امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل فیزیک در اتریش

فیزیک یکی از رشته های علوم پایه می باشد که تقریبا زیربنای تمام رشته های فنی مهندسی است. این رشته از رشته های بسیار مهم در دنیا به شمار می رود و بسیاری از نخبگان و نوابغ در این رشته تحصیل کرده اند. کشور اتریش نیز به علت داشتن دانشگاه های بسیار معتبر در سطح اروپا و جهان و برندگان جایزه نوبل فیزیک؛ یکی از بهترین گزینه ها برای مشتاقان تحصیل فیزیک در خارج از کشور به شمار رود. در میان مشتاقان تحصیل یا ادامه تحصیل در رشته فیزیک، اشتیاق به تحصیل در خارج از کشور بسیار زیاد است. زیرا این رشته بسیار پژوهش محور و در عین حال تجهیزات محور است و تحصیل آن در کشوری صنعتی و پیشرفته مانند اتریش بسیار توجیه پذیر خواهد بود. در این مطلب به شرایط تحصیل در فیزیک در اتریش اشاره می نماییم.

  • تحصیل فیزیک در اتریش
  • گرایش های رشته فیزیک
  • هزینه تحصیل رشته فیزیک در اتریش

به طور معمول رشته فیزیک در نقاط مختلف دنیا در دانشگاه های عمومی که رشته های علوم پایه را ارائه می نمایند و همچنین اکثر دانشگاه های فنی مهندسی در دنیا ارائه می شود. در زمینه تحصیل فیزیک در اتریش نیز به همین صورت است. به عنوان مثال دانشگاه های عمومی مانند دانشگاه وین، دانشگاه گراتس و دانشگاه اینسبروک ارائه دهنده این رشته در دانشکده ها علوم پایه خود هستند که طبیعتا در این دانشگاه ها این رشته بیشتر در قالب تئوریک و محض ارائه می شود. این در حالی است که در دانشگاه های فنی اتریش مانند دانشگاه فنی وین و دانشگاه فنی گراتس، این رشته بیشتر در گرایش ها و جنبه های کاربردی ارائه شده و گرایشات تحصیلات تکمیلی میان رشته ای رشته فیزیک با رشته هایی چون مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا، مهندسی مواد، مهندسی الکترونیک، نانو تکنولوژی؛ مهندسی هسته ای و ... نیز در این دانشگاه ها ارائه می گردد.

 

گرایش های رشته فیزیک

گستردگی مباحث این رشته موجب شده به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، گرایش های رشته فیزیک نیز بسیار متنوع باشد. معروف ترین گرایش های رشته فیزیک که مشتاقان تحصیل فیزیک در اتریش نیز می توانند از میان آن ها گرایش مورد نظر خود را برای تحصیل در این کشور انتخاب نمایند، عبارتند از:

- فیزیک اتمی

- فیزیک مولکولی

- فیزیک هسته ای ( که خود شامل این گرایش هاست: بهداشت هسته ای، گداخت هسته ای، رآکتور، کاربرد پرتوها و پرتو پزشکی)

- فیزیک حالت جامد

- فیزیک حالت پلاسما

- مهندسی سیستم های انرژی (که خود شامل این گرایش هاست: تکنولوژی انرژی، انرژی و محیط زیست و سیستم های انرژی)

- اختر فیزیک و نجوم

- گرانش و کیهان شناسی

- اپتیک و لیزر

- فیزیک گرایش هواشناسی و اتمسفر

- فیزیک آماری و سامانه های پیچیده

- فیزیک ذرات بنیادی

- فیزیک لایه های نازک

- نانو فیزیک

- فوتونیک

 

 

هزینه تحصیل رشته فیزیک در اتریش

به طور کلی هیچ تفاوتی وجود ندارد که داوطلب قصد تحصیل فیزیک در کدام دانشگاه اتریش و در کدام مقطع تحصیلی و کدام گرایش را داشته باشد. برای هر یک از این موارد، هزینه تحصیل رشته فیزیک در اتریش ثابت می باشد، بدین ترتیب که هزینه تحصیل رشته فیزیک در اتریش مانند سایر رشته های تحصیلی همان 750 یورو در هر ترم و به عبارت دیگر سالی 1500 یوروست. البته علاوه بر هزینه تحصیل رشته فیزیک در اتریش لازم است که داوطلبان حتما حدود 8 تا 10 هزار یورو نیز برای هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور کنار بگذارند. درست است که به دانشجویان اجازه کار پاره وقت حین تحصیل داده می شوند، اما دستمزد این کار نهایتا می تواند بخش کوچکی از هزینه های آنان را پوشش دهد.

البته در برخی دانشگاه های خصوصی اتریش نیز رشته فیزیک ارائه می شود و طبیعیت که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها دیگر 1500 یورو در سال نیست و به مراتب بالاتر است. اما در فاخ هوخ شوله ها یا دانشگاه های علمی کاربردی کشور اتریش که رشته فیزیک را ارائه می دهند، شهریه تحصیلی همان 1500 یورو در سال می باشد.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل فیزیک در اتریش و تحصیل سایر رشته ها در این کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top