امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش

مهندسی مواد یکی از بهترین رشته های مهندسی در دنیا به شمار می رود که بسیاری از دانشجویان نخبه همه ساله آن را برای تحصیل و نتیجتا زندگی و کار آینده خود بر می گزینند. حتی بسیاری نیز ترجیح می دهند این رشته را در کشورهای دیگر تحصیل کنند. طبیعتا بر اساس ماهیت این رشته، تحصیل آن در کشورهای صنعتی دنیا بسیار توجیه پذیر است. به عنوان مثال در میان کشورهای اروپایی تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش یکی از بهترین گزینه ها برای مشتاقان تحصیل این رشته در خارج از کشور به شمار می رود.

  • تحصیل مهندسی متالورژی در اتریش
  • تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش
  • دانشگاه های مهندسی مواد و متالورژی اتریش

این رشته البته گرایش های متعددی در دانشگاه های کشور خودمان و سایر نقاط دنیا دارد و از رشته های بسیار پرطرفدار به ویژه میان جوانان در کشورهای صنعتی به حساب می آید. از این رو در این مقاله قصد داریم ضمن اشاره به گرایش های این رشته، به شرایط تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش بپردازیم و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در کشور اتریش نیز بپردازیم.

 

آشنایی با رشته مهندسی مواد

یکی از بهترین و پرمتقاضی ترین رشته های مهندسی در سراسر دنیا به ویژه در کشورهای صنعتی رشته مهندسی مواد است که در مبحث شرایط تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش لازم دیدیم ابتدا به مطالبی در زمینه آشنایی با رشته مهندسی مواد بپردازیم. در این رشته مهندسی، علومی چون شناخت خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، توزیع و نحوه استخراج و کاربرد مواد مختلف، علم حفاظت و شکل دهی مواد و همچنین تولید مواد مرکب و الکترو سرامیک ها در کنار یکدیگر به صورت اصولی بنیادین حضور دارند.

در حقیقت وظیفه یک مهندس مواد تجزیه و تحلیل مواد و تصمیم گیری در جهت تغییر و بهبود عملکرد مواد می باشد که طبیعتا در صنایع مختلف این عملکردها مورد نیاز است و به همین سبب است که ذکر کردیم این رشته در کشورهای صنعتی بیشتر مورد توجه است.

پایه اصلی دانش مهندسی مواد دو علم پایه ای فیزیک و شیمی می باشد. زیرا هرگز نمی توان خواص مواد مختلف را بدون دانش شیمی و فیزیک دریافت.

 

گرایش های رشته مهندسی مواد

در مقطع کارشناسی، گرایش های رشته مهندسی مواد در دانشگاه های کشور خودمان و اکثر کشورهای دنیا عبارتند از: مهندسی مواد متالورژی صنعتی و مهندسی مواد متالورژی استخراجی و همچنین مهندسی مواد سرامیک. اما در برخی کشورهای پیشرفته گرایش های بررسی مواد مختلفی چون نیمه هادی ها، پلیمرها، مواد مغناطیسی، مواد بیولوژیکی و مواد فوتونیک نیز در سیستم آموزشی شان برای تحصیل رشته مهندسی مواد تعریف شده است.

به طور معمول در سیستم های آموزشی کشورهای مختلف، گرایش های رشته مهندسی مواد در مقاطع تحصیلات تکمیلی عبارتند از: سرامیک، نانو، مهندسی پزشکی بیو مواد، ریخته گری، شکل دادن فلزات، جوش کاری، ریخته گری، استخراج مواد، شکل دادن فلزات وحفاظت از مواد در برابر خوردگی. البته گرایش مهندسی پزشکی بیومواد گرایشی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی نیز می تواند حساب شود و به نوعی آن را می توان رشته ای میان رشته ای دانست.

 

تحصیل مهندسی متالورژی در اتریش

یک مهندس مواد می تواند در عناوین شغلی متعددی از جمله کارشناس تحقیق و توسعه، سرپرست آزمایشگاه، اپراتور خط تولید، مهندس بازرسی و جوش و ... مشغول به کار شود و طبیعتا این عناوین شغلی در کشورهای صنعتی که صنایع پویایی دارند بیشتر مورد نیاز است. اما گرایش متالورژی بیشتر ناظر بر این است که بهترین و مناسب ترین ماده برای کاربری مورد نظر از نظر استحکام و توجیه اقتصادی انتخاب شود. از این رو بهترین بازار کار برای مهندسان مواد در دنیا در استرالیا، کانادا، آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک و فرانسه وجود دارد. به همین جهت دانشجویان بین المللی زیادی هم برای تحصیل رشته مهندسی مواد در گرایش های مختلف در دانشگاه های این کشورها همه ساله اپلای می کنند. این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی شانس جذب شدن در بازار کار این کشورها را خواهند داشت. همچنین بعلت ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت در این کشورهای صنعتی، دانشجویان مشغول به تحصیل رشته مهندسی مواد به ویژه در گرایش متالورژی صنعتی در این کشورها دانش تخصصی خود را به شکلی کاربردی می آموزند و برای ورود به بازار کار به عنوان یک متخصص، به صورت عملی آماده می شوند. یکی از بهترین کشورها برای تحصیل این رشته اتریش است و عده زیادی از جوانان ایرانی هم مشغول تحصیل مهندسی متالورژی در اتریش می باشند.

 

دانشگاه های مهندسی مواد و متالورژی اتریش

طبیعتا در میان دانشگاه های مهندسی مواد و متالورژی اتریش، بهترین مورد دانشگاه صنعتی وین بهترین گزینه می باشد که و اکثر مشتاقان تحصیل مهندسی متالورژی در اتریش، بیشتر از همه تلاش می کنند که از این دانشگاه معتبر پذیرش تحصیلی دریافت کنند.  این دانشگاه که بهترین دانشگاه فنی اتریش است دومین دانشگاه کشور اتریش از نظر رتبه بندی موسسه معتبر QS هم به شمار می رود و برای سال 2020 رتبه 192 دانشگاه های دنیا را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه صنعتی گراتس دومین گزینه مناسب برای مشتاقان تحصیل رشته مهندسی مواد در اتریش می توان دانست. این دانشگاه دومین دانشگاه فنی کشور اتریش به شمار می رود. این دانشگاه در رتبه بندی موسسه کیو اس برای سال تحصیلی 2020 چهارمین دانشگاه کشور اتریش و 311 امین دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است.

دانشگاه مونتان لئوبن نیز به عنوان دانشگاه تخصصی صنعتی نفت و معدن در کشور اتریش، ارائه دهنده برخی از گرایش های رشته مهندسی مواد می باشد و تحصیل در آن نیز ارزش بسیاری دارد.

برخی از فاخ هوخ شوله ها یا همان دانشگاه های علمی کاربردی اتریش هم ارائه دهنده رشته مهندسی مواد در گرایش های مختلف هستند. البته باید در نظر داشت برای کسانی که قصد ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را ندارند و بیشتر دوست دارند به سرعت جذب بازار کار شوند، تحصیل در فاخ هوخ شوله ها گزینه مناسب تری است. زیرا در این دانشگاه های اتریش دوره های تحصیلی و آموزش های دانشگاهی به صورت کاملا کاربردی ارائه می شود و فارغ التحصیلان آن ها به سرعت جذب بازار کار می شوند. به همین جهت کسانی که قصد جذب شدن در بازار کار این رشته در اتریش را دارند می توانند به تحصیل در این دانشگاه ها بپردازند.

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل مهندسی مواد و متالورژی در اتریش و تحصیل سایر رشته ها در این کشور و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top