در این موسسات کاملا چند بعدی می باشد و مهارت های ارتباطی، اقتصادی و حرفه ای را تواما در بر می گیرد که موجب شده استانداردهای آموزشی بالای این موسسات، در اکثر نقاط جهان مورد تایید باشد. مدیریت پروژه، طراحی رسانه ای، آموزش زبان های بین المللی، روش های نوین ارائه و تکنیک های مکالمه از دیگر مباحثی است که در این دوره ها برای هنرجویان ارائه می گردد.

این موسسات به علت ارتباط تنگاتنگ با شرکت های گردشگری و هتل های بزرگ، بروز ترین متدهای به کار برده شده در این شرکت ها و هتل ها را در آموزش های خود گنجانده اند.

 

- دوره های قنادی و شیرینی پزی در اتریش

افرادی که آموزش های تخصصی مرتبط با شغل خود یعنی تهیه و طبخ کردن، نانوایی و شیرینی پزی و شیرینی فروشی را در این موسسه بگذرانند، مدرک پایانی هنر شیرینی و سرو مدرن و سنتی را می توانند دریافت کنند. آموزش های دوره های قنادی و شیرینی پزی در اتریش در این موسسه، بسیار بسیار منحصر به فرد بوده و حتی در سطح اروپا مثال زدنی است. این دوره با آموزش های نظری مدرن و متمایل به عرف تکمیل شده است. برای شرکت در این دوره ها و به طور کلی دوره های آشپزی در اتریش هیچ گونه محدودیت سنی وجود ندارد.

از ویژگی های دوره های ارائه شده در این موسسه، تمرکز زیاد روی آموزش عملی است که به توسعه مهارت های کارکنان صنعت گردشگری انجامیده و به آن ها امکان ایجاد شغل برای خود را در این زمینه می دهد. همچنین مهارت های مدیریتی ارائه شده در این دوره ها در سرپرستی و مدیریت پرسنل به این افراد کمک شایانی خواهد نمود.

طول دوره های قنادی و شیرینی پزی در اتریش، 7 ماه بوده و مهارت های هنرجوها را چه برای کار در داخل اتریش که تضمین شده است و چه حتی در صورت تمایل برای کار در کشورهای دیگر به شکل قابل ملاحظه ای بالا می برد.

در برگزاری رویدادها، مراسم و همچنین پذیرایی در رستوران ها و هتل ها، غذاها و همچنین انواع دسرهای سرد و گرم اتریشی و بین المللی می تواند به جلوه پذیرایی کمک شایانی نماید. تحصیل در دوره آشپزی حرفه ای در اتریش در این موسسه، به طور کلی روش های نوین و مدرن پذیرایی که در نهایت برای صنعت گردشگری مفید می باشد با بالاترین کیفیت ارائه می گردد.

 

شرایط شرکت در دوره های آشپزی در اتریش

برای افرادی که در سدد بالابردن مهارت های آشپزی و هتلداری در خود هستند و همچنین به اخذ مدرک معتبر آشپزی در اروپا چشم دوخته اند، مزایای دوره آشپزی در اتریش بسیار چشمگیر است. در fachschule gastgewerbe هدف، فراهم کردن آموزش های تئوری و عملی است که در آشپزخانه، رستوران و هتل با بالاترین استانداردهای بین المللی به کار هنرجویان بیاید.

اما داشتن شرایط شرکت در دوره های آشپزی در اتریش نیز مانند سایر نقاط اروپا از اصول اساسی برای ورود به این دوره ها است. از اصلی ترین موارد اخذ نمره زبان حداقلی تعیین شده برای شرکت در دوره های آشپزی در اتریش است. این دوره ها اکثرا به زبان آلمانی برگزار شده و برای شرکت در آن ها باید مدرک معتبر زبانی آلمانی توسط داوطلب ارائه گردد. اما دوره های به زبان انگلیسی نیز برای تحصیل آشپزی در اتریش وجود دارد که برای شرکت در آن ها باید حداقل نمره تعیین شده در آزمون زبان انگلیسی آیلتس را اخذ نموده و مدرک آن را به موسسه مربوطه ارائه نمود

از دیگر شرایط شرکت در دوره های آشپزی در اتریش، می توان به استطاعت در پرداخت شهریه تحصیلی این دوره ها اشاره نمود. معمولا هزینه تحصیل آشپزی در اتریش، بسته به دوره و موسسه ارائه دهنده، حدود 3 هزار یورو می باشد.

برای اخذ پذیرش این دوره ها در صورتی که تعداد داوطلبان ورود زیاد باشد، بعضا مصاحبه و آزمون عملی نیز برگزار می شود. اما در همین پروسه نیز تجربه کاری بالا در زمینه آشپزی و هتلداری می تواند به داوطلبان کمک نماید.

 

موسسه علم و هنر میثاق، با اخذ نمایندگی رسمی از موسسات معتبر fachschule gastgewerbe در کشور اتریش، برای علاقه مندان تحصیل در اتریش در رشته های آشپزی، هتلداری و امثالهم کلیه خدمات مربوط به اخذ پذیرش شرکت در دوره ها را تا حضور داوطلب سرکلاس های آموزشی به طور کامل انجام می دهد. جهت اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت مشاوره می توانید با شماره موسسه علم و هنر میثاق تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما

 

 




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top